بین الملل

«ترامپ» یا «بایدن»؛ نظام بین‌الملل دستخوش سیاست‌های کدام یک می‌شود؟

کارشناس بین‌الملل معتقد است اگر ترامپ قدرت را به دست گیرد سیاست آمریکا در منطقه و خاورمیانه رادیکال خواهد بود و نظام بین‌الملل در دوره ترامپ یک نظام منطقی، آرام و در حقیقت انعطاف پذیر نخواهد بود.

به گزارش تیتر اول، نخستین مناظره انتخاباتی میان جو بایدن و دونالد ترامپ کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که ۲ طرف با انتقاد از عملکردهای یکدیگر  به شدت درگیر گفت‌وگوهای لفظی شدند. آن‌ها در طول مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین، ایران و غزه و حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند. علی‌رغم آن‌چه دموکرات‌ها تصور می‌کردند بایدن عملکرد ضعیفی را در اولین مناظره از خود نشان داد تا بحث گزینه جایگزین برای او از سوی آن‌ها مطرح شود. 

در مقابل طبق نظرسنجی‌هایی که بلافاصله پس از نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا انجام شد، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان عملکرد بهتری نسبت به کاندیدای دموکرات‌ها داشته است. 

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند مناظره هیچ تأثیری در نامزد مورد حمایت آن‌ها نداشته و آنان همچنان به نامزد موردنظر خود رای خواهند داد. در مقابل، ۱۴ درصد گفتند که مناظره باعث شده در تصمیم خود بازنگری کنند، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. پنج درصد نیز اعلام کردند که مناظره اخیر این ۲ نامزد به‌ کلی نظر آن‌ها را درباره نامزد مورد حمایت خود تغییر داده است.

روی‌هم‌رفته، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره  ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

«ترامپ» یا «بایدن»؛ نظام بین‌الملل دستخوش سیاست‌های کدام یک می‌شود؟
نظرسنجی سی‌ان‌ان

«نوذر شفیعی» در گفت‌وگو با تیتر اول در تحلیل خود از مناظره نخست میان بایدن و ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: مناظرات انتخاباتی در آمریکا فوق‌العاده به لحاظ ظاهری و محتوایی مورد توجه مردم قرار دارد. درواقع در وهله اول ابعاد روان‌شناختی مانند نوع ظاهر یا کلام و یا تسلط کاندیدای ریاست جمهوری مد نظر قرار دارد، در بُعد محتوایی نیز موضوعاتی مانند اوکراین، غزه، روابط ایران و آمریکا و… مورد توجه است. 

وی تصریح کرد: تا اینجای کار آنچه از مناظرات مشخص شده به نوعی پشت پرده مسائل درون دستگاه تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا است به‌عنوان مثال در مورد شهادت سردار سلیمانی از زبان بایدن مشخص شد عمق فاجعه بیش‌تر از آن‌چه تصور می‌شد، بوده ، به عبارتی بسیاری از مسائل پشت پرده و دستگاه تصمیم‌گیری ایالات متحده از خلال گفت‌وگوهای کاندیداها قابل فهم و درک است. 

«ترامپ» یا «بایدن»؛ نظام بین‌الملل دستخوش سیاست‌های کدام یک می‌شود؟
مناظره ترامپ و بایدن

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اگر ترامپ انتخاب شود قطعا حمایتش از اسرائیل بیش‌ از آنچه بایدن تاکنون انجام داده، خواهد بود، حتی در اظهارات ترامپ هم این مسائل مشخص است و یا در ارتباط با مساله اوکراین نیز چنین بر می‌آید که آمریکا اقدامات بیش‌تری را در حمایت از اوکراین انجام می‌داد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شیوه کشورداری این ۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: بایدن فردی با تجربه اداری و سیاسی است و اصولا رفتارش در مورد موضوعات بین‌المللی معقول است. در مقابل ترامپ در مدت چهار سالی که سکان ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت کاملا نشان داد که براساس مدل تجاری و نه سیاسی عمل می‌کند. 

شفیعی ادامه داد: بنابراین اگر ترامپ قدرت را به دست گیرد سیاست آمریکا در منطقه و خاورمیانه رادیکال خواهد بود. ممکن است فشارها به ایران افزایش یابد کما این که در دوره قبلی ریاست جمهوری ترامپ فشار حداکثری را به ایران وارد کرد. علاوه بر این نظام بین‌الملل به لحاظ امنیتی و صف‌بندی‌ میان «غرب» و «چین و روسیه» تقویت خواهد شد. 

«ترامپ» یا «بایدن»؛ نظام بین‌الملل دستخوش سیاست‌های کدام یک می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: درواقع نظام بین‌الملل در دوره ترامپ یک نظام بین‌الملل منطقی، آرام و در حقیقت انعطاف‌پذیر نخواهد بود، یک محیط مسلط قطب‌بندی شده است که هر لحظه آماده تنش می‌باشد و بنابراین در سطح خاورمیانه و همچنین در سطح جهان قاعده رفتاری کشورها متحول می‌شود و اساسا در نظام بین‌المللی که ترامپ رئیس‌جمهور ‌آمریکا باشد کشورها مطمئن نیستند چگونه باید عمل کنند زیرا شرایط با شخصی مانند ترامپ متغیر و لحظه‌ای است. 

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا