اقتصادی

وزارت صمت کوتاه آمد یا از ابتدا شفافیت نبود!؟ / ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست

وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به رئیس اتحادیه طلا، اعلام کرده که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای واردات، صادرات و تولید اصل طلاست و به طور قطع، زنجیره‌های بعد از تولید، همچون کارگاه‌های ساخت، پرداخت و طلافروشی‌ها مصداق آن نیستند؛ بر این اساس این سوال مطرح است که از ابتدا این طرح بدین صورت بوده و تاکنون (پس از گذشت یکسال) شفاف‌سازی درست صورت نگرفته بود، یا اعتراض طلافروشان و تعطیلی بازار طی دو هفته اخیر منجر به کوتاه آمدن وزارت صمت شده است!؟

به گزارش تیتر اول، در پی موضوعات مربوط به ثبت معاملات طلا و به‌ویژه بحث ثبت موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس اتحادیه طلا جواهر تهران شفاف‌سازی و به صراحت اعلام کرده است که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای تولید طلا الزامی است که پس از استخراج شمش طلا از معادن صورت می‌گیرد یا طلای حاصل از صادرات یا واردت می‌شود؛ بنابراین مشمول واحدهای ساخت و طلافروشی‌ها نخواهد بود.   

در نامه‌ حسن میرزایی- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت- خطاب به نادر بذرافشان- رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان، طلا جواهر، نقره و سکه تهران آمده است:   

 ”پیرو نامه شماره ۲۶۷۳۹۰۹ در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ و با عنایت به نامه‌های شماره ۲۶۷۱۳۲۲ تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ۶۹۹۵۶/م/ص  تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه (٢٣ اردیبهشت ماه) در محل مسجد امام بازار که با حضور معاونت تجارت و خدمات وزارت متبوع، رئیس اتاق اصناف ایران، مسئولان مربوطه و اعضای آن صنف برگزار شد به اطلاع می رساند:

بر اساس مکاتبات مذکور “ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت صرفاً برای واردات و صادرات و تولید است و منظور از تولید، تولید اصل طلا است که در معدن انجام می‌شود؛ بنابراین زنجیره‌های بعد از تولید نظیر کارگاه‌های ساخت و پرداخت، طلافروشی‌ها و کیفی‌ها مصداق آن نیستند.

لذا شایسته است مراتب در اسرع وقت ضمن اطلاع‌رسانی به صنف مربوطه اقدامات و پیگیری‌های موثر جهت فعالیت واحدهای صنفی استان با فوریت انجام و نتیجه به این اداره کل اعلام شود. ”

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا