استان ها

نهاد عمومی غیر دولتی یعنی دولت دخالتی در فوتبال ندارد

به نقل از یک شهروند؛ آیا فدراسیون فوتبال باید دولتی باشد یا غیر دولتی؟ خصوصی است یا عمومی؟ آیا این مجموعه باید به یک سازمان غیر دولتی محدود شود؟ آیا دولت مجاز به نظارت یا مداخله در امور این مجموعه نیست؟ آیا فدراسیون فوتبال باید طبق قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا یا جمهوری اسلامی ایران اداره شود؟ همه اینها بخشی از موضوع مهمی است که مدت هاست در فوتبال ایران مورد بحث قرار می گیرد. اخیراً توسط فیفا اصلاحات در قانون اساسی در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گرفت و بحث در این زمینه داغ تر از همیشه شده است. سرانجام ، دو روز پیش ، بیانیه رسمی اعلام کرد که این گروه به موجب ماده جدیدی در اساسنامه فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی ثبت شده است. البته این موضوع همچنین معضل مهمی را در جامعه فوتبال به وجود آورده است. برخی مخالفند و برخی دیگر موافقند ، اما قانون چه می گوید؟ آیا فیفا نمی تواند این بند را بپذیرد؟ برای بررسی این موارد از منظر حقوقی ، با دکتر سید شریف حسینی ، عضو سابق مجلس شورای اسلامی و عضو سابق هیئت مدیره نیروهای مسلح و رئیس کمیته فوتسال و فوتبال کمیسیون ورزش صحبت کردیم. مدیر این قانون که کنترل کامل روی مقررات محلی و فوتبال دارد و به دلیل همین جایگاه غالب ، ثابت می کند که ذات یک فدراسیون فوتبال فقط می تواند به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی ثبت شود.

فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرده است که این مجموعه در اساسنامه جدید یک نهاد عمومی غیر دولتی خواهد بود. این موضوعی است که بحث های زیادی را ایجاد کرده است. برخی معتقدند فیفا ممکن است قانون را تصویب نکند.
با توجه به بحث فیفا ، ابتدا باید یادآوری کنم که آنچه فیفا خواهد پذیرفت ، نتیجه مذاکرات و تعاملاتی است که مسئولان فوتبال ایران با این بدنه برقرار می کنند. در شرایط فعلی ، نباید مقدمات این امر را داشته باشیم. اگر یاد بگیریم که برای منافع ملی فوتبال قوانین و مقررات بنویسیم ، اگر بدانیم که اتصالات بین المللی که برای فوتبال ایجاد می کنیم ، باید از آن برای منافع ملی فوتبال استفاده کنیم نه برای ماندگاری خودمان. سپس این سردرگمی ها دیگر بوجود نمی آیند.
برخی منتقدین معتقدند استقلال فدراسیون فوتبال توسط جامعه غیر دولتی نابود خواهد شد. آیا با آن موافق هستید؟

این اظهارات توسط افرادی ساخته شده است که کنترل کاملی بر قوانین بین المللی و داخلی کشور ندارند. فدراسیون های ورزشی ، از جمله فوتبال ، تا سال 1994 از ساختاری کاملاً دولتی تحت نظارت سازمان تربیت بدنی برخوردار بودند. اما در سال 1994 مطابق سیاست کلی ماده 44 قانون اساسی در خصوص انتقال مواردی که می تواند به انسانها منتقل شود و البته الزاماتی که از کنفدراسیون های بین المللی و فدراسیون های جهانی داشتیم ، ساختار ، قوانین و مقررات فدراسیون ها تغییر یافت. بنابراین ، فدراسیون ها جوهر خود را از یک ساختار کاملاً دولتی به یک نهاد عمومی غیر دولتی تغییر دادند.

به طور کلی ، معنای بودن به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی چیست؟

مطابق ماده 5 قانون عمومی حسابداری دولت ، نهادها و سازمانهای عمومی غیردولتی واحدهای سازمانی ویژه ای هستند که با اجازه قانون ، اشخاص حقوقی طبیعی یا غیر دولتی را برای انجام وظایف عمومی و ارائه خدمات تشکیل می دهند. این موسسات همچنین اهداف غیر سیاسی و غیرانتفاعی دارند. یک مسئله حقوقی بسیار مهم نیز باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد. چگونگی تعریف مسئله سازمان غیردولتی.

آیا غیر دولتی بودن به معنای عدم مداخله دولت است؟

این در قانون بیان شده است. آیین نامه اجرایی تأسیس و عملکرد سازمان های غیر دولتی ، که در مجلس نیز تصویب شده است ، سردرگمی را از بین می برد و به همه سؤالات پاسخ می دهد. در تبصره 2 ماده 1 آن آیین نامه نیز آمده است: كلمه “غیردولتی” به این معنی است كه سازمانهای دولتی در ایجاد و مدیریت سازمان دخالت نمی كنند.
.
فیفا تأکید می کند که فدراسیون های ملی نباید تحت تأثیر مداخله اشخاص ثالث و دولت ها قرار گیرند و در این صورت ، فوتبال ملی را متوقف می کنند. بنابراین آیا یک نهاد غیر دولتی به فیفا اعتراض نخواهد کرد؟

اگر مذاکرات عادلانه صورت گیرد و واقعیت ها بر اساس منافع ملی به فیفا ابلاغ شود ، مشکلی نخواهد بود. قابل بحث است که چگونه برخی از دوستان قوانین را به صورت انتخابی براساس منافع خود تفسیر می کنند و باعث نگرانی می شوند. استدلال اصلی حاکمیت قانون است و همانطور که گفتید دولت و دولت نباید و نباید در امور سازمانهای عمومی غیردولتی دخالت کنند. یعنی آنچه را که فیفا می خواهد ، در قانون ایران اجرا و اجرا می کنیم. این وظیفه را به ورزش تحمیل می کند که به همه مردم یا عموم مردم خدمت کند.

البته فیفا طبق قانون سوئیس نیز اداره می شود.

درست است. در تمام اساسنامه های جهان ، ماده شخصیت و اعتبار فدراسیون را تعیین می کند. در ماده 1 اساسنامه فیفا آمده است كه ما به اصل 60 قانون اساسی فدرال سوئیس تكیه می كنیم ، كه تأكید می كند كه این مطابق با قانون مدنی سوئد است. اتفاقاً این بخش از قانون نشان می دهد که فیفا خود به قوانین مدنی ملی احترام می گذارد و هیچ فدراسیونی را توصیه نمی کند برخلاف قوانین و مقررات ملی عمل کند و قانون اساسی را بنویسد. آنها فدراسیون خواهند داشت اما مداخله ای صورت نمی گیرد. فدراسیون همچنین باید تمام قوانین قابل اجرا در کشور را رعایت کند.

آیا فدراسیون فوتبال ایران می تواند عنوان دیگری را برای مقاله اساسنامه نسبت به یک نهاد دولتی غیر دولتی در نظر بگیرد؟

اصلا. آنها فقط می توانستند بنویسند که خصوصی هستند ، که امکان پذیر نبود. وقتی ما در سراسر جهان و در داخل کشورمان می گوییم که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک فدراسیون فرعی است و براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران اداره می شود ، از طرف دیگر تعریف نهادها و شرکت های خصوصی مشخص است. کلیه واحدهای مدیریتی و مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی با سود یا بدون سود فعالیت می کنند. در اینجا ما نمی خواهیم ساختار نهادهای خصوصی را باز کنیم ، اما به طور کلی کلیه امور آنها به صورت خصوصی اداره می شود. فدراسیون فوتبال همچنین هیچ سازمان خصوصی ، اهداف و برنامه ای ندارد. از کجا دیده اید فدراسیونی که در آن فوتبال به همه اعضای جامعه تعلق دارد ، به صورت خصوصی و برای افراد خاص ثبت شده است؟ چنین چیزی ممکن نیست.

بنابراین ، هنگامی که یک فدراسیون فوتبال نمی تواند دولتی یا خصوصی باشد ، تنها نامی که می ماند یک نهاد عمومی غیر دولتی است. این واقعیته؟

بله ، هنگام خواندن اساسنامه ، اهداف و محوریت فدراسیون فوتبال دقیقاً مشابه مواردی است که برای موسسات عمومی غیر دولتی نوشته شده و استقلال قانونی دارند. این موسسات بیش از 50 درصد بودجه سالانه را از منابع غیر دولتی تأمین می کنند و من یک بار دیگر تأکید می کنم که آنها وظیفه و خدمات بخش دولتی را بر عهده دارند.

چرا می گوییم فدراسیون فقط می تواند چنین ساختاری داشته باشد؟

زیرا همه ساله بودجه آن را از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دریافت می کند. از خدمات دولتی سود می برد و بسیاری از سازمان های دولتی متعلق به فدراسیون های استانی و تیم های فوتبال و حتی باشگاه ها هستند. مرکز ملی فوتبال و زمین آموزشی دولتی هم اکنون تحت کنترل فدراسیون فوتبال است. تقریبا تمام استادیوم های ورزشی مختص دولت است و فوتبال در اختیار آنها قرار می گیرد. بنابراین ، هنگامی که یک فدراسیون فوتبال از این فرصت ها و بودجه دولت استفاده می کند و علاوه بر آنها از آنها پشتیبانی مالی نیز دریافت می کند ، به هیچ وجه نمی تواند ثبت نام کند و یک سازمان عمومی غیر دولتی است.

با این حال ، در ماده 1 اساسنامه مصوب 1390 و توسط فیفا تصویب نشده ، آمده است كه یک فدراسیون نهادی غیر دولتی باید دارای شخصیت حقوقی باشد كه طبق سیاست و اصول ورزشی تعیین می شود. همچنین مطابق منشور المپیک و به نفع امور اسلامی و منافع ملی ، به عنوان بالاترین مرجع صالح در زمینه فوتبال ، فوتسال و فوتبال ساحلی و در چهارچوب این اساسنامه ، با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تاسیس شده است. قوانین مربوطه اعمال می شود.

همانطور که می دانید فیفا این بند را قبول نکرده و خواستار اصلاح آن شده است. البته همین ماده آیین نامه فعلی نیز از دیدگاه حقوقی قابل نقد است. سوال اول این است که با توجه به هماهنگی های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ، مشخص نیست کدام سازمان غیر دولتی که تحت آن قوانین فعلی ملی است با این دو نهاد دولتی هماهنگ می شود؟ سطح این هماهنگی چیست؟ سوال بعدی درباره منشور المپیک این است: اگر یک فدراسیون غیر دولتی است ، چگونه می تواند طبق قوانین المپیک کشورمان با قوانین مصوب عمل کند؟ منشور المپیک چگونه می تواند بر ایران مسلط شود؟ اگر فدراسیون خصوصی تلقی می شود ، چرا باید اصلاً با وزارت ورزش و دولت هماهنگ شود و بودجه ، بودجه و فرصت هایی را از دولت دریافت کند؟ چرا آنها باید با سازمان هایی که خود سازمان های عمومی غیر دولتی (کمیته های ملی المپیک) هستند ، هماهنگ شوند؟ ما بر تعهد خود مبنی بر پیروی از اساسنامه فیفا مطابق با قانون مدنی سوئیس تأکید می کنیم. بنابراین اساسنامه فدراسیون فوتبال باید به وضوح بیان کند که کدام قانون بر سازمان حاکم است. با توجه به توضیحات ارائه شده و وضعیت فعلی ، هر دو آقای به طور صحیح فدراسیون را به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف کرده اند و در صورت مسئله منافع ملی می توانند به راحتی تأیید فیفا را بدست آورند.

46

دکمه بازگشت به بالا