بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

اثر ترکیبی نوروبیون با ویتامین E و ویتامین B بر عملکرد عصبی و سلامتی عمومی

نوروبیون چیست؟

نوروبیون نوعی مکمل و حاوی ویتامین‌های B1 + B6 + B12 است. این ویتامین‌ها اعصاب را تغذیه، محافظت و بازسازی می‌کنند. ویتامین B1 (تیامین مونونیترات) در هدایت تکانه‌های عصبی نقش دارد.

  ویتامین e   (پیریدوکسین هیدروکلراید)، نقش اساسی در سیستم عصبی به‌ ویژه در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی ایفا می‌کند و B12 (سیانوکوبالامین ) در متیلاسیون (یک فرایند بیوشیمیایی) سیستم عصبی نقش دارد.

برای آگاهی از اهمیت بالای نوروبیون، سایر ویژگی‌های اختصاصی ویتامین‌های نوروبیون در ادامه ارائه شده است:

آیا actobion همان نوروبیون است؟

بله. اکتوبین نام دیگر قرص و آمپول نوروبیون است و حاوی ویتامین‌های گروه ب مانند b1، b6 و b12.

انواع نوروبیون

دو نوع مکمل نوروبیون و نوروبیون فورته در بازار موجود است. هر قرص نوروبیون معمولی حاوی ترکیبات زیر است:

هر قرص نوروبیون فورته حاوی ترکیبات زیر است:

آمپول نوروبیون فورته، ترکیبی از سه ویتامین نوروتروپیک ضروری (B1، B6 و B12) با دوز بالا است. نوروبیون فورته همان‌طور که از نامش پیداست، نسخه قرمز رنگ و قوی‌تر این مکمل است.

فورته نشان دهنده دوز بالاتر ویتامین B12 نسبت به نوروبیون است. بنابراین، نوروبیون فورته بیشتر در افرادی که نیاز به ویتامین نوروتروپیک بالاتری دارند، به عنوان مثال در افراد مسن یا دیابتی استفاده می‌شود.

انواع قرص و آمپول نوروبیون وجود دارد که بسته به نیاز افراد تجویز می‌شود.

نوروبیون و نوروبیون فورته، هر دو حاوی بیش از 100 درصد ارزش روزانه هر ویتامین توصیه شده توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) هستند.

نوروبیون در اغلب مواقع برای کمبود خفیف ویتامین B استفاده می‌شود. نوروبیون و نوروبیون فورته، هر دو برای پیشگیری و غلبه بر نوروپاتی (آسیب عصبی محیطی) تجویز می‌شوند و مفید هستند.

این نوروپاتی علل احتمالی زیادی، از جمله کمبود ویتامین‌های نوروتروپیک یعنی ویتامین‌های B1، B6 و همچنین دارد. علائم بالینی که به دلیل این عارضه ایجاد می‌شود، معمولاً به صورت بی‌حسی، گزگز، درد و غیره است.

علاوه بر این، به دلیل محتوای ویتامین B نوروبیون این مکمل در تسکین علائم سایر بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین B، مانند بری بری، برفک دهان، عفونت چشم، کم خونی و غیره مفید است. علاوه بر این، برخی دیگر از اشکال عمومی نوروبیون نیز وجود دارد که ممکن است حاوی مواد فعال مشابه باشند.

نوروبیون به چه شکلهایی موجود است؟

نوروبیون اغلب به دو شکل آمپول نوروبیون و قرص در بازار موجود است. قرص نوروبیون به‌ صورت خوراکی مصرف می‌شود. برای اکثر افراد، فرم خوراکی اغلب ساده‌ترین و قابل تحمل‌ترین راه برای مصرف مکمل‌ها است.

افراد می‌توانند قرص را به تنهایی با یک لیوان آب مصرف کنند، آن را با غذای خود مخلوط کنند یا در یک نوشیدنی حل کنند.

نوروبیون در شکل خوراکی خود از طریق دستگاه گوارش جذب بدن می‌شود. نوروبیون خوراکی را می‌توان به صورت قرص زیرزبانی نیز مصرف کرد. یک قرص نوروبیون زیر زبان گذاشته می‌شود تا زمانی که حل شود.

از آن‌جایی که بسیاری از رگ‌های خونی در زیر زبان هستند، نوروبیون به راحتی جذب می‌شود. تزریق نوروبیون از طریق سرنگ نیز انجام می‌شود که گاهی به آن واکسن ب کمپلکس گفته می‌شود.

تزریق به صورت زیرجلدی (زیر پوستی) یا عضلانی (در عضله) انجام می‌شود.

یکی از بزرگترین مزایای قرص‌های خوراکی، سهولت مصرف است.

مقایسه قرص و آمپول نوروبیون

مصرف نوروبیون به صورت قرص خوراکی یا تزریقی مزایا و معایبی دارد:

با این حال، ممکن است عوارض جانبی برای مصرف مکمل خوراکی نوروبیون وجود داشته باشد که باید در نظر گرفته شود:

آمپول نوروبیون نسبت به قرص آن، میزان جذب بالاتری در بدن دارد.

با این وجود، هم قرص‌های خوراکی نوروبیون و آمپول نوروبیون، هردو راه‌های موثری برای تقویت سلامت کلی بدن و مدیریت کمبود ویتامین ب هستند. هر دو نیز گزینه‌های خوبی برای ارتقای عملکرد مطلوب بدن به شمار می‌روند.

اما در نهایت، تاثیرگذاری آن‌ها به ویژگی‌های جسمی فرد، علاقه وی، شدت بیماری و بودجه بستگی دارد.

سابقه آلرژی و وضعیت پزشکی فعلی افراد نیز از جمله عوامل مهمی هستند که ممکن است هنگام توصیه یا تجویز مکمل‌های نوروبیون توسط پزشک در نظر گرفته شوند.

در کنار تمام این موارد باید به این نکته نیز توجه داشت که شرکت سازنده مکمل نیز به همان اندازه در مرغوب بودن دارو نقش دارد که انتخاب بین دوزهای نوروبیون و یا نوع مکملی که فرد می‌خواهد مصرف کنید.

برخی از تولیدکنندگان ممکن است محصول خود را با آب رقیق کرده یا مواد پرکننده اضافه کنند. به همین دلیل، مهم است که نوروبیون از یک برند قابل اعتماد خریداری شود. مشورت با پزشک در این زمینه نیز می‌تواند انتخاب مطمئن و عاقلانه‌ای باشد.

 

فواید آمپول نوروبیون چیست؟

مزیت اصلی مصرف نوروبیون یا ترکیبات مشابه ویتامین‌های B، پیشگیری یا درمان کمبود خفیف ویتامین B است.

ویتامین‌های B نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن دارند. به عنوان مثال، آن‌ها از سیستم عصبی سالم حمایت و به ایجاد گلبول‌های قرمز خون، متابولیسم خوب و ​​استفاده از مواد مغذی خاص در بدن کمک می‌کنند.

آمپول نوروبیون همچنین برای موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

یکی از عوارض کمبود نوروبیون در بدن، استرس و اضطراب است.

همان‌طور که مشاهده شد، ویتامین‌های B نیز مانند سایر ویتامین‌ها نقش حیاتی در بسیاری از عملکردهای بدن دارند.

نوروبیون با کمک به جلوگیری از کمبود ویتامین B، می‌تواند به حمایت از سلامت کلی بدن کمک کند. افراد مشکوک به کمبود ویتامین باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند.

پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کمبودها انجام دهد و درمان‌ها و مکمل‌های مناسب را توصیه کند.

علاوه بر این، ویتامین‌های B1، B6 و B12 به دلیل نقشی که هر کدام به صورت جداگانه ایفا می‌کنند و به دلیل پیوندهای بیوشیمیایی بین آن‌ها، برای متابولیسم در سیستم عصبی محیطی و مرکزی اهمیت ویژه‌ای دارند که استفاده ترکیبی آن‌ها به صورت آمپول نوروبیون را توجیه می‌کند.

پژوهش‌ها نشان داده است که تجویز ویتامین‌های B به صورت تکی، باعث بهبود ریکاوری عملکردی عصب و عصب‌سازی مجدد عضلانی می‌شود، اما تجویز ترکیبی از ویتامین‌های تیامین، پیریدوکسین و کوبالامین، اثر بهتری بر سیستم بدن می‌گذارد.

آمپول نوروبیون شامل چه ویتامینهایی است؟

آمپول نوروبیون حاوی ترکیبی از مواد فعال نوروتروپیک کمپلکس ویتامین B است. ویتامین‌های تیامین (B1)، پیریدوکسین (B6) و کوبالامین (B12) موجود در آن، نقش خاصی به عنوان کوآنزیم در متابولیسم سیستم عصبی مرکزی و محیطی دارند.

این ویتامین‌ها مواد مغذی ضروری هستند که بدن قادر به سنتز آن‌ها نیست. تزریق نوروبیون کمبودهای ناشی از مصرف ناکافی ویتامین‌های مغذی را متعادل نموده و مقادیر مورد نیاز کوآنزیم‌ها را در بدن تامین می‌کند.

آمپول نوروبیون حاوی ترکیبی از مواد فعال نوروتروپیک کمپلکس ویتامین B است.

میزان ترکیبات موجود در نوروبیون به شرح زیر است:

علائم کمبود نوروبیون در بدن چیست؟

کمبود نوروبیون به معنی کمبود ویتامین‌های ضروری بدن است که مسلما در صورت شدت یافتن، علائمی را از خود برجای خواهد گذاشت. این علائم به ترتیب زیر هستند:

نارسایی قلبی یکی از علائم کمبود نوروبیون است.

چرا تزریق نوروبیون تجویز میشود؟

علل تجویز آمپول نوروبیون، معمولا به یکی از دلایل زیر است:

تاثیر آمپول نوروبیون بر کمبودهای تغذیهای

کمبود مواد مغذی زمانی رخ می‌دهد که بدن مقدار لازم ماده مغذی را از غذا جذب یا دریافت نکند. کمبودها می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی، اختلالات پوستی، رشد کوتاه یا ناقص استخوان و حتی زوال عقل (اختلال در توانایی فکر کردن و یادآوری) شود.

آمپول نوربیون علاوه بر کمک به درمان کمبودهای تغذیه‌ای به بدن کمک می‌کند تا قدرت استفاده از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها برای انرژی و ساخت پروتئین‌های جدید را پیدا کند.

تاثیر آمپول نوروبیون بر نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی یک بیماری ناشی از آسیب به اعصاب واقع در خارج از مغز و نخاع (اعصاب محیطی) است. این آسیب باعث ضعف، بی‌حسی و درد در دست و پا شده و بر هضم، ادرار و گردش خون نیز تأثیر می‌گذارد.

تزریق نوروبیون برای تسکین علائم آسیب عصبی در پا و دست نیز کاربرد دارد.

تاثیر آمپول نوروبیون بر کم خونی مگالوبلاستیک

کمبود ویتامین B-12 باعث وضعیتی می‌شود که در آن مغز استخوان به جای گلبول‌های قرمز طبیعی و سالم، گلبول‌های قرمز بزرگ، غیرطبیعی و نابالغ تولید می‌کند که نهایتا منجر به کم خونی می‌شود.

برای درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 از تزریق نوروبیون استفاده می‌شود.

با وجود اینکه نوروبیون یک مکمل غذایی است اما برای افراد زیر 14 سال توصیه نمی‌شود.

از چه سنی میتوان از نوروبیون استفاده کرد؟

با آنکه آمپول نوروبیون شامل ویتامین‌های مختلف است اما برای کودکان و افراد زیر 14 سال توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است دچار عوارض نوروبیون شوند. به همین دلیل بدون مشورت و تجویز پزشک برای کودک و نوجوان خود آمپول نوروبین را تزریق نکنید.

چه کسانی باید آمپول نوروبیون مصرف کنند؟

بسیاری از افراد به اندازه کافی از انواع ویتامین B از طریق خود دریافت می‌کنند، اما برخی افراد نیز در معرض خطر کمبودهای خاص هستند که باید از مکمل‌های نوروبیون مثل آمپول نوروبیون یا قرص آن استفاده کنند:

زنان باردار که در معرض خطر کمبودهای خاص هستند، باید از آمپول نوروربیون استفاده کنند.

درحالی‌که مصرف نوروبیون ممکن است به پیشگیری یا درمان کمبود ویتامین B کمک کند، اما در برخی موارد ممکن است کافی نباشد. کمبود شدید ویتامین B ممکن است نیاز به دوزهای بسیار بالاتری داشته باشد که تحت نظر پزشک تجویز می‌شود.

برخی افراد نیز از مکمل‌های ویتامین B، مانند نوروبیون برای جلوگیری از سایر بیماری‌ها از جمله مشکلات عصبی استفاده می‌کنند. ویتامین‌های B برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن ضروری هستند، اما اگر فردی ویتامین‌های کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کند، معمولاً نیازی به مصرف این مکمل‌ها نخواهد داشت.

گاهی برای جلوگیری از عود بیماری، قرص‌ها همراه با آمپول نوروبیون تجویز می‌شوند.

تجویز تزریقی نوروبیون سطح سرمی بالاتری از ویتامین را نسبت به تجویز خوراکی تولید می‌کند.

تجویز تزریقی نوروبیون سطح سرمی بالاتری از ویتامین را نسبت به تجویز خوراکی تولید می‌کند. بنابراین استفاده از فرمولاسیون تزریقی ویتامین B1، B6 و B12، به‌ویژه در شروع درمان مناسب است.

در این رابطه باید این واقعیت را در نظر گرفت که در افراد دیابتی یا الکلی – که بخش بزرگی از بیماران مبتلا به پلی نوروپاتی را تشکیل می‌دهند – اختلالات گوارشی اغلب وجود دارد که ممکن است بر جذب ویتامین‌های خوراکی نیز تأثیر بگذارد.

نوروبیون برای افراد دیابتی

بیماران دیابتی به دلیل داروهایی که مصرف می‌کنند، مانند متفورمین، دچار کبود ویتامین b12 هستند و جزو کسانی محسوب می‌شوند که باید مکمل‌های لازم مانند نوروبیون را دریافت کنند.

نوروبیون برای مردها

ویتامین B12 و دیگر ویتامنی‌های گروه ب نقش کلیدی در بدن مردان و قوای جنسی و میزان باروری دارد. متأسفانه بسیاری از مردان از طریق رژیم غذایی یا وسایل طبیعی ویتامین B کافی دریافت نمی‌کنند.

بدون مقدار مناسب ویتامین B، مردان ممکن است احساس تنبلی، افسردگی، فراموشی و کاهش میل جنسی کنند. به همین دلیل پزشک توصیه به برنامه غذایی سرشار از انواع ویتامین خانواده ب و آمپول یا قرص نوروبیون می‌کند

 

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا