جامعه

تهیه لایحه «تغییر اقلیم» در سازمان محیط زیست/ لزوم محاسبه حقابه تالاب «صالحیه»

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به راهکارهای مدیریت گرد و غبار تالاب صالحیه، به تلاش این سازمان برای تهیه لایحه تغییر اقلیم و ارسال آن به مجلس تاکید کرد.

به گزارش تیتر اول علی سلاجقه در سیزدهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که صبح امروز دوشنبه با سه دستور جلسه ارایه گزارش آخرین اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، ارایه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت گرد و غبار تالاب صالحیه و ارایه گزارش مجموعه اقدامات وزارت نفت در خصوص کانون‌های غبارخیز و آسیب‌رسان به تاسیسات نفتی منطقه سرخس و استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در شهریورماه امسال به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد و همه دستگاه‌های ذیربط می‌بایست برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کنفرانس بین‌المللی تلاش کنند.

وی بر پیگیری بحث تامین مالی کنفرانس و ارسال به‌موقع دعوتنامه‌ها تاکید و از تشکیل یک دبیرخانه پشتیبان به این منظور در وزارت امور خارجه قدردانی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اعلام آمادگی استان‌های اصفهان و کرمان برای میزبانی از این رویداد بین المللی گفت: تصمیم‌گیری نهایی در خصوص محل برگزاری این کنفرانس بر عهده دستگاه‌های مسوول است.

وی در ادامه به تاکید رییس جمهوری در سفر استانی به موضوع ساماندهی تالاب صالحیه اشاره و تصریح کرد: یکی از مسایل اصلی در زمینه ساماندهی تالاب صالحیه مدیریت چرای دام و شترهای منطقه است که می‌بایست براساس‌طرح جامع تهیه شده، سازمان امور عشایر، سازمان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی ظرف مدت دو هفته طرح خود را در این زمینه ارایه کنند.

سلاجقه با بیان اینکه اگر رطوبت خاک در تالاب صالحیه حفظ شود ،ذرات گرد و غبار از این کانون غبارخیز بلند نخواهد شد، افزود: زهکش احداث شده در این منطقه مصداق بارز دستکاری در طبیعت است و در حال حاضر این زهکش بلااستفاده، به مانعی برای ساماندهی تالاب صالحیه تبدیل شده است. لذا می‌بایست گزینه حذف این زهکش مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: بحث حقابه این تالاب هم می‌بایست بر اساس داشته‌های موجود محاسبه و اعلام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از اقدامات وزارت نفت در خصوص مدیریت کانون‌های غبارخیز و آسیب‌رسان به تاسیسات نفتی منطقه سرخس و استان خوزستان، گفت: تا مهرماه امسال نقشه اجرایی منطقه سرخس از سوی سازمان منابع طبیعی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد تا روند اقدامات و برنامه‌های مربوط به ساماندهی و مدیریت کانون‌های غبارخیز این منطقه تسهیل شود.

معاون رییس جمهوری همچنین حفر چاه‌های رها شده در استان خوزستان و اطراف شهر اهواز توسط وزارت نفت را یکی از عوامل آلایندگی منابع آب و خاک  در این منطقه ذکر کرد و خواستار سامان دادن به این چاه‌ها شد.

سلاجقه در ادامه با اشاره به تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای تهیه لایحه تغییر اقلیم و ارسال آن به مجلس، تاکید کرد: فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار باید به‌گونه‌ای باشد که مردم نتیجه کار این ستاد در کاهش گرد و غبار را ببینند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه، نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود درباره دستورات جلسه پرداختند.    

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا