سلامت و تندرستی

چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟

تیتر اول / بوشرا این متخصص تغذیه می گوید که بیشترین موارد گزارش شده آلودگی برنج با آرسنیک ، کادمیوم ، جیوه و سرب است که می تواند منجر به مسمومیت طولانی مدت ، عوارضی مانند سرطان و نقایص مادرزادی در نوزادان شود.

آذین صبوری ، کارشناس مسئول بهبود رژیم غذایی شبکه بهداشت دیلم به تیتر اول گفت: “در بسیاری از نقاط جهان ، برنج غذای اصلی است و بیشتر انرژی مردم را تأمین می کند و در ایران برنج دومین ماده اصلی است. غذا بعد از گندم. “

وی افزود: آلودگی برنج به فلزات سنگین یکی از موارد احتمالی آلودگی محیط زیست است که طی آن عناصر سنگین تحت شرایط خاصی از جمله آب ، خاک و در مجاورت مزارع برنج به مراکز صنعتی به برنج منتقل و در آن جمع می شود. و فاضلاب همراه آن. “آنها این کار را می کنند.

به گفته این متخصص ، بیشترین موارد گزارش شده آلودگی برنج به آرسنیک ، کادمیوم ، جیوه و سرب بوده است. این عناصر نقشی در رشد و زندگی انسان ندارند و دریافت آنها باعث مسمومیت طولانی مدت و عوارضی مانند سرطان زایی و نقایص مادرزادی در نوزادان می شود.

صبوری گفت: مطالعات نشان داده است كه برنج حدود ده برابر بیشتر از غلات دیگر آرسنیك تجمع می یابد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت دیلم گفت: طبق توصیه های متخصصان ، پختن برنج با آب فراوان بهترین روش برای کاهش مقدار آرسنیک ضمن به حداقل رساندن مواد مغذی برنج است که در زیر توضیح داده شده است:

1. در هر فنجان برنج شلخته 4 فنجان آب بریزید.

۲. بعد از جوش آمدن آب ، برنج را که قبلاً خیس کرده اید در قابلمه بریزید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد.

3. بعد از 5 دقیقه برنج را خالی کنید (آب برنج را دور بریزید).

4. برنج را دوباره در قابلمه بریزید و برای هر فنجان برنج دو فنجان آب درون قابلمه بریزید.

5. زیر قابلمه را کم کنید ، درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج خالی شود و اجازه دهید برنج بجوشد.

وی معتقد است که این روش با حفظ ارزش غذایی برنج و عناصر کمیاب آن ، آرسنیک (70٪) بیشتری از برنج ، به ویژه برنج سفید ، تولید می کند. این روش هنگام تهیه برنج برای نوزادان و کودکان بسیار توصیه می شود ، زیرا آنها بسیار بیشتر از بزرگسالان در معرض آرسنیک قرار دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا