فرهنگ و هنر

جنگ مستشاری ایران با داعش در سریال خانگی

سریال «آمرلی» که سوژه‌ای مرتبط با نجات شهر آمرلی توسط حاج‌قاسم سلیمانی دارد، این روزها از شبکه نمایش خانگی منتشر می شود. این واقعه اگرچه پیش از این باز هم دستمایه تولید محصولات تصویری در ایران شده، اما در این سریال با داستان و درام بیشتری روبرو هستیم.

به گزارش تیتر اول، مجموعه نمایش خانگی «آمرلی» به کارگردانی احمد ابراهیم احمد که این روزها در پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود، به عنوان یکی از مجموعه های مدیوم نمایش خانگی ایران برای پرداختن به موضوعات استراتژیک محسوب می شود.

این سریال عراقی با عوامل پشت صحنه عمدتا ایرانی ساخته شده و تنها یک هنرپیشه آن ایرانی است و بقیه از بازیگران کشورهای عربی هستند.

این مجموعه ۱۰ قسمتی که از تعطیلات نوروز آغاز شده و در ایران و کشورهای عربی به صورت همزمان به انتشار می‌رسد، با مضمون ملی و استراتژیک تولید شده. پس از مجموعه «سقوط» محصول ۱۴۰۱، این برای دومین بار است که قصه‌ای در بستر حضور مستشاری ایران در جبهه مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه، به تصویر کشیده می‌شود.

«آمرلی» که سوژه‌ای مرتبط با نجات شهر آمرلی توسط حاج‌قاسم سلیمانی دارد، در این مدیوم پخش می‌شود. این واقعه اگرچه پیش از این باز هم دستمایه تولید محصولات تصویری در ایران شده، ولی بیشتر در شکل فیلم مستند بوده و داستان و درام در آن دخیل نبوده است. بدیهی است که درام، همواره جذابیت بیشتری برای مخاطب عام دارد و گستره بیننده بسیار بیشتری را جلب می‌کند. از این رو، ساخت «آمرلی» هم با این هدف ساخته شده است.
سازندگان «آمرلی» تلاش کرده اند با هدف پرهیز از حواشی احتمالی و خواه به اقتضای تولید درام- قصه این سریال را با فاصله‌ای مشخص نسبت کاراکترهای فرماندهان مقاومت خصوصا شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس روایت کنند و به همین منظور به دنبال  مسیری بوده اند که آن‌ها را برای خلق اثری غیرشعاری به مقصد برساند.

مجموعه «آمرلی» از نظر ژانری ملودرامی معمایی از آب درآمده که در دل قصه‌ای خانوادگی، مضامین پراهمیت ملی و منطقه‌ای را مطرح می‌کند. بر همین اساس، فیلمنامه پیش از آن که حرف‌های سیاسی و استراتژیک را به میان آورد، در نخستین قسمت‌ها، پی ساختمان یک درام خانوادگی را می‌ریزد تا در ادامه ضمن ایجاد فراز و فرود دراماتیک، ماجرای مهم نجات مردم شهر آمرلی را از محاصره توسط تروریست‌های خبیث به تصویر بکشد. از همین روست که سریال «آمرلی» در عین برخی نقاط ضعف، تعلیق دارد.

سریال «آمرلی» به شکل همزمان در ۳ پلتفرم خارجی عربی به نمایش درمی‌آید و مخاطبان خود را پیدا کرده است، برای گشایش مسیر بازار استریمینگ کشورهای عربی محسوب می‌شود. باید دید آیا مسیری که با حضور «آمرلی» در صنعت سریال عرب باز شد، با آثار دیگری ادامه خواهد یافت؟

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا