عمومی

رویکرد واقع‌گرایانه ایران در دوحه

مواضع غیرمنطقی آمریکا در مذاکرات دوحه و تظاهرات عجولانه آمریکا و اروپا در شورای امنیت در مقصر دانستن ایران پس از نشست دوحه نشان داد که بایدن نیز مانند ترامپ تمایلی به بازگشت به برجام ندارد. از سوی دیگر، مطالبات حرفه ای و واقع بینانه گروه مذاکره کننده و وزارت امور خارجه کشورمان که مبتنی بر لزوم اجرای مفاد برجام بود، نشان از اطمینان دستگاه دیپلماسی به لزوم لغو آن داشت. . تحریم های ظالمانه از مسیر مذاکره

نکته مثبت این مذاکرات، رهبر گروه مذاکره کننده دکتر دکتر بود. سفر باقری به مسکو برای اطلاع روسیه از روند مذاکرات و همچنین اطلاع مقامات دیپلماتیک چین از مذاکرات دوحه. اتحادیه اروپا و آقای بورل با سوق دادن مذاکرات به قطر و تبدیل آن به یک روند سه جانبه تلاش کردند روسیه و چین را از مذاکرات خارج کنند اما به دلیل اقدامات حرفه ای ایران نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند.
شواهد نشان می دهد که در این دور از مذاکرات، دکتر. باقری به عنوان یک دیپلمات معتقد به رفع تحریم ها، با رویکردی واقع بینانه و مورد توافق مقامات عالی نظام، تلاش می کند تا احیای برجام را مطرح کند. استفاده از ظرفیت ملی با ایجاد اتاق های فکر و مشاوره با کارشناسان مجرب یکی از جلوه های رویکرد متفاوت دستگاه دیپلماسی و گروه مذاکره برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.

مشارکت فعال در نشست دوحه و نیز ادامه رایزنی با مقامات چین و روسیه برای دستیابی به یک موضع مشترک برای متقاعد کردن آمریکا برای اصلاح رویه لغو تحریم ها مطابق با مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشان دهنده ایمان تیم مذاکره کننده به احیای برجام و تحقق خواسته های اکثریت مردم.
شکی نیست که ایران در سال 2012 مذاکراتی را با کشورهای 1+5 برای لغو تحریم ها آغاز کرد و به همین دلیل محدودیت های پیشنهادی برای برنامه های هسته ای خود را پذیرفت. به عبارت دیگر، در پاسخ به وعده غرب برای لغو تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران متعهد شد که پادمان‌های بیشتری را در برنامه‌های هسته‌ای خود اتخاذ کند. متأسفانه با وجود رویکرد مثبت و سازنده ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی رویکردی غیرسازنده را در پیش گرفت و تحت تأثیر دروغ های رژیم صهیونیستی قطعنامه ضدایرانی صادر کرد. پس از صدور این قطعنامه و ابراز نارضایتی شدید ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اصلاح اشتباهات و خروج از بن بست به تهران آمد و پیشنهاد مذاکره را داد. کشور منطقه ای و سه جانبه (ایران، اتحادیه اروپا). ، آمریکا)، چه اتفاقی خواهد افتاد. اما در این مرحله رویکرد منفی و خصمانه آمریکا که حتی مورد انتقاد نماینده اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت، مانع از نتیجه عادلانه شد. مواضع غیرمنطقی آمریکا در نشست دوحه و سردرگمی مقامات ارشد این کشور با اتخاذ مواضع رادیکال پس از این دیدار، مشخص کرد که کدام کشور مانع اصلی خروج از بن بست است.

اکنون توپ در زمین آمریکاست و جمهوری اسلامی ایران که خنثی سازی تحریم ها را با رویکردی مبتنی بر تسامح و صبوری در اولویت قرار داده است، حضور در میز مذاکره برای برآورده شدن خواسته های خود را مفید می داند. در آینده اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و اراده جدی برای اجرای تعهدات خود در برجام و رفع تحریم های سرکوبگرانه داشته باشد، ممکن است به توافق نهایی برسد.
در این زمان هواداران نظام و مردم معتقد به رفع تحریم ها باید رویکرد منفی و غیرسازنده آمریکا را درک کنند و برای اعمال فشار حداکثری بر آمریکا مواضع متحدانه اتخاذ کنند و به کشور بفهمانند که دلیل اصلی شکست آمریکاست. مذاکرات

تردیدی نیست که سیاست اساسی نظام مصوب شورای عالی امنیت ملی و تایید رهبر معظم انقلاب، عمل به تعهدات ایران است که منوط به اجرای کامل تعهدات طرف مقابل و لغو برجام است. . و تحریم های تحت برجام. این یک سیاست قطعی و مطالبه عمومی مبتنی بر حفظ منافع مشروع و غیرقابل تغییر هسته ای است.
نباید فراموش کرد که آمریکا و اروپا امروز به دلیل جنگ در اوکراین و نیاز به کاهش قیمت نفت، بیش از ایران به اجرای مفاد برجام و ادامه رویکرد منطقی، معقول و قوی ایران نیاز دارند. آمریکا را در مذاکرات واقع بین می کند و تحریم ها را لغو می کند و تضمین می کند تا منافع اقتصادی ایران تضمین شود.

دکمه بازگشت به بالا