جامعه

انتقاد عضو انجمن مددکاری از برگزاری دورهای آموزشی چند روزه مددکاری توسط خیریه ها و سازمانها

یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از برگزاری دوره های آموزشی چند روزه برای کمک برخی نهادهای دولتی و خیریه انتقاد کرد. بنابراین افراد شرکت کننده در این دوره ها را نمی توان مددکار اجتماعی دانست.

به گزارش تیتر اول، دکتر معصومه معارف وند افزود: حضور برخی مددکاران برای آموزش دوره های آموزشی 6 روزه مددکاران اجتماعی به طور ضمنی این امکان را به این برنامه ها می دهد که دست به این رفتار غیرحرفه ای بزنند و در نهایت همه این اقدامات مددجویان را در معرض بی کیفیتی و تداخل مضر قرار می دهد.

وی در ادامه سخنان خود در وبیناری که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت گرامیداشت میلاد امام علی (ع) برگزار شد، صلاحیت حرفه ای را تعریف کرد و گفت: صلاحیت حرفه ای مجموعه است. شایستگی‌هایی شامل دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها که بر حسب هر شغل یا حرفه‌ای تعریف می‌شود، که فرد از طریق آموزش و آزمایش در محیط آموزشی، کاری و اجتماعی کسب می‌کند و به رفتار حرفه‌ای تبدیل می‌شود.
به گفته وی، یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه ای رفتار اخلاقی و حرفه ای دارد به این معنا که تصمیمات او اخلاقی و مبتنی بر ضوابط و معیارهای اخلاقی، در ظاهر و ظاهر حرفه ای و همچنین در شفاهی، کتبی و ارتباطی است. روشن است و از نظارت و مشاوره برای تضمین قضاوت ها و تصمیمات حرفه ای استفاده می کند.

به گفته وی مددکار اجتماعی حرفه ای که به تفاوت ها و تنوع فرهنگی توجه دارد و به آن احترام می گذارد. دانش خود را به روز کنید و از مداخلات مبتنی بر شواهد برای ارائه خدمات استفاده کنید. یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه ای می تواند در ارزیابی فعالیت حرفه ای خود از تفکر انتقادی استفاده کند به این معنا که بتواند دائماً فعالیت خود را مرور کند و مهارت ها، دانش و نگرش های حرفه ای خود را ارتقا دهد. تلاش كردن.
مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی باید فارغ التحصیل این رشته باشند و برای کسب مهارت دوره های کارآموزی و کارورزی را گذرانده باشند. بنابراین افرادی که در دوره‌های چند روزه مانند دوره‌هایی که در ماه‌های اخیر توسط برخی سازمان‌های دولتی و خیریه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند، نمی‌توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

دکتر. حمیده عادلیان عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و مدیر گروه بهزیستی دانشگاه علامه طباطبایی
جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در عرصه بین المللی را تشریح کرد.

او گفت؛ چالش های مددکاران اجتماعی در رابطه با فعالیت افراد غیرحرفه ای در حوزه مددکاری اجتماعی در کشورهای دیگر نیز در حال به روز شدن است.

وی با اشاره به استفاده از رویکردهای جبرانی و توسعه اجتماعی تاکید کرد: مداخلات جبرانی (به ویژه در کشورهای در حال توسعه) جایگاه آنها را متزلزل کرده است. محدودیت منابع و افزایش تعداد گروه های هدف باعث کاهش راندمان کاری و تضعیف جایگاه مددکاران اجتماعی شده است. در عین حال، مددکاران اجتماعی می توانند نقش مهمی در روند توسعه ایفا کنند. اگرچه در مددکاری اجتماعی به دو رویکرد جبرانی و توسعه ای نیاز است، اما به نظر می رسد در کشوری مانند ایران، مددکاران اجتماعی برای تقویت نقش خود در فرآیند توسعه باید تلاش بیشتری کنند. تجربه سایر کشورها نشان می دهد که رویکرد توسعه می تواند کارایی این حرفه را افزایش دهد.

محمدجواد روزبهانی مددکار اجتماعی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر نقش سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه مددکاری تاکید کرد.

وی با اشاره به تجربه برخی از سازمان های مردم نهاد موفق در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد به ناچار وارد فرآیند مداخله اجتماعی شده اند و بخش قابل توجهی از مداخلات مددکاری اجتماعی آتی توسط این سازمان ها انجام خواهد شد. در عین حال سازمان های مردم نهادی که به منظور توسعه دانش و مهارت مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه ای آنان تشکیل می شوند، در مراقبت و حفاظت از این حرفه بسیار حائز اهمیت خواهند بود. آنها می توانند با نظارت منظم بر پیشرفت حرفه و موانع موجود در این مسیر و همچنین بازخورد مناسب از انحرافات و چالش ها در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی جلوگیری کنند.

دکتر مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی رهب با اشاره به تلاش پیشکسوتان مددکاری اجتماعی برای شروع و ادامه مددکاری در ایران گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی 1401 در رشته مددکاری اجتماعی کودک و نوجوان کارشناسی ارشد برای اولین بار در دانشگاه علوم توانبخشی پذیرفته می شود. مسئولان بهداشت و درمان و دکتر. بختیاری، دبیر شورای علوم پایه پزشکی.
وی افزود: مددکاران اجتماعی باید به روش ها و رویکردهای علمی جدید مجهز شوند.

در این وبینار، دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر حمایت علمی، تخصصی و اخلاقی مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا