جامعه

از برگزاری جلوه سوگ تا اجرای آواها و آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی

در آستانه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و هنر شهرداری تهران برنامه های این سازمان با عنوان “مظهر عزاداری” را تشریح کرد.

به گزارش تیتر اول ، در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ، سوریه علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و هنر شهرداری تهران برنامه های این سازمان را تشریح کرد. ماه ها محرم و صفر و گفت: در 23 عنوان با شعار “بوی سیب را بپیچید و روح کردی شهر را تازه کنید” ارائه شده است.

وی عزاداری را “تجلی عزاداری” اصلی ترین برنامه سازمان فرهنگ و هنر در پرونده محرمه دانست و گفت: این برنامه در 22 بوستان و فرهنگسرای 22 منطقه تهران با 246 اجرا اجرا می شود. اجرای سرودهای عزاداری و آیین های مردم ایران در قالب برنامه نی ناله ، تجلیل از خانواده بزرگ شهید در برنامه مهرآیین ، توزیع مجموعه پنج جلدی کتاب داستان های کودکان به همراه مسابقه داستان با عنوان “فرزندان عاشورا” و شعارنویسی روی شیشه های ماشین در برنامه “تابلوی حسینی” برخی از این قسمت های عزاداری است.

فاطمیانپورس افزود: ویژه برنامه «تکیه» با هدف فراهم آوردن مکان مناسب برای هیئت های مذهبی بر اساس رویه های بهداشتی سازماندهی شده و فضاهای باز مانند مراکز فرهنگی ، پارک ها ، مدارس و امامزاده های تهران را در اختیار نمایندگان متقاضیان قرار می دهد. متقاضیان می توانند برای اعلام درخواست خود به سایت عزاداری به آدرس jelveyesoog.farhangsara.ir مراجعه کرده یا با شماره 1837 تماس بگیرند.

وی گفت: برنامه های آیینی و مردمی در میدان امام حسین (ع) هر سال طبق معمول برگزار می شود که شامل تجمع نوزادان حسینی ، مراسم حضرت رقیه (س) ، ایام تاسوعای عزاداری و عاشورا و تجمع افغان ها در تهران. “نقل شده است. همچنین از 11 تا 17 مرداد ، نوزدهمین رویداد فرهنگی “رایحه سیب” با هدف ارائه محصولات و خدمات به جامعه حسینی تهران در میدان امام حسین (ع) برگزار شد.

فاطمیانپورس از برگزاری پانزدهمین دوره مسابقه “نوگلان حسینی” خبر داد و گفت: در این مسابقه سه دانش آموز مقطع ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه با رعایت مراحل بهداشتی در رشته شکرگزاری با هم رقابت می کنند. اسکن علمدار همچنین با تولید و توزیع پرچم ها و کتیبه ها برای نصب در ورودی خانه ها و اتومبیل های شهروندان داوطلب انجام می شود.

وی ادامه داد: جنبش بلوندا نیز به برپایی هیئت های جوانان در تهران و برگزاری مراسم در کوچه چهارپا با منبر یک دقیقه ای اختصاص دارد. در اسکن Shrine Reader ، خدمات حرم خانگی به صورت حضوری یا مجازی به متقاضیان ارائه می شود و مراسم تجلیل از 10 قهرمان حسینی در تهران “پرده عاشقان” نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و هنر به تولید آثار هنری مختلف جهت چاپ در فضای مجازی در ماه های محرمه و صفری اشاره کرد و گفت:. “آلبوم آوازی محرم” که شامل کلمات سید محسن حسینی ، مهدی محمدی ، متین رضوانی پور و صادق شیخ زاده ، سید محمد حسین موسوی تبار و همچنین غزاله شریفیان ، سید وحید سمنانی ، امین اکبری ، تاجا نورادی محصول مدیریت می باشد. سازمان فرهنگ و هنر خواهد بود.

وی ادامه داد: قسمت جدید کمیک-حرکتی چهل سردار با موضوع عزاداری درباره اسارت مرحوم سیدا آزادگان ابوترابی فرا تولید و منتشر می شود. یک بسته گرافیکی محیطی “حسینیه به وسعت شهر” نیز برای ایجاد فضای شهری ایجاد می شود و در پرتال ها و بیلبوردهای شهری نمایش داده می شود. بسته مجازی محصول “سری دوستدار مو” نیز به تولید و انتشار محصولات و محتوا در فضای مجازی در قالب های مختلف اختصاص دارد.

فاطمیانپورس افزود: “سلام بر حسین (ع)” برای ترویج فرهنگ سلام امام حسین (ع) به کودکان پس از نوشیدن آب اسکن می شود و در پایان نشان “سلام بر حسین” به کودکان شرکت کننده در این مراسم اهدا می شود. اسکن عزاداری “روی سلسله حسین (ع)” در نوجوانان نیز اتفاق می افتد و نوجوانان علاقه مند می توانند در بخشهای روایی ، تعزیه و روایت با یکدیگر رقابت کنند.

براساس گزارشی از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگی و هنری ، وی در نهایت گفت که مراکز سازمان فرهنگی و هنری منتخب فعالیت های فرهنگی و مذهبی را انجام داده و در قالب برنامه شهرحسینی برای انتشار در فضای مجازی محتوا ایجاد می کنند. برنامه اسحاق الحسین (ع) همچنین با هدف انجام فعالیت های جهادی در مناطق محروم و توزیع غذا بین فقرا ، جمع آوری کمک های مالی برای پرداخت هزینه درمان بیماران محروم ، تهیه غذا و غذای غنی و تولید و توزیع ماسک انجام می شود. رایگان و پرداخت حساب دفتر مورد نیاز قطعات دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا