بهترین های کسب و کارعمومی

نحوه محاسبه سایز تلویزیون برای پذیرایی

بیشتر مردم سعی می‌کنند حدود 3 متر از صفحه ‌نمایش تلویزیون فاصله داشته باشند؛ اما بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده تلویزیون معتقدند بهتر است از تلویزیونی استفاده شود که زاویه‌ی دید 30 یا 40 درجه‌ای را پیش روی فرد قرار می‌دهد. این سؤال تقریباً همه ماست که چگونه مناسب‌ترین سایز تلویزیون را برای خانه خود انتخاب کنیم؟ کدام‌یک از اندازه‌های 37، 42، 50، 65 یا 90 اینچ با توجه به بودجه‌ای که داریم می‌تواند مناسب نیاز ما باشد؟

یکی از مهمترین نکاتی که بعد از خرابی تلویزیون به ذهن شما خطور می کند این است که تلویزیون خود را کجا تعمیر کنم! . مشخصا تعداد زیادی از نمایندگی های تعمیر تلویزیون سونی در اصفهان و دیگر مراکز تعمیر تلویزیون سونی در اصفهان وجود دارند که ممکن است برای انتخاب مرکز مطمئن کمی سر درگم نشوید.

واقعیت این است که اگر محدودیت فضا و محدودیت مالی ندارید، هر چه سایز تلویزیون بزرگ‌تری بخرید، همان‌قدر بهتر است. تعجب نکنید، چون تلویزیون‌های مدرن مشکلات مدل‌های قدیمی که باعث خستگی و ناراحتی چشم می‌شدند را ندارند؛ بنابراین، هر چه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، جذاب‌تر خواهد بود اما به شرطی که چند مورد را همیشه مدنظر داشته باشید؛ برای انتخاب مناسب‌ترین سایز تلویزیون باید به ابعاد و هندسه اتاق، وضعیت قرارگیری مبلمان و صندلی‌ها و فاصله چشم از صفحه‌نمایش توجه داشته باشید.

چگونه مناسب‌ترین سایز تلویزیون انتخاب کنیم؟

بین محل نشستن و محل قرارگیری تلویزیون رابطه مستقیم وجود دارد. هر چه فاصله شما از صفحه‌نمایش دورتر باشد، باید اندازه پنل بزرگ‌تر باشد. اما بهترین فاصله را چه زمانی می‌توانید داشته باشید؟ وقتی زاویه دید شما نسبت به پنل نمایش، صحیح و اصولی تنظیم‌شده باشد. زاویه دید صحیح چیست؟ زاویه 40 درجه چشم نسبت به تلویزیون.

برای اینکه تجربه‌ی سینمایی از تماشای تلویزیون در خانه داشته باشید، لازم است زاویه دید 40 درجه‌ای نسبت به صفحه‌نمایش داشته باشید. برای محاسبه این زاویه فقط کافی است فاصله محل نشستن خود را ضرب‌در 0.84 کنید تا قطر مناسب تلویزیون به دست بیاید.

به‌طور مثال، بیشتر مردم در فاصله حدود 3 متری از تلویزیون می‌نشینند. برای این افراد، تلویزیون با زاویه دید 2.30 متری می‌تواند مناسب باشد؛ یعنی اگر تلویزیون 55 اینچی بخرید، برای فضای اتاق شما مناسب است و اصلاً بزرگ نخواهد بود.

بهترین فاصله از تلویزیون چند متر است؟

شاید به‌طورکلی بتوان استانداردهای زیر را برای بهترین فاصله از تلویزیون اعلام کرد:

تلویزیون‌های HDTV

  • تلویزیون سایز 40 تا 50 اینچ: بین 1.5 تا 3 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 50 تا 60 اینچ: بین 3 تا 3.80 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 60 تا 70 اینچ: بین 3.80 تا 4.5 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 70 تا 85 اینچ: بین 4.5 تا 5.5 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 40 تا 50 اینچ: بین 1 تا 2 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 50 تا 60 اینچ: بین 1.90 تا 2.30 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 60 تا 70 اینچ: بین 2.30 تا 3 متر فاصله
  • تلویزیون سایز 70 تا 85 اینچ: بین 3 تا 3.5 متر فاصله

از روی اعداد و ارقام بالا حتماً متوجه شده‌اید که فاصله مناسب از تلویزیون به کیفیت تصویر آن‌هم بستگی دارد. مثلاً برای تلویزیون‌های 43 اینچی باکیفیت فول‌اچ‌دی، شاید بتوان گفت بهترین فاصله 1.7 متر باشد؛ اما با تغییر کیفیت قضیه فرق می‌کند. با کاهش کیفیت از فول‌اچ‌دی به HD، باید فاصله هم افزایش یابد تا بهترین کیفیت تصاویر را شاهد بود.

لازم است به این نکته اشاره‌کنیم که نمایشگرهای بزرگ، حس راحتی بیشتری به کاربر می‌دهند؛ یعنی هر چه سایز پنل بزرگ‌تر باشد، فرد از تماشای تلویزیون کیف بیشتری خواهد برد. اگر فاصله دید و زاویه دید هم درست انتخاب شوند که بهترین تجربه برای فرد رقم خواهد خورد. به همین خاطر است که در ابتدای مطلب گفتیم تا جایی که می‌توانید، تلویزیون‌ بزرگ‌تر خریداری کنید.

استانداردهای جهانی در مورد سایز درست تلویزیون چه می‌گویند؟

در زیر دو پیشنهاد از سوی دو نهاد THX و SMPTE برای تعیین سایز صحیح تلویزیون را برایتان نوشته‌ایم:

  • به اعتقاد کمپانی THX تلویزیون باید با زاویه دید 40 درجه تولید شود؛ یعنی مثلاً برای فاصله دو متری، یک تلویزیون 65 اینچی مناسب است.
  • به اعتقاد موسسه SMPTE تلویزیون باید با زاویه دید 30 درجه تولید شود؛ یعنی برای فاصله دو تا 2.5 متری، یک تلویزیون 50 اینچی مناسب است.

THX یک کمپانی آمریکایی است که درزمینهٔ صدا و تصویر استاندارد کار می‌کند؛ یعنی به‌نوعی تضمین‌کننده کیفیت صدا و تصویر است. SMPTE هم جامعه مهندسان تصویر متحرک و تلویزیون است. در آخر باید بگوییم اینکه شما از کدام فرمول پیروی می‌کنید به بودجه و سلیقه‌ی شخصیتان بستگی دارد.

در زمان خرید تلویزیون باید به مکانی که قصد دارید تلویزیون را در آن قرار دهید، توجه کنید. چرا که میزان فاصله شما از تلویزیون باعث می‌شود که تجربه بصری بهتری از تلویزیونی که خریداری کرده‌اید داشته باشید. باید تلویزیونی مناسب متراژ خانه خودتان خریداری کنید تا بتوانید از تمام کیفیت آن لذت ببرید. اگر به صفحه تلویزیون خیلی نزدیک باشید، اذیت می‌شوید و اگر از آن خیلی فاصله داشته باشید، نمی‌توانید جزئیات تصویر را به خوبی مشاهده کنید.

خیلی‌ها در زمان خرید تلویزیون در ابتدا به محاسبه سایز مناسب تلویزیون با توجه به فضای خانه می‌پردازند و سعی می‌کنند محصولی خریداری کنند که مناسب محیط خانه باشد. با توجه به اندازه تلویزیون فاصله مناسب از آن متفاوت خواهد بود. به طور مثال فاصله مناسب از تلویزیون 65 اینچ با فاصله مناسب از تلویزیون ۵۵ اینچ متفاوت خواهد بود؛ همانطور که می‌دانید پرفروش ترین سایز تلویزیون در حال حاضر و در بازار جهانی تلویزیون های 65 اینچ است. ما در این مطلب تصمیم گرفتیم بدون اینکه خودتان را به درد سر بیندازید به شما بگوییم که چه تلویزیونی برای چه فضایی مناسب است؛ اما قبل از شروع به دو نکته بسیار مهم توجه کنید.

نکات مهم درباره فاصله مناسب از تلویزیون

نکته اول: در ابتدا باید فضای مناسبی برای قرار دادن تلویزیون در نظر بگیرید. این فضا معمولا در اتاق تا محلی از خانه خواهد بود که صندلی‌های راحتی در آن قرار می‌گیرند. حالا باید فاصله تلویزیون از جایی که می‌نشینید و به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوید را اندازه‌گیری کنید.

نکته دوم: با توجه به فاصله‌ای که به دست آوردید باید سایز مناسب تلویزیون خود را انتخاب کنید. حالا نسبت به اندازه تلویزیون می‌توانید محل نشستن خود را تغییر دهید.

محاسبه سایز مناسب تلویزیون 4K با توجه به فضای خانه

اگر قصد خرید تلویزیون 4K را دارید، محاسبه سایز مناسب تلویزیون متفاوت خواهد بود. به شکل پیش فرض پیشنهاد می‌شود که ۱.۵ برابر از طول عمودی تلویزیون فاصله بگیرید. در واقع باید ارتفاع تلویزیون را اندازه بگیرید و نسبت به آن ۱.۵ برابر از تلویزیون فاصله بگیرید. اگر فاصله مناسبی داشته باشید دیگر نمی‌توانید پیکسل‌ها را مشاهده کنید و تصاویر بسیار مناسب دیده می‌شوند. حالا برای اینکه بتوانید در روند محاسبه سایز مناسب تلویزیون راحت‌تر باشید ما جدول سایز تلویزیون 4K و فاصله مورد نیاز از آن را پیش روی شما قرار داده‌ایم:

اندازه تلویزیون فاصله دید مناسب از تلویزیون
فاصله مناسب از تلویزیون ۴۳ اینچ ۹۰ سانتی متر یا ۲.۹۵ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۴۹ اینچ ۱ متر یا ۳.۲۸ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۵۵ اینچ ۱ متر یا ۳.۲۸ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون 65 اینچ ۱.۲ متر یا ۳.۹۴ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۷۵ اینچ ۱.۴ متر یا ۴.۶۰ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۸۵ اینچ ۱.۶ متر یا ۵.۲۵ فیت

پس اگر به دنبال پیدا کردن فاصله مناسب از تلویزیون 65 اینچ 4K یا پیدا کردن فاصله مناسب از تلویزیون ۵۵ اینچ 4K هستید، این جدول سایز تلویزیون قطعا به شما کمک خواهد کرد.

محاسبه سایز مناسب تلویزیون HD و Full HD با توجه به فضای خانه

به صورت پیش فرض پیشنهاد می‌شود که تا سه برابر از ارتفاع تلویزیون یا اندازه عمودی تلویزیون فاصله بگیرید. جدولی که در ادامه مشاهده می‌کنید، فاصله مناسب را از تلویزیون‌های HD و Full HD به شما نشان می‌دهد و به شما در محاسبه سایز مناسب تلویزیون HD و Full HD کمک می‌کند. از این رو می‌توانید، بدون درد سر فضای مناسب تلویزیون و اندازه مناسب تلویزیون را انتخاب کنید.

اندازه تلویزیون فاصله دید مناسب از تلویزیون
فاصله مناسب از تلویزیون ۲۲ اینچ ۸۰ سانتی متر یا ۲.۶۲ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۲۶ اینچ  ۱ متر یا ۳.۲۸ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۳۲ اینچ  ۱.۲ متر یا ۳.۹۴ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۴۰ اینچ ۱.۵ متر یا ۴.۹۲ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۴۳ اینچ ۱.۷ متر یا ۵.۵۷ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۴۶ اینچ ۱.۷ متر یا ۵.۵۷ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۴۹ اینچ ۱.۹ متر یا ۶.۲۳ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۵۰ اینچ ۱.۹ متر یا ۶.۲۳ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۵۵ اینچ ۲.۱ متر یا ۶.۸۹ فیت
فاصله مناسب از تلویزیون ۶۰ اینچ ۲.۳ متر یا ۷.۵۵ قیت

با استناد به این جدول‌ها می‌توانید نسبت به فضایی که در خانه یا محیط کار در اختیار دارید، تلویزیونی در اندازه مناسب تهیه کنید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که نسبه به محتوایی که روی تلویزیون آن را مشاهده می‌کنید، فاصله از تلویزیون می‌تواند تغییر کند. پس خودتان آزاد خواهید بود که فاصله تلویزیون را نسبت به چیزی که در حال تماشای آن هستید، تغییر بدهید.

دکمه بازگشت به بالا