چرا پلی استیشن ۵ بخریم؟ چرا این کنسول گران است؟

اکثر کسانی که قصد خرید پلی استیشن ۵ را دارند به دلیل قیمت بالای این کنسول بازی همواره دنبال پیدا کردن بهترین زمان برای خرید این کنسول هستند. بعضی دیگر از افراد تمایل دارند در عید نوروز پلی استیشن ۵ را تهیه کنند و گمان می کنند که تا عید کنسول بازی PS5 ارزان می شود. ما از زبان توتوتین آماری را در اختیاراتان قرار میدهیم که به کمک آن بتوانید بهترین و مناسب ترین زمان برای خرید PS5 را پیدا کنید. تا در تعطیلات نوروز از بازی کردن با این کنسول بازی نسل نهم نهایت لذت را ببرید.

آیا می دانستید اولین کنسول بازی PS5 در ایران با چه قیمتی فروخته شد؟

اولین واردات کنسول های بازی PS5 به تعداد محدود ۵ دستگاه و در تهران صورت گرفت و اولین شخصی که کنسول PS5 را خرید برای آن بهای ۵۰ میلیون تومان پرداخت کرد. و چهار کنسول دیگر بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان معامله شدند. درست است که این مبلغ خیلی زیاد به نظر می رسد ولی افرادی بودند که به شدت تمایل داشتند جزء اولین نفراتی باشند که صاحب پلی استیشن فایو می شوند پس در نتیجه، حاضر شدند چنین بهای سنگینی را پرداخت کنند. البته که به مرور این قیمت پایین آمد و نهایتا بعد نوسانات خیلی شدید بالاخره قیمت آن به زیر ۳۰ میلیون تومان هم رسید.

تغییرات قیمت PS5 از زمان عرضه تا کنون

در فروش اول در فروشگاه های توتوتین با مبلغ ۲۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان در آبان ماه سال ۹۹ آغاز شد و ماه به ماه این قیمت متغیر بود، طوری که در آذر ماه این قیمت به ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان رسید، در دی ماه قیمت کنسول حدود ۴ میلیون تومان افت داشت و به مبلغ ۲۴,۷۰۰,۰۰۰ رسید این افت قیمت ادامه پیدا کرد تا جایی که در اردیبهشت ۱۴۰۰ کنسول بازی پلی استیشن ۵ با قیمت ۲۱,۳۰۰,۰۰۰ نیز فروخته شد اما این آخرین دفعه ای بود که PS5 افت قیمت داشت، از این تاریخ به بعد مجدد تغییرات قیمت روند صعودی گرفت تا جایی که قیمت امروز آن ( آذر ۱۴۰۰ ) به ۲۷,۸۰۰,۰۰۰ نیز رسیده است.

بررسی روند بازار خرید و فروش PS5 در ایران

بر خلاف انتظار، هر زمان که قیمت PS5 بالا می رود تعداد درخواست ها برای خرید آن  به طرز شگفت انگیزی زیاد می شود و هر زمان قیمت پایین می آید به شدت تقاضای خرید کاهش می یابد، احتمالا تصور افراد اینگونه است که زمانی که قیمت ها روند نزولی می گیرد به امید اینکه بتوانند با پایین ترین قیمت کنسول را تهیه کنند صبر می کنند ، این خریداران تصور می کنند که این روند نزولی دائمی است و به نقطه ای می رسد و متوقف می شود و زمانی که قیمت ناگهان تغییر می کند و افزایش میابد این نگرانی که قیمت با سرعت زیاد می شود و ممکن است آن ها دیگر نتوانند صاحب پلی استیشن فایو شوند باعث می شود که هر چه سریعتر دست به کار شوند و خرید خود را انجام دهند.

عوامل تاثیر گذار روی قیمت PS5

تغییر قیمت کنسول پلی استیشن ۵ به عوامل مختلفی مثل تغییر قیمت دلار، تغییر قیمت درهم، تامین جنس توسط شرکت سونی و واردات کنسول بازی وابسته است. هر یک از این موارد می توانند تک به تک و یا با هم بر روی قیمت کنسول های PS5 اثر داشته باشند. به فرض مثال در آبان سال ۹۹ قیمت کنسول در حدود ۲۸ الی ۲۹ میلیون تومان بود و دلیل آن، عدم وجود پلی استیشن فایو در بازار جهانی بود یعنی حتی در سایت آمازون هم این کالا ناموجود بود، بعد از تامین جنس توسط شرکت سونی و موجود شدن PS5 در بازار انتظار می رفت قیمت ها پایین بیاید ولی به دلیل بالا رفتن قیمت دلار، قیمت پلی استیشن فایو در ایران همچنان بالا ماند، حال شما با دانستن و به کارگیری این آمار  و اطلاعات می توانید یک پیش بینی نسبی برای تغییرات قیمت PS5 داشته باشید و تصمیم بگیرید چه زمانی خرید خود را انجام دهید.

چرا وقتی دلار بالا میره قیمت PS5 زیاد میشه ولی وقتی دلار پایین میاد PS5 ارزان نمیشه؟

قطعا با بالا رفتن قیمت ارز قیمت کنسول پلی استیشن ۵ هم بالا می رود به این دلیل که فروشگاه ها برای اینکه قدرت خرید برای جنس جدید را داشته باشند مجبور هستند قیمت فروش را زیاد کنند ولی زمانی که قیمت ارز پایین می آید به دو دلیل قیمت کنسول بازی PS5 آنقدر که بالا رفته پایین نمی آید. علت اول این است که فروشگاه های عرضه کننده، خرید کالای خود را با قیمت بالا انجام داده اند، وقتی فروشگاهی خرید خود را با قیمت بالا انجام بدهد مجبور است برای اینکه ضرر نکند با همان قیمت بالا کنسول های خود را بفروشد و علت دوم این است که وقتی نرخ ارز نوسان دارد بازار وارد هیجان می شود و تا فروشنده ها از ثبات نرخ ارز مطلع نشوند حاضر به فروش کنسول بازی با قیمت پایین تر نیستند. پس در نتیجه حتی  اگر قیمت ارز پایین بیاید قیمت پلی استیشن ۵ خیلی کم ارزان می شود.

اگه قرار باشه PS5 ارزون بشه چقدر ارزون میشه؟

با توجه به تجربه ای که در خرید و فروش کنسول های بازی بخصوص پلی استیشن ۵ در بازار ایران به دست آوردیم و همچنین به دلیل نوسانات قیمت پلی استیشن ۵، پیش بینی می کنیم که اگر قرار باشد پلی استیشن ۵ ارزان شود نهایتا به اندازه دو میلیون تومان ارزان تر خواهد شد ولی این کاهش قیمت به این زودی ها نخواهد بود.

واقعیت قیمت PS5 در عید نوروز از زبان فروشگاه توتوتین

خیلی از افراد با تصور اینکه پلی استیشن ۵ تا عید نوروز قطعا ارزان تر می شود منتظر نشسته اند تا بعد از پایین آمدن قیمت خرید خود را انجام دهند ولی اگر از ما می شنوید منتظر نمانید، با توجه به تجربه ای که از تغییرات قیمت ارز داریم و همچنین تجربه سال گذشته، هرچه به عید نزدیک تر شویم قیمت کنسول PS5 گران تر خواهد شد و پیش بینی می کنیم که قیمت در اواخر اسفند ماه دو میلیون تومان بیشتر از قیمت امروز باشد در نتیجه اگر قصد خرید دارید وقت را از دست ندهید و در خرید خود اندازه حداقل دو میلیون تومان جلوتر باشید.

منبع : حال بعد از گذشت چند دهه از عرضه‌ی اولین پلی استیشن شاهد طراحی و عرضه دستگاهی دیگر از سوی سونی هستیم؛ کنسول پلی استیشن ۵ که مدتی کوتاه بعد از عرضه به بازار ایران هم راه پیدا کرد. البته با قیمتی بسیار فضایی و ناعادلانه. شاید خیلی از افراد دلیلی برای خرید کنسول جدید سونی نداشته باشند یا حتی برعکس، با تمام وجود می‌خواهند این کنسول را بخرند اما هیچ اطلاعی درباره‌‌ی سخت‌افزار، نرم‌افزار، مشکلات و مزایای آن ندارند. با من و دنیای بازی همراه باشید تا در مقاله چرا پلی استیشن ۵ بخریم؟ چرا این کنسول گران است؟ به بررسی کنسول پلی استیشن ۵ به صورت کلی بپردازیم و به سوال‌‌ اصلی شما شما پاسخ دهیم. آیا PS5 ارزان می شود؟

هزار بار این را شنیده‌ایم؛ کمبود محصولات و نایاب شدن آن‌ها باعث گران شدن می‌شود، قاعده‌ای که کنسول‌های نسل نهمی سونی از آن مستثنا نیستند. در مدت گذشته به علت شیوع ویروس کرونا، مردم بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند، چه برای انجام کار و چه برای انجام تفریحات مختلف. به همین علت می‌توان گفت که چند ماهه‌ی گذشته یکی از بهترین زمان‌ها برای فروش کالا، ارائه دادن خدمات یا هرچیز دیگری به صورت آنلاین بوده است. حال به این فکر کنید که به علت شیوع کرونا شما نمی‌توانید از خانه بیرون بروید، چه می‌کنید؟ خب اول از همه به دنبال تفریحی برای گذراندن اوقات خود می‌گردید؛ کاری که خیلی از افراد آن را با تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند. همین جا است که بحث کمبود به میان می‌آید.

همانطور که گفتیم به علت شیوع ویروس کرونا بیشتر مردم در خانه هستند. این باعث می‌شود که شرکت‌های تولید کننده‌ی تراشه از سامسسونگ گرفته تا TSMC در کمترین حد فعالیت خود باشند و نتوانند به اندازه‌ی نیاز تراشه تولید کنند. همچین به علت تقاضای زیاد مردم، هرچقدر هم که تولید زیاد شود از جهتی دیگر تقاضا وجود دارد. این دو عامل دست به دست همدیگر داده‌اند تا کالا‌های مختلفی از کنسول‌های بازی گرفته تا قطعات سخت‌افزاری به شدت افزایش قیمت داشته باشند. همچنین قابل توجه است که به علت اینکه در اوایل تولید کنسول‌ها هستیم به احتمال زیاد شاهد مشکلات زیادی در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن‌ها باشیم که در طراحی‌های اولیه یا اصطلاحن پرتوتایپ‌ها وجود دارند. پس به همین علت توصیه می‌شود که تا زمان نهایی و پایدار شدن این کنسول‌ها چه از نظر قیمت و چه از نظر پرفورمنس و کارایی صبر کنید.

قابل توجه است که تنها دلیل گرانی کمبود و تقاضای زیاد نیست. با توجه به نرخ دلار، تورم و البته از همه مهم‌تر گمرک، شاهد قیمت‌های بعضاً فضایی و من در آوردی هستیم. در این بین دلالان هم از موقعیت سوء استفاده می‌کنند و برای خود سود چند میلیونی کنار می‌گذارند.

چرا پلی استیشن ۵ بخریم – آیا PS5 ارزان می شود؟ 

طبق اطلاعات موجود و اخبار منتشر شده. شرکت‌های تراشه سازی دنیا با همکاری هم، تمام توان و پشتکار خود را گذاشته‌اند تا ظرفیت تولید خود را در ۶ ماه الی ۱ ساله‌ی آینده افزایش دهند. Tsmc در بیانیه‌ی رسمی خود اعلام کرده که در سال ۲۰۲۲ شاهد اضافه شدن خط تولید جدیدی به شرکت آن‌ها خواهیم بود که ظرفیت تولید تراشه را در مدتی کوتاه به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش می‌دهد. این بدین معنی است که با از بین رفتن کمبود تراشه و همچنین کمتر شدن تقاضا به مرور زمان (در طول ۶ ماه الی یک ساله آینده افراد زیادی به خرید کنسول و سخت‌افزار می‌پردازند و این باعث می‌شود بخشی از نیازها مرتفع شود) شاهد افت قیمت کنسول‌های نسل نهم در کشورمان ایران خواهیم بود.

PS5 بخریم یا نه؟ چرا پلی استیشن ۵ بخریم؟

بر خلاف نکاتی که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم کنسول نسل نهمی سونی پر از نکات مثبت، هیجان انگیز و جذاب است که می‌تواند شما را به خرید هرچه سریع‌تر آن ترغیب کند. در این بخش به مهمترین نکاتی می‌پردازیم که باعث می‌شود پلی استیشن ۵ ارزش خرید بالایی داشته باشد.

انحصاری‌های با کیفیت

همچنین قابل توجه است که در چند سال اخیر شاهد افزایش کارکنان و اضافه شدن افراد زیادی به تیم‌ها و کمپانی‌های زیر دست سونی بوده‌ایم. برای مثال چند ماه پیش بود که ناتی داگ از تأسیس استدیویی جدید خود رونمایی کرد.

با ورود به نسل نهم بازی‌های ویدئویی، طراحان و متخصصان سونی دست به کار شدن تا بار دیگر با ابداع و توسعه‌ی دسته‌ی بازی بتوانند تجربه‌ی بازیکنان را متحول کنند. در این بین شاهد نکات بسیار جذابی بودیم که باعث می‌شود دسته‌ی دوال سنس یک انقلاب در این بخش باشد و بتواند تجربه‌ی جدیدی را در اختیار شما قرار دهد. مهم‌ترین آن‌ها را می‌تواند آداپتیو تیریگر و هپتیک فیدبک دانست که به شما کمک می‌کنند تجربه‌ی واقع‌گرایانه‌تری از بازی خود داشته باشید.

چرا پی اس فایو بخریم – پشتیبانی از فورکی و ۱۲۰ فریم بر ثانیه

آیا PS5 ارزان می شود  – حافظه‌ی SSD

اولین نسل از بازی‌های ویدئویی که کنسول‌ها نیز از حافظه‌ی پر سرعت SSD استفاده می‌کنند و دیگر خبری از هارد‌های مکانیکی نیست. با این کار سونی و مایکروسافت توانسته‌اند دریچه‌ی جدیدی را به دنیای گیم باز کنندY کوتاه شدن لودینگ‌ها، حذف استاتر و لگ‌ها (نسخه کنسولی بازی) و از این قبیل مشکلات به حداقل خود می‌رسند. همچنین لول دیزاینر‌ها بسیار دست باز‌تری برای انجام کار خود دارند و همانطور که در تریلر رچت اند کلنک شاهد بودیم بدون هیچ صفحه‌ی لودینگی مپ بازی به کلی دچار تغیییر شد.

چرا پلی استیشن ۵ بخریم – صدای سه بعدی

هدف از معرفی این قابلیت به نحوی ایجاد تجربه‌ای باکیفیت‌تر به بازی‌های ویدئویی است تا جایی که شما به جای استفاده از هدست، از بلندگو یا اسپیکر‌های درون خود کنسول استفاده کنید. محوریت اصلی این قابلیت را می‌توان در بازی‌های آنلاین دانست چرا که گرفتن صدا و جهت گیری یکی از مهمترین نکات آن‌ها است. این قابلیت که با نام Immersive Sound شناخته می‌شود می‌تواند کنسول شما را به یک اسپیکر سینمایی تبدیل کند.

رابط کاربری جدید پی اس فایو

در کنسول پلی استیشن ۵ شاهد استفاده از رابط کاربری جدیدی هستیم که هدف اصلی آن راحتی بازیکنان است. شما می‌‌توانید با یک دکمه اسکرین شات بگیرید، بازی خود را ضبط کنید یا تمام صدا‌ها را قطع کنید. این قابلیت‌ها همگی قابل تغییر و تنظیم هستند که همه چیز را هیجان انگیزتر می‌کند‌. همچنین قابل توجه است که نرم افزاری‌های بخصوص برای این کار‌ها تعیین شده و همچنین کیفیت ویدئو‌های ضبط شده افزایش چشمگیری داشته است. قابل توجه است که تمام این کارها با دسته‌ی جدید کنسول یعنی دوال سنس انجام می‌شود.

آیا Pقصه تکراری بین ما گیمرها و فروشندگان کنسول‌های بازی، گران‌فروشی بسیاری از آن‌ها در روزهای ابتدایی عرضه کنسول‌ها است. حالا که در نسل نهم هستیم و ویروس کرونا هم همه‌چیز را عجیب‌تر کرده، پلی استیشن 5 در ایران قیمتی نزدیک به ۳ برابر قیمت دلاری خود دارد. پشت این قیمت نجومی قصه‌ای دراز است که در ادامه آن را برای شما تعریف خواهم کرد.

هیچ چیز سرجایش نیست

برای آن که از قیمت پلی استیشن 5 باخبر شوم، اول از همه سر به توپخانه زدم. فروشگاه‌های اطراف توپخانه و به‌خصوص مغازه‌های پاساژ لبافی نژاد، سال‌های طولانی‌ست که مرکز فروش کنسول‌ها و بازی‌های ویدیویی هستند. نکته‌ عجیب در مورد گردشی که در این محل داشتم این بود که برخلاف معمول، بسیاری از مغازه‌های این منطقه هیچ پلی استیشن پنجی برای فروش نداشتند.

فروشنده‌های توپخانه معمولا در دادن قیمت بسیار هماهنگ بایکدیگر عمل می‌کنند اما به نظر می‌رسد اوضاع فروش پلی استیشن 5 بسیار عجیب‌تر و گیج‌کننده‌تر از این حرف‌ها است. تعداد زیادی از فروشنده‌ها پلی استیشن 5 را موجود ندارند و برخی دیگر از آن‌ها هم با وجود نداشتن این کنسول در ویترین مغازه خود، قیمت‌هایی نزدیک به ۲۸ میلیون تومان را به مشتریان می‌دهند. در مورد دلیل این اتفاق از یکی از فروشنده‌های توپخانه پرسیدم و او این‌گونه به من جواب داد:

بار پلی استیشن 5 خیلی محدوده چون هنوز خیلی از همکارها نتونستند که کنسول رو وارد کنند. اکثر شهرهای حوزه خلیج فارس که بارهای ما از اون‌جا برامون می‌رسند، خودشون مشکل موجودی کنسول دارند و به همین خاطر هم سخت است که بشود تعداد زیادی PS5 وارد کرد.

همان‌طور که پیش از این هم بارها در ویجیاتو من و همکارانم گفته بودیم، سونی در حال حاضر با یک مسئله جدی در مورد تامین موجودی پلی استیشن 5 روبرو است. به‌طوری که همین حالا و در روز کریسمس، هشتگ NoPS5 در حال ترند شدن است. به این معنا که حتی در بازارهای اصلی فروش کنسول که شامل آمریکای شمالی و بعد از آن اروپا می‌شود، همچنان به راحتی و با همان قیمت ۵۰۰ دلاری نمی‌توانید به پلی استیشن 5 برسید.

برای مثال خودم با یکی از دلالان فروش پلی استیشن 5 در آمریکا صحبت کردم. او گفت که می‌تواند با ۱۰۰ دلار بیشتر، یک پلی استیشن 5 برای من جور کند. وقتی که چنین شرایطی بر بازار فروش کنسول نسل بعدی سونی حاکم است، دور از انتظار نیست که قیمت پلی استیشن 5 در بازارهای غیر رسمی مثل بازار ایران که سونی حتی در آن نماینده رسمی هم ندارد، چنین سربه فلک بکشد.

بعد از این که از رسیدن به یک قیمت معقول برای پلی استیشن 5 در توپخانه ناامید شدم. به سمت پاساژ بزرگ چارسو در نزدیکی پل حافظ چهل دقیقه‌ای قدم زدم. اوضاع در آن‌جا هم چندان فرق نداشت و بازهم نمی‌توانستید پلی استیشن 5 را به صورت موجود در مغازه‌های این پاساژ و ساختمان‌های اطراف آن پیدا کنید.

یک فروشنده که به هیچ عنوان نمی‌خواست نامش فاش شود به من در مورد دلیل گرانی پلی استیشن 5 گفت:

در کل چند دلال اصلی هستند که موجودی کنسول‌های تهران و ایران را تامین می‌کنند. آن‌ها به خاطر کمبود موجودی کنسول در کشورهای همسایه هنوز نتوانستند بار مورد نیاز داخل را تامین کنند و هر کنسولی که از مرز رد میشه و به ایران میرسه، یه‌جورایی حکم یه گنج رو داره و به همین خاطر هم با یه قیمت خیلی بالا فروخته میشه. الان هم تقریبا هیچ فروشگاهی کنسول رو موجود نداره و اگر به یه دلال خوب دسترسی داشته باشه کنسول رو با یکم سودی که خودش می‌بره از دلال برای مشتری‌های لاکچری تهیه می‌کنه. بعضی‌ها هم که به دلال‌ها دسترسی ندارند کلا بی‌خیال PS5 شدند یا باز خودشون یه سودی روی سودی که سایر همکارایی که به دلال دسترسی دارند می‌گیرند و کنسول رو برای مشتری‌ها تهیه می‌کنند.

جدا از واردکنندگانی که پلی استیشن 5 راه به سختی به ایران می‌رساند و مشکل کمبود موجودی کنسول در سطح جهانی، یک موضوع مهم دیگر هم باعث شده تا قیمت پلی استیشن 5 به شکل عجیبی بالا برود. در حال حاضر صدور ویزا و مسافرت به امارات متحده عربی از هر زمان دیگری سخت‌تر است و به همین خاطر هم دسترسی این واردکنندگان به همان بازار محدود دوبی هم بسیار محدود شده و آن‌ها به سختی می‌توانند بارهای خود را به مرزهای ایران برسانند.

یعنی این واردکنندگان هم مجبور هستند که موجودی پلی استیشن 5 خود را از بازار سیاه‌های دبی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمتی بالاتر از ۵۰۰ دلار تامین کنند و هم سختی‌های گرفتن ویزای امارات باعث شده تا ترانزیت کنسول‌ها به ایران به شدت کم شده و در بسیاری از موارد تنها به موارد مسافرتی و قاچاق محدود شود. در میان همه این‌ها هزینه‌های انتقال این کنسول‌ها به ایران، قیمت بالای سفر به امارات و ارزش پایین ریال در مقایسه با سایر واحدهای پولی منطقه باعث می‌شود تا قیمت پلی استیشن 5 از آن‌چه انتظار داریم بیشتر شود.

برای درک بهتر این قضیه کافی‌ست نگاهی به قیمت ایکس باکس سری ایکس در بازار داخل داشته باشید. در حالی که سری ایکس و پلی استیشن 5 قیمت دلاری یکسانی دارند، اما پرچمدار جدید کنسول‌های مایکروسافت با قیمتی نزدیک به ۲۰ میلیون به فروش می‌رسد و تقریبا ۱۰ میلیون تومان از پلی استیشن 5 ارزان‌تر است.

قیمت منطقی سری ایکس در ایران هم نهایتا باید رقمی نزدیک به ۱۴ میلیون تومان باشد اما سختی وارد کردن کنسول در شرایط ویروس کرونا و بالا بودن هزینه وارد کردن کنسول باعث شده تا قیمت این کنسول هم به ۲۰ میلیون تومان برسد.

البته همان‌طور که گفتم از آن‌جایی که ایکس باکس سری ایکس و سری اس در بازارهای جهانی موجودی بسیار بیشتری از پلی استیشن 5 دارند، حداقل واردکنندگان می‌توانند با قیمت‌های منطقی‌تری خودشان کنسول‌ها را خریداری کنند. به جز این قضیه، به نظر می‌رسد که نجومی بودن قیمت پلی استیشن 5 دلیل مهم دیگری دارد که برای فهمیدن آن این بار سری به فروشگاه‌های شمال شهر واقع در خیابان شریعتی و خیابان ولیعصر شمال زدم.

هوای این روزهای تهران حسابی سرد است و همین قضیه هم گردش من در شمال شهر برای رسیدن به پلی استیشن 5 را سخت‌تر کرده بود. در یک عصر بارانی با یک آمریکانو و سی دقیقه‌ای توقف در یکی از کافه‌های نزدیک به میدان تجریش، خودم را گرم کردم و برای پرسجو در مورد قیمت پلی استیشن جدید سری به فروشگاه‌های اطراف این میدان زدم.

قیمت پلی استیشن 5 در این منطقه هم فرق چندانی با توپخانه و چارسو ندارد اما هر از گاهی در بعضی از فروشگاه‌ها می‌توان چهره زیبا پلی استیشن 5 را دید. باید در نظر گرفت که پلی استیشن 5 با قیمت سی میلیون تومانی‌‌ای که دارد، در حال حاضر یک سرگرمی کاملا لاکچری محسوب می‌شود و به همین خاطر هم، بدنه اصلی مشتریان این کنسول در حال حاضر نمی‌توانند آن را بخرند و تنها عده خاصی سراغش می‌روند.

یکی از فروشندگان این منطقه شهر که خودش صاحب کالاهای مغازه نبود و در واقع با یک اسپانسر فروشگاه خودش را راه انداخته بود، موجودی پلی استیشن 5 نداشت اما سرش حسابی برای فروش ایکس باکس وان ایکس، پلی استیشن 4 و لوازم جانبی این کنسول‌ها داغ بود. او به من گفت که به جز سختی واردات و کمبود جهانی موجودی پلی استیشن 5، قیمت بالای این کنسول در ایران دلیل دیگری هم دارد:

وقتی که یه واردکننده یا نماینده‌هاش با این همه سختی بالاخره ویزا می‌گیره و از بازار سیاه می‌تونه یه تعداد محدودی کنسول وارد کنه، باید کنسول رو به یه رقمی بفروشه که ارزش این همه دردسر رو داشته باشه. چون با زحمت کمتر و همون پول می‌تونست پلی استیشن 4 یا اصلا یه سری کالای دیگه بیاره که هنوز هم خیلی خوب فروش می‌رند و پول در آوردن ازشون راحت‌تره. حالا که پلی استیشن 5 رو آورده، معلومه که با سود بیشتری اون رو می‌فروشه. اون‌هم وقتی که الان تنها مشتری‌های این کنسول، گیمرهای فوق لاکچری‌اند و زیاد عدد و رقم براشون مهم نیست و سریع می‌خواند با پلی استیشن 5 تو اینستاگرامشون عکس بذارند و به دوستاشون پز بدند.

همه این اتفاقات در کنارهم باعث شدند تا قیمت پلی استیشن 5 در حال حاضر رقمی نباشد که بیشتر گیمرها بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. پاندمی کرونا، سخت شدن واردات و کمبود موجودی کنسول باعث شده که حتی برای کنسول‌هایی که دلال‌ها از بازار سیاه کشورهای خارجی هم می‌خرند، یک بازار سیاه داخلی هم شکل بگیرد و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد.

سونی قول داده که به‌زودی موجودی پلی استیشن 5 را به شدت افزایش دهد و احتمالا چند ماه آینده به خاطر واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا،‌ سفر به خارج از کشور و در نتیجه وارد کردن کنسول هم آسان‌تر خواهد شد. با باز شدن این دو گره، احتمالا قیمت این کنسول هم به شکل قابل مشاهده‌ای فروکش خواهد کرد. تا آن زمان هم بهتر است خودمان را با اخبار و ویدیوهای یوتیوبی پلی استیشن 5 و سری ایکس سرگرم کرده و خیال خرید این کنسول با قیمتی مناسب را از سرمان بیرون کنیم.

آیا شما موفق به خرید این کنسول شده‌اید؟ اگر شدید در بخش نظرات برایمان از تجربه خرید پلی استیشن 5 بنویسید. در ضمن در گزارش‌هایی دیگر حرف‌های بیشتری از وضعیت فروش کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی خواهم زد.

جهت تعمیرps۵ تماس بگیرید

ویجی‌لاگ: سوالات شما راجع به پلی استیشن 5

کپی شد https://vgto.ir/7u6

S5 ارزان می شود  – سرویس پی اس ناو

ممنون که تا اینجای مقاله با من همراه بودید، امیدوارم از مطلب براتون مفید بوده باشه.

 

 

دکمه بازگشت به بالا