سلامت و تندرستی

چرا مواد اولیه دارویی و پزشکی مهم است؟

با توجه به جا به جایی حجم قابل توجهی از ناوگان حمل و پخش مواد غذایی و دارویی در محدودههای ترافیکی درون شهری و مطابق ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مواد ۳۱ و ۳۲ راهنمایی و رانندگی و نظر به اهمیت جا به جایی و پخش مواد غذایی و دارویی به عنوان کالای استراتژیک، سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری بر روند مدیریت، نظارت و ساماندهی این حوزه با مشارکت انجمن صنفی و شرکتهای پخش اقدام کرده است. در نظر دارد نسبت به احداث یک بخش جدید برای تولید داروهای جامد خوراکی با شکل قرص روکشدار در محل فعلی کارخانه واقع در حومه شهرستان ساوه اقدام کند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان با اشاره به اینکه تولید این کارخانه دارویی سالانه ۲۴۰ تن مواد دارویی است، ابراز داشت: داروی قلب و عروق، مسکن، دیابت، فشارخون و… در حال حاضر بیش از 200 شرکت در ایران به تولید دارو مشغول هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، با وجود تأمین ۹۷ درصدی نیاز بازار دارویی کشور از طریق محصولات ایرانساخت، باز هم واردات این اقلام سهم زیادی در خروج ارز کشور دارند. رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: واکسیناسیون در کشور ما به صورت رایگان است و قرار هم نیست هزینه ای دریافت شود اما ممکن است متناسب با توان مالی دولت، تغییراتی در این خصوص رخ دهد. وقتی یک ماده شیمیایی که احتمال دارد اثر دارویی داشته باشد و در آزمایشگاه سنتز شد، برای آزمایشهای بالینی حیوانی و انسانی فرستاده می شود، از آنجایی که این آزمایشها بر روی تعداد محدودی صورت می پذیرد، مقدار داروی لازم را در همان آزمایشگاه می توان تهیه نمود. مواد موثره دارویی، در کیفیت، قیمت و دسترسی به محصولات نهایی دارویی بسیار تاثیرگذار هستند.به همین دلیل کشورهای مختلف با سیاستگذاری مناسب در تامین مواد اولیه دارویی، برای ایجاد دسترسی مناسب به داروهای با کیفیت و قیمت مناسب، تلاشهای زیادی میکنند.با توجه به اهمیت سیاستگذاریهای تامین مواد اولیه دارویی، پژوهشگران داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مطالعهای تاثیر سیاستهای تامین مواد اولیه دارویی در کشور، بر قیمت، کیفیت و دسترسی داروها را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، سورنا ستاری روز سه شنبه در مراسم رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری دو شتابدهنده دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی در کشور داریم که بسیاری از آنها در داخل قابل ساخت است. سورنا ستاری روز سه شنبه در مراسم رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری دو شتابدهنده دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی در کشور داریم که بسیاری از آنها در داخل قابل ساخت است. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، کارخانه تولیدی بانیان صنعت در زمینه تولید مواد اولیه داروهای شیمیایی در شهرک صنعتی دامغان راه اندازی شده و ۸ ماده موثره گروههای آنتی دیابتیک، فشار خون و مُسکن را تولید میکند. وی ضمن بیان اینکه این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۷ هزار مترمربع احداثشده است، افزود: با بهرهبرداری از این کارخانه دارویی برای ۳۵۰ نفر شغل ایجاد میشود. مدیرعامل شرکت دانشبنیان آریانا شیمی گیاه تیر ازیس در ادامه افزود: محصولات مختلفی در این شرکت تولید میشود.

با این اتفاق بیماریها با محصولات ایرانساخت درمان میشوند و داروها و واکسنهای تولید داخل به کمک پزشکان میآید. این ویتامین به هشت زیرگروه ارجاع داده میشود که هرچند این زیرگروهها با هم ارتباط دارند ولی باهم تفاوتهایی هم دارند. به گزارش برنا؛ فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در گفتگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیوتهران با اعلام این که تا به امروز سیاست گذاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ، واکسیناسیون در کشوربه صورت رایگان بوده است و قرار هم نیست هزینه ای دریافت شود گفت: اما ممکن است متناسب با توان مالی دولت، تغییراتی در این خصوص رخ دهد. «برکت» همچنان میتازد سهام گروه دارویی برکت که در ۹روز معاملاتی اخیر تنها دو روز افت قیمت را ثبت کرده است، امروز هم مانند گذشته، معاملاتش را در رنج مثبت آغاز کرد. به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، سرپرست “دفتر سیاست ملی کنترل مواد دارویی” کاخ سفید در روز پنجشنبه گفت که مرگ و میر ناشی از مواد دارویی در طول ۶ ماهه اول همهگیری کرونا در آمریکا به طرز چشمگیری بیشتر شده و تقریباً ۲۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

رفرنس: پیشگامان شیمی (irchem.ir)

دکمه بازگشت به بالا