قرار نیست مخاطب «صبح جمعه با شما» در شرایط فعلی قهقهه بزند

تهیه کننده «صبح جمعه با شما» معتقد است رادیو همچنان جایگاه خوبی در بین شنوندگان دارد. او همچنین می گوید برنامه صبح جمعه به دلیل اینکه مردم را مخاطب قرار می دهد با بینندگان ارتباط برقرار می کند.

ساجد کودوزیان، تهیه کننده برنامه «صبح جمعه با شما» درباره ساخت این برنامه چند ساله رادیویی در تیتر اول توضیح داد: حدود هفت سال است که برنامه «صبح جمعه با شما» را تولید می کنم؛ برنامه «صبح جمعه با شما». البته من به عنوان یک سازمان فقط یک تهیه کننده هستم و عملا تدوین و کارگردانی برنامه را بر عهده دارم. این برنامه در طول سال ها چندین بار تغییر نام داده است. ما برنامه را با نام «رادیو جمعه» شروع کردیم و از سال 1376 نام برنامه به عنوان قدیمی «صبح جمعه با تو» بازگشت، زیرا مردم همیشه این برنامه را با همین نام قدیمی می شناسند.

به گفته وی، تصمیم مدیران شبکه به ویژه دکتر محمدزاده (مدیر رادیو ایران) این بود که نام برنامه به عنوان اصلی «صبح جمعه با شما» برگردد تا محدودیت های اسمی برنامه به پایان برسد. . هم برای بینندگان و هم برای هنرمندان برنامه بهتر بود.

قدوسیان، تهیه کننده جوانی که مدتی است از دهه 50 شروع به کار کرده است، درباره چالش ها و مشکلات ساخت برنامه های قدیمی و نوستالژیک رادیویی گفت: ساختن آن همیشه سخت بوده است. اما شیرینی در دل این سختی ها قرار دارد. این ورزش می گوید برگزاری مسابقات قهرمانی از قهرمان شدن سخت تر است، اما در مورد «صبح جمعه با تو» هم همینطور است. از آنجایی که برنامه ای شناخته شده است و مردم نسبت به آن نوستالژی دارند، البته نگهداری این برنامه در حوزه های مختلف با مشکلاتی همراه است. بخشی از این سختی‌ها حفظ مخاطب، به‌روز ماندن و بخشی از چیدمان هنرمندان در نمایش است. این سختی ها وجود دارد و ما در طول سال ها برای نجات این فضا با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم.

وی درباره جذب جوانان به رادیو گفت: روزی روزگاری رسانه فقط صدا و سیما بود و اوج صبح جمعه با شما فقط شبکه رادیویی بود و تفریحی خارج از آن فضا وجود نداشت. اما الان اینطور نیست. موفقیت برای افراد بسیار سخت است. هنگامی که ترفندها و روش‌هایی را برای بازگرداندن بینندگان در صبح جمعه پیدا کردیم، بزرگترین چالش برنامه این است که دائماً درگیر هستیم و این باعث طولانی‌تر شدن روند ضبط شده است. حدود 10 روز پروسه پیش تولید و ساخت داریم تا برنامه به آنتن برسد. علاوه بر این، ما جلسات منظمی با شرکت کنندگان برنامه و اتاق فکری متشکل از نویسندگان و سیاست گذاران برنامه داریم.

قدوسیان در عین حال افزود: از همان روز اولی که آمدم هدفم هم حفظ مخاطب قدیمی برنامه بود و هم اینکه مخاطب جدیدی به برنامه اضافه کنم. اکنون نمی توانم بگویم بازخورد خوب نیست. «صبح جمعه با تو» با وجود همه رسانه ها پرمخاطب ترین برنامه رادیویی است.

این تهیه کننده در خصوص تعامل مخاطبان با برنامه «صبح جمعه با شما» گفت: هرکسی که به روز و جامعه اهمیت دهد می تواند مخاطب «صبح جمعه با شما» باشد، به نوعی بنای فرهنگی است، بنابراین هر کس به این چیزها اهمیت می دهد می تواند مخاطب صبح جمعه باشد.

قدوسیان خاطرنشان کرد: برای جذب تماشاگران جدید و همچنین پیشکسوتان و هنرمندان سرشناس شرکت کننده در این برنامه و پس از وقفه در ساخت، بازگشت این عزیزان واقعا کار ساده ای نبود، سعی کردم از غنچه های تئاتر و رادیو استفاده کنم. به ما می توانیم نسل جدیدی از برنامه های کاربردی ایجاد کنیم. ما خوراک محتوای خود را از مخاطب دریافت می کنیم. ما معمولا پیامک های زیادی روی آنتن داریم که بسیاری از آنها از ما می خواهند به موضوعات آنها بپردازیم. مثلاً قیمت نان یا آسفالت در فلان منطقه بد است. یک هفته هیچ خبری را از دست نمی دهیم و سعی می کنیم در 150 دقیقه نمایش هر چقدر هم کوتاه به تمام اتفاقات هفته گذشته بپردازیم تا بینندگان ما راضی باشند.

قدوسیان درباره تاثیر کرونا در تشکیل شما صبح جمعه که جانبازان و سخنرانان سالخورده نیز در آن حضور دارند، گفت: کرونا برای همه مشکل بود و مثل ما بود. برخی از آنها مسائل شخصی و برخی مسائل عمومی بود که آسیب جدی به برنامه وارد کرد. در زمانی که ما تحت آزار و اذیت هستیم، هنوز در مشکل هستیم. به خصوص اینکه در برنامه ما که سرمایه این برنامه و سرمایه صدا و سیما و هنر این مجموعه است، افراد قدیمی و پیشکسوت زیادی حضور دارند. اما کرونا پیر و جوان را نمی شناسد و جوانانی هستند که می توانند آینده این برنامه را رقم بزنند. راه اندازی سخت بود. «صبح جمعه» از معدود برنامه هایی است که با حضور مخاطبان ضبط شد اما با آمدن کرونا این فرصت قطع شد. همچنان امیدواریم فضایی فراهم شود که بتوانیم برگردیم و برنامه را خارج از سازمان و در حضور مردم ضبط کنیم. این پرونده یک پیروزی دو طرفه داشت. هر دو هنرمند ما از این ارتباط مستقیم با مخاطبان لذت بردند و در مورد برنامه ها، آهنگ ها و قسمت های مختلفی که قبل از پخش برنامه ضبط کرده بودیم، بازخورد مخاطبان را دریافت کردیم و این انرژی دو طرفه بود.

به گفته وی، کرونا نزدیک به دو سال است که باعث ضبط «صبح جمعه با شما» بدون حضور مخاطب شده و این موضوع باعث آسیب روحی این برنامه شده است.

مخاطب «صبح جمعه با تو» در شرایط فعلی نمی خندد

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد عوامل در برنامه که بیش از 50 نفر هستند و برای جلوگیری از آسیب مجبور به تقسیم نیرو شدیم و در ابتدا حتی دو یا سه روز در هفته ضبط می کردیم تا کمتر داشته باشیم. افراد در هر رکورد.” الان هم سعی می کنم بیش از 13-14 نفر در کارنامه حضور نداشته باشم. این باعث ایجاد مشکلاتی شده است. برنامه نویسی و بستن مدیر برنامه یک مشکل است اما راه حلی وجود ندارد.

این تهیه کننده صبح جمعه برای شما توضیح داد: علیرغم رعایت تمامی پروتکل ها، بسیاری از همکاران ما به دلیل حضور هنرمندان در محیط های دیگر مبتلا شدند، اما خوشبختانه بهبود یافتند. بعضی ها را به خاطر بیماری یا سن دعوت نکردم یا خیلی کم دعوت نکردم. مثلاً آقای صباغی که در این دو سال فقط 5 یا 6 بار با ایشان تماس نگرفتیم، چون سنشان بالا بود و من نگرانم که اتفاقی برایشان نیفتد. با این حال سعی کردیم «صبح جمعه با شما بمانیم». برخی پیشنهاد بستن آن را دادند اما در نهایت همکاران ما کمک کردند، آن را ذخیره کردیم و الحمدلله تحت هر شرایطی پخش شد.

تهیه کننده رادیو در پاسخ به این سوال که رادیو با وجود رسانه های زیاد توانسته جایگاه خود را در بین مردم حفظ کند؟ وی گفت: بله درست است که رسانه ها زیاد شده و نمی توانیم ببینیم چه اتفاقی برای رادیو در دهه شصت افتاده است اما اگر رادیو رسانه مفیدی در دنیا نبود الان حذف می شد. بنابراین کمک می کند. معتقدم رادیو رسانه بحران است و در شرایط خاصی می تواند نقش کلیدی داشته باشد. در بین مخاطبان امروز رادیو، با همه این شرایط، «صبح جمعه» در طول این سال ها جایگاه خود را به عنوان قوی ترین طنز پخش شده از رادیو حفظ کرده است و خدا بدهد.

مخاطب «صبح جمعه با تو» در شرایط فعلی نمی خندد

گفت کودوزیان

وی با بیان اینکه هر رسانه ای که می آید رسانه و تعریف خودش را دارد، افزود: کمدی که در صداوسیما ساخته می شود ثابت شده است. کمدی رادیویی شکلی از «صبح جمعه با تو» است. در این سال ها خیلی ها می خواستند فرم خود را تغییر دهند، شاید یک دوره موفقیت داشتند، اما در نهایت دیدیم که شکل ماندگار آن همان اتفاقی بود که صبح جمعه افتاد. رادیو جای خود را دارد. اگر مفید نبود از دنیا حذف می شد. هر رسانه ای جایگاه خود را دارد و ما باید در هر شرایطی هر رسانه ای را خودمان قضاوت کنیم.

قدوسیان در پاسخ به این سوال که به گفته برخی از هنرمندان امروز خندیدن به مخاطب سخت است، «صبح جمعه با تو» به عنوان یک نمایش کمدی چگونه این رسالت را انجام می دهد؟ گفت: چند سالی است که رویه ای را دنبال می کنم که جواب داده است. برای برنامه صبح جمعه که قدیمی است یک ماموریت تعریف کردیم و کمی ترش کردیم. ابتدا به مطالبات مردم بپردازد و صدای مردم باشد اما با زبانی نمکین و طنز. علاوه بر این، ما احساساتی را به برنامه القا می کنیم که می تواند مخاطب را به وجد بیاورد و به وجد بیاورد. مخاطبان امروز «صبح جمعه» همیشه به محض اینکه لبخند می زنند نمی خندند یا نکته ای را می شنوند که دلشان را خنک می کند و می گوید همین که گفتم، برایمان کافی است. کافی است بیننده احساس کند مجموعه ای وجود دارد که از ته دل است و درد را می شناسد و سعی در رفع این مشکلات دارد.

تهیه کننده «صبح جمعه با شما» در پایان گفت وگو با تیتر اول خاطرنشان کرد: هرکس دغدغه زندگی عمومی داشته باشد پای برنامه صبح جمعه با شما خطاب می شود زیرا به این دغدغه ها رسیدگی می کنیم. ” چه 25 ساله و چه 70 ساله. برای بهتر شدن روحیه مردم ابتدا سعی کردیم با مردم صحبت کنیم و در کنار آن به نظر می رسد در این مدت عده ای خنده را به خنده نگه داشته اند. ما سعی کردیم در کنار مردم باشیم و خود را از مردم جدا نکنیم. آن طور که می گویند رادیو رسانه ای داغ است و «صبح جمعه» کمی جلوتر می رود و ارتباط بسیار صمیمانه تری با مخاطبانش برقرار می کند. طبق بررسی ها این اتفاق افتاده و امیدواریم این مسیر را بهتر و جذابتر ادامه دهیم.

مخاطب «صبح جمعه با تو» در شرایط فعلی نمی خندد

عکسی قدیمی از «صبح جمعه با شما» با حضور صنعت منوچهر

«صبح جمعه با شما» هر هفته از ساعت 9 تا 11:30 به تهیه کنندگی، تدوین و کارگردانی ساجد کودوزیان از رادیو ایران پخش می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا