جامعه

وکیل حقوقی کیست؟

تعریف وکیل امور حقوقی

 

برای آن که هر کاری از راه و روش درست و صحیح انجام بشود و بهترین نتیجه ممکن را برای ما به ارمغان آورد، باید به یک فاکتور مهم و ضروری و توجه کرد و در نظر گرفت، و آن این است که از متخصصان و کارشناسان در آن حوزه یا کار بهره گرفت و استفاده کرد. در مواجهه با مسائل و امور حقوقی نیز باید به همین شکل عمل کرد. چون واضح و بدیهی است که اطلاعات و دانش حقوقی ما بسیار اندک است و برای حل آن مشکل حقوقی کافی نیست. به همین علت است که مراجعه به یک وکیل امور حقوقی، امری واجب است. وکیل خوب و کاربلد در اصفهان به کسی گفته می شود که از سوی موکل خود، این اجازه را داشته باشد که درباره مسائل حقوقی، به مراجع قضایی یا غیر قضایی مراجعه کرده و مبادرت به حل آن مشکل ورزد. در خصوص حل این مسائل وکیل باید تنها در حدود حوزه اختیاراتش اقداماتی انجام بدهد و تلاش خود را جهت احقاق حق ضایع شده موکل خود بکار بگیرد. تمامی آثار اقداماتی که وکیل در محدوده اختیاراتش انجام می دهد در مراجع قضایی یا غیر قضایی، بر اساس قانون مدنی متوجه موکل است.

تعریف وکیل امور حقوقی

یک وکیل پایه یک دادگستری ، فردی است که دارای تخصص در زمینه حقوقی به طور کلی است و با داشتن پروانه وکالت و اطلاعات حقوقی، نماینده ما برای رسیدگی و پیگیری اموری به حساب می آید که لازم است به مراجع قضایی مراجعه شود.

یک وکیل دادگستری علاوه بر امر فوق باید این توانایی را داشته باشد که در امور حقوقی و موضوعات مختلف و متنوع در آن ما را راهنمایی کرده و مشاوره بدهد. چون وکیل ها در خصوص همه مسائل حقوقی دارای دانشی عمومی هستند.

وکیل امور حقوقیبا این وجود بعضی از وکلا در یک حوزه و رشته خاصی از حقوق تخصص و مهارت داشته و بیشتر در آن زمینه فعالیت می کنند. وکیلی که در امور حقوقی تخصص و تجربه دارد حدود فعالیتش روابط اشخاص با یکدیگر و مسائل مربوط به آن است، تنها در این موارد فعالیت می کند و ارتباطی با جرایم و مجازات‌ها ندارد. موارد فعالیت وکیل امور حقوقی اموری است از قبیل دعاوی خانواده، دعاوی مالی، دعاوی کیفری، چک، قراردادها، طلاق، و… .

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حضوری و غیرحضوری میتوانید به آدرس https://hamedamiri.com   مراجعه کنید.

ویژگی‌های وکیل امور حقوقی

پس از آن که با وکیل امور حقوقی به طور مختصر آشنا شدیم بهتر است با ویژگی هایی که یک وکیل حقوقی باید داشته باشد آشنا شویم. تا به هنگام نیاز به یک وکیل حقوقی بدانیم که چه خصوصیاتی باید داشته باشد.

۱) داشتن احساس مسئولیت

از مهم ‌ترین ویژگی هایی که یک وکیل باید داشته باشد این است که دارای احساس مسئولیت باشد.

در تمامی مراحل و مسیر های رسیدگی به پرونده، موکل خود را همراهی کند تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابد. داشتن احساس مسئولیت باعث می شود که وکیل برای احقاق حق ضایع شده موکلش از هیچ تلاشی فروگذاری نکند.

۲) امانت داری

یک وکیل پایه یک به جهت آنکه به اسناد مالی و … موکلش دسترسی دارد باید امانت دار باشد. زیرا آن وکیل به منظور پیگیری و رسیدگی امور موکل خود اطلاعات بسیاری درباره او دارد و نباید در هیچ صورتی این اطلاعات را با کسی در میان بگذارد و تنها باید جهت حل مشکل حقوقی موکلش از آنها استفاده کند.

۳) بهره مندی از دانش بالا و به روز

همانطور که گفتیم وکلا به منظور اخذ پروانه وکالت باید از دانش عمومی خوبی بهره مند باشند؛ ولی وکیلی موفق تر است که بتواند امور را به خوبی پیگیری کرده و از حق موکلش دفاع کند.

وکلایی که همیشه اطلاعات خود را به روز می کنند و افزایش می ‌دهند، قابل اعتماد تر هستند نسبت به دیگر وکلایی که تلاشی برای بروزرسانی سطح علمی خود نمی کنند.

همچنین سن ملاک و معیاری برای خوب بودن یک وکیل نیست، چون ممکن است وکیلی جوان باشد اما با داشتن دانش کافی بتواند عملکرد بهتری نسبت به وکلای مسن تر و با تجربه تر داشته باشند.

۴) قدرت قانع کردن و داشتن بیان خوب

همه ما می دانیم که وکیل خوب در اصفهان کسی است که قدرت حرف زدن خیلی خوبی داشته باشد چون یکی از اصلی ترین ویژگی های وکیل کاربلد و موفق است.

همچنین علاوه بر توانایی خوب صحبت کردن، باید توانایی قانع کردن نیز داشته باشد، تا بتواند در مخاطب خود که قاضی ا‌ست، تاثیر بگذارد.

۵) بیان حقیقت

اصل دیگری که یک وکیل حقوقی باید انجام دهد این است که موکل را در جریان پرونده بگذارد و روند و جزئیات امور را با بیانی ساده به او توضیح دهد.

۶) دادن مشاوره درست

اولین وظیفه ای که یک وکیل حقوقی دارد این است که قبل از آنکه وکالت را قبول کند، به مراجعه کننده در آن خصوص مشاوره داده و جهات پرونده را روشن کند. چون بعضی از پرونده‌ها لزومی ندارد که در مراجع قضایی مطرح شود و ممکن است صرفاً با مشاوره حل بشود.

۷) پیچیده نکردن روند و جریان دادرسی

یک وکیل خوب کسی است که علاوه بر دادن مشاوره و راهنمایی صحیح، تمام سعی خود را بکند که روند و جریان دادرسی کوتاه ‌تر شده و در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسد.

وکیل مدنی با وکیل دادگستری چه تفاوتی دارد؟

وکیل دادگستری به کسی گفته می شود که پروانه وکالت دادگستری داشته باشد و به دلیل دارا بودن پروانه وکالت، این اجازه را دارد که به نمایندگی از موکل خود در مراجع قضایی حضور پیدا کرده و از موکل خود دفاع کند.

اگر کسی دارای پروانه وکالت دادگستری نباشد، اگر به او وکالت برای انجام امری بدهیم مثلا فروش یه آپارتمان، وکیل مدنی محسوب می شود.

به وکلای مدنی نمی توان وکالت برای انجام یک امر حقوقی داد چون براساس قانون وکالت در دادگاه ها صرفاً از وکلای دادگستری پذیرفته می شود.

قرارداد وکالت:

ممکن است قرارداد وکالت میان وکیل و موکل به طور عادی تنظیم شود یعنی خودشان قراردادی تنظیم و امضاء کنند و محدوده اختیارات وکیل را در آن مشخص کنند. و یا امکان دارد این قرارداد وکالت را در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم کنند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که درصورت تنظیم وکالت به شکل عادی، همان اعتبار وکالتنامه عادی را داشته و احتمال دارد اشخاص ثالث آن را قبول نکنند.

کانون وکلای دادگستری برای وکلا فرم های قراردادی تهیه کرده و در اختیار آنها گذاشته است که هنگام تنظیم قرارداد وکالت از آن استفاده کنند. این فرم قرارداد در دادگاه ها معتبر بوده و آن را می پذیرند و لزومی ندارد که وکالتنامه رسمی میان طرفین تنظیم شود.

در قراردادی که میان وکیل و موکل تنظیم می شود باید صریحا اختیارات وکیل در آن مشخص شود. موکل این اختیار را دارد که در این قرارداد، برای مدت معینی حق انجام دادن برخی کار ها را از خود سلب کند. به علاوه این امکان را دارد که وکیل دیگری به وکیل قبلی ضمیمه کند. و یا شخصی را به عنوان امین به وکیل اضافه کند. موکل این حق را دارد که تعیین کند وکیل قبلی باید همراه با وکیل جدید امور وکالت را انجام دهد. و یا با ضمیمه کردن امین به وکیل می تواند معین کند که او با نظر امین عمل کند.

ماهیت قرارداد وکالت:

عقد وکالت عقدی جایز است به این معنی که موکل این اختیار را دارد هر موقع تمایل داشت قرارداد وکالت را فسخ و وکیل خود را عزل کند. در صورتی که وکیل توسط موکل خود عزل شد، کارهایی که پیش از تاریخ عزل انجام داده است، صحیح و معتبر محسوب شده و مستحق دریافت حق الزحمه است.

در صورتی که هرکدام از وکیل یا موکل فوت کنند عقد وکالت فسخ خواهد شد، در نتیجه اگر پس از فوت موکل، وکیل کاری انجام دهد، این کار او فضولی به حساب آمده و با ورثه است که اعمال او را تنفیذ یا رد کنند.

طولانی ترین پرونده های قضایی مربوط به امور حقوقی است و گاهی ممکن است روند رسیدگی به یک پرونده حقوقی از زمان دادن دادخواست تا برقراری اولین جلسه دادرسی ماه ها به طول انجامد. که البته این زمان امکان دارد در شهر های پر جمعیت و بزرگ بیشتر از سایر شهرها باشد.

اموری همچون مطالبه ی مهریه ، حضانت فرزند ، الزام به تنظیم سند ، وصول چک و سفته ، قراردادهای مالی ، الزام به ایفای تعهد ، پرونده های بانکی و … همه از زیر مجموعه ی پرونده های حقوقی هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که وکیل حقوقی در اصفهان که به تمامی موارد فوق مسلط بچده و تخصص داشته باشد.

به جهت آنکه حجم پرونده ها در شهری مثل اصفهان زیاد است ، و انجام دادن مراحل اجرای حکم و ملزم کردن محکوم به ایفای تعهداتش دشوار است، وکیل حقوقی در اصفهان باید پشت کاری زیاد و سابقه خوبی داشته باشد تا بتواند با تکیه بر علم ، تجربه و تلاش هایش، در کم ترین زمان ممکن موکل را به نتیجه مطلوب برساند.

یک وکیل حقوقی موفق در اصفهان کسی است که به صورت تخصصی در هر یک از رشته های حقوقی فعالیت کرده و و سعی در کسب تجربه کند تا بتواند به نحو بهتری به موکلانش خدمت کند.

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان سعی دارد وکیل خوب در اصفهان را به شما عزیزان معرفی کرده تا در رسیدن به موفقیت در پرونده های حقوقی‌‌تان به شما کمک کند. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین کیفری، خانواده و طلاق از لینک های زیر استفاده کنید.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا