عمومی

چرخش تند باد هسته‌ای! – تیتر اول

چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، مقاله ای نوشتم: اوکراین از منظر مدیریت بحران، بر اساس تحلیل های شخصی و اخبار جهان در مورد گفتگوها و تهدیدات دو کشور درگیر در این رابطه. روز بعد دقیقاً همین اتفاق افتاد. !

همین نکته در اینجا:

https://www.khabaronline.ir/news/1606296/اوکراین-از-دیدگاه-مدیریت-بحران.

همانطور که در مقاله اشاره کردم، من به طور خاص به سمت سیاست گرایش ندارم، یعنی علاقه ای به آن ندارم، اما مدیریت بحران را که در ایجاد و انتشار آن در کشور فعالانه مشارکت داشته ام، تا حدودی درک می کنم. پس هر از چند گاهی در مورد آن تحقیق خواهم کرد و می نویسم.در همین راستا چهار مقاله زیر را بعد از اولین مقاله او در مورد جنگ روسیه و اوکراین نوشتم که اگر بسیار خوانده شود! یا بهتر بگوییم تقریباً دقیقاً اتفاق افتاد. در اینجا چهار مقاله برای بررسی و رسیدگی وجود دارد:

https://www.khabaronline.ir/news/1606891/اشغال-چرنوبیل-و-مدیریت-صحیح-بحران-توسط-روسیه.

https://www.khabaronline.ir/news/1608045/تعیدی-بر-استراتژی-اشغال-چرنوبیل

https://www.khabaronline.ir/news/1609279/جایگاه-رفیع-ایران-گرجستان-و-بازی-هزارنک-ناتو

https://www.khabaronline.ir/news/1632562/زنگ-هزاری-برای-آغاز-جنگ-جهانی

در مقالات به نکات زیادی اشاره و مورد بحث قرار گرفت که هر کدام جای خود را برای بحث دارد، اما نکته ای که همچنان به صورت اساسی و جدی در مقالات فوق مطرح و مورد بحث قرار گرفته و قابل تامل است، موضوع تهدیدات و فعالیت های هسته ای روسیه است که در حال بحث است. در چرنوبیل در زمان اشغال اوکراین اتفاق افتاد روسیه این کار را کرد! هست. همانطور که در مقاله اشاره کردم، پشت اشغال چرنوبیل یک هدف هسته ای در اولین حمله روسیه به اوکراین و تبدیل “تهدید” به فرصت توسط روسیه بود که همچنان از این استراتژی برای تهدید اروپا استفاده می کند، جنگ هسته ای!

در این زمینه، کار آنقدر مهم شده است که یک سیاستمدار کارگری مرده مانند مرکل یک بار گفت:

آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان گفت: پرهیز از نادیده گرفتن اظهارات رهبر روسیه به عنوان یک بلوف و جدی گرفتن آنها نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه خرد سیاسی است که به حفظ فضا برای مانور کمک می کند. لازم به ذکر است که سخنان امروز مرکل پاسخی به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است که پیش از این در سخنرانی خود در جمع شهروندان روس به کسانی که “سعی می کنند مسکو را با سلاح های هسته ای بترسانند” هشدار داده بود که “باد شدید” می تواند علیه آنها باشد. منبع: euronews/265

بنابراین، چگونه مقالات را می آورم:

1. روسیه در اولین گام در اشغال چرنوبیل از یک شاهکار از دیدگاه مدیریت بحران استفاده کرد.

2- روسیه با اشغال چرنوبیل تهدید بالقوه را به نفع خود تبدیل کرد تا جایی که امروز پوتین می گوید ممکن است طوفان علیه آنها بچرخد!؟!؟ علیرغم استفاده از مثال پوتین از چرخش باد! (شاید پوتین هم مقاله نویسنده را خوانده باشد؟) مثل تحلیل من از جریان بادهای سمی به اروپا در مقاله دومم در بالا!؟!؟ حتما بخوانید تحلیل من از مقاله و صحبت های پوتین دقیقا یکی است!

3- و در نهایت به دلیل فشار عظیم جهانی بر روسیه پس از اینکه همه کشورها در زمان اوکراین یکدیگر را زیر پا گذاشتند، هیچ کدام از آنها سودی نبردند و فقط اوکراین نابود شد (که در مقالات ذکر کرده ام) اگر مسکو و اگر آنها تهدید مدیریت نخواهد شد، جنگ هسته ای هر چند محدود باشد دور از انتظار نخواهد بود

* کارشناس ارشد ملی مهندسی عمران، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار نوسازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور.

6565

دکمه بازگشت به بالا