اقتصادی

برخورد دولت با مرزنشینان بد حساب چیست؟

چند ماه پیش ، وقتی رئیس بانک مرکزی از بازگشت حدود 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نفت به کشور خبر داد ، یکی از س keyالات اساسی در این زمینه بی پاسخ مانده است: چه کسی ارز را پس داده است؟

به گزارش تیتر اول ، از سال 1397 و همزمان با آغاز تحریم جدید یک جانبه آمریکا علیه ایران ، دولت اعلام کرده است که علاوه بر محدود کردن واردات کالاهای خاص ، تعهدات صادراتی ویژه ای را نیز به صادر کنندگان برای مدیریت نیازهای ارزی کشور تحمیل می کند. آنها پس از فروش محصولات خود موظفند ارز به دست آمده را به دولت بازگردانند.

اختلافات بین بانک مرکزی و اتاق های بازرگانی در مورد اجرای دستورالعمل های ارزی این بانک طی دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است و اگرچه به نظر می رسد اصلاحات در ماه های اخیر باعث آرامش اوضاع شده است ، اما همتی رئیس کل بانک مرکزی بازده و اعلام 27 میلیارد دلار آنها – بار دیگر شکاف بین دو طرف را افزایش داد.

اگرچه بخشی از این رقم در هفته های آینده تعدیل شد ، اتاق بازرگانی اعلام كرد كه سهم محدودی از ارزهای برگشتی را برای بازرگانان و دارندگان كارت های بازرگانی در نظر می گیرد ، در حالی كه مابقی به سایر شركت ها منتقل می شود. جمشید نفر ، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با تیتر اول گفت: “با توجه به اینکه بانک مرکزی در مورد مقدار زیادی ارز برگشتی به کشور صحبت می کند ، تحقیقات دادگاه تأیید می کند که فقط محدود بنگاههای دولتی و نیمه دولتی یا توسط مرزبانانی که با کارتهای پیله صادرات می کنند معامله می شوند.

به گفته نفر ، اتاق بازرگانی جلساتی را با برخی از صادرکنندگان برگزار کرده است تا دلایل تأخیر در بازگشت ارز را بررسی کند و راه حل مناسبی در این زمینه پیدا کند ، اما در همین حال ، وقتی آماری از یک مقام اعلام کرد که چه میزان خسارت به صادر کنندگان وارد شده است ، بیشتر ارز برگشتی مربوط به تاجران ثبت شده نبود.

به دنبال این یادداشت ها ، باید به دارندگان کارت پیله توجه شود. افرادی که می توانند این کارت را دریافت کنند زیرا در مناطق مرزی زندگی می کنند و به کشورهای همسایه کالا می فروشند و به نظر می رسد با گذشت بیش از دو سال از شروع طرح تعهد ارزی ، آنها بخشی از ارز خود را به کشور پس نداده اند.

چند هفته پس از شروع این گمانه زنی ها ، حمید زادبوم ، رئیس سازمان توسعه تجارت ، اکنون اعلام کرده است که این موضوع را دنبال می کند و قصد دارد مسئله ارز را برای دارندگان کارت های پیله حل کند.

وی گفت که در آینده نزدیک برای حل مشکلات ارزی پیله و جمعیت مرزی اقداماتی انجام خواهد شد.

رئیس کمیته راهبری تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات و واردات مرزنشینان و پیله ها ، توجه به قوانین بالادستی راجع به مرزنشینان و پیله ها را خواستار شد و از دفتر توسعه خدمات تجاری و دفتر مقررات صادرات و واردات س askedال کرد. برای تصمیم گیری در مورد مرزنشینان و پیله ها باید از عملکرد ارز ، بازخورد متخصص استفاده کرد.

اگرچه سازمان های دولتی هنوز میزان دقیق ارز صادراتی صادر شده توسط صادرکنندگان پیله را اعلام نکرده اند ، اما به نظر می رسد نقش آنها به زودی با بیانیه سازمان توسعه تجارت روشن خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا