جامعه

زندگی ۸۵۰۰ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز شبه‌خانواده

تیتر اول/گلستان معاون فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور از زندگی نزدیک به 8500 کودک بد سرپرست و بد سرپرست در مراکز شبه خانواده خبر داد.

محمد نصیری امشب سه شنبه ۷ تیرماه در مراسم افتتاح دومین مرکز قرنطینه شبه خانواده کشور در گلستان گفت: ۲۵ هزار کودک بدسرپرست و بدسرپرست که بیش از ۱۷ هزار نفر از آنها کودک هستند، تحت مراقبت سازمان بهزیستی کشور هستند. خانواده های زندگی جایگزین آنها در واقع به ما وابسته هستند اما با برخی از اقوام خود مانند عمو، خاله و امثال آنها زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه بر آن دسته از کودکانی که در خانواده های جایگزین زندگی می کنند نظارت خواهیم کرد تا الگوی آموزشی صحیح برای آنها اجرا شود، افزود: حمایت مالی می کنیم تا این کودکان در محیط خانواده بمانند و معمولا زندگی در این محیط بهتر از زندگی گروه با کودکان دیگر در مراکز و محیط هایی غیر از خانواده.

معاون فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور از زندگی نزدیک به هشت هزار و 500 کودک بدسرپرست و بد سرپرست در مراکز شبه خانواده خبر داد و یادآور شد: این مراکز همانطور که از نامشان پیداست شبه خانواده هستند و با نگاه به ظاهر لبخند کودکان، میزان رضایت آنها از شبه خانواده در کانون چهره آنها کاملا مشخص است.

نصیری با اعلام خبر راه اندازی دومین مرکز قرنطینه شبه خانواده کشور از امروز گفت: امیدوارم با عشق و علاقه ای که در کشورمان وجود دارد تا عید غدیر سال آینده این 8 هزار کودک در مراکز شبه خانواده به کمترین حد ممکن برسند. سطح و بقیه کودکان به خانواده های خود باز خواهند گشت. خانواده ای که صلاحیت های عمومی آنها مورد تایید و تحت مراقبت مجموعه ها و موسسات خیریه باشد.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی یک اورژانس خانوادگی است، گفت: اگر کودکی برای مدتی در محیط خانواده مشکلات و خاطرات تلخی داشته باشد، وظیفه ما در شرایط اجتماعی این است که کودک را برای مدتی از این خانواده جدا کنیم و برای بهبود این خانواده اقداماتی انجام خواهیم داد و مهم ترین مسئله ما احیای خانواده حتی با تک والد و سپردن فرزند به آنهاست چرا که بهترین الگو، الگوی بازگشت فرزند به کانون خانواده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در گذشته اداره مددکاری اجتماعی مبنی بر پذیرش کودکان در مراکز شبه خانواده و ورود این دسته از کودکان به مراکز شبه خانواده را مبنای رسیدگی قانونی قرار می داد. خروج از این مراکز مشکل ساز بود. دلیلش این است که مراکز قرنطینه در تهران ایجاد شد و در این مدل کودک برای تعیین تکلیف وارد مراکز قرنطینه می شود و مهمتر از قرنطینه تیم پشتیبانی مرکز است که اولین گزینه یعنی بازگشت را پیگیری می کنند. به خانواده و ظرف 20 روز حداکثر تا دو ماه برای کودک در نظر گرفته شده و در صورت عدم نتیجه به مراکز شبه خانواده و مانند آن منتقل می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا