استان ها

لزوم انجام ٢ نوبت واکسیناسیون طیور در مقابل «آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» 

علیرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار تیتر اول کرمانشاه، اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروسی حاد است و صنعت طیور را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی افزود: این بیماری ممکن است سبب کمبود مواد غذایی شود و به لحاظ اقتصادی محدودیت تجاری و گردشگری برای کشور آلوده ایجاد کند.

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: این بیماری از بعد بهداشتی هم ایجاد مشکل می‌کند چرا که بین انسان و پرندگان مشترک است.

وی گفت: در نیمه دوم سال عمدتا به دلیل مهاجرت پرندگان وحشی مهاجر کانون‌هایی برای این بیماری ایجاد می‌شود و از پرندگان محلی و بومی به صنعت طیور راه می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای این بیماری درمانی وجود ندارد اما می‌توان با برخی راهکارها مانع بروز و پیشروی آن شد از جمله اینکه روستاییان طیور خود را در محیط روستا رها نکنند.

وی اذعان کرد: در صورتی که نیاز داشتند جمعیت طیور خود را افزایش دهند از وانت های دوره‌گرد پرنده خریداری نکنند بلکه از همسایگان مطمئن خود در روستا پرنده بخرند.

حیدری ادامه داد: در واحدهای صنعتی نیز برخی راهکارها مانع بروز و پیشروی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌شود از جمله اینکه اطراف محیط مزرعه را کاملا پوشانده و مانع ورود سگ و گربه شوند.

وی بیان کرد: ایجاد حوضچه‌های ضدعفونی و حمام تونلی برای ورود ماشین‌ها و افراد به داخل مزرعه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که در صورت آلودگی این بیماری را به داخل مزرعه منتقل نکنند.

حیدری تشریح کرد: همچنین در مزارع صنعتی باید از ورود پرندگان وحشی مهاجر جلوگیری کرد تا در صورت ابتلا به این بیماری آن را به طیور صنعتی منتقل نکنند.

وی افزود: واکسیناسیون واحدهای صنعتی طیور استان کرمانشاه در مقابل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در سامانه نیز به ثبت می‌رسد.

این مسئول ابراز کرد: این طیور ۵٠ الی ۶٠ هفته نگهداری می‌شوند و در این مدت باید ٢ بار در مقابل بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان واکسینه شوند.

به گفته وی ٩ واحد پرورش مرغ مادر با ۴٠٠ هزار مرغ و ١٩ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار فعال با یک میلیون پرنده در استان کرمانشاه وجود دارد که باید در مقابل این بیماری واکسینه شوند.

46

دکمه بازگشت به بالا