فرهنگ و هنر

درگذشت منتقد معروف گاردین – تیتر اول

درک مالکوم منتقد و نویسنده سینمایی و مدیر سابق جشنواره فیلم لندن در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش تیتر اول به نقل از اسکرین، «درک مالکوم» از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۷ منتقد فیلم در روزنامه گاردین بود و برای مدت کوتاهی با نشریه اسکرین همکاری کرد و پس از آن در روزنامه ایونینگ استاندارد» لندن و در اواخر حرفه‌اش نیز برای روزنامه هافینگتون پست می‌نوشت.

«مالکوم» پیش از این تخمین زده بود که در طول مدت حضورش در گاردین به طور متوسط سالانه ۵۰۰ فیلم تماشا کرده است. او بسیاری از فیلمسازانی را که درباره آنها می نوشت به خوبی می شناخت، اما به همان اندازه در کنار علاقه مندان و منتقدان جوان سینما حضور می‌یافت و رئیس افتخاری فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) بود.

این منتقد سینمایی در ۱۲ می ۱۹۳۲ به دنیا آمد و در ایتون و دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد. قبل از حرفه روزنامه نگاری، او به مدت دو سال به عنوان یک بازیگر حرفه ای کار کرد و پیش از اینکه منتقد فیلم گاردین و جانشین «ریچارد رود» شود، خبرنگار مسابقات سوارکاری، سردبیر نامه‌ها و معاون بخش نمایش در این نشریه بود.

«درک مالکوم» بین‌ سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ نیز مدیر جشنواره فیلم لندن بود.

او که یک روایتگر شوخ طبع بود و داستان‌های خنده‌داری درباره همه چیز از تجربه بازی کریکت با هارولد پینتر نمایشنامه‌نویس برنده جایزه نوبل تا شام با «کریستین کیلر» و ملاقات‌هایش با کارگردانان مشهور سینما تعریف می‌کرد. «جان فورد» یک بار در حالی که در حمام نشسته بود با او مصاحبه کرد.

«مالکوم» در مصاحبه‌ای اذعان کرده بود: «وقتی شروع به نوشتن درباره فیلم برای گاردین کردم متخصص نبودم و به همان اندازه می‌توانستم یک منتقد موسیقی یا هنری باشم. من برای این کار برنامه‌ریزی نکردم، آنها فقط ریسک کردند زیرا می دانستند که من نویسنده خوبی هستم».

«درک مالکوم» که برای مدت ۵۰ سال یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین منتقدان سینمای بریتانیا بود، بر اثر نارسایی قلبی و ریوی در خانه‌اش در شهر دیل انگستان درگذشته است.

انتهای پیم

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا