اقتصادی

اختصاص یارانه به واردات، سیاستی ضد تولید ملی بوده است

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در تمام این سال‌ها و برخلاف منطق و میل همه کارشناسان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان که مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بیش از پیش به یارانه واردات وابسته هستند.

به گزارش تیتر اول، به نقل از شاد، سید احسان خاندوزی در دیدار با مدیران سازمان تبلیغات اسلامی با تشریح فلسفه اجرای سیاست های مردمی سازی یارانه ها گفت: حقیقت این است که در دو سه سال اخیر مانع هیچ یک از کشور شد. مسیر اصلاحات اقتصادی از حرکت رو به جلو به گونه ای است که تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر اقتصاد ما بر اساس رویه‌ای مبتنی بر عرضه نفت و توزیع هدایای اقتصادی، امتیازات و رانت‌ها به گروه‌های محدود توسعه یافته است؛ گروه‌هایی که تاکنون عملاً نقش خاصی در این امر نداشته‌اند. اقتصاد ملی.

خاندوزی با اشاره به اینکه بیش از 15 تا 20 سال است که این وضعیت در کشور ما حاکم است، گفت: در سال 1391 با هزینه های اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی مواجه بودیم و اینها تحریم هایی بود که از اواخر سال 1390 بر اقتصاد ملی اعمال شد. ” او وارد شد و نشان داد که با وجود اینکه شرایط را از نظر رشد اقتصادی، کسب و کار و … قابل قبول می دانیم، اما ظرفیت کافی برای مقاومت در برابر فشارها و ضعف های خارجی را نداریم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: به همین دلیل طی چند ماه تمام دستاوردهای مربوط به رشد اقتصادی کشور از بین رفت و به ناچار رشد اقتصادی منفی، کسادی بازار، کاهش اشتغال، کاهش شدید صادرات نفت و خارجی های دولتی به وجود آمد. ما آموختیم که وابستگی‌هایی مانند وابستگی سفره مردم به واردات کالاهای اساسی چقدر آسیب‌پذیر اما کمتر آشکار از شوک‌های خارجی است.

وی ادامه داد: با توجه به این ضعف راهبردی و اساسی، در سال 1392 رهبر معظم انقلاب به عنوان عالی ترین مرجع و سیاست گذار و ناظر چشم انداز بلندمدت نظام، سیاستی کلی به نام سیاست دولتی ابلاغ کردند. اقتصاد مقاومتی کردن.

خاندوزی گفت: انتظار می رفت پس از ابلاغ این سیاست ها به ویژه از سال 1394 که مشکلات تحریم ها کاسته شده بود، کشور برای تقویت خود در برابر این آسیب پذیری جدی تلاش می کرد، اما این اتفاق نیفتاد.

وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه در دوره تعلیق تحریم ها و همچنین پس از بازگشت تحریم ها در اردیبهشت 1397، شاهد نبودیم که دستگاه سیاست گذاری عمومی متناسب با هزینه های بالا، اقدامات جدی برای حل این موضوع انجام دهد. پرداخت کردیم.” همان طور که دولت های قبلی در سال های اخیر احساس کرده اند، کشور از نظر سیاست اقتصادی «مهجور» شده است.

وی گفت: این احساس ناشی از ناتوانی ذینفعان اقتصادی در تغییر «نظام سیاست‌گذاری» است، به این معنا که گروه‌هایی که هسته‌ای برای پیشبرد کار در اقتصاد داشتند، دیگر نمی‌توانند از بار مشخصی بر دوش اقتصاد ملی عبور کنند.

خاندوزی گفت: این اتفاق در دوره گذشته رخ داده است و امیدواریم با همت و نیت شخصی رئیس جمهور و مجریان کشور، سود حاصل از واردات، تجارت و خدمات دلالی مانند ارز از سوی ذینفعان متوقف شود. ” و زمین و سکه را گرفته و به سمت فعالیت های تولیدی شفاف ببرند و دولت باید با قبول مالیات عادلانه و عدم اتکا به درآمدهای نفتی از این فعالیت ها امرار معاش کند.

وزیر اقتصاد گفت: اگر بتوانیم افکار عمومی را از مزایای بلندمدت این تغییر آگاه کنیم، انتظار می‌رود در سال‌های آتی با فشارهای خارجی شاهد چنین شوک‌هایی در اقتصاد ایران باشیم. نباشیم.

وی گفت: در تمام این سال ها و برخلاف منطق و میل همه کارشناسان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان که مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته اگر قرار است دولت از کسی حمایت کند باید کشاورز و تولیدکننده واقعی باشد. مردم بیشتر و بیشتر وابسته هستند

خاندوزی گفت: البته جریاناتی که با این تغییرات و دگرگونی ها به منافع آنها لطمه می زند، اولاً به هر نحو ممکن با اجرای این سیاست ها مخالفت خواهند کرد و ثانیاً با وارونه جلوه دادن اصل این اتفاق. مردم تلاش خواهند کرد.

وی افزود: این افراد سعی می کنند این سیاست را اشتباه و ناموفق جلوه دهند و این موضوع را در سیاست جنگ رسانه ای خود بگنجانند که شما مردم با یک دولت نابسامان ناسالم مواجه هستید و این مصداق آن است. هست.

وزیر امور اقتصادی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شناسایی و احتساب بیش از 2 میلیون و 200 هزار مؤدی جدید (افراد) در جمع 4 میلیون مؤدی طی 30 سال گذشته گفت: ظاهراً این شبکه جمعیتی جدید معاملات و … جریان های مالی، قطعا در مقابل سایر اقدامات و سیاست های دولت ساکت نخواهند ماند.

هندوزی همچنین با اشاره به انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی در هفته های اخیر، آن را تنها بخشی از ماجرا دانست و افزود: نفت، سکوت، رونق، حمایت و …. در مورد شفافیت بسیاری از آنها. شرکت ها، تازه متوجه شدیم، یک شرکت با گردش مالی چند میلیارد تنی، در مجموع سال 1399 فقط دو میلیون تن (یعنی حتی کمتر از تجارت کوچک بازار) سود پیدا کرده است!

وزیر اقتصاد یادآور شد: با مسدود شدن جریان درآمدی غیرمنتظره ذی نفعان این گونه شرکت ها طبیعی است که منتظر تبعات آن در قالب جریان های روانی باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال اخیراً در موردی مبنی بر لغو یارانه واردات و پرداخت به مصرف کننده نهایی، فردی از حوزه کالایی به وزیر مربوطه گفته بود مگر اینکه ارز مورد علاقه ما را کاهش داده باشید، اما مثلاً که شما تصمیم گرفته اید که لازم است این اتفاق بیفتد.» من مطمئن هستم که او این کار را خواهد کرد.

خاندوزی ادامه داد: در صورت تداوم بسته اقدامات ما برای جلوگیری از واردات، قطعاً در سال آینده کشت بسیاری از محصولات اساسی مانند دانه روغنی کلزا افزایش می یابد. تا زمانی که این طرح اجرایی نشود، یقیناً تردیدها در اصل اجرای این طرح و کاستی های دستگاه اجرایی ادامه خواهد داشت که البته ما منکر آن نیستیم.

وزیر اقتصاد گفت: البته اگر بخواهیم مردم را نسبت به منافع و چرایی اجرای این طرح قانع کنیم که نیازمند روشنگری و آگاهی شما در سازمان تبلیغات اسلامی از طریق شبکه ها، محافل و ایستادگان در تخریب شماست. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا