سلامت و تندرستی

افزایش ۴۰ درصدی مبتلایان سرپایی کرونا در تهران/ «امیکرون» در حال غالب شدن در استان

معاون درمان کرونا استان تهران با اشاره به افزایش 30 تا 40 درصدی ویزیت‌های سرپایی در تهران طی سه هفته گذشته، گفت: آمیکرون در تهران رو به افزایش است و طبق مدلی که مطالعه کرده‌ایم، حدود 45 تا 50 درصد. در تهران پرونده ها به صورت مختلط هستند.

گفت و گو با تیتر اول دکتر نادر توکلی وی در خصوص وضعیت کرونا در تهران گفت: تغییر محسوسی در وضعیت بیمارستان ناشی از کرونا نداشته ایم. نکته اینجاست که ایمیکرون در حال گردش در تهران و ایران تقریباً در حال تبدیل شدن به سویه غالب است.

وی با بیان اینکه آمیکرون در تهران رو به افزایش است، افزود: طبق مدل ما حدود 45 تا 50 درصد تهرانی ها آمیکرون هستند. ضمن اینکه طبق مدل هر سال که افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت های ویروسی داشتیم امسال هم همینطور است.. در عین حال افزایش آمار کودکان به ویژه زیر 10 سال نیز همین موضوع را نشان می دهد. در کودکان، آنفولانزا و اومیکرون تقریباً یکسان هستند. البته ما نمی توانیم همه را از نظر اقتصادی بررسی کنیم و بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی ارائه کنیم.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه قطعا در بخش سرپایی بیماری عروق ویروس کرونا قلب افزایش بیشتری خواهد داشت، ادامه داد: داشتن بیمارانی که اکثرا غیر بیمار هستند. با این حال، امید است که بیش از 80 درصد از جمعیت ما واکسینه شده باشند. در عین حال، واکسیناسیون علیه سویه omicron با واکسیناسیون تقویت کننده یا دوز سوم تقویت می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ما بحرانی نیست و این افزایش عمدتاً در بخش سرپایی است که شامل omicron و آنفولانزای فصلی است که عمدتاً آنفولانزای فصلی نوع A است، اما علائم آنها مشابه است و تفاوتی ندارد.

توکلی گفت: در مجموع تعداد مراجعات سرپایی ما نسبت به دو تا سه هفته گذشته 30 تا 40 درصد افزایش یافته است اما آمار بستری ما همچنان کمتر از 1000 مورد است. همچنین تعداد بسیار کمی از بیماران به شدت بیمار وجود دارد و تعداد ICU های بستری در تهران کمی بیش از 20 مورد است.

وی با بیان اینکه اکثر بخش های سرپایی بیمارستان ها آماده هستند، گفت: توصیه اساسی ما به مردم خودمراقبتی است. اگر بیمار علائم خفیفی مانند سردرد، تب خفیف و … داشته باشد، اقدامات حمایتی مانند استفاده از مسکن و داروهای سرپایی و مصرف مایعات، استراحت و قرنیه مطلوب است. ضمناً اگر در خانواده فرد پرخطری مانند زنان باردار یا مبتلایان به بیماری های زمینه ای وجود دارد، مراقب باشید و در صورت ابتلا به بیماری عروق ویروس کرونا حتماً آنها را قرنطینه کنید. در صورت شدید شدن علائم مانند سرفه شدید، تب بالا، کسالت شدید و غیره با پزشک مشورت کنید.

توکلی در ادامه درباره الزامات راه اندازی مجدد مدارس و دانشگاه ها گفت: هنگام بازگشایی باید پروتکل های پزشکی رعایت شود. مراکز باید به اندازه کافی تهویه شوند و کلاس ها باید تا حد امکان کوتاه باشند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان باید از پروتکل هایی مانند پوشاندن و فاصله گذاری پیروی کنند. ضمن اینکه باید امکان برگزاری کلاس ها در عمل حفظ شود تا بتوانیم در مواجهه با پیک شرایط را تغییر دهیم.

وی همچنین درباره ظهور پیک ششم با اومیکرون گفت: به نظر می رسد با توجه به واکسیناسیون ها و رعایت پروتکل های بهداشتی، اگر حداکثر با اومیکرون داشته باشیم، آسان و سرپایی خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا