اقتصادی

رونق صنایع کوچک در اقتصاد و صنعت تاثیر زیادی دارد

تیتر اول/همدان مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: صنایع کوچک جایگاه ویژه ای دارند که اگر رونق بگیرند می توانند تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد و صنعت داشته باشند.

محمدحسین مقیسه در سفر به همدان، اظهار کرد: صنایع کوچک به عنوان یک رکن از ارکان توسعه صنعتی در هر کشوری به شمار می رود چراکه به واسطه کوچک بودنشان خیلی چابک هستند و انعطاف بالایی دارند و به راحتی می توانند با تغییرات درونی و بیرونی خود را تطبیق دهند و مشکلات خود را به شکل انعطاف پذیری حل کنند.

وی مطرح کرد: معمولا صنایع کوچک در همه جای دنیا به گونه ای بوده که با توزیع عادلانه درآمد اگر درست استفاده شود خیلی کمک کننده است چراکه صنایع کوچک در پهنه جغرافیای هر کشور گسترده است و برخلاف صنایع بزرگ که در مکان مشخصی مستقر هستند، می توانند در همه مناطق باشند حتی در مناطق محروم مستقر شوند و شروع به تولید کنند که قاعدتا اشتغال نیز ایجاد می کند بنابراین صنایع کوچک جایگاه ویژه ای دارند که اگر رونق بگیرند می توانند تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد و صنعت داشته باشند.

وی در رابطه با مسائل و مشکلات صنایع کوچک اضافه کرد: بخشی از مشکلات صنایع کوچک مدیریتی است چراکه کسانی که به صنایع کوچک وارد می شوند معمولا تازه کار بوده و افرادی هستند که تازه از دانشگاه فارغ تحصیل شده اند و ممکن است تجارب کافی برای مدیریت، مسائل مالی و حقوقی نداشته باشند و احتمال دارد از این زاویه ها آسیب ببینند بنابراین یکی از مهمترین چالش های صنایع کوچک در کشور مسائل مالی و چگونگی تامین آن است و در مسائل مالی مهمترین رکن وثایقی است که نظام تامین مالی اعتباری از آنها طلب می کند.

وی افزود: طبیعتا براساس تجاربی که در دنیا بوده صندوق های ضمانتی برای حل این بخش از مشکلات صنایع کوچک ورود کردند تا با صدور انواع ضمانت نامه هایشان تامین وثیقه اتفاق بیفتد و آن کسری وثیقه که مورد نظر نظام بانکی است و صنایع کوچک ممکن است به طور کامل نداشته باشد، با صدور انواع ضمانت نامه آن چالش را پوشش می دهند.

مقیسه اضافه کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تشکیل شده تا کمک کند به صنعتگران خرد که اگر چنانچه در بخش تامین مالی نیاز به وثیقه داشتند آن را جبران کرده و شرایط بهتری برای دریافت وام ایجاد کند.

وی در رابطه با تعداد افرادی که مشکلات مالی داشتند و صندوق ضمانت سرمایه گذاری به آنها کمک کرده گفت: به واحدهای صنعتی کوچکی که در استان های مختلف نیاز به تامین مالی دارند و ما می توانیم به آنها کمک کنیم در سال های گذشته افزون بر ۷۰ درصد کمک شده و در سال های گذشته افزون بر ۲۵۰۰ فقره ضمانت نامه صادر شده که ارزش آن بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده و در سال جاری سقف ضمانت نامه ها از ۳۰۰۰ میلیارد به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع هیچ وجهی از مشتری بابت ضمانت، پیش پرداخت و … را بلوکه نمی کند و دولت با افزایش سرمایه در گردش امسال به صندوق کمک کرد و به همان اندازه صندوق توانسته مبلغ ضمانت را افزایش دهد و اگر تولیدکننده ای صادرکننده هم باشد، تحت حمایت ویژه قرار می گیرد و در این زمینه شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که سابقه صادرات دارند، در زمان اعتبارسنجی یک پله از نظر اعتباری بالاتر قرار داده می شوند و با نرخ پایین تر از آنها کارمزد گرفته می شود.

وی در رابطه با تفاهم نامه ایران و چین خاطرنشان کرد: اگر این تفاهم نامه صنعت یا صادرات را متحول کند یا اتفاقاتی در بخش تولید بیفتد، می شود سرویس های بهتری به صنایع داد و صنعتگران فعالیت بیشتری خواهند داشت و قاعدتا بانک ها تسهیلات بیشتری باید بدهند و نیاز به ضمانت نامه صندوق بیشتر می شود.

مقیسه تاکید کرد: بخش عمده ای از ضمانت نامه ها به مناطق کمتر توسعه یافته کشور اختصاص داده می شود به علت اینکه در مراکز استان ها بنگاه ها و صنعتگران چالش های کمتری برای منابع مالی دارند و خودشان مشکلاتشان را با منابع بانکی حل می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا