ورزش و نشاط

بزرگداشت “معلم اخلاق” با شاگردانی که پیرمرد شده‌اند

به گزارش شفاف، مراسم یادبود فقید پرویز دهداری ساعت 14 امروز (سه شنبه 16 آذرماه) با حضور جمعی از پیشکسوتان فوتبال و شاگردان این مربی فقید و «معلم اخلاق» برگزار شد. رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال، حمید علیدوستی، جواد زریچه، محسن عشوری، مهدی دادرس، محمود شیحی، مرتضی فنی زاده، بیان طاهری، نصرالله عبداللهی، مرتض شام و مهدی منایت .

مستند «پرویز خان» که گزارشی کوتاه از زندگی سرمربی سابق تیم های ایران، پرسپولیس، هماس و … است در صحنه این مراسم به نمایش درآمد.

این مستند همچنین به ماجرای کناره گیری 14 بازیکن ملی پوش در بازی های آسیایی 1986 و ظهور بازیکنان کمتر مطرحی چون احمدرضا عابدزاده می پردازد.

در این مراسم رضا صالحی امیری مورد توجه ویژه شما پیشکسوتان قرار گرفت. همچنین هدیه ویژه ای از طرف صالحی امیری دهداری به نمایندگی از خانواده به یکی از شاگردان مربی فقید محمد توانا اهدا شد.

صالحی امیری در این مراسم گفت: به تک تک شما افراد با اخلاق و با معرفت و آرمان سلام می کنم. دهداری عزیز این بهانه ای شد تا بزرگان فوتبال ایران در کنار هم بایستند. ما هم در کنار نصرالله سجاد و عزیزی خادم و همه کسانی بودیم که می خواهند اعتماد و اخلاق و معرفت خود را به شما اعلام کنند. ما از شما قدردانی می کنیم.

وی ادامه داد: باز هم می گویم اگر امروز درخت فوتبال در سرتاسر کشور سرسبز و می درخشد و میلیون ها جوان با عشق و علاقه به تماشای فوتبال می پردازند به خاطر ریشه های زمین فوتبال بزرگی چون دهداری و صدها نفر است. دیگران در این سالن بودند و پدر و مادر خود را فراموش کردیم و به سلول انفرادی فرستادیم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: کارنامه ما در قضاوت پدر و مادر و پیشکسوتان موجه نیست. خدا کند که به زودی تالار مشاهیر فوتبال ایران را در موزه ورزش ملی ایران افتتاح کنیم، اما مجسمه بزرگ دهداری در بالای آن رونمایی می شود. به دنیا خواهیم گفت که فوتبال ایران تاریخ، خاستگاه و ریشه دارد. ما نه شخص، بلکه شخصیت را می ستاییم. شخصیت یعنی افرادی با آرمان هایی که می توانند الگویی برای نسل جوان باشند.

صالحی امیری تصریح کرد: امروز از دهداری تجلیل نمی کنیم بلکه از فضایل و اخلاق افرادی که گل سرسبد فوتبال ایران بوده اند تجلیل می کنیم زیرا صدها دهداری تولید شده است.

وی ادامه داد: از همکاری آقای سجادی با آن مرحوم تشکر می کنم. انسان بودن ارزش دارد. ما در زمانی هستیم که بدرفتاری و عدم محبوبیت در حال افزایش است. در جغرافیای ایران این مراسم هر روز و هر ماه کافی نیست. نسل جدید به شما، والدین و سرپرستان شما نیاز دارد. می خواهیم به دانش آموزان، دختران و بانوان این سرزمین پیام بدهیم که فوتبال فقط دیدن چند صحنه در زمین نیست. هر که قهرمان فوتبال است باید قهرمان اخلاقی هم باشد.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: فوتبال در ایجاد نشاط ملی در بین 50 فدراسیون پیشرو است. شما غیرت و غرور را به خانه خود می آورید و از این منظر معتقدم فوتبال باید در بالاترین سطح تقویت شود. رئیس جمهور می داند که اگر می خواهد لبخند بر لبانش بنشاند باید فوتبال و ورزش تقویت شود. آیا شرم داریم که پیشکسوت بزرگی که روزی به مردم لبخند می زد، نگران معیشت و مسکن است؟

شفاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال مفتخر به هدایت این مراسم شد.

همچنین از خانواده جمعی از اعضای فوت شده جامعه فوتبال از جمله حمید یاسیمان و دیگر هواداران فوتبال تجلیل شد.

همکاران و شاگردان مرحوم پرویزا دهداری در این مراسم از جمله رضا وطنخواه، مهدی مناجاتی، حسین فرکی، حمید علیدوستی، محمدرضا پهلوان، مجید نامجو مطلق، مرتضی کرمان، مقدم، مرتضی فنونی زاده، بیانو طاهری، علی نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

دکمه بازگشت به بالا