بین الملل

سازمان همکاری شانگهای: انتخابات روسیه منصفانه و مستقل خواهد بود

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای با اشاره به ملاحظات این سازمان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، گفت سازمان همکاری شانگهای در نشست بعدی خود در آستانه، درباره عضویت کامل بلاروس در این نهاد تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهد داد.

به گزارش تیتر اول، «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ روسیه منصفانه، مستقل و مطابق تمامی روندهای پیشین انتخاباتی این کشور خواهد بود.

رای‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه طی سه روز از ۱۵ تا ۱۷ مارس (۲۵ تا ۲۷ اسفند ماه) انجام می‌شود.

او بیان کرد: هیات ناظر سازمان همکاری شانگهای بیش از ۱۵ سال است که بر این انتخابات نظارت داشته است. دراین مدت، انتظارات ما از برگزاری انتخاباتی منصفانه و مستقل برآورده شده و من بر این باورم که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای همچنین گفت که دعوت وزارت امور خارجه روسیه از هیات سازمان همکاری شانگهای برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نشان‌دهنده تعهد مقامات روسیه به اطمینان‌یافتن از شفافیت و دموکراسی در روند رای‌گیری است.

به گفته او، هیات سازمان همکاری شانگهای بیانیه‌ای نهایی بر اساس ملاحظات خود صادر خواهد کرد.

ژانگ مینگ همچنین گفت این سازمان قرار است در ماه ژوئیه در نشست آستانه، درباره عضویت کامل بلاروس در سازمان بین‌المللی همکاری تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که ژانگ مینگ در گفت‌وگویی با این خبرگزاری گفت: تصمیم اضافه کردن بلاورس به سازمان همکاری شانگهای و اعطای وضعیت عضویت کامل به آن، قرار است در نشست آستانه اتخاذ شود. پس از این تصمیم، بلاروس حق مشارکت به عنوان یک عضو در نشست‌ها و سازوکارهای سازمان را خواهد داشت.

بر اساس تصمیم شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سال ۲۰۲۲ در سمرقند، این سازمان با جمهوری بلاروس در مورد کلیه شرایط قانونی، مالی و سازمانی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به توافق رسید. این توافق‌ها در یادداشت تعهدات مربوطه به ثبت رسید که در ۴ ژوئیه ۲۰۲۳ در دهلی‌نو به امضا رسید.

او افزود که بلاروس به تمامی وظایفش ذیل بیانیه شورای سران دولت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای عمل کرده است که موجب شد دبیرخانه این سازمان روندهای لازم برای عضویت مینسک در این سازمان را آغاز کند.

نشست بعدی سازمان همکاری شانگهای در ۳ تا ۴ ژوئیه در آستانه قزاقستان برگزاری خواهد شد.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا