بین الملل

فناوری ارتش ایالات متحده برای شکار پشه به کمک آمد!

صحراستاد رحیمی_ محققان موفق به ثبت اولین ویدئویی شدند که لحظه شکار لارو پشه را نشان می داد. این شکار به قدری سریع انجام می شود که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. طول لارو شکارچیان آبزی حدود 2 سانتی متر است. این لاروها در حین شکار سر خود را مانند نیزه به سمت طعمه خود پرتاب می کنند.

بیشتر بخوانید:

سخنان جالب وزیر ارتباطات در مورد پاخور، فالوورها و لذت بی نیازی از سکوهای آمریکایی

ترفند جدید ایلان ماسک برای کسب درآمد از کاربران توییتر!

در این مطالعه که چندین دهه به طول انجامید، محققان از شکار سه گونه مختلف پشه فیلمبرداری کردند. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که پشه در حین شکار حدود 15 میلی ثانیه سر خود را به سمت طعمه خود پرتاب می کند.

فناوری ارتش ایالات متحده برای کمک به شکار پشه ها آمد!

رابرت هنکوک، استاد گروه زیست شناسی در دانشگاه متروپولیتن دنور، اولین بار این نوع شکار پشه را دهه ها پیش در کلاس حشره شناسی پزشکی در مقطع کارشناسی مشاهده کرد.

او می گوید: “در کلاسی که لارو T. amboinensis به طعمه خود واکنش نشان می داد، دانش آموزان سعی کردند لاروها را زیر میکروسکوپ مشاهده کنند. ما تصاویری مبهم از طعمه را دیدیم که در دهان لارو پشه فرو می رفت.”

اما گام بعدی در این مشاهدات بیش از 20 سال طول کشید تا دانشمندان کشف کنند که کرم ها چگونه شکار می کنند.

هنکاک مشاهدات جدیدی را در دهه 1990 با استفاده از سریعترین سیستم نوری در آن زمان ثبت کرد. این سیستم نوری برای ارتش آمریکا برای ردیابی موشک ها ساخته شده است.

در این تحقیق طعمه لارو با موچین جواهرات جلوی دوربین قرار گرفت تا لحظه شکار را به تصویر بکشد. در نهایت فیلمی از شکار کاترپیلار با سرعت 340 فریم بر ثانیه ضبط کردند.

در مشاهدات خود، دانشمندان دریافتند که لاروها با فشاری که در داخل شکمشان ایجاد می شود، سر خود را به داخل فشار می دهند. علاوه بر این، دسته ای از موهای برس مانند در اطراف سر آنها به جارو کردن طعمه به داخل آرواره ها و دندان های تیز شکارچیان کمک می کند.

طبق این مطالعه، طعمه P. ciliata معمولاً محوری-خطی است و T. amboinensis اغلب با انحنای زیاد بدن و پیچش سر همراه است.

فناوری ارتش ایالات متحده برای کمک به شکار پشه ها آمد!

پس از آن زمان، این پروژه تا سال 2020 به حالت تعلیق درآمد. این بار محققان از دوربین فیلمبرداری با قابلیت ضبط 4352 فریم در ثانیه استفاده کردند و لارو گونه S. cyaneus را در حین شکار مشاهده کردند.

این مشاهدات نشان داد که لارو S. cyaneus از حرکت سریع دم برای کشیدن طعمه به دهان خود در طول شکار استفاده می کند. هنگامی که این نوع پشه طعمه خود را می گیرد، به سرعت دهان خود را باز و بسته می کند و آن را می بلعد.

227227

دکمه بازگشت به بالا