استان ها

ویژگی‌های مردم‌شناسی خراسان و مشهد

تیتر اول/ خراسان رضوی یک محقق مطالعات فرهنگی و اجتماعی به تشریح ویژگی های مردم شناختی خراسان و مشهد پرداخت.

دکتر. ادریس راموز در سلسله نشست های راهبردی با عنوان «رویکرد انسان شناسانه به فرصت های مشهد در دیپلماسی شهری» در پژوهشکده ثامنا مشهد گفت: پس از شکست شوروی در جنگ سرد با آمریکا و تأسیس آن. نظم تک قطبی در جهان مفهوم جهانی شدن ظهور کرد.

این پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی افزود: نظم تک قطبی نوعی نوسازی مبتنی بر روایتی از آینده است که ربطی به تاریخ و جغرافیای کشورهای دیگر ندارد. با توجه به گسست معنایی نظم تک قطبی در دهه های اخیر، شاهد افول نظم تک قطبی و پیدایش نظم چند قطبی بوده ایم. نظریه پویایی اجتماعی و فرهنگی آقای سوروکین این است که ما در حال حاضر در حال گذار تاریخی از نظام آمریکایی به نظم چند قطبی هستیم، اما در روند حرکت به سمت شرق، کشورهای متمدن می خواهند به سمت شرق حرکت کنند. شما می توانید داستانی در مورد آینده بر اساس تاریخ و جغرافیای خود بسازید.

راموز در پاسخ به این سوال که چرا رویکرد انسان‌شناختی به سیاست‌گذاری و دیپلماسی شهری امروزه اینقدر اهمیت دارد، گفت: رویکردهای مردم‌شناختی از طریق پیوند با مدل‌های تاریخی و میراثی می‌توانند با شرایط کنونی تعامل داشته و الگوها و الگوهای خوبی را برای آینده خلق کنند. درکی از شرق شناسی وجود داشته است، یعنی بیشتر درک ما از الگوها و تاریخ جامعه ایران روایتی است که غربی ها از شرق داشته اند.

وی افزود: مهم ترین رکن دانش انسان شناسی این است که دانش آنها بر اساس مقایسه است و عنصر تفاوت مهم ترین رکن مسئله است. همانطور که دانش انسان شناسی محیط های کوچکی را در نظم جدید پیدا می کند، دانش نیز چنین می کند. یکی دیگر از ستون های انسان شناسی این است که به شهرها و جوامع مزیت رقابتی نسبت به سایر شهرها و جوامع می دهد. انسان شناسی بهترین ابزار برای پیوند تاریخ با حال و خلق روایتی برای آینده است.

این پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های مردم شناختی شهر هراسان و مشهد، ابتکار آنهاست. این بدان معناست که هوراسان ها مبتدیان خوبی هستند، اما تمام کننده خوبی نیستند. مثلاً فردوسی به عنوان نگهبان و نگهبان زبان و ادبیات فارسی مبتدی خوبی است، اما حافظ و سعدی ممکن است در قرن های بعد از زبان و ادبیات فارسی استفاده کنند. امروز هم شریعت و مطهری آغازگر جریان فکری هستند که از شرق شروع می شود و می تواند در مرکز توسعه یابد. خراسان همیشه مبتدی بوده و با شهرهایی مانند تهران، ری، فارس و حتی شهرهای جنوبی ارتباط بیشتری داشته است.

ما همیشه شاهد حرکات خلاقانه از شرق هستیم

وی گفت: ما همیشه شاهد حرکت های خلاقانه از شرق هستیم. در هراسان افراد خلاق با بحران هایشان شکل می گیرند. یکی دیگر از ویژگی های انسان شناسی هراسان تنوع قومی و مذهبی است. در شهری مانند مشهد که افراد زیادی با تنوع قومیتی و مذهبی وجود دارند، تعداد کمی از گروه های فرهنگی خود را به عنوان گروه فرهنگی تعریف می کنند و بیشتر خود را مشهدی می دانند.

راموز افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های هراسان عقلانیت انتقادی و ارتباطی آن است که به عنوان یک مؤلفه انسان‌شناختی مطرح می‌شود؛ مثلاً در زمان حکومت عباسیان کسانی که می‌خواستند از حکومت انتقاد کنند به هراسان پناه می‌بردند، عقلانیت تجاری است. وجود جاده ابریشم در شکل‌گیری آن تأثیر بسزایی داشته است. نظام‌های اقتصادی که در ارتباط با شئون دینی ما شکل می‌گیرد، نظام‌های اقتصادی مبتنی بر تخصیص الگوهای توزیع در دوره مشهد است که یکی از ویژگی‌های مردم‌شناسی است.

این پژوهشگر فرهنگی و علمی گفت: بر اساس بحران های اجتماعی و امنیتی که همیشه در هراسان داشته ایم، شکل گیری چهره های چند وجهی و محافظه کار در هراسان یک مولفه انسان شناختی است که می توانیم به آن به عنوان یک فرصت یا تهدید نگاه کنیم. مطالعات اجتماعی. زمانی که ما این مدل‌های مردم‌شناختی را به مدیریت شهری بیاوریم، می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. به عنوان مثال، یک سیستم کارگزاری با ریسک بالا یا به عبارت دیگر می تواند یک فرصت یا یک تهدید باشد. در یک سیستم تحریمی، سیستم کارگزاری یک گزینه است، اما با وجود ثبات اقتصادی، در حال تبدیل شدن به یک تهدید است.

وی با تاکید بر اینکه الگوی تجزیه طلبی یکی دیگر از ویژگی های انسان شناسی هراسان است، گفت: الگوی تجزیه طلبی به معنای روابط ویژه بین شهرها و مراکز است. مثلاً ما نشابوری را مرکز علم و فرهنگ و بخارا را مرکز سیاسی می دیدیم.

وی درباره تعامل مشهد و جهان تشیع گفت: می توانیم مجلس جهانی تشیع را در مشهد راه اندازی کنیم. از این حیث یکی از احتمالات نیز حضور نخبگان و متغیر بودن نخبگان است. ما می توانیم با شهرهای برند منطقه ای کار کنیم و مراکز دیپلماسی فرهنگی، نخبگانی و دانشگاهی راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا