چرا موهای ما سفید می شود؟

چرا موهای ما سفید می شود؟ 5 دلیل اصلی که باید در مورد سفید شدن مو بدانید

داشتن موهای مشکی و پرهیز از سفیدی زودرس مو آرزوی بسیاری از افراد است. سلول هایی به نام ملانوسیت در مو وجود دارد. وظیفه اصلی این سلول ها تولید رنگدانه اصلی مو یعنی ملانین است. به طور معمول، روند تغییر رنگ مو از 35 سالگی و با کاهش ملانین شروع می شود. البته عوامل متعددی وجود دارد که بر این سلول ها تأثیر می گذارد و سفید شدن موها را تسریع می کند. برای درمان سفیدی مو میتوانید به متخصص پوست و مو در شیراز مراجعه کنید.

ژنتیک

ژنتیک اولین و مهمترین عامل ریزش مو است. به این معنی که اگر پدر، مادر یا پدربزرگ شما از سفیدی زودرس رنج می بردند، این احتمال برای شما نیز وجود دارد.

استرس

استرس روی تمام قسمت های بدن تاثیر منفی می گذارد. از جمله عوارض جانبی آن، تأثیر روی سلول های تولید کننده ملانین و خود ملانین است.

بیماری ها

بیماری های مختلفی می توانند موهای سفید را تحت تاثیر قرار دهند. این بیماری ها شامل کم کاری تیروئید، مشکلات هیپوفیز، بیماری های PCI و بیماری هایی است که بر تولید B12، B6 و بیوتین تأثیر می گذارد.

کمبود پروتئین و مواد مغذی در بدن

این باعث کاهش تولید ملانین می شود.

هورمون ها

عدم تعادل هورمونی در بدن می تواند باعث سفیدی زودرس موها شود.

در واقع عوامل دیگری مانند مسمومیت، کمبود ویتامین D، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و عوامل دیگر نیز بر ریزش مو تاثیر می گذارند.

سفید شدن موها در میانسالی و سالمندی امری طبیعی و طبیعی است، اما گاهی دیده می شود که موهای بسیاری از افراد قبل از میانسالی شروع به سفید شدن می کند و ظاهر شاداب و جوان خود را از دست می دهد. این مورد ممکن است باعث نگرانی افکار عمومی شود و آنها را به شناخت علت این مشکل مهم سوق دهد

علل سفیدی مو

فولیکول های مو حاوی سلول های رنگدانه ای به نام ملانین هستند. سلول های ملانین به موهای شما رنگ می دهند. با افزایش سن، فولیکول های مو به تدریج رنگدانه خود را از دست می دهند و موها یکی یکی سفید می شوند. در واقع فرآیند سفید شدن مو از 35 سالگی کم رنگ می شود و دلیل علمی آن کاهش تولید ملانین است. متأسفانه عواملی وجود دارند که این روند را تسریع کرده و باعث سفید شدن زودرس موها می شوند. بیایید آنها را با هم بررسی کنیم تا در مورد انگیزه های مختلف آنها بیشتر بدانیم.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

راه های زیادی برای جلوگیری از سفیدی مو به دلیل یکی از دلایلی که در مقاله قبلی ذکر شد وجود دارد. این راه ها با توجه به هر علتی هستند:

کمبود ویتامین

اگر علت سفیدی موهای شما کمبود ویتامین هایی مانند B12، B6 و بیوتین است، می توانید با مصرف مکمل های غذایی موجود در بازار میزان آن را افزایش دهید.

بیماری

وجود بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید و عدم تعادل هورمونی در بدن با آزمایش قابل تشخیص است. در صورت وجود بیماری می توانید آن را با دارو یا هورمون درمانی درمان کنید.

سوء تغذیه

کمبود مواد مغذی و پروتئین یکی دیگر از دلایل سفیدی مو است. در این صورت می توانید با تغییر رژیم غذایی، روند جوانسازی موهای خود را آغاز کنید. گردو، تخمه آفتابگردان، لوبیا، هویج و انواع توت ها باید در رژیم غذایی شما باشد.

چاقی و افزایش وزن

اگر اضافه وزن دارید، حتما آن را کنترل کنید. به این ترتیب می توانید از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کنید.

تعادل هورمونی در بدن به هم می خورد!

چاقی، کمبود ویتامین D و آلودگی هوا از دیگر عواملی هستند که بر تولید ملانین تاثیر می گذارند. ویتامین D نقش مهمی در بدن انسان دارد. این ویتامین به بدن انرژی می دهد و به ملانین کمک می کند.

سیگار کشیدن: یک مطالعه اخیر توسط محققان پوست و مو نشان داد که استعمال دخانیات و تنباکو به ریزش مو و سفیدی زودرس کمک می کند. در واقع، سموم موجود در سیگار می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و باعث سفیدی زودرس موها شود.

نکته: خوشبختانه اگر مشکلات تیروئید باعث سفید شدن موها شود، رنگدانه پس از هورمون درمانی می تواند برگشته و مو به رنگ طبیعی خود بازگردد. مصرف قرص های ویتامین B-12 برای درمان موهای خاکستری می تواند سلامت فولیکول های مو را بهبود بخشد و رنگ موی طبیعی و واقعی را تولید کند. هیچ مدرکی مبنی بر بازگشت رنگدانه مو پس از کاهش استرس و ترک سیگار وجود ندارد! پس سعی کنید از این دو مورد خطرناک دوری کنید تا بتوانید موهای جدید و سالمی داشته باشید.

سفیدی مو از کجا شروع می شود؟

سفید شدن موها معمولاً از کنار شقیقه شروع می شود و به تدریج به سایر قسمت های سر کشیده می شود. نیمی از افراد تا سن 50 سالگی از سفیدی طبیعی موهای میانسال رنج می برند. لازم به ذکر است که برخی از قسمت های بدن دیرتر از موهای سر سفید می شوند. برای مثال موهای بدن و صورت معمولا دیرتر سفید می شوند. موهای سینه، موهای زیر بغل و موهای ناحیه تناسلی کمتر سفید می شود.

در پایان روز، سفید شدن اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد، اما اگر به زیبایی خود اهمیت می دهید، باید دلایل ذکر شده در بالا را به دقت بررسی کنید، از موارد مضر اجتناب کنید، موهای سفید خود را حفظ کنید. تا حد امکان و از زیبایی موهای خود لذت ببرید.

نکته: اصلاح مو یکی از آخرین روش هایی است که برای افرادی که موهای خاکستری دارند و بالای یک سال سن دارند توصیه می شود. سعی کنید رنگ مو را از معتبرترین برندهای موجود در بازار پیدا کنید و به کیفیت رنگ مو حساس باشید، زیرا رنگ موی ارزان و ارزان که معمولا خوب نیست به موهای شما آسیب جدی وارد می کند. و ایجاد مشکلات جدید مو.

دکمه بازگشت به بالا