بهترین های کسب و کارجامعه

برای شکایت از دکتر زیبایی به کجا مراجعه کنیم؟

امروزه شاهد افزایش جراحی های پزشکی زیبایی از جمله عمل بینی می باشیم. در پاره ای موارد، این جراحی ها با شکست مواجه می شوند و نه تنها نتیجه مد نظر بیمار را ایجاد نمی کنند بلکه آسیب های جدی را نیز به همراه می آورند. در مواقع، بیماران که به دنبال حمایت قانونی می باشند با این مساله مواجهند که چگونه از پزشک زیبایی خود شکایت کنند؟ نزد چه مرجعی می بایست شکایت پزشکی خود را مطرح نمایند؟ چه مراحلی را باید طی کنند؟ چگونه دادخواست خود را تنظیم نمایند؟

در این مقاله ما سعی داریم به طور کامل شما را با مراحل طرح شکایت از پزشک زیبایی خود آشنا سازیم. اگر پس از خواندن این مقاله هنوز سوالی در ذهن خود داشتید، با وکیل جرایم پزشکی مشاوره کنید.

چگونه از پزشک زیبایی خود شکایت نماییم؟

به طور کلی سه روش برای شکایت از پزشک زیبایی متخلف وجود دارد که عبارت اند از شکایت انتظامی از دادسرای ، شکایت حقوق و کیفری، شکایت از دادسرای ویژه پزشکی و شکایت از شورای حل اختلاف. در ادامه به تفکیک هرکدام از این موارد را برسی می نماییم.

الف)شکایت انتظامی از پزشک در سازمان نظام پزشکی

این گزینه در ارتباط با تخلفات انتظامی پزشک زیبایی می باشد. تخلفات انتظامی شامل عدم رعایت تعرفه های پزشکی، تجویز داروهای مشابه به جای داروی اصلی، برخورد ناشایسته کادر پزشکی با بیماران، خودداری از پذیرش بیماران اورژانسی توسط مراکز درمانی را شامل می شود که مجازات ها نیز از نوع انتظامی است.

ب)شکایت از پزشک زیبایی در شورای حل اختلاف

مجتمع شماره ۲۹ شورای حل اختلاف تهران مستقر در سازمان نظام پزشکی، به اختلافات کم اهمیت و ساده تر در جرایم پزشکی اختصاص یافته است.

اما اشخاص می توانند قبل از شروع دعوای کیفری و آغاز مراحل شکایت از پزشک زیبایی و سایر پزشکان محترم، بر اساس قانون جدید ، درخواست میانجیگری و صلح و سازش کنند.

پس از طرح شکایت در شورا و مطالبه خسارت و از پزشک زیبایی از طریق شورای حل اختلاف امور پزشکی در تهران و شهرستان‌ها، شورای حل اختلاف با تعیین وقت و دعوت از طرفین به منظور ایجاد صلح و سازش، سعی در میانجیگری در امور کیفری و عدم طرح شکایت از پزشک در صورت جلب رضایت شاکی خواهد نمود.

ج) طرح شکایت از پزشک زیبایی در دادگاه های عمومی

اصولا جرایم پزشکی دارای جنبه حقوقی و جزایی نیز می باشند که در دادگاه های عمومی قابل رسیدگی می باشند.

به موجب ماده ۴۹۵ قانون مجازات:

چنانچه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است.

همچنین در ماده ۴۹۶ قانون مذکور مقرر می دارد:

«پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می کند، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ که اشاره شد، عمل کند.»

اشخاص برای طرح شکایت در دادگاه های عمومی نیز می بایست به طریقی که در خصوص دادسرای جرایم پزشکی عمل می شود از طریق مراجعه حضوری به دادسرا و اعلام شفاهی جرم و یا از طریق دادخواست عمل نمایند. همچنین می توانند با مراجعه به مرکز خدمات حقوقی قوه قضاییه دادخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

د) شکایت کیفری از پزشک در دادسرای جرایم پزشکی

دادسرای جرایم پزشکی یکی از دادسرا های اختصاصی می باشد که به جرایم ارتکابی توسط پزشکان رسیدگی می کند.
روند طرح شکایت در این مرجع همانند سایر دادسرا ها می باشد به این ترتیب که هم می توان از طریق مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی به آدرس تهران- پل سیدخندان- ابتدای خیابان دبستان- خیابان آریا محمودی- دادسرای ویژه جرایم پزشکی و داوریی تهران مراجعه و تقدیم دادخواست و یا اعلام شفاهی جرم اقدام نمود و هم با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکوائیه به صورت الکترونیکی

پس از دریافت شکایت، موضوع به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع می شود و پرونده بررسی می شود و چنانچه قصور پزشک تشخیص داده شود، مراتب به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات فراخوانده می‌شوند و در نهایت دادسرا در صورتی که محرز شود که از جانب پزشک متخلف قصوری رخ نداده است؛

قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر می کند ولی چنانچه ادعای شاکی را قریب به واقع بیند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می کند و دادگاه عمومی جزایی نیز بر اساس محتویات پرونده، نظریه کارشناس و دفاعیات هر دو طرف اقدام به صدور رأی می نماید. اما برای تنظیم شکواییه نکاتی را باید در نظر گرفت که ما در اینجا به آن ها اشاره می نماییم و برای آگاهی بیشتر یک نمونه شکواییه نیز در سایت قرار می دهیم.

نحوه تنظیم شکوائیه برای شکایت از پزشک زیبایی

در دادخواست، می بایست نکات زیر را رعایت کرد:

  1. نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، مذهب، تابعیت، شماره‌ی ، شماره‌ی ملی، نشانی دقیق، در صورت لزوم آدرس ایمیل، شماره‌ی تلفن ثابت و همراه، کد پستی بیمار.
  2. موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم پزشک
  3. میزان زیان وارده به بیمار و مورد مطالبه‌ی وی
  4. دلایل وقوع جرم از جمله نظر پزشکی قانونی مبنی بر قصور یا تخلف پزشک
  5. مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
  6. مشخصات و نشانی پزشک یا مظنون در صورت امکان

نمونه دادخواست شکایت از پزشک زیبایی بینی

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

اینجانب ….. پس از مشورت با پزشک متخصص آقا/خانم ………. در تاریخ ….. اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی بینی نموده و پس از طی عمل جراحی در بیمارستان……. به خانه بازگشتم. از همان ابتدا تنگی نفس شدید و عدم تقارن دو سوراخ بینی ام را به پزشک معالجم اطلاع دادم که ایشان این موضوع را از عوارض طبیعی جراحی بینی دانسته و معتقد بودند که پس از چند هفته بهبود می یابد. اکنون پس از گذشت دو ماه همچنان از تنگی نفس رنج می برم و همچنین از وضع ظاهری بینی خود به هیچ وجه راضی نبوده و بینی بنده دچار عدم تقارن دو سوراخ و کجی قابل مشاهده می باشد.

لذا از مقام محترم قضایی خواهشمندم با عنایت به مستنداتی از قبیل، مدارک پزشکی اینجانب، نظریه کمیسیون پزشکی دال بر تخلف محرز پزشک و نیز تقاضای تعقیب کیفری نامبرده و همچنین جبران خساراتپزشکی یکی از زیر شاخه های علوم سلامت می باشد که هدف آن حفظ و ارتقاء تندرستی، درمان بیماری‌ها و…  می‌باشد.

درمان و راهکارهای آن با تشخیص بیماری از طرق مختلف صورت می پذیرد. یکی از زیرشاخه های پزشکی هم پزشک زیبایی می باشد که باتوجه به اینکه چند سالی است که، جراحی‌های زیبایی در بین افراد زیادی باب شده و بسیاری از افراد رو به جراحی های زیبایی در نوع های مختلف از جمله جوانسازی پوست، جراحی بینی، جراحی فک و لاغری اعم از لیپوماتیک و غیره آورده اند که این افراد به دو دسته زیر تقسیم شده اند:

  • راضی از جراحی زیبایی
  • ناراضی از جراحی زیبایی
    ذکر این نکته لازم است که یافتن یک جراح زیبایی با تخصص و مهارت کافی و باتجربه با امنیت بالا و اصول اخلاقی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل جراحی است.

نارضایتی از جراحی پزشکی در صورت به دست نیاوردن نتیجه مثبت می باشد که گاهی به دلیل قصور پزشکی براساس بی توجهی و نداشتن دقت لازم ایجاد می شود و گاهی به خاطر نداشتن تخصص د ر زمینه جراحی زیبایی و تجربه ناکافی پیش می آید که امرزوه باعث ثبت شکایات متعددی از پزشکان متخلف شده است.

شکایت از پزشک متخلف یکی از رایج ترین پرونده های مطروحه در دادسرای جرایم پزشکی می باشد که با توجه به افزایش جراحی زیبایی این امر بدیهی است.

حال این سوال برای بسیاری از کاربران پیش می آید که نحوه شکایت از پزشک متخلف به چه طریقی انجام و قابل پیگیری می باشد؟ و چه مراحلی برای شکایت از پزشک زیبایی متخلف باید طی شود؟

این نکته قابل ذکر است که افرادی که قصد  متخلف را دارند می توانند قبل از هر اقدام حقوقی، جهت تسریع در ثبت شکایت، پشت سر گذاشتن مراحل شکایت و رسیدگی به دعوی مطروحه از خدمات مشاوره حقوقی رایگان دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوند.

انواع جراحی زیبایی

  • جراحی فک و صورت
  • جراحی بینی
  • جراحی لاغری (لیپوماتیک، ابدومینوپلاستی)
  • جراحی پلاستیک
  • جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک
  • وصدها جراحی زیبایی دیگر

پزشک جراح زیبایی باید چه شرایطی داشته باشد؟

  1. متخصص در زمینه جراحی زیبایی
  2. داشتن مجوزات لازم از سازمان نظام پزشکی
  3. مسلط به اصول و تکنیک های روز جراحی زیبایی
  4. تجربه کافی در زمینه جراحی زیبایی
  5. داشتن قرارداد با بیمارستان های مجهز برای انجام عمل جراحی زیبایی

دانستن موارد بالا حق هر فردی در مورد پزشک خود می باشد که قصد انجام جراحی زیبایی را دارد و بهتر است قبل ازانعقاد هر نوع قراردادی مبنی بر جراحی زیبایی، از صحت آن اگاه باشید تا با خیالی آسوده جراحی زیبایی خود را به یک پزشک متخصص و باتجربه بسپارید تا دچار تنش ها و درگیری های احتمالی از عدم حصول نتیجه مثبت نشوید.

قصور پزشکی در جراحی زیبایی و مسئولیت آن

در جراحی های متعدد زیبایی هم بسیاری از پزشکان مرتکب خطای پزشکی می شوند و مراجعین را با بسیاری از مشکلات مواجه می سازند. این خطای پزشکی می تواند گاه  بخاطر عدم تخصص در جراحی های زیبایی باشد، گاه بخاطر سهل انگاری های ناشی از عدم تجربه کافی و ناکارامدی پزشک در زمینه جراحی زیبایی می باشد.

باتوجه به اینکه مراجعین در راستای برطرف نمودن مشکل در ظاهر وایجاد زیبایی در خود هستند، خطای پزشکی می تواند صدمات روحی و روانی و جسمی جبران ناپذیری را متوجه افراد نماید و در این حالت تنها راهی که می ماند شکایت از پزشک زیبایی می باشد. فرد آسیب دیده می تواند به مراجعه به دعوی خود را مطرح نماید. محاکم قضائی در بسیاری از موارد این چنینی رای به پرداخت دیه توسط پزشک جراحی زیبایی می دهند.

نحوه شکایت از پزشک زیبایی

با مراجعه به دادسرای  شکایت خود را ثبت کرده و بعد از پیگیری های لازم و ارائه مدارک و مستندات به دادسرای مربوطه . دادسرا با بررسی کامل مدارک و مستندات به رسیدگی پرونده می پردازد و با دریافت دفاعیه از پزشک متخلف ، قرار را صادر و به طرفین ابلاغ می نماید. حال پرونده به دادگاه جزایی ارسال وتوسط قاضی رسیدگی می شود، و در صورت صدور رای به طرفین دعوی ابلاغ شده و سپس به اجرای احکام ارسال می شود، تا رای صادر شده اجرا شود.

 برای شکایت از پزشک کجا برم؟

جهت شکایت از پزشک زیبایی باید متقاضی و وکیل وی به یکی از مراجع دارای صلاحیت مراجعه کرده و با شکایت از پزشک زیبایی به دلیل قصور پزشکی حقوق فرد متضرر و آسیب دیده را دریافت کنند.

  • دادسرای جرائم پزشکی
  • دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی

مدارک لازم جهت شکایت از پزشک زیبایی

جهت ثبت و پیگیری پرونده های شکایت از کادر درمانی لازم است شاکی با دردست داشتن اصل و کپی کارت ملی و مستندات موجود به نظام پزشکی شهر محل انجام خدمات درمانی مورد شکایت مراجعه نماید.

بازه زمانی مناسب شکایت از پزشک زیبایی

سوال خوبی که برای بسیاری از افراد پیش می اید این است که بهترین زمان بعد از خطای پزشکی برای شکایت چه زمانی می باشد؟ پاسخ این سوال روشن است پیش از از بین رفتن آثار آسیب و صدمات ظاهری می باشد. در این زمان پزشکی قانونی می تواند به نحو درست میزان صدمه را تشخیص و گواهی را صادر نماید.

نحوه تنظیم شکواییه برای شکایت از پزشک زیبایی

برای تنظیم شکواییه و شکایت از پزشک جراح زیبایی باید مواردی که در ادامه ذکر شده است را به عنوان مدارک مورد نیاز تکمیل و به مرجع قضایی ارائه کنید.

  • ارائه مشخصات کامل فرد متضرر یا شاکی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، مذهب، تابعیت، شماره‌ی شناسنامه، شماره‌ی ملی، نشانی دقیق فرد، شماره تلفن و کدپستی
  • ارائه مشخصات پزشک و نشانی محل فعالیت وی
  • طرح موضوع شکایت و مشخص کردن تاریخ و محل قصور پزشکی
  • تعیین میزان خسارت وارد شده به فرد و مورد مطالبه وی
  • تعیین دلایل وقوع قصور پزشکی سهوی یا عمدی
  • درج مشخصات و نشانی افراد مطلع و شهود در صورت امکان
دکمه بازگشت به بالا