اقتصادی

آرامش بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟

از زمان رسیدن بازار مسکن به ثبات قیمت و سقوط معاملات ، تقریباً دو ماه می گذرد و مطالعات غیررسمی نشان می دهد که میزان افت ماهانه تهران از 1.1 درصد در دسامبر به 3.5 درصد در ژانویه رسیده است. خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند. با این حال ، به گفته کارشناسان ، تغییرات در بازار مسکن به دلیل ماهیت آن کند است.

به گزارش تیتر اول ، در ماه های اخیر بازار مسکن آرام شده است. البته ، نوعی کاهش غیر تورمی. تجارت در تهران با 2555 واحد به حدود یک دهم روند عادی بازار رسیده است ، این بدان معناست که معاملات مسدود شده است. قیمت ها نیز کاهش یافته است. براساس اعلام دسامبر بانک مرکزی ، از 6 نوامبر تا 12 ژانویه ، براساس نرخ آگهی املاک و مستغلات ، قیمت های پیشنهادی در تهران حدود 22 درصد و نرخ رشد ماهانه نهایی یک درصد کاهش یافته است. شنیده ها حاکی از آن است که نرخ ماهانه کاهش قیمت در 20 روز اول ژانویه به 3.5 درصد رسیده است.

وزیر: ما اجازه نمی دهیم سرمایه های سرگردان وارد بازار مسکن شوند

کارشناسان عواملی مانند ثبات نرخ ارز ، کاهش انتظارات ، ناتوانی پیشنهاد دهندگان واقعی ، تعلیق معاملات سوداگرانه و تأثیر رویدادهای سیاسی بر رکود بازار مسکن را نسبت می دهند. وزیر راه و شهرسازی گفته است که بازار مسکن چندین ماه است که آرام شده و اجازه ورود سرمایه های سرگردان به این بازار را نمی دهیم. محمد اسلامی نیز با پیشنهادات را در تبلیغات سایت قرار دهید وی به این ممنوعیت که سه روز قبل و هشت ماه بعد اعمال شده بود اعتراض کرد و گفت ما از دادستانی خواسته ایم که جلوی این کار را بگیرد.

ثبات نسبی در بازار مسکن بر شرایط مسلط است ، جایی که بیشتر کارشناسان معتقدند این روند حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران ادامه خواهد داشت. مصطفی قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات ، می گوید برخی از بنگاه های املاک و مستغلات آنها در هر متر 10 میلیون گوجه فرنگی را تخفیف می دهند و هیچ کس خرید نمی کند.

در سمت تقاضا ، قیمت مسکن انتظار می رود در حالی که بازار مصالح ساختمانی از سال گذشته رشد کرده است. اگرچه ساخت و سازها در سراسر کشور در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است ، اما به نظر می رسد اجرای پروژه اقدام ملی در افزایش پروانه های ساختمانی مثر بوده است. از آنجا که صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران در نیمه نخست امسال نسبت به شش ماهه سال گذشته 14 درصد کاهش نشان می دهد.

این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه های مسکن تأثیر بگذارد. به گفته تولید کنندگان ، قیمت تقویت کننده در سال گذشته از 4200 گوجه در هر کیلوگرم به 14000 تا 15000 گوجه فرنگی و قیمت سیمان از هر 10000 بسته گوجه فرنگی به 26000 تا 29 000 گوجه فرنگی و گاهی 31،000 گوجه افزایش یافته است.

وام های بانکی ناکارآمد هستند

در هر صورت بازار مسکن در رکود است و وام های بانکی کمکی به رکود نمی کند. به لطف کارخانه 160 میلیون گوجه فرنگی ساکن اول ، که با پس انداز یک ساله به زوج تهرانی پرداخت شد ، فقط حدود شش متر خانه در تهران می توان خریداری کرد. اما سپرده جدید این وام حدود یک ماه پیش توسط سیستم بانکی لغو شد. روز گذشته ، در آستانه سالگرد تأسیس بانک و دهه مبارک فجر ، با هدف تقویت قدرت خرید داوطلبان ، بانک مسکن طرحی را برای داوطلبان تصویب کرد که نیمی از وام 200 میلیون تومانی را با خرید TSE و نیمه دیگر را بدون خرید خریداری کنند. و وام را به مدت پنج سال تسویه کنید. در حالی که طبق برنامه قبلی که 12 سال دوره بازپرداخت داشت ، پرداخت های ماهانه حدود 4 میلیون و 300 هزار گوجه فرنگی بود و البته اقساط وام جدید به حدود دو برابر مبلغ خواهد رسید.

حداکثر تعداد گواهینامه های حق تقدم برای زوج های تهرانی 200 میلیون تومان است که با وام جعلی مبلغ 240 میلیون تومان است. مراکز استانی و شهری با بیش از 200000 نفر سکنه 160 میلیون گوجه فرنگی دارند ، در حالی که شهرهای دیگر 120 میلیون نفر جمعیت دارند. متقاضیان این گزینه ها می توانند تا 50٪ مبلغ شی را تا سقف معینی از شی بدون ودیعه در مدت ذکر شده دریافت کنند.

بازار مسکن تغییر جهت داده است

مهدی روانشادنیا ، کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش 1.1 درصدی ماهانه قیمت مسکن در تهران در ماه دسامبر ، گفت: “در حالی که این کاهش با توجه به افزایش ماهانه بیش از 10 درصد قابل توجه نیست ، اما این نشان دهنده تغییر جهت بازار از رشد نامحدود. ” برای یک دوره ثبات نسبی.

وی اظهار داشت: به نوعی پیش بینی های آبان و دسامبر به حقیقت پیوسته است و به نظر می رسد قیمت ها وارد مرحله نوسان و تثبیت كمی شده و از تورم اصلی دور هستند و حداقل تا شش ماه دیگر با چنین بازاری روبرو خواهیم شد.

روانشادنیا ابراز امیدواری کرد که تسهیل روند مجوز ساخت و ساز ، بهبود فضای کسب و کار در صنعت ساخت و ساز ، حمایت دولت و تغییر رویکردها از کاهش بیشتر عرضه این ساخت و ساز و مسکن و در نتیجه التهاب بازار جلوگیری کند.

با این حال ، بیت الله ستاریان ، کارشناس اقتصاد مسکن می گوید: من معتقدم که بازار مسکن در مسیر رکود اقتصادی نیست زیرا در 50 سال گذشته ما همیشه با کمبود مسکن روبرو بوده ایم. من قبول ندارم که بعضی از مقامات هم بگویند قیمت مسکن حباب دارد. از این گذشته ، این حباب چیست که طی 50 سال تخلیه نشده است؟

آقای ستاریان با تأکید بر اینکه نمی توان انتظار داشت قیمت مسکن در میان مدت و بلند مدت کاهش یابد یا حتی ثابت بماند ، تأکید کرد: من معتقدم تغییراتی در سطح بین المللی ایجاد شده است که اقتصاد ایران را به یکی از مهمترین در آینده در جهان تبدیل خواهد کرد. زیرساخت های این توسعه باید مورد توجه قرار گیرد ، به ویژه در بخش مسکن.

سایه تورم ساختاری در بازار املاک و مستغلات

به همین ترتیب ، مهدی سلطان محمدی ، یکی از فعالان ساخت و ساز ، گفت که سقوط قیمت ها ابتدا به صورت سقوط تجارت نمایان می شود که اکنون شاهد آن هستیم: “در کوتاه مدت ، قیمت مسکن سقوط خواهد کرد ، اما سایه تورم ساختاری به دلیل سیاست های پولی و مالی ضعیف ، این امر همچنان اقتصاد کشور را در میان مدت و بلند مدت تهدید می کند. حتی در لایحه بودجه 1400 مشاهده می کنیم که آنها قصد دارند آن را قبل از افزایش درآمدهای نفتی خرج کنند ، که این بازتاب قیمت کالاها ، از جمله مسکن را نشان می دهد.

مسکن در تهران هر متر مربع 26.9 میلیون تومان

به گزارش تیتر اول ، دسامبر 2016 متوسط ​​قیمت مسکن در تهران پس از معاملات آن ماه 26 میلیون و 910 هزار گوجه فرنگی در متر مربع بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 1.1 درصد کاهش و 98.9 درصد افزایش نشان می دهد. طبق اطلاعات ارائه شده توسط بانک مرکزی ، تعداد معاملات در دسامبر سال 1399 حدود 6/2 هزار معامله بوده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 73.2 درصد کاهش نشان می دهد. مطالعه ای در مورد توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران بر اساس عمر ساختمان نشان می دهد که بیشترین سهم در واحدهای زیر پنج سال ساخت با سهم 39.1٪ است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا