فرهنگ و هنر

خط قرمزی به‌نام عشق – تیتر اول

رفیع افتخار با اشاره به اینکه موضوع عشق در ادبیات نوجوانان کمتر مورد توجه قرار گرفته است ، می گوید عشق خط قرمز بوده است.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با تیتر اول درباره مفاهیم بزرگسالان مانند عشق در ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: من معتقدم عشق یکی از غرایز ناب و ذاتی انسان است. با تغییرات فیزیولوژیکی نوجوانان ، عشق به عنوان یک هدیه الهی رخ می دهد و خود را نشان می دهد. دیدگاه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و هر کدام بر اساس دیدگاه های خود اثری را شکل می دهند. برخی هستند که اصلاً اعتقادی به حل این مشکل ندارند. اما آنچه واضح است این است که ما نباید با غرایز ناب انسانی مقابله کنیم ، بلکه باید با نگاهی انسانی و شرافتمندانه به آن نگاه کنیم و این مسئله را پیش ببریم. اگر این احساسات از بین بروند ، عشق قطعاً دیدگاه های متفاوتی را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد عشق به دلیل محدودیت های احتمالی کمتر مورد توجه قرار می گیرد ، گفت: “بله ، عشق نوعی خط قرمز بوده است.” اما من کاری به بقیه ندارم. در تمام آثاری که برای کودکان نوشته ام ، همیشه عشق ، محبت و احساسات خالص داشته ام و هرگز از پرداختن به این موضوع نترسیده ام. البته ممکن است جایی کمتر باشد. من یک رمان جدید نوشته ام که در حال بررسی است. این رمان درباره عشق ، داستان و پیام است و در قلب یک داستان عاشقانه قرار دارد. من با نگاه دیگران به عشق کاری ندارم و همیشه با احترام به آن نگاه کرده ام.

افتخار همچنین نحوه پرداختن به مفاهیم فلسفی و موضوعاتی مانند استبداد و آزادی در ادبیات کودکان را توضیح داد و با اشاره به اینکه باید ادبیات کودک را از ادبیات نوجوانان متمایز کنیم ، بیان کرد: دنیای کودکان موضوعی متفاوت و جدا از هم است. در مورد نوجوانی ، باید بگویم که وقتی به نوجوانی می رسد ، به طور خودکار به دنیای بزرگسالان پرتاب می شود. در مورد مرز بین ادبیات بزرگسالان و نوجوانان ، باید بگویم که هیچ مرزی وجود ندارد. من و بسیاری از مردم به صورت مخفیانه وارد کتاب های بزرگسالان می شویم و آنها را در نوجوانی درک می کنیم. حالا هم همینطور است. نوجوانان امروزی نیز بسیار باهوش هستند و با استفاده از فضای مجازی و فناوری های مختلف ، تفاوت ها برطرف شده است و آنچه می تواند تغییر دهد می تواند حجم کتاب ، وسواس در صرف کلمات و احترام به اخلاق باشد ، در غیر این صورت من هیچ مرزی نمی بینم. می توانید کتابی برای بزرگسالان منتشر کنید ، اما برای نوجوانان نیز موجود است. این سریال که از ساعت 21 پخش می شود ، مخصوص بزرگسالان است ، آیا نوجوانان ما این سریال ها را تماشا نمی کنند؟ آنها کلمات و معانی سریال را می بینند و همچنین از آنها استفاده می کنند.

وی افزود: در موضوعات مربوط به جنگ ، خشونت و … نیز توصیه می شود که این موقعیت ها را در ادبیات داستانی خود بگنجانیم و اگر مجبور به توصیف صحنه ای باشیم ، نیاز به نرم شدن دارد. ما جنگ جهانی اول و دوم و جنگ اجباری را داشتیم که همه بخشی از تاریخ هستند و ما باید با زندگی مردم و دیگر کشورها سر و کار داشته باشیم و نوجوانان در این مسائل دخیل بوده اند. برخی می گویند ما نباید با گفتن این موارد و نشان دادن خشونت یک نوجوان را فریب دهیم ، بله ، نیازی به نشان دادن جنایات جنگی نیست. اما اگر بخواهیم در مورد جنگ صحبت کنیم ، علاوه بر مشکلات ، باید جنبه هایی مانند طنز را نیز در نظر بگیریم تا از بار خشونت آن بکاهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من یکی از نویسندگانی هستم که ارتباط نزدیکی با تماشاگران دارم و به همین دلیل از مشکلات آنها مطلع هستم. به نظر می رسد آثار من با استقبال خوبی روبرو شده است زیرا کتاب های من در دست ناشر نمی ماند ، اما در مورد دیگران اطلاعاتی ندارم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا