عمومی

ماجرای عجیب جن‌گیری با اعمال خشونت!

اخیرا فیلم‌هایی در فضای مجازی از فردی منتشر شده که ادعا می‌کند، می‌تواند ابلیس را از درون شما به بیرون بکشد، حال بد شما را درمان کند و درهای گشایش را به رویتان باز کند. این فرد ادعا می‌کند که آگاه به علوم غریبه است و شاگردان بسیاری هم دارد که در راستای نجات مردم ایران از دست ابلیس و شیاطین کار می‌کند.

به گزارش تیتر اول، به نقل از ایسکانیوز، این فرد که مدعی پاکسازی جسم و روح مراجعان از دست شیطان است، مبالغ میلیونی از آن‌ها دریافت می‌کند و نکته قابل توجه این است که علی‌رغم مسدود شدن شماره‌های تماسش توسط دادستانی، شماره تلفن جدید معرفی می‌کند و همچنان در حال فعالیت است.

ویدیوهای منتشر شده از فعالیت این فرد حاوی صحنه‌های خشنی از فحاشی و خشونت فیزیکی با مراجعان به بهانه پاکسازی آن‌ها از دست ابلیس است. حاضران در این فیلم‌ها شاهد خشونت‌های این فرد هستند اما واکنشی نشان نمی‌دهند و اجازه می‌دهند که وی به رفتار و توهین‌هایش ادامه دهد. این فرد مخاطبان را تشویق می‌کند که برایش تبلیغ کنند و باعث نجات آدم‌های دیگر شوند!

این موضوع را از چند منظر می‌توان بررسی کرد؛ اول اینکه باید از نهادهای نظارتی پرسید که چطور فردی می‌تواند آشکارا مردم را به خرافات تشویق کرده و کسب درآمد کند اما فعالیت‌های وی متوقف نمی‌شود؟ اشاعه خشونت و خرافات جرم محسوب نمی‌شود؟

چرا هنوز جادوگری خریدار دارد؟

از جنبه دیگر باید بررسی کرد که چرا مردم در قرن حاضر با وجود افزایش آگاهی اجتماعی همچنان برای حل مشکلاتشان سراغ این موارد می‌روند.

 مصطفی اقلیما؛ رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، استاد دانشگاه و محقق در این باره به ایسکانیوز گفت: کسانی که بیشترین مراجعه را به رمال‌ها دارند یا افراد گرفتار آسیب‌های اجتماعی هستند که برای شنیدن حرف امیدوار کننده‌ای به این افراد مراجعه می‌کنند یا در مقابل کسانی را داریم که هنوز وابسته به اعتقادات شکل گرفته از دوران کودکی خود بوده و در امور مختلف به رمال‌ها مراجعه می‌کنند. البته این موضوع تنها به ایران اختصاص ندارد و حتی در کشورهای اروپایی هم رایج است.

رمال‌ها روانشناسان قهاری هستند

اقلیما معتقد است که افراد تصور می‌کنند با آرامش و خوش‌باوری که از سمت رمال‌ها می‌گیرند احساس بهتری دارند تا اینکه مثلا برای حل یک بحران روحی به روانشناس مراجعه کنند. وی افزود: رمال‌ها به خوبی با زبان بدن و اصول متقاعد کردن آدم‌ها آشنایی دارند و طوری حرف می‌زنند که فرد تصور کند، راست می‌گوید و به دنبال نشانه‌هایی برای اثبات حرف رمال در ذهنش می‌گردد؛ مثلا دختری را می‌شناختم که رمال به او گفته بود با کسی ازدواج می‌کند که اول اسمش با حرف میم شروع می‌شود، پس از مدتی با کسی آشنا شد که اول اسمش میم داشت و اتفاقا با همان هم ازدواج کرد؛ در حقیقت وقتی به ما می‌گویند اتفاق خاصی برایت می‌افتد، ما در ذهن‌مان دنبال آن می‌گردیم تا پیدایش کنیم.

