بهترین های کسب و کارعمومی

درد شدید بعد از جراحی لثه

هنگامی که فردی به بیماری لثه مبتلا می‌شود، جراحی لثه ممکن است تنها روش درمانی باشد. جراحی لثه می‌تواند با موفقیت بیماری را ریشه کن کند و سلامت دهان و دندان فرد را برگرداند.

خیلی‌ها می‌خواهند بدانند آیا جراحی لثه درد دارد؟ پاسخ به این سوال دشوار است، زیرا آستانه درد هر فردی متفاوت است. علاوه بر این، چندین نوع جراحی لثه وجود دارد که فرد ممکن است تحت درمان آن قرار گیرد. برخی از این روش‌ها تهاجمی تر است.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس قصد داریم تا شما را با هر آنچه که در زمان درمان بیماری لثه شما اتفاق می‌افتد آشنا کنیم.

انواع مختلف جراحی لثه

دندانپزشک ممکن است یکی از چهار نوع جراحی را برای درمان بیماری لثه توصیه کند. اکثر متخصصان دندانپزشکی گزینه‌های درمانی غیر تهاجمی را قبل از توسل به جراحی‌های تهاجمی امتحان می‌کنند. اما زمانی که بیماری به آن درمان‌ها پاسخ نمی دهد، دندانپزشک ممکن است بیمار را به جراح دهان ارجاع دهد. سپس جراح دهان تعیین می‌کند که کدام یک از چهار نوع جراحی بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

بازسازی لثه

هدف از جراحی بازسازی، تشویق رشد جدید بافت لثه است تا به درستی دندان را بپوشاند. برای انجام این کار، جراح لثه‌ها را عقب می‌کشد تا باکتری‌های عامل بیماری را از بین ببرد. سپس جراح غشاها، پیوندهای استخوان یا پروتئین‌هایی را وارد لثه می‌کند که برای تحریک بازسازی بافت لثه طراحی شده اند.

جراحی فلپ لثه

اگر امکان بازسازی وجود نداشته باشد، جراح ممکن است روش فلپ لثه را انجام دهد. این فرآیند شامل جمع کردن بافت لثه توسط جراح، حذف باکتری‌های عامل بیماری و محکم کردن لثه روی دندان‌ها می‌شود.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج، با از بین بردن و برداشتن قسمتی از لثه که رشد بیش از حد داشته اتفاق می‌افتد. در این مدل دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند. اگرچه جراحان دهان ممکن است از این گزینه درمانی برای از بین بردن بیماری لثه استفاده کنند، اما این جراحی جنبه زیبایی نیز خواهد داشت.

پیوند بافت نرم

هنگامی که بافت لثه به دلیل بیماری لثه عقب می‌نشیند، جراح دهان ممکن است بافت لثه سالم را از جای دیگری در دهان بردارد. بافت برداشته شده به ناحیه ای از دهان که بافت لثه شروع به عقب نشینی کرده است، پیوند زده می‌شود. مانند افزایش طول تاج، پیوند بافت نرم جنبه زیبایی نیز دارد. زیرا ناحیه ای که ریشه در آن نمایان شده است پوشانده و در نتیجه ظاهر کلی دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.

آیا بعد از جراحی لثه درد داریم؟ 

پیش بینی اینکه بیمار پس از جراحی لثه چه احساسی خواهد داشت دشوار است. با این حال، معمولاً بیماران در ساعات و روزهای اول پس از جراحی، درد خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند. این درد را می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه زیر نظر جراح کنترل کرد.

همچنین جراح استفاده از کیسه‌های آب گرم و سرد را در فواصل ۱۰ دقیقه ای توصیه می‌کند. ممکن است بیمار پس از جراحی دچار تورم خفیف و خونریزی لثه شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. بیمار باید تمام قرص‌ها را در ساعت مشخص مصرف نماید.

نشانه تحلیل رفتن لثه چیست؟

تحلیل رفتن لثه یک مشکل رایج در بین بیماران دندانپزشکی است. اگر به خوراکی‌ها و نوشدنی‌های سرد و گرم حساسیت دارید، ممکن است دچار تحلیل لثه شده باشید. تحلیل لثه باعث می‌شود ریشه دندان‌های شما در معرض دید قرار گیرند. به همین دلیل به دما‌های گرم و سرد واکنش نشان می‌دهد. چند عامل وجود دارد که می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

عوامل ایجاد تحلیل لثه کدامند؟

عواملی مانند بیماری پریودنتال، مصرف برخی داروها، مسواک زدن تهاجمی، ژنتیک یا حتی فشردن دندان‌ها به هم یا دندان قروچه کردن ممکن است باعث تحلیل لثه‌ها شوند.

در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، از بین رفتن ساختار استخوانی و در نهایت از دست دادن دندان شود. متأسفانه، بافت لثه نمی تواند به خودی خود رشد کند. اما خوشبختانه یک روش ساده برای اصلاح این مشکل وجود دارد و آن هم پیوند لثه است.

پیوند لثه به بازیابی بافت لثه عقب‌رفته کمک می‌کند. بدون درد نیست اما مزایای انجام این جراحی بیشتر از عواقب عدم درمان است.

آشنایی با مراقبت‌های پس از جراحی و مدیریت درد 

پزشک دستورالعمل‌های دقیق بعد از عمل را به شما ارائه می‌دهد. برخی از این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل برخی از مراحل زیر باشد:

  • حداقل به مدت ۲۴ ساعت از ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.
  • اگر متوجه خونریزی شدید، یک گاز مرطوب را در اطراف محل جراحی (نه مستقیماً روی آن) قرار دهید.
  • بعد از غذا لثه‌ها را با آب نمک گرم بشویید.
  • به مدت یک ماه از مسواک زدن لثه خودداری کنید.
  • حداقل برای چند روز، از غذاها و نوشیدنی‌های گرم دوری کنید.
  • حداقل یک هفته در رژیم غذایی از غذاهای نرم استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

آیا جراحی لثه‌ها واجب است؟

هنگامی که بافت لثه شروع به عقب نشینی کرد، خود به خود بازسازی نمی شود. اگر ساختار ریشه دندان در معرض دید، درمان نشود، حساسیت‌های دما غیر قابل تحمل شده و ریشه‌ها مستعد پوسیدگی خواهند بود. تحلیل لثه همچنین می‌تواند منجر به از بین رفتن ساختار استخوان فک شود. این اتفاق می‌تواند دندان‌های سالم اطراف را به خطر بیندازد و احتمالاً باعث از دست دادن دندان‌ها شوند.

درمان‌های ترمیمی زیادی وجود دارند که می‌توان در مرحله اول از آنها کمک بگیریم. کمی درد یا ناراحتی خفیف را می‌توان تحمل کرد تا اطمینان حاصل کنید که دندان‌های شما برای سال‌های آینده سالم هستند.

چه کسانی کاندید عمل جراحی لثه هستند؟

  • سالخوردگان
  • افراد دارای بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه
  • عفونت‌های باکتریایی
  • لثه‌های آسیب دیده

روش انجام جراحی توسط دندانپزشک متخصص چگونه است؟

با توجه به اینکه دندانپزشک شما چه مقدار بافت لثه را بر می‌دارد، برداشتن لثه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. مراحل کم و جزئی که شامل جراحی یک دندان یا چند دندان می‌شود، تنها یک جلسه طول می‌کشد. اما برداشتن یا تغییر شکل عمده لثه ممکن است به چندین ویزیت نیاز داشته باشد. به خصوص اگر دندانپزشک بخواهد یک ناحیه را کاملا درمان کرده و سپس به سراغ سایر نواحی برود.

روش کار به این صورت است:

  • دندانپزشک بی حس کننده موضعی را به لثه تزریق می‌کند تا ناحیه را بی حس کند.
  • دندانپزشک از یک اسکالپل یا ابزار لیزر برای بریدن تکه‌های بافت لثه استفاده می‌کند. این کار برش بافت نرم نامیده می‌شود.
  • در طول جراحی لثه، دندانپزشک شما احتمالاً یک ابزار مکش را در دهان شما نگه می‌دارد تا بزاق اضافی را خارج کند.
  • هنگامی که بافت بریده شد، دندانپزشک از ابزار لیزر برای شکل دادن به خط لثه استفاده می‌کند.
  • دندانپزشک یک ماده نرم بتونه مانند به عنوان بانداژ روی ناحیه قرار می‌دهد تا از لثه‌های شما در حین بهبودی محافظت شود.

روند بهبودی بعد از جراحی چگونه است؟

باید بتوانید بلافاصله به خانه بروید. دندانپزشک شما از بی حسی موضعی استفاده کرده است، بنابراین معمولاً می‌توانید خودتان را به خانه برسانید.

در چند ساعت اول بعد از جراحی لثه

  • ممکن است بلافاصله احساس درد نکنید، اما با از بین رفتن بی‌حسی چند ساعت پس از جراحی، درد ممکن است تیزتر و پایدارتر باشد. مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • لثه‌ها ممکن است برای چند روز خونریزی داشته باشند. باند یا پانسمان را تا زمانی که خونریزی متوقف شود یا تا زمانی که دندانپزشک به شما توصیه کرده، تعویض کرده و از روی دندان‌ها بر ندارید.
  • دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک شما باید نحوه تعویض باند یا پانسمان خود را قبل از فرستادن شما به خانه توضیح دهد. اگر توضیح ندادند یا اگر در مورد اجرای صحیح دستورالعمل‌ها مطمئن نیستید، با مطب یا کلینیک تماس بگیرید و دستورالعمل‌ها را بپرسید.

چند روز آینده

  • ممکن است بعد از جراحی لثه کمی فک درد داشته باشید. دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند که غذاهای نرم بخورید تا در زمان بهبودی باعث تحریک یا آسیب لثه‌ها نشوند.
  • سعی کنید از کمپرس سرد روی گونه‌های خود استفاده کنید تا هر گونه درد یا تحریک تسکین پیدا کند.
  • از محلول شستشوی آب نمک گرم یا محلول نمکی استفاده کنید تا ناحیه مورد نظر عاری از باکتری یا سایر مواد تحریک کننده باشد. اما از دهانشویه یا سایر مایعات ضد عفونی کننده خودداری کنید.
  • همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت لثه نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

دراز مدت

  • هر گونه درد پس از یک هفته کاهش می‌یابد. دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این ناحیه به خوبی بهبود یافته و می‌توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.
  • در نهایت از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از استعمال دخانیات خودداری کرده و مصرف غذاهای حاوی قند را کاهش دهید.

چه زمانی بعد از جراحی باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

  • خونریزی که متوقف نمی شود.
  • درد بیش از حدی که با گذشت زمان یا با درمان خانگی بهتر نمی شود.
  • چرک یا ترشح غیر طبیعی را مشاهده کنید.
  • داشتن تب پس از جراحی لثه طبیعی نیست.

جمع بندی

جراحی لثه در حین انجام هیچ دردی ندارد زیرا دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. بعد از جراحی و با رفتن بی حسی امکان دارد کمی درد خفیف احساس کنید. این درد به قدری نیست که از انجام دادن آن بترسید.

در این مقاله به دلایل ایجاد بیماری لثه، راه‌های درمانی و مراقبت‌های پس از آن پرداختیم. اگر قصد انجام هر گونه جراحی لثه را دارید با شماره‌های موجود در سایت کلینیک دندانپزشکی زاگرس تماس گرفته و نوبت ویزیت دریافت نمایید. ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، ایمپلنت، بلیچینگ، پر کردن، کشیدن دندان عقل و عصب کشی در این کلینیک انجام می‌شود.

سوالات متداول

درد جراحی لثه چقدر طول می‌کشد؟

تقریبا ۷۰ درصد افراد درد خفیف را تجربه می‌کنند. تنها ۳۰ درصد درد متوسط تا شدید خواهند داشت. میانگین مدت درد برای جراحی پیوند لثه ۲ روز است. جراحی پلاستیک پریودنتال که شامل پیوند لثه می‌شود، نسبت به سایر روش‌ها با درد بیشتری همراه است.

چرا جراحی لثه اینقدر دردناک است؟

در جراحی پیوند بافت نرم به دلیل آنکه بافت اهدا کننده را از سطح سقف دهان بر می‌دارند، این کار باعث می‌شود که بافت‌های زیرین کاملاً در معرض دید و در نتیجه درد باشند.

بهبودی پس از جراحی لثه چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی معمولاً یک هفته تا دو هفته طول می‌کشد. پیوند لثه میزان موفقیت خوبی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را کاهش دهد.

جراحی فلپ لثه چقدر دردناک است؟

هنگام انجام جراحی فلپ لثه دردی احساس نخواهید کرد زیرا پزشکان برای سرکوب آن بی حسی موضعی تزریق می‌کنند. با این حال، ممکن است پس از جراحی احساس ناراحتی کنید. برای کاهش درد داروهای مسکن مصرف نمایید.

بعد از جراحی لثه چه احساسی خواهیم داشت؟

ایجاد درد در ناحیه جراحی برای یک روز یا بیشتر پس از آن معمول است. اما می‌توانید چند روز پس از جراحی به فعالیت‌های معمول خود بازگردید. با این حال، باید به آنچه می‌خورید توجه زیادی داشته باشید. غذاهای نرم، مانند سبزیجات له شده و پودینگ، معمولا راه حل خوبی برای کاهش درد و افزایش سرعت بهبودی هستند.

آیا بخیه‌های لثه درد دارند؟

در ۲۴-۴۸ ساعت اول، ممکن است به دلیل بخیه‌ها درد داشته باشید. با این حال، درد خیلی متفاوت نخواهد بود زیرا دهان شما ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی درد خواهد داشت.

آیا در صورت بریده شدن لثه‌ها دوباره رشد می‌کنند؟

برخی از بافت‌ها در بدن شما، مانند بافت اپیتلیال، پس از تجربه آسیب دوباره رشد می‌کنند. اما بافت لثه شما به این شکل بازسازی نمی شود. زمانی که بافتی را که برای محافظت از دندااگر تا به ‌حال کشیدن دندان را تجربه کرده باشید، حتما درد بعد از کشیدن دندان را هم به ‌یاد می‌آورید. گاهی درد بعد از کشیدن دندان بسیار زیاد و غیرقابل تحمل خواهد بود. شدت و میزان درد بعد از کشیدن دندان به نحوه کشیدن و کنده شدن دندان بستگی دارد. دندان شکسته یا عفونت کرده یا دندان آسیب دیده در اثر ضربه و همراه با خونریزی بعد از کشیدن درد زیادی ایجاد می‌کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا با این نوع از درد و روش‌های کاهش این درد بیشتر آشنا شوید.

برای کاهش درد کشیدن دندان و کمتر شدن خونریزی، اهمیت مراجعه به دندانپزشک به مراتب بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید خواهد بود.

جهت مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت در رشت کلیک کنید.

درد بعد از کشیدن دندان چیست؟

یکی از عوارض اصلی و طبیعی که معمولا بعد از کشیدن دندان ایجاد می‌شود، احساس درد است. این نوع از درد را درد طبیعی دوره نقاهت می‌دانند. زمانی‌که دندانپزشک دندانی را می‌کشد، استخوان و لثه دور دندان دچار التهاب می‌شود و به‌‌خاطر فشار و درمان در آن ناحیه، کمی درد و خونریزی در آن قسمت طبیعی است. این نوع از بسته به شرایط دندان، نوع دندان و شدت عفونت کم یا زیاد خواهد بود و در حالت طبیعی باید طی یک هفته تا ۱۰ روز بهبود پیدا کند.

درد بعد از کشیدن دندان تا چند روز طبیعی است؟

این نوع از درد که با تورم همراه است، معمولا باید سه تا چهار روز بعد از کشیدن و خارج کردن دندان برطرف شود، گاهی هم ممکن است تا یک هفته طول بکشد. معمولا تورم و درد صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بیشتر است و در طول روز در حالت ایستاده کم‌کم تورم کمتر می‌شود.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

به نقل از «» حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل و تورم بعد از آن بهبود پیدا کند و بعد از ۴ روز تورم به ‌تدریج کاهش می‌یابد و درد فروکش می‌کند. گاهی هم تورم و درد بعد از جراحی دندان عقل در ۲۴ ساعت اول به اوج خود می‌رسد و بعد از ۳ روز درد برطرف می‌شود.

حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل و تورم بعد از آن بهبود پیدا کند و بعد از ۴ روز تورم به ‌تدریج کاهش می‌یابد و درد فروکش می‌کند.

علت سفیدی لثه بعد از جراحی - مرکز ایمپلنت

به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورتی‌که بعد از کشیدن دندان، پس از طی کردن دوره طبیعی نقاهت، تورم و درد همچنان باقی بماند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت درد بعد از کشیدن دندان

به نقل از «» در برخی افراد، درد دندان بلافاصله بعد از کشیدن، برطرف می‌شود، اما گاهی برخی افراد بعد از خارج کردن دندان خراب، طی چند روز بعد از درمان همچنان احساس درد دندان دارند. این درد به ‌صورت طبیعی طی چند روز با انجام مراقبت‌های درمانی کم می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. در صورتی‌که درد همچنان ادامه پیدا کند باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکل خاصی وجود ندارد. موارد زیر علت این نوع از درد هستند:

  • عفونت
  • حفره خشک
  • استئونکروز (عفونت در استخوان)
  • سوراخ شدن سینوس
  • باقی ماندن استخوان خارج از لثه

بعد از کشیدن دندان باید مراقب چه چیزهایی بود؟

برای مراقبت باید بایدها و نبایدهای زیر را رعایت کنید:

بایدها

  • پد گاز باید بعد از عمل جراحی دندان همچنان روی ناحیه کشیدگی دندان باقی بماند تا لخته خون سریع‌تر ایجاد شود.
  • انجام فعالیت‌های سنگین ممنوع و استراحت کافی انجام دهید.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید، چراکه این داروها روند پر شدن حفره و بهبودی را کند می‌کنند.
  • بعد از کشیدن دندان میزان آب زیاد هم دما با محیط بنوشید.
  • برای تمیز نگه داشتن محل درمان دهان را با آب و نمک بشویید.
  • در چند روز اول بعد از کشیدن دندان، غذاهای نرم و آبکی میل کنید.
  • برای کاهش تورم و التهاب می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

نبایدها

  • شستشوی دهان با فشار آب زیاد تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان ممنوع است.
  • مصرف نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم طی چند روز اول بعد از کشیدن دندان مجاز نیست.
  • انجام فعالیت‌های سنگین که باعث افزایش جریان خون می‌شوند، ممنوع است.
  • سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشیدنی با نی به ‌خاطر ایجاد حالت مکش در دهان مجاز نیست، چراکه مکش باعث از بین رفتن لخته خون می‌شود.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا شستشوی دهان با دهانشویه‌های الکلی پرهیز کنید.
  • مصرف خوراکی‌هایی که دانه‌های ریز دارند مثل توت‌ها، توت فرنگی طی چند روز اول ممنوع است، چرا که در ناحیه خالی دندان جمع می‌شوند.

دندونت رو کشیدی و حسابی درد داری؟

برای دانستن روش‌های صحیح تسکین درد بعد از کشیدن دندان، مشورت کنید.

درمان درد بعد از کشیدن دندان

معمول‌ترین روش درمان درد، مصرف مسکن‌هایی مثل ، ، یا ژلوفن است، اما گاهی مصرف مسکن‌ها عوارض دارد و باعث تداخل دارویی در افراد می‌شود. بهترین روش درمان درد، روش‌های طبیعی است که خطر کمتری دارند. مواد طبیعی که برای کاهش و درمان درد به شما پیشنهاد می‌دهیم شامل این موارد می‌شوند:

  • ترکیب پودر فلفل قرمز و زنجبیل با آب و استفاده موضعی روی ناحیه درمان شده
  • کمپرس یخ
  • چای کیسه‌ای سرد شده

مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید یا ژلوفن مسکن‌های طبیعی برای این درد بعد از کشیدن دندان هستند.

درمان درد و خونریزی بعد از کشیدن دندان

برای درمان درد و خونریزی می‌توانید یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • قرار دادن گاز استریل مرطوب روی لثه
  • خوردن بستنی یخی
  • کمپرس سرد
  • بالا نگه داشتن سر
  • استفاده از کمپرس چای کیسه‌ای
  • عدم مصرف دخانیات
  • استفاده نکردن از نی نوشابه
  • پرهیز از خوردن نوشیدنی‌های گازدار و داغ
  • پرهیز از صحبت کردن زیاد چند ساعت اول بعد از کشیدن دندان
  • پرهیز از لمس جای خالی دندان با دست یا با زبان

درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان

یکی از روش‌های درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان، درمان با لیزر است که درد و التهاب لثه را کمتر می‌کند.

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

معمولا کشیدن دندان‌های عقل باعث ایجاد درد فک می‌شود، چراکه کشیدن دندان‌های پایین باعث انقباض عضلات فک یا سفت شدن عضلات فک می‌شود که به آن تریسموس می‌گویند. درد فک مانع از باز شدن دهان می‌شود.

معمولا تریسموس زمانی شایع است که دندان مولر سوم تحت تاثیر قرار بگیرد و به ‌شدت دردناک خواهد بود و بر قابلیت غذا خوردن یا گفتار فرد تاثیر می‌گذارد. معمولا درد فک طی چند روز همزمان با روند بهبودی طبیعی برطرف می‌شود، اما اگر نشد باید برای درمان، بهترین راه حل است.

مسکن قوی برای درد بعد از کشیدن دندان

مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید یا ژلوفن مسکن‌های طبیعی برای این نوع از درد هستند. در کنار آن‌ها مسکن‌های کورتونی مثل و و مسکن‌های قوی برای این درد هستند که حتما باید به تجویز دندانپزشک مصرف شوند.

درمان درد بعد از کشیدن دندان در طب سنتی

در کنار رعایت دستورات دندانپزشک برای درمان درد می‌توانید از اقدامات طب سنتی برای درمان این درد کمک بگیرید:

  • محلول آب و نمک
  • کمپرس یخ و گرم
  • مصرف غذاهای نرم
  • عصاره میخک
  • روغن پونه کوهی
  • خیار
  • عصاره وانیل
  • زردچوبه

تیم درمان متشکل از چه پزشک هایی است؟

دندانپزشک، جراح دندانپزشک و متخصص ریشه

انواع درد بعد از کشیدن دندان

این نوع از درد انواع مختلفی دارد و می‌تواند درد ناشی از ایجاد حفره خشک باشد یا درد از نوع عفونت باشد. گاهی هم این درد به‌ خاطر سوراخ شدن سینوس باشد. از دیگر انواع این نوع درد می‌توان به درد ناشی از عفونت در استخوان و باقی ماندن استخوان خارج از لثه اشاره کرد.

درد بعد از کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل در مقایسه با سایر دندان‌ها درد بیشتری دارد تا حدی که برخی افراد حتی تا چند روز بعد از کشیدن دندان عقل قادر به غذا خوردن نیستند. کشیدن دندان عقل باعث تورم، کبودی و درد فک می‌شود. در برخی افراد هم این درد باعث اختلال در خواب می‌شود.

درد بعد از کشیدن دندان عقل بالا

این درد بالا همراه با کمی تورم طبیعی است، گاهی هم ممکن است خونریزی ایجاد شود. میزان درد دندان عقل بالا به آستانه تحمل درد در فرد و وسعت جراحی بستگی دارد.

درد بعد از کشیدن دندان نیش

دندان نیش در محل مهمی از قوس فک قرار گرفته است که محکم‌ترین دندان در فک محسوب می‌شود و معمولا هم آخرین دندانی است که فرد می‌تواند از دست بدهد. کشیدن دندان نیش بسیار سخت است و هر دندانپزشکی حاضر به کشیدن دندان نیش نیست و در کشیدن آن باید دقت شود که ریشه‌ای باقی نماند. برای اینکه درد و عوارض آن را به حداقل برسانید باید به جراح دندانپزشک مجربی مراجعه کنید. را از دکترتو بخواهید.

گوش درد بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان یکی از عوارض معمول و طبیعی بعد از کشیدن دندان است که به‌ خاطر باز ماندن طولانی مدت دهان در جلسه دندانپزشکی روی می‌دهد. درد گوش و فک بعد از درمان دندانپزشکی باعث می‌شود که دهان به‌سختی باز و بسته شود، تکان دادن فک سخت باشد یا دردی مداوم در گوش فرد ایجاد شود.

استفاده از حوله گرم کنار گوش به بهبودی گوش درد بعد از کشیدن دندان و رفع انقباضات فک و گوش کمک می‌کند. گوش درد بعد از کشیدن دندان خطرناک نیست و صرفا به ‌خاطر باز ماندن زیاد عضلات دهان و انقباض دچار درد شدید و بعد از چند روز برطرف می‌شود.

پیش هر کسی دندونت رو نکش!‌ بهترین متخصص‌های کشیدن دندان رو بشناس.

بسته نشدن لثه و درد شدید پس از کشیدن دندان

بسته به اینکه دندان به راحتی یا سخت کشیده شده باشد و عمیق و سخت بودن ریشه دندان یا پوسیدگی و عفونت دندان از جمله عواملی هستند که باعث درد شدید پس از کشیدن دندان شده و ممکن است فرد با بسته نشدن لثه هم روبرو شود.

معمولا طی چند روز نخست بعد از کشیدن دندان، حفره دندان بلافاصله بسته نخواهد شد و حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان برای بسته شدن لثه لازم است تا ناحیه دندان کشیده شده با لثه پوشیده شود. در صورت بسته نشدن لثه و درد شدید پس از کشیدن دندان بهتر است از مسکن استفاده کنید و دهان را با آب نمک و دهان شویه ضدعفونی کنید. در صورت عدم بهبودی حتما به جراح دندانپزشک مراجعه کنید.

گوش درد بعد از کشیدن دندان یکی از عوارض معمول و طبیعی بعد از کشیدن دندان است که به‌ خاطر باز ماندن طولانی مدت دهان در جلسه دندانپزشکی روی می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درد بعد از کشیدن دندان یکی از مواردی است که باعث ایجاد ترس از دندانپزشکی در افراد می‌شود و همین عامل از مراجعه به‌ موقع به دندانپزشکی جلوگیری می‌کند. بسته به اینکه دندان کشیده شده در کدام قسمت فک قرار دارد، درد بعد از کشیدن دندان تفاوت خواهد داشت. استخوان‌های فک پایین در مقایسه با استخوان‌های فک بالا قوی‌تر هسند و به همین دلیل درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین نسبت به دندان‌ عقل بالا شدیدتر خواهد بود.

احساس درد بعد از کشیدن دندان معمولا امری طبیعی است که طی چند روز بعد برطرف می‌شود، اما اگر راهکارهای خانگی و مصرف مسکن‌ها تاثیری روی کاهش درد دندان بعد از کشیدن نداشت و در صورتی‌که شدت التهاب و درد سه روز بعد از درمان بیشتر شد، یا ترشحات چرکی، خونریزی شدید و خارش در ناحیه تحت درمان مشاهده کردید، بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید. می‌توانید سری هم به وب سایت دکترتو بزنید» » مراقبت‌های بعد از جراحی لثه: ( کاهش درد و ورم لثه با دارو و غذا)

گاهی اوقات برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های خاص لثه، مانند ژنژیویت و ضرورت می‌یابد.

دندانپزشک دستورات دقیقی را پس از هر گونه عمل دندانپزشکی به بیمار اعلام می‌کند تا دوران بهبود با رعایت مراقبت‌های لازم به بهترین روش ممکن طی شود. چگونگی دوران نقاهت بعد از عمل به گستردگی عمل انجام شده بستگی دارد.

بیماران معمولاً تا چند روز بعد از جراحی لثه باید داروی مسکن مصرف کنند. دندانپزشک موثرترین داروها را برای بیمار تجویز می‌کند.

کاربردهای جراحی لثه

عمل لثه با هدف درمان بیماری لثه و آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از کاربردهای جراحی لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد مجدد بافت‌ها و استخوان‌های آسیب دیده
  • پیشگیری از آسیب دیدن و از دست دادن دندان
  • کاهش فاصله‌های لثوی بین دندان‌ها که اصطلاحاً مثلث سیاه گفته می‌شود.
  • شکل دادن به استخوان فک به منظور کاهش خطر رشد باکتری‌ها در شکاف‌های استخوانی
  • از بین بردن باکتری و عفونت

جراحی لثه می‌تواند عارضه‌های بسیاری مانند ژنژیویت (التهاب لثه) را درمان کند؛ در واقع درمان بعضی بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه و بافت‌های اطراف آن مستلزم انجام جراحی است. ژنژیویت نوع خفیفی از بیماری لثه است که باعث خونریزی دادن، متورم شدن و قرمز شدن لثه‌ها می‌شود. ژنژیویت عموماً پی‌آمد کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد پلاک و جرم است. درمان تخصصی می‌تواند این عارضه را معکوس کند.

پریودنتیت نوع شدیدتری از بیماری لثه است و در واقع ژنژیویت پیشرفته و تشدید شده است. پریودنتیت باعث بروز واکنشی التهابی می‌شود که استخوان و بافت‌ها را تخریب می‌کند.

لثه‌ها در زمان رخ دادن فرآیند التهابی از دندان‌ها جدا می‌شوند، در نتیجه فضاهایی موسوم به پاکت ایجاد می‌شود. پاکت‌ها به محل تجمع باکتری‌ها تبدیل می‌شوند و در نتیجه عفونت ایجاد می‌شود. در نهایت دندان از دست می‌رود و استخوان آسیب می‌بیند.

انواع عمل جراحی لثه

دندانپزشک روش مناسب جراحی لثه را با توجه به نوع و شدت بیماری لثه انتخاب می‌کند. جراح دندانپزشک گاهی جرم‌گیری عمیق (اسکیلینگ) را قبل از جراحی برای زدودن جرم و باکتری از روی لثه‌ها و دندان‌ها انجام می‌دهد.

روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه درمان دیگری است که به منظور صاف کردن سطوح ریشه‌های دندان انجام می‌شود، به این ترتیب مکان‌های کمتری برای جمع شدن باکتری‌ها و تشکیل پلاک وجود خواهد داشت. همچنین جرم جمع شده روی ریشه دندان در این عمل پاک می‌شود.

جرم‌گیری عمقی و تسطیح سطح ریشه معمولاً هم‌زمان انجام می‌شوند.

جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ به بیمارانی توصیه می‌شود که با مشکل جمع شدن جرم در پاکت‌های عمقی مواجه هستند. جراح دندانپزشک لثه‌ها را از روی دندان‌ها کنار می‌زند و جرم جمع شده در پاکت‌ها را تمیز می‌کند.

لثه‌ها پس از جرم‌گیری و پاکسازی دوباره در محل مناسب دور دندان‌ها بخیه زده می‌شود. گاهی اوقات لازم است که استخوان نیز در طول عمل لثه تراش داده شود.

پیوند استخوان

اگر استخوان دور ریشه دندان آسیب دیده و تخریب شده باشد، جراحی پیوند استخوان ضرورت می‌یابد. جراح استخوان جدید را جایگزین استخوان آسیب دیده می‌کند. استخوان لازم برای پیوند می‌تواند استخوان خود بیمار، استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی فرد دیگری باشد.

هدف از پیوند استخوان این است که دندان محکم در جای خود باقی بماند و دوباره رشد کند.

بازسازی هدایت شده بافت

جراح قطعه کوچکی از ماده‌ای تور مانند را بین بافت لثه و استخوان بیمار قرار می‌دهد. این ماده اجازه نمی‌دهد که لثه داخل فضاهای خالی مربوط به استخوان رشد کند، در نتیجه استخوان و بافت پیوندی دوباره در محل مناسب رشد می‌کند.

پیوند بافت

تحلیل رفتن لثه و پایین آمدن خط لثه پی‌آمد از بین رفتن بافت لثه است. در این حالت برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر لازم است که جراحی پیوند بافت نرم انجام شود.

جراح دندانپزشک بافت لازم برای پیوند را از بخش دیگری از بدن می‌گیرد و آن را به ناحیه تحلیل رفتن لثه پیوند می‌زند. بافت پیوندی غالباً از سقف دهان گرفته می‌شود.

پیوند بافت خطر آسیب‌دیدگی را در آینده کاهش می‌دهد و ریشه‌های نمایان و بدون محافظ دندان‌ها را می‌پوشاند.

روشهای دیگر 

جراحی لثه به روش‌های زیر نیز انجام می‌شود:

  • جراحی با لیزر: هرچند در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که سودمندی و کارآمدی لیزردرمانی را در درمان بیماری‌های لثه تایید کند، اما برخی دندانپزشکان از لیزر برای کوچک کردن پاکت‌ها و بازیابی بافت پیوندی آسیب دیده استفاده می‌کنند.
  • پروتئینهای تحریک کننده بافت: ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد بافت و استخوان به کار برده می‌شود.

آمادگی قبل از جراحی لثه

دندانپزشک معاینه دقیقی را قبل از جراحی لثه انجام می‌دهد تا مطمئن شود که مانع و خطری برای انجام عمل لثه وجود ندارد.

دندانپزشکان معمولاً اقدامات زیر را در معاینه قبل از جراحی لثه انجام می‌دهند:

  • بررسی پرونده پزشکی بیمار و معاینه کامل بیمار
  • بررسی وضعیت دندان‌ها، دهان و فک و ارزیابی سلامت و استحکام دندان‌ها
  • بررسی وجود نشانه‌های عفونت، آبسه یا ضایعات دیگری که می‌تواند دوران بهبود بعد از جراحی را پیچیده‌تر کند.
  • توضیح دادن مزایا و خطرات احتمالی عمل لثه و اجازه گرفتن از بیمار برای انجام جراحی

مراقبت بعد از جراحی لثه

احتمالاً تا به حال داستان‌های وحشتاکی درباره دردناک بودن جراحی پیوند لثه شنیده‌اید، اما نباید اجازه بدهید که این داستان‌های بی‌پایه و اساس مانع انجام درمان‌های لازم شود. درست است که برخی بیماران نسبت به جراحی حساس‌تر از بقیه هستند، اما روش‌های متعددی برای کاهش درد و کمک به بهبود بدن وجود دارد. انتظار می‌رود که بیماران ظرف فقط دو هفته به طور کامل بهبود یابند. ده توصیه زیر را رعایت کنید تا دوران نقاهت بعد از جراحی لثه را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذارید.

مصرف آنتی بیوتیک

احتمالاً دندانپزشک برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک برایتان تجویز خواهد کرد. دارو را طبق دستور دندانپزشک معالجتان مصرف کنید تا دچار عفونت بعد از جراحی لثه نشوید.

استنت کامی

اگر بافت لازم برای پیوند از سقف دهان گرفته شده باشد، باید شرایط مناسبی را برای التیام زخم سقف دهان فراهم کنید. اگر دندانپزشک قبلاً استنت در اختیارتان قرار نداده است، از ایشان درباره مناسب بودن استفاده از استنت سوال کنید. استنت از سقف دهان در زمان التیام زخم محافظت می‌کند، خطر خونریزی را به حداقل می‌رساند و ناحیه زخم را تا زمان کشیدن بخیه‌ها تمیز نگه می‌دارد.

همچنین استنت از گیر کردن غذا لای زخم جلوگیری می‌کند و به این ترتیب به کاهش درد و تسریع فرآیند التیام کمک می‌کند.

استفاده از کیسه یخ

کیسه یخ پس از عمل لثه دوست خوب شما است. ناحیه جراحی پس از جراحی لثه ورم می‌کند و کبود می‌شود. یخ درمانی برای رفع این عوارض موثر است؛ بنابراین از کیسه یخ برای تسکین ناراحتی و از بین بردن ورم کمک بگیرید.

برای این که کیسه یخ بیشترین فایده را داشته باشد، گذاشتن کیسه یخ را به محض خروج از کلینیک دندانپزشکی شروع کنید و کیسه یخ را هر بیست دقیقه یک بار روی صورتتان بگذارید.

وقتی بدن فرآیند التیام را شروع کند، محل پیوند لثه بیشتر از قبل ورم خواهد کرد، بنابراین استفاده از کیسه یخ را به هیچ وجه فراموش نکنید.

داروهای مسکن

اگر از ابتدا از کیسه یخ استفاده کرده باشید، احتمالاً دردتان به راحتی قابل مدیریت خواهد بود. بااین حال اگر دردتان شدید بود، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه کمک بگیرید.

بسیاری از بیماران دردی را که در سقف دهان احساس می‌کنند، مانند درد سوختگی شدید با غذا توصیف می‌کنند. قاعدتاً برای تسکین چنین درد خفیفی به مسکن‌های قوی‌تر نیاز نخواهید داشت، اما اگر نگران تحمل درد بعد جراحی هستید، حتماً در این باره با دندانپزشک معالجتان مشورت کنید.

ممنوعیت غذاهای بسیار سرد و داغ

تا یک روز پس از جراحی لثه از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد و داغ خودداری کنید، چون غذاهای سرد یا داغ محل زخم را تحریک می‌کنند و باعث بیشتر شدن ورم می‌شوند. در عوض برای این که ناراحتیتان به حداقل برسد، غذاها و نوشیدنی‌های ولرم میل کنید. شاید غذاهای ولرم چندان لذیذ نباشند و سرحالتان نیاورند، اما دهانتان در چنین وضعیتی بابت این احتیاط از شما ممنون خواهد شد.

پس از جراحی لثه رژیم غذایی مایع داشته باشید

اگر در دوران کودکی ارتودنسی کرده باشید، احتمالاً یادتان می‌آید که اولین روزهای بعد از یا تنظیم کردن بریس چقدر درد داشتید.

متاسفانه بعد از جراحی پیوند لثه یک بار دیگر باید فداکاری کنید و مانند دوران ارتودنسی غذایی نخورید که دندان‌هایتان را اذیت کند. سوپ و عصاره غذاهای مناسبی برای بعد از جراحی لثه هستند؛ اگر بتوانید نوشیدنی را با نی بخورید که دیگر عالی می‌شود.

غذاهای نرم میل کنید

وقتی زخمتان بهتر شد، می‌توانید غذاهای نرم‌تر و پوره میل کنید. غذاهایی مانند پوره سیب زمینی، موز، فرنی جو دوسر، آووکادو و تخم مرغ غذاهای نرم و خوبی برای بعد عمل لثه هستند که ناحیه جراحی را تحریک نمی‌کنند.

غذاهای تند و پرادویه را مدتی برای خودتان ممنوع کنید. این غذاهای بی‌مزه را تا مدتی بعد از جراحی لثه تحمل کنید تا زخم جراحی تحریک نشود و آزارتان ندهد.

این نوع رژیم غذایی را باید حداقل یک هفته و احتمالاً کمی طولانی‌تر رعایت کنید؛ مدت پرهیز غذایی به زمان التیام یافتن زخم لثه‌ها و سقف دهان بستگی دارد. اگر از استنت استفاده می‌کنید، باید استنت را هنگام غذا خوردن در دهان بگذارید تا غذا خوردن برایتان راحت‌تر شود.

بهداشت روزانه دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

بعد از جراحی لثه هم باید دندان‌هایتان را مسواک بزنید، اما مراقب باشید که محل جراحی لثه را مسواک نزنید. مسواک را به آرامی روی دندان‌ها حرکت بدهید و مراقب باشید که مسواک به محل جراحی پیوند لثه برخورد نکند.

تا چند هفته بعد از جراحی لثه یا تا زمان التیام یافتن زخم‌های دهان نباید نخ دندان بکشید.

احتمالاً دندانپزشک دهانشویه مخصوصی را برایتان تجویز می‌کند؛ برای تمیز نگه داشتن دهانتان به طور مرتب از این دهانشویه استفاده کنید.

فقط ورزش سبک انجام بدهید

در دوران بعد از جراحی لثه فقط اجازه دارید که ورزش‌‌های سبک انجام بدهید. ورزش‌های سنگین تا دو هفته بعد از جراحی لثه ممنوع است.

استراحت

استراحت و ممنوعیت ورزش‌های سنگین تا حدی به هم مرتبطند؛ درهر حال فراموش نکنید که بعد از جراحی لثه واقعاً به استراحت نیاز دارید. بنابراین فکر نکنید که روز بعد از جراحی می‌توانید در محل کار حاضر شوید یا با دوستانتان بیرون بروید.

بدن در زمانی که در حال استراحت هستید، زخم‌ها را التیام می‌دهد؛ بنابراین به خوبی استراحت کنید و تا جایی که می‌توانید بخوابید. استراحت کردن فرآیند بهبود را تسریع می‌کند و به این ترتیب سریع‌تر می‌توانید کارهایی را که دوست دارید، با خیال راحت انجام بدهید.

معاینه بعد از جراحی لثه

دندانپزشک از شما می‌خواهد که یک تا دو هفته بعد از جراحی به مطب مراجعه کنید تا بتواند روند التیام یافتن لثه‌ها را بررسی کند و بخیه‌ها را در صورت لزوم بکشد.

ظاهر و احساس لثه‌ها بعد از جراحی با قبل تفاوت خواهد داشت. لثه‌ها و دندان‌ها التیام می‌یابد و محکم‌تر و قوی‌تر می‌شود. برخی بیماران بعد عمل لثه دچار حساسیت به گرما یا سرما می‌شوند، این مشکل با استفاده از خمیردندان ضدحساسیت به راحتی برطرف می‌شود.

دندانپزشک زمان‌های معینی را برای ویزیت‌های بعدی تعیین می‌کند تا با معاینات منظم بتوانید سلامت دهان و دندان‌هایتان را در آینده حفظ کنید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا