مقایسه انواع کیف پول سخت افزاری

در این مطلب قصد داریم انواع از نوع سخت افزاری در سال ۲۰۲۲ را معرفی کنیم. اگر می‌خواهید یک کیف پول سخت افزاری امن و کاربردی که برای ذخیره دارایی‌های ارز دیجیتال‌تان مناسب است را پیدا کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال به کیف پول گرم یا نرم افزاری، کیف پول سخت افزاری یا سرد و تقسیم کرد. اکثر کیف پول‌های سرد ظاهری شبیه به فلش USB دارند و امکان ذخیره دارایی‌های ارز دیجیتال به صورت آفلاین و فیزیکی روی آن‌ها وجود دارد. این کیف پول‌ها بر خلاف کیف پول‌های گرم امنیت بیشتری دارند و تا هکر نتواند کیف پول فیزیکی را به دست آورد، امکان سرقت اطلاعات‌تان را هم نخواهد داشت.

واریز دارایی به کیف پول‌ سخت افزاری تنها با آدرس کیف پول امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بدون هیچگونه محدودیتی، هر مقدار ارز دیجیتال را وارد این کیف پول‌ها کنید. اما ارسال و برداشت دارایی از کیف پول‌های سخت افزاری کمی متفاوت است! برای برداشت و هرگونه فعالیت جهت خارج کردن دارایی‌ها از کیف پول سرد، در مرحله اول باید این تراکنش‌ها را تایید کنید. وقتی که تراکنش را با کلد ولت‌تان تایید کردید، تراکنش مورد نظر به وسیله کد خصوصی رمز ارزهایتان تایید می‌شود و سپس امکان خارج کردن دارایی از ولت را خواهید داشت.

توسعه‌دهندگان در برخی از کیف پول‌های سخت افزاری به وسیله سیستم کد نویسی به آن‌ها امکانات بیشتری می‌افزایند. این امکانات شامل موارد مختلفی می‌شوند که در زیر به برخی از‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اشتراک‌گذاری مستقیم بعضی از کوین‌ها با دیگران
  • کسب درآمد غیر فعال از طریق بعضی از کوین‌ها
  • خریداری و نگهداری رمز ارزها به صورت کاملا ایمن و مطمئن
  • دسترسی به پروتکل‌های DApps – DeFi در بلاکچین‌های مختلف

بیشتر بخوانید:

بهترین کیف پول های سخت افزاری ۲۰۲۲

تعداد کیف پول‌های سخت افزاری روز به روز در حال افزایش است. اما تمام آن‌ها به عنوان یک کیف پول سخت افزاری امن به حساب نمی‌آیند یا از امکانات کافی برخوردار نیستند. در ادامه به معرفی بهترین کیف پول‌های سخت افزاری می‌پردازیم و در مورد هر یک به اختصار توضیح می‌دهیم.

کیف پول ترزرو (Trezor) مدل T

یکی از قابلیت‌های کیف پول Trezor مدل T متن باز بودن آن است. این کیف پول فیزیکی از اغلب سیستم عامل‌ها به جز سیستم عامل ios پشتیبانی می‌کند. وجود صفحه لمسی در Trezor مدل T نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این کلد ولت است که به کاربران امکان دسترسی راحت‌تر به امکانات آن را می‌دهد.

شما می‌توانید از این کیف پول در سیستم عامل‌های اندروید و IOS استفاده کنید. این کلد ولت برای تریدهای طولانی مدت هم بهترین گزینه است چرا که امنیت خوبی دارد و از‌ آن‌جا که قابل حمل است، از ‌آن می‌توانید در حین سفر و کارهای مختلف استفاده کنید.

کیف پول سخت افزاری لاک باکس (Lockbox)

کیف پول لاک باکس حاصل همکاری بلاکچین و لجر است. همکاری دو برند قدرتمند در دنیای ارزهای دیجیتال باعث شده که به عنوان یک کیف پول ویژه بتواند امکان معامله‌ای امن را برای کاربران فراهم کند. همچنین کاربران می‌توانند با لاک باکس دارایی‌های خود را در کیف پول به صورت کاملا یکپارچه و همچنین آفلاین ذخیره کنند. همین موضوع یکی از عواملی است که باعث شده لاک باکس خیلی زود محبوب شود.

کیف پول سخت افزاری لاک باکس، دارای گواهی “FIDO” است. این بدان معنی است که این کیف پول می‌تواند کلیدهای خصوصی را برای ارزهای دیجیتال شما ایمن نگه دارد. علاوه بر این می‌توانید از آن برای ذخیره کلیدهای امنیتی حساب‌های گوگل (Google)، دراپ‌باکس (Dropbox)، گیت‌هاب (GitHub) نیز استفاده کنید.

