بهترین های کسب و کارعمومی

تحصیل در مدارس قبرس شمالی

انواع مدارس قبرس شمالی

اگر فرزندانتان قصد تحصیل در قبرس شمالی را دارند باید بدانید که کدام یک از مدارس این منطقه برای آن‌ها مناسب است. مدارس قبرس شمالی به مدارس دولتی، غیرانتفاعی و شبانه‌روزی تقسیم می‌شوند. هر سه نوع مدرسه از سیستم آموزشی قوی و مدرن برخوردار هستند. مدارس دولتی در قبرس شمالی از ابتدایی تا دبیرستان برای افراد مقیم این کشور رایگان و اجباری هستند.

زبان آموزش در مدارس خصوصی انگلیسی و در مدارس دولتی ترکی است. زبان فرانسه هم به‌عنوان یک زبان خارجی در مدارس قبرس شمالی تدریس می‌شود. سیستم آموزشی در این مدارس باهم فرقی ندارند، اما مدارس غیرانتفاعی از افراد هزینه دریافت می‌کنند و امکانات بیشتری را به دانش آموزان ارائه می‌دهند. البته ساعت کلاس­‌ها هم بیشتر است و درس‌های متنوع‌تری علاوه بر دروس اصلی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

بهترین مدارس قبرس شمالی

مدارس غیرانتفاعی از دانش آموزان در هر سال تحصیلی هزینه­ های ثبت‌نام دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها به سن دانش‌آموز و نوع موسسه بستگی دارد. البته مؤسسات «غیرانتفاعی» هم تحت نظارت و تأیید وزارت آموزش‌وپرورش قبرس شمالی قرار دارند و باید از اصول مربوط به برنامه درسی پایه، ارزشیابی، مسائل انضباطی و استانداردهای معلمان و تدریس پیروی کنند. زبان تدریس در مدارس غیرانتفاعی قبرس هم معمولاً انگلیسی است.
نظام آموزشی کشور قبرس شمالی طی چند سال گذشته پیشرفت بسیاری داشته و همین عامل سبب شده است که فارغ التحصیلان از این کشور نیز بتوانند از بهترین دانشگاه های جهان پذیرش گرفته و جذب موقعیت های شغلی عالی شوند.

بطور کلی مدارس کشور قبرس شمالی به 3 دسته ی مدارس دولتی بر پایه زبان ترکی استانبولی، دولتی استثنایی ( تیزهوشان، زبان تدریس انگلیسی و ترکی)، خصوصی (زبان تدریس با تمرکز برانگلیسی و نیز محاوره ترکی) تقسیم میشوند و میتوان گفت هر سه نوع این مدارس از سیستم آموزی قوی ومدرنی بهره مند هستند.

تحصیل در مدارس بین المللی قبرس شمالی

در چند سال اخیر، سیستم آموزشی کشور قبرس شمالی خیلی رشد کرده است. پیشرفت چشم گیر سیستم آموزش و پرورش این کشور موجب شده است دانش آموزانی که در مدارس این کشور تحصیل کرده اند و فارغ التحصیل شده اند بتوانند در بهترین دانشگاه‌های دنیا ادامه تحصیل دهند و هم چنین این افراد پس از اتمام دوره دانشگاه هم در شغل‌های بسیار خوبی استخدام می‌شوند. در این مقاله قصد داریم انواع مدارس موجود در کشور قبرس شمالی را بررسی کنبم تا با سیستم آموزشی این کشور آشنایی پیدا کنید.

مدارس قبرس شمالی تعدادشان زیاد است که هر یک از آنها خدمات متفاوتی دارند. دانش آموزان ۵ الی ۱۲ ساله باید مقطع ابتدایی این مدارس را بگذرانند. مقطع ابتدایی که شامل بخش دولتی می شود دوره شش ساله است. این دوره برای دانش آموزان رایگان و اجباری می باشد. هدف اصلی مدارس بین المللی قبرس شمالی تضمین کردن فرصت های ضروری برای یادگیری می باشد. دانش آموزان با درس خواندن در مدارس قبرس شمالی قادر می باشند که شخصیت مفیدی پیدا کنند. تحصیلات متوسطه در قبرس در دو نوع متفاوت آموزش فنی و حرفه ‌ای و عمومی ارائه می‌ شود.

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا، ایران، ترکیه و دیگر کشورهایی که دارای کنسولگری در قبرس شمالی هستند، برای ورود به این کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند. ویزای کاری این کشور اعبتاری 30 روزه داشته و به تمامی کسانی اعطا می‌شود که با مجوز اولیه به این کشور وارد شده‌اند. همچنین افراد دارای سرمایه می‌توانند با هدف ایجاد کسب و کار در این کشور به مدت یک ماه مجوز ایجاد کسب و کار Business Establishment Permit دریافت کنند. شهروندان ایرانی به منظور مهاجرت کاری به قبرس شمالی می‌توانند بدون ویزا به این کشور وارد شوند. با وجود اینکه قبرس شمالی از نیروی کار متخصص و ماهر برای جبران کمبود نیروی کار کشور استقبال می‌کند، اما مهم‌ترین دلیل افراد برای دریافت ویزای کاری قبرس شمالی، تاسیس یک بیزنس است. در واقع این کشور به دلیل خلاء‌های اقتصادی که دارد، مکان مناسب و به صرفه‌ای برای به راه اندازی یک کسب و کار نوپا است اما باز مشاغل زیادی در این کشور در دسترس برای همه از جمله نیروی کار بین‌المللی وجود دارد؛ به ویژه در زمینه هتلداری و گردشگری که بسیار در این کشور خواهان و رونق دارد.

برای دریافت ویزای کار قبرس شمالی ، در ابتدا باید مجوز کاری Work Permit در این کشور را دریافت کرد. طبق سیاست‌های وزارت کار قبرس، شهروندان این کشور و اتحادیه اروپا برای کار در قبرس از اولویت بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه افراد خارج از اتحادیه اروپا تنها در صورتی می‌توانند برای مجوز کاری اقدام کنند که کارفرمایان قبرسی درخواست نیروی خارجی غیر از دو گروه اصلی را داشته و یا در میان این دو گروه فرد مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند. متقاضیان برای دریافت مجوز کاری می‌توانند برای موقعیت‌های شغلی زیر درخواست دهند:

  • مدیر اجرایی با حداقل درآمد 41000 لیر در سال (شرکت‌ها سالانه اجازه دارند تنها 5 مدیر اجرایی خارجی را استخدام کنند).
  • مدیران میانی یا کارمندان میان‌رده با درآمد سالیانه حدود 21000-40000 لیر
  • کارمندان بخش پشتیبانی و خدمات تنها در صورتی که شهروندان اتحادیه اروپا مناسب آن موقعیت شغلی نباشند.

متقاضیان باید ابتدا از طریق کارفرمایی در قبرس پیشنهاد کاری دریافت کرده و سپس کارفرمای مورد نظر برای دریافت تاییده وزارت کار قبرس اقدام کرده و توصیه‌نامه مورد نیاز برای مجوز کاری را دریافت می‌کند. در مرحله بعد متقاضی با همراه داشتن توصیه‌نامه، برای دریافت مجوز کاری در اداره مهاجرت قبرس درخواست می‌دهد. به طور کلی فرآیند اخذ مجوز کاری در این کشور حدود 4 تا 6 هفته طول می‌کشد، اما ممکن است بسته به شرایط به خصوصی این زمان طولانی‌تر شده و تا 6 ماه ادامه یابد.

لازم به ذکر است که به طور کلی به استثنای نیروی کار متخصص با درآمدهای بالا، مدیران ارشد و میانی، پرستاران حرفه‌ای، ورزشکاران یا مربیان تیم‌های ورزشی، نقاشان تصاویر مذهبی طرف قرارداد در یک پروژه به خصوص، مجوز کار در قبرس برای 4 سال صادر شده و پس از فرد مورد نظر باید به کشور خود بازگردد.

برای اطلاعات جامع از کار در قبرس کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا