بین الملل

هشدار به جنگ افروزان در سرزمین مقاومت؛ در کنار مقاومت هستیم و می‌مانیم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنلاین تیتر اول؛ بعدازظهر پنجشنبه ۲۰ مهرماه فرودگاه مهرآباد تهران، مقصد بغداد. هواپیمای ایرباس متعلق به آشیانه جمهوری اسلامی ایران حامل حسین امیرعبداللهیان و هیأت سیاسی همراه تهران را به سمت بغداد مقصد اول سفر منطقه‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ترک کرد. سفری همزمان با ششمین روز از شروع تحولات در سرزمین‌ فلسطین و بعد از طوفان الاقصی و واکنشی که رژیم صهیونیستی به این حملات نشان داد و مردم غزه را هدف حملات خود قرار داد و دامنه محاصره غزه را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرد.

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه تا این لحظه بیش از ۲۸۰۰ نفر بر اثر این حملات شهید و ۱۲ هزار نفر هم زخمی شده‌اند. در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی نزدیک به یک هزار کودک و ۷۰۰ زن شهید و بیش از ۲۰۰۰ کودک و ۱۴۰۰ زن هم زخمی شده‌اند.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی پیش از ترک تهران به مقصد بغداد در جمع خبرنگاران گفت: امروز سفر دوره‌‌ای را از بغداد شروع می‌کنیم و در ادامه نیز در لبنان و سوریه با مقام‌های این کشورها رایزنی‌هایی را خواهیم داشت. امروز تداوم جنایات جنگی نتانیاهو و صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان غزه، محاصره و قطع آب و برق و عدم اجازه برای ورود دارو و غذا شرایط را به گونه‌ای کرده است که صهیونیست‌ها به دنبال قتل عام تمام مردم غزه هستند. ما در رایزنی‌ها تلاش خواهیم کرد با جهان اسلام و وجدان‌های آگاه و مقام‌هایی که با آن‌ها گفت‌وگو داریم اقداماتی را  انجام دهیم که به خروج مردم غیرنظامی و مردم مقاوم غزه از این بحران کمک کنیم و صدای آن‌ها را منعکس کنیم، البته جنگی را که امروز در غزه شاهد آن هستیم، جنگ صهیونیست‌ها با یک گروه نیست بلکه جنگ صهیونیست‌ها با همه فلسطینی‌ها است.

* حضور در بغداد و خبر کذبی که منتشر شد

در بدو ورود امیرعبداللهیان به بغداد خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هواپیمای خطوط هوایی ماهان و حامل وزیر امور خارجه ایران که قصد داشته به دمشق برود در پی حمله به فرودگاه دمشق مسیر خود را تغییر داده است. خبری که از اساس کذب بود. نه هواپیمای حامل وزیر خارجه متعلق به خطوط هوایی ماهان بود و نه مقصد اول سفر،‌ دمشق. از ابتدا هم قرار بود سفر از بغداد شروع شود و بعد بیروت و پس از آن هم دمشق.

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و‌ مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا،  ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی، محمد علی‌بک دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و فروزنده ودیعتی سفیر پیشین ایران در فنلاند، امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کردند.

این سومین سفر امیرعبداللهیان بعد از تصدی وزارت امور خارجه بود. او ششم شهریور ۱۴۰۰ و در اولین سفرش به منطقه به منظور شرکت در نشست بغداد یک به عراق سفر کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی برای دومین بار و این بار در سفر رسمی دوجانبه در اوایل اسفند ۱۴۰۱ برای به بغداد سفر و با مقامات عالیرتبه عراق ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرده بودو

هواپیمای حامل وزیر خارجه بعد از حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه در فرودگاه بغداد به زمین نشست و امیرعبداللهیان در بدو ورود مورد استقبال «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، «محمدکاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد و کارکنان سفارت ایران در عراق قرار گرفت و بلافاصله به ملاقات الاعرجی رفت و از آنجا هم راهی مقر نخست‌وزیری عراق شد تا با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع جاری در فلسطین و غزه به گفت‌وگو بپردازد.

 

از ابتدای عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس و بعد از آن توسط سایر گروه‌های مقاومت از صبح شنبه  ۱۵ آنلاین ماه در سرزمین‌های اشغالی انجام شد و واکنش صهیونیست‌ها به این عملیات غافلگیرانه که با حمله به زنان، کودکان و غیرنظامیان در غزه و تشدید محاصره این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی همراه بود، حسین امیرعبداللهیان رایزنی‌هایی را به صورت تلفنی با تعدادی از همتایان در کشورهای مسلمان و اروپایی انجام داد. وی همچنین در این خصوص ضمن گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نامه‌ای نیز خطاب به گوترش نوشت. امیرعبداللهیان همچنین در این مدت در رایزنی‌هایی که با همتایان در کشورهای مسلمان انجام داد بر ضرورت برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی تأکید و آمادگی ایران را برای میزبانی این نشست اعلام کرد. او همچنین بر ضرورت ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم تحت محاصره غزه تأکید و آمادگی هلال احمر ایران برای ارسال این کمک‌ها به غزه را در تماس تلفنی به وزیر خارجه مصر منتقل کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۷ آنلاین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره موضع صریح و روشنی در قبال موضوع فلسطین داشته، گفت: هم موضع رسمی خود را در این خصوص اعلام و در عالی ترین سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر خارجه با همتایان که همچنان ادامه خواهد داشت، تحولات صحنه فلسطین مورد توجه جدی قرار دارد. 

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در زمان سفر امیرعبداللهیان به بغداد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در قاهره حضور داشت. وزرای خارجه ایران و عراق اخیرا و در پی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بر ضرورت هماهنگی و انسجام کشورهای مسلمان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و درخواست از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای بررسی تحولات جاری فلسطین و حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تأکید شد.

امیرعبداللهیان که پیش از این در اظهاراتی طوفان الاقصی را عملیاتی صد در صد مقاوتی خوانده بود، در دیدار با الاعرجی مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین را روشن خواند و با بیان اینکه ما همواره از حقوق مسلم فلسطینی‌ها حمایت کرده‌ایم، یادآور شد: اما آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی بود و اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و تعرض مکرر به مسجدالاقصی بود. 

 

وی در دیدار با الاعرجی بیان کرد: اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم توقف آن می‌تواند بر کل منطقه تاثیر بگذارد. ارسال سلاح توسط آمریکا برای اسرائیل در شرایطی که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین و غزه را قتل عام‌ می‌کند، در برابر دیدگان جهانیان است. چنانچه اسرائیل حملات خود به غیرنظامیان غزه را متوقف نکند، منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد و آنها نمی‌توانند غزه را در محاصره کامل قرار دهند و شهروندان را بمباران کنند و مرتکب جنایت جنگی شوند و انتظار داشته باشند هیچ واکنشی نسبت به این جنایات رخ نخواهد داد.

 

الاعرجی با بیان اینکه اتفاقات امروز در غزه جنایت در حق زنان و کودکان است که قطعا قائل قبول نیست، اظهار داشت: متوقف کردن کشتارها باید مورد توجه باشد و حقوق ملت فلسطین باید در نظر گرفته شود.

موضوع توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق نیز از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود و این مقام امنیتی عراق اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق و اخراج گروه‌های مسلح را یک موفقیت بزرگ برشمرد و گفت که دولت و همه جریان‌های عراقی به این توافقنامه پایبند هستند و ما آن را به نفع دو کشور می‌دانیم. 

* حضور در مقر نخست‌وزیری عراق

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در ادامه دیدارها در عراق در مقر نخست‌وزیری این کشور حضور یافتند و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در دیدار امیرعبداللهیان گفت: ما از طوفان‌ الاقصی تعجب نمی‌کنیم، چون نمی‌توان حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفت و اشتباه است اگر گمان شود که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حقوق ملت فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود.

 

وزیر امور خارجه هم در این دیدار اعلام کرد: بر کسی پوشیده نیست که با جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه علیه ملت و شهروندان عادی فلسطین روبرو هستیم و در شرایطی که  رژیم صهیونیستی دست به محاصره کامل غزه زده و آب و برق و سوخت آن را قطع کرده و مانع ارسال مواد غذایی و دارو می‌شود، آمریکا و برخی طرف‌ها در حال ارسال سلاح به اسرائیل هستند و دست این رژیم جنایتکار را در کشتار بیرحمانه شهروندان و غیرنظامیان فلسطین در غزه باز گذاشته‌اند. در چنین شرایطی هر احتمالی می‌تواند رخ دهد و اینکه شاهد رخدادهای جدیدی در منطقه باشیم. 

امیرعبداللهیان افزود: قطعا نیاز است جنایت رژیم صهیونیستی در غزه متوقف شود و نقش عراق نیز در تلاش برای تحقق این هدف بسیار مهم است.

وزیر خارجه همچنین در دیدار با السودانی گفت: کسی در منطقه برای گشایش جبهه‌های جدید از ما اجازه نمی‌گیرد. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن هم به همراه هیأت همراه راهی کاظمین شد.

 

وی در مسیر بازگشت از بغداد به سمت فرودگاه به منظور عزیمت به مقصد بعدی سفر یعنی بیروت، در محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان حضور یافت و از محل یادمان شهدا بازدید و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

 

* بیروت مقصد دوم سفر

هواپیمای حامل وزیر امور خارجه بعد از ترک بغداد و حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز وارد فرودگاه بیروت شد. رئیس دستگاه دیپلماسی در بدو ورود به بیروت مورد استقبال نمایندگان نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و همچنین نمایندگان حماس و جهاد اسلامی و مدیران وزارت خارجه لبنان، «مجتبی امانی» سفیر و دیگر اعضای سفارت ایران در بیروت قرار گرفت.این ششمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان پس از تصدی وزارت امور خارجه بود. او نهم شهریور ماه و پس از سفر به سوریه برای پنجمین بار به بیروت سفر کرده بود.

 

 

وزیر خارجه بلافاصله در بدو ورود در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه بیروت گفت:  امروز در بیروت هستیم تا با صدای بلند اعلام کنیم که کشورهای اسلامی،‌ مردم و دولت‌های اسلامی تداوم جنایات جنگی علیه مردم غزه و فلسطین را تحمل نخواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: برخی از مقامات غربی از من پرسیدند که آیا امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم جعلی اسرائیل وجود دارد یا خیر؟ طبعا در شرایط تداوم جنایات جنگی و محاصره انسانی غزه و فلسطین هر احتمال و تصمیمی از سوی دیگر جریان‌های مقاومت محتمل است.

 

 

 

«احمد عبدالهادی» نماینده جنبش حماس نیز که برای استقبال از امیرعبداللهیان در فرودگاه حضور یافته بود، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: عملیات طوفان الاقصی را قهرمانان فلسطین رقم زدند و در رأس آنها گردان القسام بود که در پاسخ به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه ملت ما و مسجدالاقصی و جنایات و کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین این عملیات را انجام دادند. در پرتو این جنگ و درگیری مبارک به نمایندگی از ملت فلسطین و حماس به آقای امیرعبداللهیان خیرمقدم می‌گویم. ایشان به اینجا آمده‌اند تا اعلام کنند در کنار ملت فلسطین و در مقابله با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

وی افزود: این رژیم بعد از ضربه دردناکی که از سوی مقاومت فلسطین دریافت کرد، در حال از بین بردن همه چیز است.در زمانی که محور جنایتکار و تروریسم به ریاست آمریکا تلاش می‌کند تا سرپوشی بر جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین بگذارد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز به بیروت آمده تا اعلام کند که در کنار محور خیر علیه محوری که تلاش می‌کند بر جنایات رژیم صهیونیستی سرپوش بگذارد، می‌ایستد. از خداوند می‌خواهیم پایان این جنگ در فلسطین با آزادسازی فلسطین و قدس شریف و بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خودشان به پایان برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همان شب با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد. در این دیدار که سه ساعت به طول انجامید مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا و مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت حضور داشتند.

 

دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز وضعیت مقاومت عالی است و همه سناریوها کاملا آماده است. 

وزیر امور خارجه در این دیدار توضیحاتی در خصوص تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و رایزنی با کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی و پیگیری تشکیل جلسه اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با هدف توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، لغو محاصره ظالمانه انسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی شامل دارو، غذا، سوخت و آب آشامیدنی به نوار غزه ارائه کرد.

این دیدار و جزئیات آن سؤال خبرنگار آنلاین تیتر اول از امیرعبداللهیان در نشست خبری‌اش در بیروت در روز شنبه ۲۲ آنلاین ماه بود و او در این باره گفت: در دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، در جریان آخرین تحولات میدانی مقاومت در غزه و فلسطین و جنوب لبنان قرار گرفتم. همه جهانیان می‌دانند سید حسن نصرالله مرد میدان و عمل است و بالاترین نقش را در سال‌های گذشته برای امنیت لبنان و حتی امنیت منطقه در اختیار داشته است. آنچه سید حسن می‌اندیشد شامل امنیت لبنان،‌ امنیت منطقه و هم آینده امنیتی پایدار در این منطقه است. حزب الله لبنان با در نظر گرفتن جمیع جهات به حمایت خود و اقدام خود به شکل مقتضی اقدام می‌کند، ولی روش سید حسن این است که اقدام می‌کند و بعد توضیح می‌دهد و افکار عمومی را در جریان آنچه گذشت قرار می‌دهد. هنوز مقاومت فلسطین برای یک مقاومت و نشان دادن واکنش های قوی و پایدار از توانمندی بالایی در منطقه برخوردار است. دریافتم که با توجه به سناریوهای در مقابل حزب الله هر گونه اقدامی زلزله بزرگ در مقابل صهیونیست‌ها خواهد بود. براساس درکم از واقعیت مقاومت به جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه هشدار می‌دهم که تا دیر نشده جنایات جنگی رژیم کودک کش جعلی در اسرائیل علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه فورا متوقف شود، شاید ساعات دیگر خیلی دیر باشد. هنوز فرصت سیاسی برای جلوگیری از یک بحران گسترده در منطقه وجود دارد. امروز بعد از کنفرانس، با نماینده دبیرکل سازمان ملل در منطقه ملاقاتی خواهم داشت و به او خواهم گفت فرصت ابتکار سیاسی و بین‌المللی همچنان وجود دارد، اما فردا دیر است.

 

 

نخستین دیدار امیرعبداللهیان در روز جمعه ۲۱ آنلاین ماه در مقر نخست‌وزیری لبنان انجام شد. او و هیأت همراه با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه در این دیدار با بیان اینکه جنایات این رژیم اگر مهار نشود، معلوم‌ نیست چه اتفاقی خواهد افتاد، افزود: مقاومت فلسطین توانمند است و از توانایی بالایی برخوردار است. اگر جنایات این رژیم ادامه یابد، مقاومت فلسطین از امکانات دیگر خود استفاده خواهد کرد. 

 

 

نجیب میقاتی هم در این دیدار شرایط غزه را حزن انگیز توصیف کرد و گفت که لبنان از فلسطین به عنوان قضیه حق حمایت می‌کند.وی تماس‌های دیپلماتیک را برای مهار این شرایط مهم خواند و نقش ایران را در این تلاش دیپلماتیک حائز اهمیت توصیف کرد. 

نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان با تأکید بر اینکه این حمام خون باید سریعا متوقف شود، افزود: من نیز در تماس‌هایم با همه طرف‌ها تأکید کردم که باید اسرائیل را سریعا از ادامه این روش بازدارند. 

امیرعبداللهیان بلافاصله بعد از آن به وزارت امور خارجه لبنان رفت و با «عبدالله بوحبیب» ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات فلسطین را مورد گفت‌وگو قرار داد.

 

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای لبنانی تصریح کرد: اگر جنایات رژیم صهیونیستی ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.

بوحبیب هم در این دیدار گفت: ما بارها نسبت به تندروی‌های اسرائیل علیه فلسطین و مقدسات دینی و مقدسات اسلامی جهان اسلام هشدار داده بودیم و اکنون نیز انتقام رژیم اسرائیل از مردم و شهروندان فلسطینی را پاسخی متناسب به آنچه رخ داد، نمی‌دانیم و خواستار توقف فوری جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین و پایان دادن به حملات خونین رژیم علیه غزه و پایان دادن به محاصره ضدانسانی آن هستیم.

وی تداوم سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان فلسطین در غزه را شدیدا نگران کننده خواند و خواستار پایان فوری این حملات شد و از ایده جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی حمایت کرد. (اینجا بخوانید)

دو وزیر بعد از آن به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند. عبدالله بوحبیب ضمن خیرمقدم به حسین امیرعبداللهیان این سفر را در شرایط جاری در منطقه بسیار مهم خواند و گفت که با همتای ایرانی درباره جنگ در غزه گفت‌وگو کرده است و افزود: نادیده گرفتن حل موضوع فلسطین باعث شد این اتفاقات رخ دهد. در کنار ملت فلسطین می‌ایستیم و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم. محاصره غزه باید پایان یابد. لبنان هیچگاه تمایل به جنگ نداشته و نسبت به تداوم تنش‌ها هشدار می‌دهیم».

امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری عنوان کرد: با همتایم وزیر خارجه لبنان اتفاق نظر داشتیم که ضرورت دارد برای توقف فوری جنایات جنگی نتانیاهو و رژیم جعلی اسرائیل علیه مردم بیگناه و غیرنظامیان غزه نشست فوری سازمان همکاری اسلامی یا نشستی فوری در سطح سران کشورهای اسلامی برگزار شود.  وی افزود: اگر جنایات جنگی سازمان یافته رژیم جعلی اسرائیل فورا متوقف نشود هر احتمالی متصور است. همه دولت‌های اسلامی را دعوت می‌کنیم با صدای بلند اعلام کنند رژیم صهیونیستی جنایات خود را متوقف و به محاصره نظامی زنان، کودکان و غیرنظامیان در غزه خاتمه دهد.

* دیدار با برخی از مسؤولان عالی حماس و جهاد اسلامی

دیدار با برخی از مسئولان عالی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی از دیگر برنامه‌های امیرعبداللهیان در بیروت بود و در این دیدار آخرین تحولات فلسطین و غزه مورد گفت‌وگو قرار گرفت. مقامات فلسطینی شرکت کننده در این نشست، عملیات طوفان الاقصی را واکنش طبیعی مقاومت ملت فلسطین در قبال جنایات روزانه و مستمر رژیم صهیونیستی خاصه دولت افراطی نتانیاهو علیه ملت فلسطین و تعرض مکرر به مسجدالاقصی دانستند و گفتند برغم جنایات جنگی رژیم غاصب صهیونیستی علیه شهروندان مظلوم غزه، گروه‌های مقاومت فلسطینی با اقتدار در مقابل تجاوزات رژیم ایستادگی می‌کنند و از توان، انگیزه و روحیه بسیار بالا برای استمرار مسیر مقاومت برخوردارند.

امیرعبداللهیان در این دیدار که «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی حضور داشت، مقاومت را حق مسلم ملت فلسطین در مقابل اشغالگری خواند و گفت: به اعتراف برخی مقامات غربی، طوفان الاقصی ثابت کرد که فلسطین زنده است و برخلاف برخی تصورها، با عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی،  موضوع فلسطین تمام نمی‌شود.

وزیر خارجه همچنین بعدازظهر جمعه در دفتر نبیه بری در بیروت حضور یافت و رئیس پارلمان لبنان در این دیدار از تلاش‌ها و ابتکار عمل سیاسی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و مردم غزه حمایت کرد. نبیه بری در این باره گفت: آنچه در غزه ه در حال رخ دادن است، غیرقابل باور است و رژیم صهیونیستی کشتارهای بیرحمانه‌ای را در حق کودکان و زنان و سالخوردگان و همه شهروندان و نیز زیرساخت‌ها و اماکن عمومی و درمانی و نیز مساجد غزه انجام می‌دهد که باید این روند متوقف شود. وی حمایت از فلسطین را مسؤولیتی همگانی و مسؤولیت همه کشورهای اسلامی خواند.

 

* سفر زمینی به دمشق

عصر روز جمعه ۲۱ آنلاین ماه امیرعبداللهیان راهی مقصد سوم این سفر یعنی دمشق پایتخت جمهوری عربی سوریه شد. سفری زمینی که حدود سه ساعت به طول انجامید و وزیر امور خارجه در بدو ورود مستقیم به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت و بعد از آن هم در وزارت خارجه سوریه حضور یافت و ضمن دیدار با «فیصل المقداد» همتای سوریه‌ای در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار وزیر امور خارجه ایران گفت: صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌خواهند پیروزی به دست آمده مردم فلسطین در تحولات اخیر را به گذشته برگردانند و یا آن را به زمینه‌ای برای از بین بردن‌ مقاومت تبدیل کنند.

 

امیرعبداللهیان هم با ذکر این نکته که حمایت ایران و سوریه از مقاومت ملت فلسطین بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: اما عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک تصمیم، طراحی و اقدام کاملا فلسطینی بود. غرب به دنبال جعل حقایق در غزه برای توجیه جنایات صهیونیست‌ها و مشروعیت بخشیدن به آن است و مقاومت این توان را دارد ‌که تا مدت زمانی طولانی به مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ادامه دهد. (جزئیات بیشتر) 

وزیر خارجه سوریه در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت که جنایات کنونی صهیونیست‌ها در غزه هیچ توجیه قابل دفاعی ندارد. امیرعبداللهیان هم در دیدار با همتای سوری با بیان اینکه سوریه در طول دهه‌های متمادی همواره حامی فلسطین بوده و همواره رسالت عربی و انسانی خود را در حمایت از فلسطین به نحو احسن انجام داده، افزود: فلسطینی‌ها قطعاً هیچ‌گاه حمایت سوریه از خود را فراموش نخواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به جنایات جنگی و اقدام جنون آمیز رژیم صهیونیستی در کشتار بیرحمانه شهروندان فلسطینی عنوان کرد: هیچ وجدان بیداری کشتار زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع در غزه توسط جنایتکاران صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دمشق اقدامات رژیم صهیونیستی را با اقدامات نازی‌ها مقایسه کرد. وی افزود: شاهدیم اروپایی‌ها و آمریکا اجازه نمی‌دهند غذا و دارو به ملت فلسطین برسد و اسرائیل اقدام به تخریب بیمارستان‌ها و خانه‌های مردم می‌کند، مثل کاری که نازی‌ها در جنگ جهانی دوم صورت دادند.

 

امیرعبداللهیان هم در دمشق به جنگ افروزان هشدار داد که جنایات جنگی در غزه را متوقف کنند و گفت: در دیدار با رهبران مقاومت در بیروت مطلع شدم که همه سناریوهای ممکن را در نظر دارند و از آمادگی و روحیه بالایی برخوردارند. وی بیانیه‌ای که توسط اتحادیه عرب صادر شد را ناامید کننده خواند و گفت: آنچه در آن آمده است نظر قطعی یکایک وزرای خارجه کشورهای اسلامی نیست. ایران،‌ عراق و برخی کشورها از برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی حمایت می‌کنند. امیدواریم این نشست در تهران یا یکی از پایتخت‌ها به فوریت برگزار شود و با صدور بیانیه‌ای قوی به حمایت قطعی کشورهای اسلامی و عربی از مردم فلسطین و مقاومت فلسطین پرداخته شود.

وزیر خارجه همچنین در ضیافت شام همتای سوری حضور یافت و بعد از زیارت حضرت رقیه (س) دمشق را زمینی به مقصد بیروت ترک کرد.

برنامه‌های روز شنبه ۲۲ آنلاین ماه امیرعبداللهیان با شرکت در نشست خبری در محل سفارت ایران در بیروت شروع شد و پس از آن هم نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور غرب آسیا برای دیدار با امیرعبداللهیان در محل سفارت ایران در بیروت حضور یافت.

* اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در صورت تداوم جنایات در اختیار مقاومت 

رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری در محل سفارت ایران در بیروت درباره گسترش جبهه‌های جنگ اعلام کرد: مقاومت در همه جبهه‌ها همه سناریوهای ممکن را به صورت آماده در مقابل خود قرار داده است. اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در صورت تداوم جنایات در اختیار مقاومت است.

وی در پاسخ به اینکه اگر دامنه جنگ گسترش یابد و ناوهای آمریکایی وارد منطقه شوند و فلسطین و لبنان را بمباران کنند و  اینکه تماس‌ها بین ایران و آمریکا از طریق عمان به چه شکل است؟ گفت: مقاومت به تنهایی قادر است هر اقدامی را انجام دهد و از توانمندی‌های لازم و کافی برخوردارند. ایران فعالانه از مقاومت مردم فلسطین و فلسطین در مقابل اشغالگری و جنایات جنگی در سطح سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای حمایت می‌کند.

خبرنگار دیگری از امیرعبداللهیان پرسید: شما گفتید این رهبران مقاومت هستند که تصمیم می‌گیرند ساعت صفر چه زمانی است. دقیقا خط قرمز مشخص شده برای گروه‌های مقاومت برای پاسخ به اسرائیل چیست؟ که وی پاسخ داد: امروز رهبران مقاومت منطقه از انسجام فوق العاده و عالی برخوردارند. همه سناریوها را طراحی کردند و آماده‌اند و دست همه روی ماشه شلیک است. در صورت تعلل جامعه جهانی و سازمان ملل و کنشگرانی که حامی جنگ افروزی رژیم صهیونیستی هستند پاسخ در زمان مناسب و مورد نظر مقاومت انجام خواهد شد. در گفت‌وگو با رهبران مقاومت دریافتم که در زمان اتخاذ تصمیم برای پاسخ، پاسخی که داده خواهد شده تعیین کننده، پشیمان کننده و تغییر دهنده نقشه کنونی سرزمین‌های اشغالی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تماس‌های دیپلماتیک و میانجیگری‌ها با اروپا و فرانسه و اینکه آیا امکان دارد جلوی این طرفداری اروپایی‌ها از اسرائیل را گرفت،‌ تصریح کرد:  نه فرانسه و نه هیچ یک از کشورهای غربی قادر نیستند طرحی را بر مردم فلسطین تحمیل کنند. هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند کشتار کودکان زنان و غیرنظامیان را در غزه تحمل و از آن حمایت کند. غرب و جهان نسبت به جنایات جنگی رژیم جعلی اسرائیل مسؤولیت دارد. رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از این میدان پیروز خارج شود. اساسا میدان کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان میدان شکست متجاوزان است.

وزیر امور خارجه ایران در محل سفارت «تور فینسلاند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه را به حضور پذیرفت و در این دیدار خواستار اقدام فوری سازمان ملل برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه شد.

* دوحه، مقصد پایانی

و در نهایت امیرعبداللهیان بعدازظهر روز شنبه در مقصد چهارم و آخرین مقصد سفرش به منطقه بیروت را به مقصد دوحه ترک کرد و بعد از دو ساعت و ۴۰ دقیقه هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران در فرودگاه دوحه به زمین نشست و بعد از استقبال از سوی مدیرکل تشریفات وزارت خارجه قطر و علی صالح‌آبادی سفیر ایران در بیروت، وزیر امور خارجه بلافاصله عازم محل ملاقات با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری در محل اقامتش شد و بعد از دیدار و گفت‌وگو در مراسم ضیافت شام همتای قطری شرکت کرد.

 

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای قطری در دوحه گفت: در صورت ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان فلسطین، هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که شرایط در منطقه به‌ همین شکل باقی بماند. 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز با اشاره به اتفاقات جاری فلسطین، مشورت‌های بین دو کشور را حائز اهمیت خواند و گفت: ادامه این وضعیت و حملات اسرائیل علیه غزه و مردم فلسطین نگران کننده است. وی موضوع فلسطین را موضوع همه جهان اسلام توصیف کرد و موضع کشورهای منطقه در قبال حمایت از ملت فلسطین را متحد و منسجم خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه بعد از آن هم به دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و دیگر اعضای این دفتر رفت و حدود دو ساعت با وی به گفت‌وگو پرداخت.

 

«خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) پس از این دیدار در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از انجام این ملاقات که در دفتر جنبش حماس در دوحه برگزار شد، از حمایت‌ها و اعلام همبستگی جمهوری اسلامی ایران و شخص وزیر خارجه با موضوع فلسطین قدردانی کرد. وی گفت‌وگو درباره نیازهای ملت فلسطین در نبرد کنونی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کشتار غیرنظامیان، تخریب خانه‌ها و موضوع کوچاندن مردم غزه به کشورهای پیرامونی را از جمله موضوعاتی خواند که در ابن دیدار مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

عضو دفتر سیاسی حماس گفت که با امیرعبداللهیان درباره ایجاد و تشکیل محور بزرگتر برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و اینکه ایران و دولت‌های عربی چگونه می‌توانند با امکانات خود به توقف جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین کمک کنند، صحبت شده است.

* نگرانی امیر قطر از شرایط انسانی غزه

دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر آخرین دیدار امیرعبداللهیان با مقامات قطری در دوحه بود. امیر قطر در این دیدار شرایط انسانی غزه را نگران کننده خواند و گفت: اولویت ما توقف جنایات در غزه است و موضع ما در خصوص فلسطین تغییری نمی‌کند.

 

 

این دیدار پس از گفت‌وگوی تلفنی شنبه شب ۲۲ آنلاین ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و امیر قطر صورت گرفت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ۲۲ آنلاین ماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر با اشاره به جنایات غیرانسانی رژیم صهیونیستی در غزه، با تأکید بر ضرورت توقف هر چه سریع‌تر ماشین جنایات جنگی و نسل‌کشی این رژیم، گفت: اظهارات و اقدامات سران صهیونیستی در روزهای اخیر، مصداق بارز جنایت جنگی، نسل‌کشی و نقض آشکار همه معاهدات بین‌المللی است. «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به اینکه روابط دو کشور امروز در عالی‌ترین سطح جریان دارد، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و نیز احقاق حقوق فلسطینی‌ها تأکید کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار، سلام آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به امیر قطر را ابلاغ و بار دیگر از نقش آفرینی سازنده قطر در موضوع تبادل زندانیان و انتقال دارایی‌های ایران تشکر کرد.وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با امیر قطر و نیز تشریح نتیجه مشورت‌های منطقه‌ای خود با مقامات کشورهای منطقه در چارچوب سفرش به عراق، لبنان و سوریه و همچنین گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات کشورهای مختلف در روزهای اخیر، بر ضرورت تحرک جمعی کشورهای اسلامی برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه شهروندان غزه تأکید کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دوحه نیز با «وانگ یی» همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد و از چین خواست که از ظرفیت‌های خود برای متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه استفاده کند.

* اهداف این سفر از زبان امیرعبداللهیان

و پایان این سفر گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رسانه‌ها در هواپیما و تشریح رایزنی‌های انجام شده‌ در این چهار کشور بود. او در این باره گفت: سفر به چهار کشور عراق، لبنان، سوریه و قطر با دو هدف انجام شد، هدف اول دیدار با رهبران مقاومت و اطلاع از وضعیت دقیق و میدانی مقاومت در مقابله با جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و بخش دیگر رایزنی و مشورت با رهبران سیاسی منطقه برای یافتن یک راه‌حل سیاسی فوری در توقف جنایات جنگی و رفع محاصره انسانی. آنچه مربوط به محور مقاومت بود همه از روحیه بالایی برخوردار بودند و مقاومت فلسطینی بر این تأکید داشت که از امکانات لازم برای پاسخگویی به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برخوردار است، اما صحنه‌ای که الان وجود دارد این است که رژیم اسرائیل تمام تمرکز خودش را به خاطر ضعفی که در میدان جنگ دارد بر کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان متمرکز کرده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه وضعیت انسانی به دلیل تداوم جنایات بسیار وخیم است، عنوان کرد: در بخش گفت‌وگوهای سیاسی توافق شد که اولا نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به فوریت برگزار شود و قرار است روز چهارشنبه این نشست در جده در محل دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شود. دعوت در سطح وزرای خارجه انجام شده است. وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار آنلاین تیتر اول گفت که روز چهارشنبه در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده شرکت خواهد کرد.

 

 

* اگر تجاوزات در غزه متوجه نشود دست همه طرف‌ها در منطقه روی ماشه است

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم که اگر تجاوزات و کشتار زنان و کودکان به فوریت متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است و وضعیت منطقه مثل یک باروتی است که هر ساعت امکان یک انفجار مهیب وجود دارد و کنترل از دست همه طرف‌ها خارج خواهد شد.

 امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: در این دیدارها به طرف آمریکایی هشدار جدی داده شد که نمی‌توانید هم مقاومت و هم دیگر کشورها را دعوت به خویشتنداری بکنید، سخن از عدم توسعه جنگ به میان بیاورید اما خود تمام قد در کنار رژیم فروپاشیده اسرائیل بایستید و بخواهید فروریزی سیاسی و امنیتی، بین‌المللی و نظامی رژیم جنگ افروز اسرائیل را با برخورد یکجانبه خود و حمایت یکجانبه خود از رژیم صهیونیستی جبران کنید.مسؤولیت هرگونه عواقب بعدی و مسؤولیت احتمال باز شدن جبهه‌های مقاومت در منطقه و مسؤولیت هرگونه توسعه جنگ امروز به طور مستقیم متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی است. 

پایان پیام/م


نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا