اقتصادی

بازگشت غول نفتی چینی به ونزوئلا

بزرگترین تولید کننده نفت چین قرار است تولید نفت خود را در ونزوئلا از سر بگیرد.

به گزارش تیتر اول ، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که شرکت ملی نفت چین (CNPC) که زمانی بزرگترین سرمایه گذار ونزوئلا بود ، مهندسین و کارگران تجاری را به ونزوئلا اعزام کرده و در حال بازرسی از شرکت های محلی برای برون سپاری تعمیرات کارخانه اختلاط نفت است. نویسنده: PDVSA این شرکت همچنین برای افزایش تولید نفت در پنج پروژه دیگر خود با شرکت نفت دولتی ونزوئلا ، با ارائه دهندگان خدمات محلی تماس گرفته است.

تحریم های شدید آمریکا علیه دولت نیکولاس مادورو ، رئیس جمهور ونزوئلا و بحران بازار نفت در سال های اخیر ، ونزوئلا را منزوی کرده و دسترسی آن به سرمایه گذاری خارجی را برای حفظ تولید محروم کرده است. اکنون در تلاش است تا با تصویب قانونی که به شرکای بین المللی کنترل بیشتری بر فعالیت های نفتی می دهد ، تولید را از سر بگیرد.

اگرچه شرکت ملی نفت چین در حال راه اندازی است ، اما این اولین نشانه این است که مهمترین شریک بین المللی ونزوئلا پس از دو سال سرمایه گذاری کوچک قصد بازگشت به این کشور را دارد. این تولید کننده چینی هنوز هیچ اقدامی مانند امضای قرارداد عرضه یا خدمات با شرکت های محلی ونزوئلا انجام نداده است.

با این حال ، تحریم های آمریکا ممکن است مانع شود. در حالی که دولت مادورو امیدوار است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نسبت به رئیس جمهور قبلی خود مدارا کند ، هنوز مشخص نیست که آیا کاخ سفید شدت سیاست های خصمانه ای را که تجارت با PDVSA را ممنوع کرده است ، کاهش می دهد یا خیر. دولت بایدن تاکنون تمایلی به همکاری با دولت ونزوئلا نشان نداده است.

تا سال 2016 ، شرکت ملی نفت چین یکی از بزرگترین بازیگران خارجی ونزوئلا بود که روزانه حدود 170 هزار بشکه نفت تولید می کرد. اما پس از تشدید تحریم های ایالات متحده ، که همکاری با PDVSA را دشوار کرد ، تولید تا ماه جولای 75 درصد کاهش یافت.

در سال 2019 ، واحدی از شرکت ملی نفت چین به دلیل شرایط بسیار دشوار توسعه ظرفیت کارخانه مخلوط کننده را متوقف کرد. ماه ها پیش مادورو وعده داده بود که تنها برای چین یک میلیون بشکه نفت تولید کند.

مجمع ملی ونزوئلا پیش نویس لایحه ای را با هدف جذب سرمایه گذاری تهیه کرده است که به شرکت های خارجی اجازه می دهد حداکثر سهم خود را در سرمایه گذاری های مشترکی که با PDVSA اداره می کنند به دست آورند. با این پیشنهاد مخالفت شد و مشخص نیست که آیا تصویب خواهد شد یا خیر.

فرانسیسکو مونالدی ، کارشناس صنعت نفت ونزوئلا در دانشگاه رایس ، گفت قوانین جدید در ترکیب با افزایش قیمت نفت می تواند ونزوئلا را به مکانی سودآور برای از سرگیری تولید نفت تبدیل کند. مرحله تولید انبوه هنوز آغاز نشده است ، اما شرکت ملی نفت چین قرار است به بیش از 100 هزار بشکه در روز بازگردد و به PDVSA در بازپرداخت بدهی های خود کمک کند.

تقریباً تمام محصولات NPC به چین صادر می شود که به پرداخت بدهی ونزوئلا کمک می کند. پکن از سال 2008 حدود 60 میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده است که بخشی از آن با حمل و نقل نفت بازپرداخت می شود.

به گزارش بلومبرگ ، شرکت مشاوره ای Aquanalytica اعلام کرده است که به دلیل وخامت وضعیت مالی ونزوئلا ، بدهی تجدید نظر شده و اکنون به حدود 19 میلیارد دلار آمریکا رسیده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا