عمومی

معرفی ۸ ویژگی شیعیان واقعی از زبان امام محمد باقر علیه السلام – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه جمعه در مراسم عزاداری شام شهادت امام محمد باقر علیه السلام که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد گفت: فردا به یوم الترویه معروف است و در گذشته چون حاجیان آب بر می داشتند برای رفتن به عرافات و منا به این نام شهرت یافته است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: روزه روز یوم الترویه ثواب یکسال روزه را دارد و این روز از نظر تاریخی روزی است که امام حسین علیه السلام پس از چند ماه توقف در مکه با خانواده و اصحابش از مکه بیرون آمدند.

حجت الاسلام رفیعی گفت: همه کسانی که می خواهند به حج بروند تا روز هشتم باید خود را برسانند و حضرت امام حسین علیه السلام از آغاز اعمال حج که هشتم ذی الحجه است از مکه خارج شد.

وی بیان کرد: دلیل این امر آن بود که امام متوجه شد، گروه هایی برای ترور امام به مکه فرستاده شده بودند و امام نمی‌خواست خونش هدر برود و در سرزمین مکه در ایام حج خون ریخته شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام صبر کرد تا گروه های مختلف به مکه بیایند و متوجه شوند که حضرت به سمت کوفه رفته است، چرا که آن زمان رسانه ای نبود و ممکن بود دروغ بگویند که امام در مکه مانده است و به همین دلیل امام از مکه خارج شد تا با یزید بیعت نکند.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: امام فرمود هر کسی در برابر سلطان و حاکم ظالم سکوت کند، این امر جایز نیست و من برای اعلام عدم بعیت با حاکم از مکه خارج می شوم و امام ۲۴ روز در مسیر کربلا بود و در همین سرزمین توقف کرد تا حادثه کربلا رخ داد.

حجت الاسلام رفیعی افزود: دهه ای که از عید قربان تا عید غدیر قرار می گیریم گ، دو بار در قرآن بر آن تاکید شده است و در روایات داریم کسانی که در ماه رمضان بخشیده نشدند به روز غرفه امید داشته باشند.

وی با بیان اینکه شیعه یعنی پیرو و در قرآن نیز به این واژه اشاره شده است افزود: البته این آیه مربوط به حضرت ابراهیم و حضرت نوح است.

وی اضافه کرد: شیعه نخستین بار در کلام پیامبر اسلام به کار رفت که علی و پیروانش رستگار هستند و این اصلاح شد، به خصوص در زمان امام صادق علیه‌السلام و امام باقر علیه السلام که به کسانی گفته می شود که بعد از رسول الله به امیرالمومنین علی علیه السلام اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: در همین شیعه اختلافاتی پیدا شد و عده ای شیعه زیدیه سه امام و اسماعیلیه شش امام را قبول دارند و در ۲۵۰ سال امامت امامان معصوم گروه های مختلفی ایجاد شدند اما پیروان امام علی علیه السلام را شیعه امامیه می نامند.

وی با بیان اینکه در روایات برای شیعه صفاتی ذکر شده است افزود: گاهی ائمه ما قسم خورده اند که شیعه ما نیست مگه کسی که پیرو خدا باشد و صرف دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام کافی نیست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام محمد باقر علیه السلام ۸ ویژگی برای شیعیان بیان کردند افزود: در این روایت آمده که شیعیان در راه اهل بیت علیهم السلام هزینه می‌کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از کارهایی که در ایام نوروز همانند پوشیدن لباس نو، صله رحم و خوشحالی صورت می گیرد، برای عید غدیر سفارش شده و امروز رسم نوروز باید در غدیر نیز جلوه گر باشد.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: در روز عید غدیر سفارش شده که شیعیان در این روز هزینه دهند که اطعام دادن دیگران، عیدی دادن و انجام اقدامات خداپسندانه از جمله آنان است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه دوست داشتن همدیگر از ویژگی های شیعیان است عنوان کرد: امروز در آستانه انتخابات قرار داریم که افرادی از سوی شورای نگهبان به جامعه معرفی شدند و این افراد صلاحیت پست ریاست جمهوری را دارند و نباید افراد به تخریب همدیگر بپردازند.

وی اضافه کرد: امام باقر علیه السلام فرمود شیعیان ما کسانی هستند که به دیدار همدیگر برای احیای امر ما می روند و امروز برپایی روضه های خانگی و جلسات قرآن از این جمله این برنامه ها است.

وی گفت: امروز نیاز است تا هر خانواده با یک روحانی در ارتباط باشند تا موضوعات مختلف مرتبط با دین را با آنان درمیان بگذارند.

حجت الاسلام رفیعی ابراز کرد: فضای مجازی امروز جای فضای حقیقی را گرفته که البته به نظر می رسد آینده آن برای افراد خسته کننده باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند فرمود کسی به زیارت برادر مومن خود برود گویی به زیارت خدا رفته است و همه امروز باید به خودمان نمره بدهیم که چگونه شیعه ای هستیم.

وی ادامه داد: امام باقر علیه السلام می فرماید شیعیان ما در زمان عصبانیت ظلم و غضب نمی کنند و خشم در برابر دشمن خوب است و شیعیان نباید نسبت به همدیگر پرخاشگر باشند.

حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: خانه محل آرامش است و زن و مرد نسبت به همدیگر باید مراقبت داشته باشند و رفتار بد و ناسزا نداشته باشند و آیه قرآن است که زن و شوهر باید برای همدیگر مایه آرامش باشند و نباید دعوا و درگیری وجود داشته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: امام باقر علیه السلام فرمودند، شیعیان در زمان خشنودی اهل اسراف نیستند و متاسفانه اسراف در کشور ما زیاد است و خداوند به کسانی که چیزهایی دور می ریزند را برادر شیطان می داند.

وی اضافه کرد: شیعیان برکت برای همسایه هستند و مایه آزار و اذیت نیستند که این موارد ویژگی های اجتماعی شیعیان است.

دکمه بازگشت به بالا