ضعف در جامعه روانشناسی

این کارشناس مسائل اجتماعی توضیح داد: بخشی از مشکل هم به دلیل ضعف در جامعه روانشناسی کشور است. گاهی افراد به خاطر مشکل خود به روانشناس مراجعه می‌کنند اما راه حل مورد نیاز را پیدا نمی‌کنند درحالی که رمال بسیار خوب با اصول روان‌شناسی بر اساس تجربه‌ای که در جامعه داشته، آشنایی دارد و با حرف‌های خود به آن فرد امید می‌دهد. روانشناس‌ها با جامعه ایران آشنا نیستند و تنها به منابعی استناد می‌کنند که بر اساس جوامع خارجی نوشته شده‌اند. گاهی ما بیماری را با مسئله اشتباه می‌گیریم؛ افراد به کسانی مراجعه می‌کنند که آن‌ها امید دهند و مشکلشان را حل کنند نه اینکه فقط با تجویز آرامبخش‌ها بخواهند فرد را آرام کنند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در آسیب‌شناسی تمایل به خرافات نحوه مراجعه مردم به روانشناس‌ها را هم دخیل دانست و عنوان کرد: در جوامع پیشرفته روانپزشک بیماری را در فرد تشخیص داده و او را برای درمان پیش روانشناس می‌فرستند و کسانی که مسئله دارند نه بیماری هم به متخصص مسائل اجتماعی مراجعه می‌کنند اما در کشور ما اینطور نیست و گاهی افراد به خاطر یک مسئله به روانشناس مراجعه می‌کنند و روانشناس بر اساس داده‌های خود او را یک بیمار تشخیص داده و مشکلشان را حل نمی‌کند. همین آدم که از روانشناس نتیجه نگرفته درمقابل از رمال حرف امیدوار کننده می‌شنود.

وی ادامه داد: رمالی در هر جامعه‌ای وجود دارد و ما نمی‌توانیم افراد را مجبور کنیم که به رمال مراجعه نکنند بلکه باید آگاهی آن‌ها را افزایش دهیم که خود تمایلی به مراجعه نداشته باشند. از طرفی باید قوانین ما هم طوری باشد که اگر کسی آسیبی خورد بتواند پیگیری کند.

نگاه عالمان دین به موضوع جن‌گیری

اگرچه در قرآن کریم از وجود اجنه سخن به میان آمده است اما آیا این مسئله می‌تواند، کار آدم‌هایی که مدعی ارتباط با اجنه هستند را تائید کند؟

حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس مذهبی در این باره به ایسکانیوز گفت: افرادی که به سمت اعمال این چنینی می‌روند، هدفی جز گرفتن ایمان مردم ندارند. مراجعه به آدم‌هایی از این دست از نظر شرعی جایز نیست. آیات فراوانی در قرآن داریم که می‌گویند با شیطان همکاری نکنید.

وی افزود: بیشتر آدم‌هایی که سراغ این مسائل می‌روند، شیادانی هستند که به دنبال سودجویی مالی دست به این اقدام می‌زنند. افراد باید در مشکلات و گرفتاری‌های به خداوند متعال توکل کنند و قدم در راه درست بگذارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی هم در این باره می‌گوید: جن، ملائکه و انسان سه گروهی هستند که در این عالم از نظر قرآن دارای عقل و شعور بوده و این مسئله امری مسلم است. جن وجود خارجی داشته و در میان آنها کافر و مومن وجود دارد، این مسئله نیز از سوی قرآن کریم تایید شده و امری مسلم است و جای انکاری در آن وجود ندارد اما مطرح شدن این مسئله که اجنه در زندگی خصوصی و شخصی ما دخالتی داشته باشند، اشتباه و دروغ است.

وی با اشاره به اینکه دو گروه از افراد دچار چنین اوهامی می‌شوند، بیان داشت: گروه نخست کسانی هستند که مشکلات زندگی خود را به گردن بخت سیاه و جن می اندازند و البته در این زمینه نبوده کسی که ادعایی داشته باشد و برای ادعای خود سندی بیاورد. مکارم شیرازی گروه دوم از این دسته افراد را افراد شیاد و کلاهبردار دانست و عنوان داشت: این دسته افراد برای اینکه درآمدی کسب کنند چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز، معمولا افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، یاد نگرفته‌اند که چطور برای مشکلاتشان راه حل‌های منطقی پیدا کنند یا در مواجهه با چالش‌های زندگی مضطرب می‌شوند، طعمه خوبی برای رمال‌ها هستند. برای حل این معضل باید مسیرهای درست را به افراد یاد داد . خانواده،‌ ساختار اجتماعی و آموزش و پرورش باید مسیر درست را به افراد یاد بدهند و حتی می‌توان از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم برای این آموزش استفاده کرد. علاوه بر این افراد باید توجه داشته باشند برای رهایی از گرفتاری‌ها نیازی به دخالت رمال و جن گیر نیست و باید به خدا توکل کرده و برای حل مشکلات تلاش کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا