استان ها

پیشنهاد بخش نجوم آماتوری کشور به مسؤولان رصدخانه ملی

مدیر انجمن آماتورهای نجومی ایران با امید به اینکه در آینده نه چندان دور تلاش های رصدخانه ملی به نتیجه مطلوب برسد ، گفت: در بسیاری از نقاط جهان ، رصدخانه هایی با قطر آینه بزرگ ، رصدخانه هایی در نقاط مختلف. سطح و با تجهیزات کمتر به گونه ای نصب شده است که بخش های مختلف مردم ، به ویژه آماتورهای این کشور ، می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

مهندس مسعود آتیحی در گفت وگو با تیتر اولوی گفت: وجود پتانسیل علمی در هر کشوری می تواند منشأ حرکتها و گامهای جدیدی در زمینه های علمی آن کشور و حتی در جهان باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانستن نجوم ، داشتن و نگهداری رصدخانه های قوی با دقت بالا در مطالعات رصدی ، یک امتیاز محسوب می شود ، ادامه داد: و سرانجام سایت مورد تایید فعلی در ارتفاعات گرگشا در استان اصفهان (نزدیک کاشان) تأیید شد.

عتیقی گفت: “اگرچه رصدخانه های بزرگ حرفه ای در سراسر جهان ، متعلق به کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهایی مانند ژاپن ، در آمریکای جنوبی و برخی از مناطق شیلی (به دلیل ویژگی های آب و هوایی و فضایی) واقع شده اند.” و این فرصت ها در کشور کمتر قابل دسترسی هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: در کشور ما اساتید محترم در سال های اخیر بر وجود رصدخانه ای با قطر آینه بزرگ تأکید کرده اند و سرانجام در ماه ها و روزهای اخیر شاهد باز شدن جزئیات این امر بوده ایم. پروژه عالی “

وی تأکید کرد که طی دو دهه گذشته ، انجمن آماتورهای نجوم ایران همواره این مسائل را دنبال کرده است ، از مرزهای موجود اجتناب کرده و بر همدلی و همکاری مجموعه ها و مراکز علمی فعال کشور تکیه کرده است ، اما اگر رصدخانه ملی اخیراً افتتاح شده قابل دور زدن باشد. در آینده ای بسیار دور ، این تلاش ها به نتیجه دلخواه می رسد و یک رصدخانه با قابلیت های لازم ایجاد می شود. نباید فراموش کرد که در بسیاری از نقاط جهان ، رصدخانه هایی با قطر آینه بزرگ ، رصدخانه هایی در سطوح مختلف و با تجهیزات کمتر به گونه ای نصب شده اند که اقشار مختلف جامعه به ویژه آماتورها می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

اتیگی خاطرنشان کرد: انتظار می رود چنین پیش بینی هایی در رصدخانه ملی ایران انجام شود و شرایط مساوی را برای جامعه آماتور فراهم می کند ، همانطور که در مذاکرات قبلی بین مسئولان این پروژه بزرگ ملی ذکر شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: واضح است که فرهنگ بر علم مقدم است و جامعه آماتور آماتور نجوم کشور همواره به دنبال ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان برای فراگیری علوم پایه از جمله در زمینه های مختلف بوده است. علاقه مند به نجوم

وی یادآور شد: بنابراین ، کمک و همراهی انجمن ها و مجموعه های آماتور ملی ، همراه با پروژه بزرگ رصدخانه ملی ، ممکن است راه را برای نوجوانان و جوانان برای رسیدگی به روندهای مختلف نجوم و آموزش دانشگاهی در این زمینه هموار کند.

آتیحی در پایان تاکید کرد: “لازم به ذکر است که دسترسی بخشهای آماتور ملی ما به محل این رصدخانه باید به گونه ای باشد که همه انجمنها ، گروهها و مراکز با فرصتهای برابر و به دور از تبعیض و مسائل جانبی “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا