استان ها

الصاق برچسب‌های امنیتی بر لاشه‌های استحصالی کشتارگاه دامی

ان توسط رئیس شبکه دامپزشکی ماکو در جریان قرار گرفت.

فاطمه ایرم از چسباندن برچسب ایمنی به لاشه کشتارگاه شهر ماکو در آینده نزدیک خبر داد.

فاطمه ایرم رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ماکو در گفت و گو با خبرنگار ماکو خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه برچسب ها دارای تاریخ تولید و انقضا هستند و به زودی بر لاشه های کشتار شده در کشتارگاه این شهرستان برچسب های امنیتی نصب می شود. مشخصات شامل جنسیت مرد و زن است.

وی با تاکید بر اهمیت، نیاز و ضرورت شبکه دامپزشکی گفت: نظارت بر سلامت عمومی، ارائه غذای سالم و بهداشتی به مصرف کنندگان در زمینه فرآورده های خام دامی، کنترل و پیشگیری از انواع دام های مزرعه از مهمترین فعالیت های شبکه دامپزشکی است. بیماری ها و کنترل و نظارت بر واردات، صادرات و ترانزیت طیور، زنبورهای عسل، آبزیان و پرندگان و محموله دام زیر نظر گمرک بازرگان می باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ماکو درباره راه های کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی گفت: برای این منظور مهمترین اقدام رصد و پایش بیماری های احتمالی و بیش از 7 تا 8 نوع واکسن در طول سال از جمله آبله و سیاه زخم، تب برفکی، تب مالت، طاعون نشخوارکنندگان و… به صورت رایگان تزریق می شود. فرآورده های گوشتی خام عرضه شده در قصابی ها و کبابی ها به طور منظم توسط تیمی از کارشناسان دامپزشکی کنترل و نظارت می شوند.

آیرم افزود: تمامی محموله های وارداتی دارای مجوز از سازمان دامپزشکی وزارت جهاد کشاورزی اعم از گوشت و مرغ منجمد، فرآورده های بیولوژیک شامل دارو، واکسن و … پس از بررسی و تطبیق محموله در مرز بازرگان وارد کشور شد. با مدارک بهداشتی و تشریفات گمرکی و قبل از ترخیص نهایی نمونه برداری و آزمایشات لازم انجام می شود و ترخیص قطعی می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که شبکه بهداشت و درمان ماکو از بدو تاسیس تا به امروز تا چه اندازه توانسته به اهداف خود دست یابد؟ وی گفت: طی 20 سال در شبکه دامپزشکی ماکو شاهد تحولات چشمگیری در نظام، برنامه، اهداف و علم دامپزشکی بوده ایم. دامپزشکی ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و در مقایسه با ترکیه مثلاً نیروی متخصص در این زمینه از نظر علمی برتر است. تمامی فعالیت های انجام شده توسط کارشناسان دامپزشکی ماکو در سامانه جامع دامپزشکی ثبت می شود و مسئولان از تمامی استان ها و حتی تهران می توانند به صورت آنلاین پیگیری کنند که شبکه دامپزشکی ماکو روزانه چه فعالیت هایی انجام داده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در حوزه قرنطینه، شبکه دامپزشکی ماکو از قابلیت ها و دستاوردهای علمی خوبی برخوردار است، بنابراین هر محموله ای که بخواهد وارد کشور شود یا از کشور خارج شود باید ابتدا در سیستم یکپارچه قرنطینه بین المللی قرنطینه شود و همچنین ثبت و رصد شود. . متخصص دامپزشکی بررسی و انجام بازرسی های لازم برای واردات ترانزیتی محموله دام و ترخیص نهایی از گمرک برای دام زنده مزرعه پس از یک دوره قرنطینه 21 روزه مجاز است.

** مشاهده محموله های مجاز در تمام جهات در سیستم اینترنت

آیرم تصریح کرد: تمامی محموله های دارای مجوز در تمامی مسیرها در سامانه اینترنتی ivo.ir قابل رصد هستند و این سامانه برای رصد بهتر با سامانه اداره راهداری صنعت و معدن پیوند دارد که یکی از مهم ترین موانع قاچاق است. کالاها و محصولات دامی. زنده تلقی می شود.

وی تصریح کرد: از نظر علمی پیشرفت خوبی در حوزه دامپزشکی در شهرستان ماکو داشته ایم. اگرچه کشتارگاه فعلی این شهرستان نیمه صنعتی است. هفت تا هشت سال پیش، ماکو قبل و بعد از کشتار نه پیش خنک کننده، نه پس از خنک کننده، نه دامپزشکی داشت. اما اکنون دو دامپزشک به عنوان تکنسین و بازرس قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه سنتی این شهرستان و دامپزشک دیگری به عنوان نماینده رهبری جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ذبح دام های مولد در کشتارگاه فعالیت می کنند. گوشت برداشت شده پس از کشتار در سردخانه کشتارگاه زیر نظر مسئول فنی واحد و پس از 24 ساعت با حضور ناظر فنی و ناظر شبکه دامپزشکی پس از بازرسی های مکرر توسط دامپزشک نگهداری می شود. گوشت ها آنلاین و آنلاین شرعی داده می شود و با کامیون یخچال برای مصرف به واحدهای عرضه گوشت در شهرستان ارسال می شود. توزیع ماکو بازرگان می باشد.

آیرم درباره سطح تحصیلات و تخصص کارشناسان شبکه دامپزشکی و استفاده از محصولات مبتنی بر دانش دامپزشکی بیان کرد: تمامی فعالیت های شبکه ویت علمی است و کارکنان شبکه دام قبل از استخدام بررسی می شوند. . در طول دوره کارآموزی کلیه کارکنان دوره های تخصصی مختلف آنلاین و وبینار را مشاهده کرده و با علم روز دنیا در زمینه دامپزشکی آشنا می شوند. کلیه اقدامات پیشگیری از بیماری های دامی که توسط کارشناسان و دستیاران دامپزشکی انجام می شود بر اساس استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور بوده و در سامانه GIS ثبت شده و در هر زمان مورد پایش قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: تمامی واکسن ها یا داروهای مورد استفاده شبکه دامپزشکی در باکو متعلق به شرکت های دارای مجوز رسمی از سازمان ملی دامپزشکی بوده و توسط سیستم ملی دارویی کشور ثبت و تایید شده است. در حال حاضر بسیاری از واکسن های مورد استفاده در شبکه های دامپزشکی کشور تولید شده و نتایج خوبی در زمینه ایمنی دام داشته است، به طوری که در صورت درخواست، مطمئناً دام ها واکسن های تولید داخل را تایید می کنند.

چسباندن برچسب ایمنی بر روی لاشه کشتارگاه حیوانات

این استاد دانشگاه یادآور شد: واکسن بیماری های دامی هر کشور بر اساس سویه بیماری آن کشور ساخته می شود و اگر واکسن خارجی در دامداری استفاده شود به دو دلیل نتیجه نمی دهد. محقق نخواهد شد. و مورد بعدی این است که سویه واکسن تهیه شده با سروتیپ های بیماری ملی مطابقت ندارد و کشاورز به نتیجه مطلوب نمی رسد. لذا از تمامی دامداران، روستائیان و تمامی دست اندرکاران دامداری می خواهیم بیماری ها و حوادث دام را به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند و در امر واکسیناسیون دام با دستیاران دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

ایرام تاکید کرد: مردم برای دستیابی به نتایج مطلوب در کار تیم دامپزشکی باید گوشت را از قصابی های دارای مجوز خریداری کنند و بررسی کنند که آیا آنلاین دامپزشکی دارد یا آنلاین شرعی. وجود آنلاین و آنلاین نشان می دهد که گوشت موجود قبل و بعد از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی بررسی شده و سلامت گوشت تایید شده است.

** ترانزیت روزانه بیش از 80 دستگاه کامیون دام از گمرک بازرگان

وی اعلام کرد: روزانه بیش از 80 محموله با محموله دام از کشورهای ترکیه، اوکراین، آمریکا، هلند و … از گمرک بازرگان به کشورهای آسیای میانه ترانزیت می شود، محموله های متعددی از جمله کالاهای اساسی از جمله گوشت وارد ایران می شود. حیوان همراه مسافر محدود به یک قلاده سگ و یک گربه است که باید دارای پاسپورت، کارت واکسیناسیون، مجوز ورود و خروج از دامپزشکان مبدا و مقصد باشد. ورود و خروج هر نوع پرنده برای کنترل و پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان ممنوع است.

رئیس شبکه دامپزشکی ماکو تاکید کرد: با توجه به قیمت بالای و هزینه رفت و آمد واکسن به صورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان، از دامداران، عشایر و روستاییان در زمان های اعلام شده با کارشناسان دامپزشکی انتظار می رود. و کارکنان

ایرم درباره بیماری های انسان و دام گفت: با توجه به تنوع بیماری های انسان و دام، دستورالعمل های بهداشت دامپزشکی و مدیریت بیماری های دامی برای کنترل زودهنگام بیماری و اقدامات پیشگیرانه باید رعایت شود. واکسیناسیون در دامداری ها در روستاها نظارت بر ذبح دام در کشتارگاه دام، کنترل تردد بدون مجوز دام در شهرها، اجرای برنامه های ترویجی و آموزش حضوری انجام می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا