عمومی

مرگ آخرین چریک پیر فلسطین

احمد جبرئیل ، 10 سال قبل از استقرار رژیم صهیونیستی در شهر بندری جزوره در شهر بندری حیفا ، از پدری فلسطینی و مادری سوری در سال 1938 به دنیا آمد.

وی با تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 ، مانند بسیاری از فلسطینی ها ، به همراه خانواده اش به سوریه مهاجرت کرد و تابعیت موقت جمهوری عربی سوریه را گرفت. وی در سال 1959 جبهه مردمی آزادی فلسطین را با مشارکت جورج حبش ، صلاح خلف ، خلیل الوزیر ، یاسر عرفات ، عبدالمحسن ابومازار و سرهنگ ابوموسی تأسیس کرد که بعداً جنبش فتح را ترک کرد. در همان زمان ، ارتش سوریه احمد جبرئیل را برای دوره آموزشی افسران به دانشگاه نظامی مصر فرستاد و پس از 4 سال در رشته مهندسی فارغ التحصیل شد و به عنوان سرتیپ در ارتش سوریه خدمت کرد.

وی در سال 1968 به دلیل رویکرد مارکسیستی برخی از اعضای جبهه خلق از این گروه جدا شد و جبهه خلق برای آزادی فلسطین “فرماندهی عمومی” را با رویکرد اسلامی ملی تأسیس کرد. وی از سال 1974 تا دو دهه گذشته ده ها عملیات چریکی موفق را از جمله عملیات الجلیل ، الخلیسا و نورس فرماندهی می کرد که گزارش های گسترده ای در منطقه و جهان داشت. در سال 2002 ، رژیم صهیونیستی پسر بزرگ خود ، جهاد ، از اعضای ارشد جبهه خلق لبنان را ترور کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ، احمد جبرئیل از معدود رهبران فلسطینی بود که با ارسال پیامی به حضرت امام (ره) پیروزی وی را تبریک گفت. احمد جبرئیل ، که از آن زمان درگذشت ، به یک بازیگر تأثیرگذار در مقاومت تبدیل شده و بر خلاف دیگر رهبران فلسطین ، هرگز ارتباط خود را با ایران در اثر تغییر شرایط آب و هوایی منطقه ای و بین المللی از دست نداده و همیشه طرفدار حزب الله لبنان بوده است.

روابط گسترده احمد جبرئیل ، دولت سوریه ، حزب الله و جنبش های فلسطینی ، چه اسلامی و چه ملی ، به تقویت محور مقاومت کمک کرده است. حتی هنگامی که حافظ اسد رئیس جمهور سابق و بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه در بحبوحه آشوب سیاسی بین ایران و سوریه قرار داشتند ، احمد جبرئیل فقید شخصاً برای حل مشکلات احتمالی میان تهران و دمشق وارد عمل شد.

دبیرکل سابق جبهه مردمی آزادی فلسطین ، کمیته عمومی ، منتقد جدی توافق اسلو بین رژیم اسرائیل و جنبش فتح بود و از دیدار با جاسر عرفات رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین امتناع ورزید تا مرگ او در سال 2004 احمد جبرئیل علی رغم تابعیت سوریه ، همچنین صریحاً از سیاست های سیاسی حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه انتقاد کرد و بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد. وی پس از اختلاف با وزیر دفاع فقید سوریه ، ژنرال مصطفی طلاس ، که از احمد جبرئیل خواست بین پارتیزان ها و اقدام مسلحانه علیه اسرائیل و خدمت در ارتش سوریه یکی را انتخاب کند ، از ارتش استعفا داد. سوابق برجسته مرحوم احمد جبرئیل نشان می دهد که وی بیش از 6 دهه برای آزادسازی سرزمین فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی جنگید ، اما هرگز به آرزوی طولانی مدت خود به زادگاهش حیفا نرسید و درگذشت. دور از وطن. آفرین تسلیم شد.

با مرگ احمد جبرئیل ، آخرین صفحه دفتر غم انگیز نسل اول شبه نظامیان فلسطینی قدیمی فلسطینیان قدیمی بسته شد ، اما مطمئناً نسل چهارم انقلاب فلسطین مسیر احمد جبرئیل فقید را برای آزادی اشغالگران خود ادامه می دهد کشور.

310311

دکمه بازگشت به بالا