سرویس و نگهداری ماهیانه آسانسور
همه چیز در مورد سرویس و نگهداری آسانسور
این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود. اما با این حال، افراد بسیاری در سطح کشور هستند که با وجود این قانون از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نمیکنند. در واقع این سرویس باید از نظر قانونی و فنی بصورت ماهیانه و توسط یک سرویسکار آسانسور باتجربه انجام شود. بدین منظور بهتر است برای نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور قرارداد ببندید.
سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟
بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن را سرویس و نگهداری آسانسور مینامند. پس از نصب هر سیستمی، نگهداری و سرویس آن لازم میباشد و باعث حفظ ایمنی و عملکرد بهتر دستگاه در حین کار میگردد. نکته قابل توجه این است که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب، برای انجام آن وقت گذاشته شود.
اگر آسانسور هر ماه توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد، هم میتوان احتمال خطرات را به حداقل رساند و هم از نظر اقتصادی بهصرفهتر خواهد بود زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض به موقع و سریع آن، سایر قطعات آسیبی نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیبهای کلی نخواهد شد. به عنوان مثال اگر سیمهای آسانسور و یا سیم بکسل دچار مشکل شده باشد و به موقع تعمیر نگردد باعث آسیب رساندن به فلکهای کششی آسانسور میشود و در نهایت امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد که صدمات مالی و جانی جبرانناپذیری را به وجود خواهد آورد.
برخی از افراد تصور میکنند مبلغی که برای سرویس و نگهداری آسانسور پرداخت میکنند هزینهای غیرضروری و اضافه است و تنها در صورت خرابی آسانسور باید برای تعمیر آن هزینه کرد. این افراد تنها جهت رفع اقدام میکنند و برای سرویس کردن آن اقدامی انجام نمیدهند. اما باید بگوییم که سرویس و نگهداری آسانسور به صورت ماهیانه بسیار بهصرفهتر از تعمیرات آسانسور است.
دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها
برای آنکه هر آسانسور بتواند بطور صحیح به فعالیت خود ادامه دهد باید اصول فنی را رعایت کنیم تا در کارایی آسانسور اختلال ایجاد نشود و شاهد بالاترین کیفیت از آن باشیم. این اصول فنی شامل موارد زیر میشود:
- تعیین ظرفیت به ازای هر نفر
- میزان سرعت
- مقدار ارتفاع
- کنترل دربها
- مکان قرارگیری آسانسور
- ولتاژ برق و بسیاری موارد دیگر.
مسلما بدون انجام بررسیهای دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه، نمیتوان انتظار داشت که تجهیزات بکار رفته در دستگاهی با این عظمت، بدون عیب، منظم و با طول عمر بالا به فعالیت خود ادامه دهند. در واقع باید بگوییم که حتی اگر متریال و تجهیزات بکار رفته در ساخت آسانسورها بسیار باکیفیت باشد، باز هم احتمال از کار افتادن و خرابی آنها وجود دارد و همواره نیاز به حضور افراد باسابقه و متخصص برای ارائه بهترین خدمات احساس میشود.
در ادامه قصد داریم به برخی از مهمترین دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها اشاره کنیم. در صورت بروز هر یک از مشکلات زیر، نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور الزامی میباشد.
تغییرات ناگهانی ولتاژ برق
یکی از مواردی که تاثیر نامطلوبی بر کارایی صحیح آسانسورها میگذارد، تغییرات ناگهانی ولتاژ برق میباشد. قطع پیدرپی برق میتواند باعث خرابی و از کار افتادگی تجهیزات ساختمانها گردد. افت فشار برق که به دلایل مختلف رخ میدهد، عملکرد مثبت را از این سیستم ها صلب میکند و گاهی اوقات به حدی میرسد که لازم است یک متخصص به منظور عیبیابی و رفع این مشکل در محل حضور پیدا کند.
استفاده بیشتر از ظرفیت آسانسورها
استفاده نابهجا و بیش از ظرفیت و توان آسانسورها، بخش عمدهای از خرابیهای آسانسور را به خود اختصاص داده است. هر آسانسور بطور دقیق دارای گنجایشی تعریف شده میباشد و در صورت بیتوجهی به آن شاهد خرابی و صرف هزینههای اضافی در سرویس و نگهداری آسانسور خواهیم بود. مواردی از این قبیل که نقش بسزایی در خرابی این تجهیزات مهم ساختمانی دارند، شامل گزینههای زیر میشوند:
- حمل لوازم منزل توسط آسانسورهای مخصوص مسافر
- دستکاری سیستمهای آسانسور توسط افراد نابلد
- اعمال فشار و یا ضربه به دربها
- فرسوده شدن تجهیزات
- کیفیت بد و نامناسب اجناس بکار رفته در ساخت آسانسور و…
رعایت این موارد میتواند نیاز تجهیزات را به سرویس و نگهداری آسانسور به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
بروز مشکل در سیستمهای الکتریکی و مکانیکی
در ساختمانهایی با تعداد واحدهای زیاد که به طبع باعث استفاده فراوانی از آسانسور میشود، بیشتر شاهد خرابیهایی در سیستمهای الکتریکی و مکانیکی هستیم. متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور نقش بسزایی در برطرف کردن این مشکل دارند و میتوانند با تشخیص به موقع باعث بهبود در عملکرد این تجهیزات شوند و از توقف آن جلوگیری کنند.
در کل بیشتر انرژی و تمرکز افراد متخصص در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور صرف پیدا کردن مشکل اصلی از کار افتادن و یا کند کار کردن آسانسور میگردد. در واقع عیبیابی مهمترین بخش کار است و در صورت تشخیص درست میتوان امیدوار بود که آسانسور مدتها بدون کوچکترین مسالهای به فعالیت خود ادامه دهد. برطرف کردن معایب تشخیص داده شده نیز دومین بخش مهم در سرویس و نگهداری آسانسور به حساب میآید، بطوریکه یک فرد کارآزموده و باتجربه میتواند از پس هر مرحله به خوبی برآمده و عملیات عیبیابی و برطرف نمودن را با موفقیت به پایان برساند.
تعمیر موردی آسانسور و یا سرویس و نگهداری آسانسور؟
همانطور که میدانید بسیاری از وسایل مکانیکی که بطور مستمر مورد استفاده قرار میگیرند مانند اتومبیل و… به سرویس دورهای نیاز دارند. این سرویس شامل بازبینی و بازرسی کلیه قطعات دستگاه و مطمئن شدن از عملکرد صحیح قطعات میشود. آسانسور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای جلوگیری از خرابی و ایجاد نقص در تجهیزات آن، سرویس و نگهداری آسانسور امری لازم و ضروری تلقی میشود. این وسیله به عنوان یک دستگاه پیچیده مکانیکی که مستقیما با جان افراد در ارتباط است، باید قابل اعتماد، ایمن و کارا باشد.
در تمامی وسایل مکانیکی معمولا تعمیر زمانی انجام میشود که وسیله بطور کامل از کار افتاده باشد و یا یکی از قطعات دچار نقص شده باشد. در اینجور مواقع شما مجبور به تعویض و یا تعمیر اساسی قطعات، به منظور راهاندازی دوباره آن وسیله میشوید، که این موضوع علاوه بر اعمال هزینههای سنگین و اضافه، باعث تلف شدن زمان شما نیز میشود. در نتیجه میتوان گفت که سرویس مرتب وسایل مکانیکی قبل از خراب شدن و از کار افتادن، مقرونبهصرفهتر میباشد. در مورد آسانسور، این دستگاه مکانیکی پراستفاده نیز دو رویکرد داریم، یا باید به فکر سرویس و نگهداری آسانسور بصورت دورهای باشیم و یا منتظر بمانیم تا خراب شود و سپس برای تعمیرش اقدام کنیم. در ادامه به بررسی این سوال که برای آسانسور چه رویکردی مناسبتر است، خواهیم پرداخت.
تفاوت سرویس و نگهداری آسانسور بصورت ماهیانه و تعمیر آسانسور از سر ناچاری
در صنع خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری آسانسور بطور دورهای با اصطلاح PM و تعمیر آسانسور با اصطلاح EM از هم تفکیک میشوند.
PM
طبق قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، طرف قرارداد تعهد دارد تا بصورت ماهیانه، سرویسکار آسانسور مجاز و کارآزمودهای را به منظور سرویس ماهانه آسانسور به محل طرف قرارداد اعزام کند. وظیفه این سرویسکار بازرسی تمام قطعات آسانسور، برطرف کردن مشکلات جزئی، نظافت آسانسور از نظر صنعتی و تعمیر یا تعویض قطعات قبل از بروز خرابی جدی میباشد. موارد گفته شده پس از موافقت مدیر ساختمان انجام میشود و تاثیر بسزایی در جلوگیری از صدمه دیدن سایر قطعات دارد که در نهایت باعث طولانی شدن عمر آسانسور خواهد شد.
EM
در صورت خرابی آسانسور و نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، میبایست با یکی از شرکتهای معتبر در زمینه آسانسور تماس گرفت و یا از یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور کمک گرفت. تماس با سرویسکارهای منفرد به علت نداشتن اطلاعات کافی در مورد سوابق آنها توصیه نمیشود. سرویسکار که با نشانههای خرابی آسانسور آشنایی دارد، رفع خرابی را بصورت موردی انجام میدهد. در واقع این موضوع بدون بررسی کامل آسانسور صورت میگیرد و تنها مشکل قطعه خراب رفع خواهد شد. این امر باعث میشود تا مشکلات احتمالی در سایر قطعات، بررسی و رفع نگردد و این موضوع ممکن است خرابی دوباره آسانسور و یا آسیب رسیدن به سایر قطعات را به همراه داشته باشد.
کاهش حوادث با سرویس و نگهداری آسانسور
با توجه به نوع، میزان و نحوه استفاده، تمامی وسایل مکانیکی به سرویس و نگهداری نیاز پیدا میکنند. آسانسور نیز برای داشتن کارکردی درست به سرویس و نگهداری آسانسور آن هم بصورت ماهانه احتیاج دارد. در هر سرویس ماهانه، سرویسکار اجزا و قطعات مختلف آسانسور را مورد بررسی قرار میدهد تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شود و در صورت نیاز نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات اقدام کند. این امر از برخی خرابیهای جدی آسانسور جلوگیری خواهد کرد، زیرا نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور در برخی از موارد، خرابیهای بزرگ و جبران ناپذیری را بوجود میآورد که گاهی منجر به حادثه نیز میگردد.
البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که تنها داشتن یک سرویسکار ماهیانه به منظور سرویس و نگهداری آسانسور، برای اطمینان از عدم وقوع حادثه کافی نیست. زیرا در این میان افراد سودجویی وجود دارند که در ازای سرویس و نگهداری آسانسور مبالغی را دریافت میکنند بدون آنکه آسانسور شما را بررسی نمایند. این افراد در برخی موارد برای جلوگیری از خرابی، سیستم ایمنی آسانسور شما را پل میکنند که بسیار خطرناک است.
در واقع اکثر این افراد از مهارت لازم برخوردار نیستند و تنها یک شماره تلفن از آنها در دسترس شما است که در زمان بروز حادثه کسی جوابگوی آن نخواهد بود. در نتیجه بهتر است از سرویسکاران مجاز برای سرویس و نگهداری آسانسور خود استفاده کنید. این افراد که به استخدام شرکتی معتبر درآمدهاند در صورت بروز مشکل موظف هستند تا تمامی مشکلات شما را رفع کنند.
پیامدهای استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور
آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر میکنید و تصور می کنید پرداخت نکردن حق سرویس بصورت ماهیانه کار بهصرفهای است؟ برای اینگونه افراد باید بگوییم که اگرچه استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور ظاهرا باعث صرفهجویی در هزینههای ماهانه ساختمان میگردد اما باید بدانید که در صورت خرابی آسانسور و نیاز به تعمیر آن، باید هزینهای بیشتر از چندین ماه سرویس را برای عیبیابی به سرویسکار پرداخت کنید، زیرا به دلیل خرابیهای پیدرپی، امکان آسیبدیدگیهای ناگهانی و طولانی در آسانسور وجود دارد. قطعا هیچکسی نمیخواهد که یک روز در آسانسور گیر بیفتد و غافلگیر شود، بنابراین سرویس ماهیانه با هزینهای کم میتواند بروز اینگونه مشکلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
خرابی آسانسور به دلیل عدم سرویس و نگهداری آسانسور
عدم سرویس مرتب آسانسور میتواند باعث خرابی این وسیله مکانیکی پرمصرف گردد. گاهی اوقات با صرف وقت و هزینهای بسیار کم میتوان نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور را برطرف کرد که این موضوع تنها با بررسی ماهیانه امکانپذیر است.
در غیر این صورت نقص یک قسمت کوچک خرابیهایی را در قسمتهای اساسی آسانسور باعث میشود که برای رفع آن باید هزینهای چند برابر را متحمل شد. در واقع عدم سرویس آسانسور بصورت دورهای و منظم باعث خرابی قطعات اساسی شده و معمولا هزینهای که برای تعمیر و جایگزینی این قطعات صرف میشود بیشتر از هزینه سرویس دورهای خواهد بود.
سرویسکار آسانسور
سرویسکار آسانسور شخصی است که میتواند سلامت آسانسور شما را در صورت داشتن تجربه و دانش کافی، تضمین کند. بدین منظور بهتر است از سرویسکاران غیرشرکتی استفاده نکنید. خوشبختانه شرکتهای معتبر بسیاری به منظور سرویس و نگهداری آسانسور آماده عقد قرارداد با شما هستند. در آخر توصیه ما به شما این است که تا جایی که امکان دارد با شرکتها قرارداد ببندید و از تماس با افراد متفرقه در این زمینه جدا خودداری کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید با قراردادی قانونی از خود حمایت کنید.
۱۴۰۲+هزینه سرویس و نگهداری آسانسور در تهران سال ۱۴۰۲
نرخنامه سرویس و نگهداری آسانسور ۱۴۰۲
نرخ سرویس و نگهداری آسانسور سال ۱۴۰۲
۱۴۰۲ به لحاظ بالارفتن قیمت قطعات در این سال نسبت به سال های اخیر افزایش داشته است. با توجه به نوسانات نرخ ارز در کشور و تعرفه های گمرک قیمت برخی از قطعات آسانسور بالا رفته است.
نرخ نامه مصوب سندیکا برای قرارداد سرویس و نگهداری یک ساله آسانسور سال ۱۴۰۲
دانلود عکس نرخ نامه ۱۴۰۲ آسانسور با کیفیت بالا
به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان از سرویس به موقع آسانسور و تعمیرات آن سرباز زده و می خواهند به هر طریق ممکن از پرداخت هزینه ها فرار کنند. این درست است که هزینه های خدمات آسانسور در سال ۱۴۰۲ بالا رفته اما این دلیل بر چشم پوشی از سرویس آسانسور و زیرپا گذاشتن قوانین نمی باشد. پس بهتر است نگران هزینه ها نبوده و فقط به سلامت عملکرد آسانسور بیاندیشیم.
آسانسور وسیله ای است که کار حمل و نقل را در ساختمان ها راحت تر نموده است. با وجود آسانسور بسیاری از مشکلات تردد در ساختمان ها کاهش یافته است. اما باید دانست برای اینکه همیشه بتوانیم از این وسیله استفاده کنیم باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم و از ظرفیت ها، قوانین و استاندارد های آسانسور در زمان استفاده از آن پیروی کنیم. علاوه بر این ها نباید موضوع سرویس آسانسور را زیر پا گذاشته بلکه باید نسبت به آن کوشا باشیم. زیرا آسانسور هم مانند دیگر دستگاه ها نیاز به سرویس و نگهداری دارد و نیز باید دانست که هر گونه کوتاهی در انجام سرویس به موقع آن موجب خطرات جبران ناپذیری از جمله آسیب های جانی و مالی فراوانی خواهد شد. باید دانست که نرخ سرویس آسانسور به صورت سالانه و از سوی سندیکای آسانسور و پله برقی تعیین می شود.
نرخ سرویس آسانسور ۱۴۰۲،توضیحات
به منظور داشتن یک برنامه منظم در خصوص نگهداری از آسانسور، قراردادی بین مدیر ساختمان (کارفرما) و شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور (پیمانکار) منعقد می گردد. این قرارداد دارای تعهدات و ضوابط خاصی است و به صورت سالانه صورت می پذیرد. سرویس آسانسور در هر ماه یک نوبت انجام می شود. البته اگر آسانسور دارای تردد و ترافیک بالایی باشد، نیاز به دو نوبت سرویس در ماه دارد. که در این صورت ۶۰% به مبلغ نرخنامه افزوده می گردد. باید دانست که شرکت سرویس و نگهداری آسانسور در این قرارداد ها هیچگونه مسئولیتی در قبال تعمیرات قطعات معیوب ندارد. هزینه سرویس آسانسور به صورت سالانه از طرف سندیکا به پیمانکار ابلاغ می شود. در ایران، سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته یا ISEEI سالانه نرخ نامه مصوبی را برای قرارداد های و همین طور پله های برقی تدوین میکند.
قبل از تنظیم و عقد قرارداد باید از عضویت شرکت مخاطب در سندیکا اطمینان حاصل نمود. با توجه به افزایش قیمت برخی از قطعات آسانسور، نرخ سرویس آسانسور سال ۱۴۰۲ توسط سندیکا افزایش یافت. باید توجه داشت که هر چقدر هم که هزینه سرویس آسانسور بالا رود، نباید نسبت به آن بی توجه بود. بهتر این است که سرویس های دوره ای یا ماهانه آسانسور به صورت منظم انجام شود تا شاهد فرسودگی و تعمیرات پی در پی آن، و البته پرداخت هزینه های هنگفت نباشیم.
نرخ سرویس آسانسور ۱۴۰۲،استهلاک آسانسور
دستگاه آسانسور نیز همانند دیگر دستگاه ها دارای عمر مفیدی است که این عمر مفید را قطعات باکیفیت و مرغوبی که در آن بکار رفته شده است تضمین می کند. البته نصب دقیق قطعات نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که هر چقدر هم که قطعات باکیفیت باشند اما کوچکترین ایرادی در نصب آن ها باشد، نمی توان گفت که آسانسور می تواند فعالیت درستی داشته باشد. اما جدا از این مسئله چند عامل دیگر در استهلاک آسانسور مؤثر است.
زیر پا گذاشتن قوانین و استاندارد ها از جمله حمل و نقل بار های سنگین مخصوصا در اسباب کشی ها، فشردن مداوم پنل و ضربه زدن به آن ها، نادیده گرفتن برخی لرزش های کابین، وارد کردن ضربه و فشار به درب ها در حین حرت کابینو مهمتر از همه توجه نکردن به خدمات سرویس و نگهداری آسانسور و البته سهل انگاری مدیر ساختمان و استفاده کنندگان همگی از عواملی هستند:
که منجر به استهلاک سریع و فرسودگی زود هنگام آسانسور می شوند. البته گاهی این سهل انگاری ها به خاطر فرار از پرداخت هزینه ها است. با چنین شرایطی دچار ضرر و زیان های فراوان مالی و گاها جانی شده و به همین علت باید دردسر های فراوانی را متحمل شد. پس بهتر است طبق قوانین و ضوابط از آسانسور استفاده کرده و نیز هزینه های خدمات را پرداخت نموده تا کمتر دچار درسر شویم. بنابراین در این صورت خواهیم دید که سرویس آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است به صورتی که نباید به هیچ وجه از آن چشم پوشی کرد حتی برای یک ماه یا یک نوبت. باید دانست که نرخ سرویس آسانسور سال ۱۴۰۱ با کمی افزایش روبرو بوده است.
اهمیت چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور
شرکت های ارائه دهنده خدمات آسانسور موظفند چک لیستی در خصوص بازبنی جزئی قطعات آسانسور به صورت یک برنامه منظم در اختیار سرویس کاران خود قرار دهند. در این چک لیست قطعات اصلی و جزئی آسانسور ثبت شده و سرویسکار طبق این برنامه آسانسور را چکاپ می کند. با وجود این چک لیست، سرویسکار تمامی قطعات را بازرسی نموده و مشکلات آن ها برطرف می نماید. بعد از بررسی هر کدام از بخش ها و قطعات آسانسور در چک لیست جلوی قطعات بازرسی شده علامتی به منظور سلامت آن ها توسط سرویسکار زده می شود. این باعث می شود تا سرویسکار در سرویس ماهانه آسانسور هیچ قطعه ای را فراموش نکرده و از قلم نیندازد. سرویسکار در پایان سرویس این چک لیست را به مدیر ساختمان تحویل می دهد.
مراحل مهم در چک لیست
نرخ سرویس آسانسور سال ۱۴۰۲و هزینه خدمات آسانسور به علت بالا رفتن قیمت قطعات آسانسور افزایش داشته است.
به همین علت سندیکای آسانسور برای سرویس آسانسور در این سال
قیمت بالاتری نسبت به سال های قبل در نظر گرفته است.
سرویس و نگهداری آسانسور در پنج مرحله و به ترتیب صورت می گیرد.
مرحله اول: بازدید از موتورخانه
مرحله دوم: بازدید از چاه آسانسور
مرحله سوم: بازدید از کابین و قاب وزنه
مرحله چهارم: بازدید از عملکرد درب کابین
مرحله پنجم: بازدید از عملکرد درب های طبقات
همانطور که گفته شد:
این مراحل باید به ترتیب انجام شود.
یک سرویسکار متخصص و باتجربه هیچ یک از این مراحل را نادیده نمی گیرد.
پس برای سرویس و نگهداری آسانسور حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.
توجیه اقتصادی در سرویس و نگهداری آسانسور
همانطور که می دانید:
در سرویس آسانسور به صرفه بودن یا به عبارتی توجیه اقتصادی مسئله ی مهمی است.
در بعضی مواقع مدیر ساختمان و استفاده کنندگان از آسانسور برای کمتر شدن هزینه ها از قطعات نامرغوب در سرویس و تعمیرات آسانسور استفاده می کنند. که این نه فقط هزینه ها را کاهش نمی دهد بلکه مشکلات فراوانی از جمله تهدید جان استفاده کنندگان را فراهم می کند. هیچ گاه در انجام سرویس آسانسور کوتاهی نکنید و نگران هزینه هایی که بابت سرویس به موقع آسانسور می پردازید نباشید.
زیرا در صورتی که قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند در صورتیکه به موقع تعویض یا تعمیر نگردند، در عملکرد بقیه قطعات خلل وارد کرده و در نتیجه باعث اختلال در مکانیزم آسانسور می شود. جدا از هزینه زیادی که برای این اختلال و خرابی بایستی پرداخت شود ،در بدترین حالت ممکن است باعث بروز خطرات جانی در آسانسور شود.
با توجه به نرخ سرویس آسانسور ۱۴۰۲، هزینه سرویس هر کدام از نسبت به سال های اخیر افزایش داشته است.
خدمات رسانی آسانسور در تهران
مجموعه با سرویس و نگهداری منظم طبق اصول پذیرفته شده در آسانسور ، مجموعه خدمات آسانسور از صفرتا صد را به انجام می رساند. این مجموعه سرویس و نگهداری از آسانسور های خاص و ویژه ، هیدرولیک ، گیرلس و سایر موارد علاوه بر انجام خدمات در فروش قطعات آسانسور با نازل ترین قیمت نیز اقدامات گسترده ای را انجام داده است.اجرای تعمیر و نگهداری آسانسور بر طبق چک لیست ، عقد قراردادهای رسمی با سازندگان ساختمان ، اعزام افراد متخصص جهت تعمیر آسانسور ، جنرال سرویس منظم جهت قرارداد سرویس آسانسور سالیانه ،اجرای تعمیرات آسانسور توسط افراد متخصص و با سابقه ،ارائه خدمات در کوتاه ترین و کمترین زمان ممکن و سایر موارد
اگر میپرسید هزینه سرویس ماهیانه آسانسور ساختمان شما در سال 1402 چقدر است، در جای مناسبی هستید. این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور و نحوه محاسبه قیمت آن بدانید را در اختیار شما قرار میدهد .
7 عامل اصلی که بر قیمت یا هزینه سرویس ماهیانه آسانسور در سال 1402 شما موثر هستند برای توضیحات بیشتر باما در همراه باشید.
هزینه سرویس ماهیانه آسانسور در سال 1402 چقدر است؟
هزینه سرویس ماهیانه آسانسور در سال 1402 بسته به نوع تجهیزات، موقعیت مکانی و خدمات مورد نیاز شما که در قرارداد گنجانده شده است متفاوت است.
قیمت ساختمان خود را بررسی کنید
هزینه تعمیر و نگهداری بسیار متفاوت است. در نتیجه، ما نحوه محاسبه آنرا ساده کردیم تا به شما کمک کند هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور در ساختمان خود را محاسبه کنید. بر اساس تعداد آسانسور ، موقعیت مکانی و چند مورد دیگر ،میتوانیم مبلغی را که باید بپردازید محاسبه کنیم.
چه عواملی هزینه سرویس ماهیانه آسانسور در سال 1402 را تعیین می کند؟
هزینه های تعمیر و نگهداری آسانسور پیچیده است. با این حال، قیمتی که می پردازید در درجه اول توسط 7 عامل کلیدی تعیین می شود. در اینجا 7 عامل کلیدی هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور آورده شده است.
- نوع قرارداد تعمیر و نگهداری آسانسور:
مشابه قراردادهای بیمه ، هرچه پوشش بیشتری دریافت کنید یا تجهیزات بیشتری در قرارداد شما پوشش داده شود، باید هزینه بیشتری بپردازید. به عنوان مثال، یک طرح تعمیر و نگهداری آسانسور که شامل تمام اجزای آسانسور است، گرانتر از طرحی است که فقط نیمی از اجزای آن را پوشش می دهد. بسته به اینکه کدام قطعات آسانسور تحت پوشش قرار می گیرد، انواع قراردادها از نظر قیمت متفاوت است.
- ساعات پوشش خدمات اضطراری:
وقتی آسانسور شما از کار افتاد، می خواهید برای خدمات بگیرید. اگر آسانسور در روز شنبه خراب شد، پس هزینه ارسال مکانیک گرانتر از ارسال مکانیک در ساعات اداری است. طرحهای تعمیر و نگهداری آسانسور که شامل پوشش خدمات اضطراری 24 ساعته و 7 روز هفته است، گرانتر از طرحهایی برای پوشش روزانه 8 ساعت است. شنبه تا پنج شنبه در ساعات کاری معمولی اغلب پوشش 8 ساعته نامیده می شود.
- نوع قرارداد تعمیر و نگهداری آسانسور:
نوع قراداد آسانسور در ایران معمولا به دو صورت است . 1- قرارداد بصورت سرویس ماهیانه بصورت بازدید ماهانه یک بار و رفع خرابیهای موردی میتواند باشد
2- نوع دوم قراردادهای سرویس و نگهداری آسانسور بصورت سرویسکار مقیم که در 24 ساعت شبانه روز همیشه یک نفر که واجد شرایط سرویس و نگهداری آسانسور است در محل حضور دارد .
- نوع تجهیزات آسانسور:
هزینه نگهداری هر نوع آسانسور متفاوت است. به عنوان مثال، آسانسور های فاقد موتورخانه به دلیل پیچیدگی در خدمات و نگهداری نیاز به تجربه بالاتر و ابزار الات بیشتری دارد که به طبع هزینه سرویس و نگهداری چنین آسانسورهایی را بالا میبرد . نوع آسانسور و پیچیدگی ساختار آن بر قیمت نگهداری و تعمیرات آن تاثیر می گذارد .
- ارتفاع ساختمان:
تعداد توقف آسانسور یا ارتفاع ساختمان شما بر هزینه سرویس و نگهداری آسانسور تاثیر می گذارد. هر طبقه به تجهیزات ایمنی و درب نیاز دارد که به تعمیر و نگهداری بیشتر و موارد بیشتری برای سرویس و نگهداری و سرکشی دارد. ساختمان های بلندتر سیم کشی بیشتر، کابل های با ارتفاع بیشتر، و تجهیزات بیشتری برای جایگزینی خواهند داشت که هزینه را افزایش می دهد.
- تعداد واحد و نوع کاربری ساختمان:
ترافیک و تعداد استارت در ساعت و میزان استفاده برای هر آسانسور هزینه را تعیین می کند. به عنوان مثال، آسانسوری که هفت روز در هفته برای بارگیری بار در داخل و خارج از یک فروشگاه مواد غذایی استفاده میشود، اغلب از کار میافتد و نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی دارد. از سوی دیگر، آسانسور داخل ساختمان تک واحدی تنها چند بار در روز استفاده می شود و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. میزان ترافیک و استفاده بر هزینه سرویس و نگهداری آسانسور تأثیر می گذارد.
- مکان نصب آسانسور:
سطح رقابت در یک منطقه بر قیمت تأثیر می گذارد. اگر یک شرکت به شدت در تلاش برای رشد باشد، مبلغی که ارائه میدهد قیمت شرکتهای دیگر را پایین میآورد. همچنین، هر مکان دارای نرخ مکانیک آسانسور متفاوتی است. میانگین نرخ برای یک شهر می تواند دو برابر نرخ مکانیک در شهر دیگر باشد.
هر شرکت آسانسور ساختمان شما را بررسی می کند و ارزیابی ریسک را تکمیل می کند. معمولاً یک کارمند شرکت به ارزیابی موارد زیر کمک می کند:
1- احتمال و فراوانی ریسک خطر
2-عمر قطعات و تعمیرات انجام شده اخیر
3-سطح نگهداری مورد نیاز
بر اساس ارزیابی، شرکت های آسانسور تعیین می کنند که کل هزینه تعمیر و نگهداری چقدر است. سپس تصمیم می گیرند که چه مقدار پول برای پوشش هزینه ها و سود دریافت کنند.
چرا هزینه های سرویس و نگهداری آسانسور افزایش می یابد؟
طبعا بر اساس تورم سالیانه هزینه سرویسکاران و اجرت خدمات به طبع آن افزایش می یابد . افزایش هزینه قطعات نیز بصورت سالیانه سبب افزایش هزینه تعمیرات میشود .
نتیجه گیری
با عنایت به آنچه گفته شد در یک مشارکت برد-برد بین شرکت سرویس آسانسور و مدیر یا هیئت مدیره ساختمان میتوان یک قرارداد منصفانه و خوب که به نفع دو طرف باشد را منعقد نمود .