کیف پول اورکوین(Evercoin)

یکی از کیف پول‌هایی است که به دلیل امنیت بالا و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند در لیست بهترین کیف پول‌های سخت افزاری قرار بگیرد. البته از نظر برخی افراد این کیف پول در دسته کیف پول‌های سرد قرار نمی‌گیرد زیرا اورکوین در واقع یک والت تلفن همراه است که توسط یک سخت افزار محافظت می‌شود. اما سازندگان اورکوین، این والت را از نوع سخت افزاری معرفی کردند. در کنار رابط کاربری آسان، مزیت ویژه این والت امکان پیوند حساب بانکی خود در والت برای مبادله دلار در ارزهای دیجیتال است.

کیف پول ترزور وان (Trezor One)

این کیف پول قابلیت پشتیبانی از ۶۰۰ توکن را دارد و با ابعاد کوچک و طراحی ظرفیت، امکان حمل آن هم وجود دارد. قیمت این کیف پول بر خلاف بسیاری از کلد ولت‌های دیگر مقرون به صرفه و مقطوع است و شما می‌توانید تنها با اتصال ‌آن به کامپیوتر شخصی‌تان، تمام دارایی‌ها را مدیریت کنید.

این کیف پول سخت افزاری استانداردهای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد‌های نظامی ایالات متحده آمریکا MIL-STD-810G
  • رتبه ضد آب بودن IP68
  • گواهی IK9

قیمت این کیف پول نیز مقطوع و مقرون به صرفه است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، حتی در برابر اتفاقاتی مثل سیل هم می‌تواند جان سالم به در ببرد.

کیف پول سخت افزاری کیپ کی (KeepKey)

KeepKey با قیمت ارزان و مناسب و با پشتیبانی از رمز ارزهای مختلف مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دوج کوین و …، یک کیف پول سخت افزاری مناسب برای نگهداری طولانی مدت رمز ارزها به شمار می‌رود. قابلیت بکاپ‌گیری با رمز ۱۲ کلمه‌ای یکی دیگر از ویژگی‌های این کیف پول است. امنیت کیف پول KeepKey بالا است و می‌تواند تعداد زیادی از کدهای اختصاصی‌تان را ذخیره‌سازی کند.

کیف پول اپن دایم (Opendime)

شما می‌توانید مبادلات‌تان را با Opendime به صورت کاملا ناشناس انجام دهید چرا که این کیف پول سخت افزاری ردی از خود در شبکه بلاکچین نمی‌گذارد. این کیف پول سخت افزاری ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و شما می‌توانید به وسیله آن دارایی هایتان را به هر جا که خواستید حمل کنید. اما تنها یک نقطه ضعف در این کلد ولت باعث می‌شود معامله‌گران کمی نسبت به خرید آن دچار شک شوند و آن هم نابودی تمام سرمایه با از بین رفتن گجت است. در واقعا شباهت این کیف پول به کیف پول‌های فیزیکی که همه آن‌ها را داریم بسیار زیاد است و شما تا وقتی تمام سرمایه‌تان را در اختیار دارید که کیف پول‌تان کنارتان باشد و به محض اینکه کیف پول نابود شد، سرمایه هم همراه آن نابود می‌شود.

با وجود نقطه ضعفی که از این کلد ولت گفتیم اما برخی ترجیح می‌دهند از ‌آن برای نگهداری دارایی‌هایشان استفاده کنند چرا که استفاده از این کیف پول کارمزدی ندارد و به صورت ناشناس تمام مبادلات را انجام می‌دهد.

کیف پول بیت باکس (BitBox02)

هر چند کیف پول سخت افزاری BitBox02 فقط از چند ارز دیجیتال خاص پشتیبانی می‌کند اما با این حال به دلیل برخی ویژگی‌ها، همچنان به عنوان یکی از بهترین کیف پول های سخت افزاری شناخته می‌شود. برای خرید این کیف پول نیاز به پرداخت هزینه گزاف نیست و با کمترین هزینه می‌توانید آن را خریداری کنید. در واقع قیمت مناسب یکی دیگر از مزایای کیف پول بیت باکس است. همچنین این کیف پول سرد از سیستم عامل‌های مختلفی مثل ویندوز، مک، اندروید و IOS نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد این کیف پول سخت افزاری پشتیبانی از حافظه microSD است. با این قابلیت، چنانچه مشکلی برای کیف پول مثل مفقودی و … به وجود آمد، می‌توانید کدهای اختصاصی‌تان را در صورت بکاپ‌گیری، بازیابی نمایید. کیف پول BitBox02 همچنین به نمایشگر OLED نیز مجهز است.

برخی ویژگی‌های امنیتی در کیف پول BitBox02 باعث می‌شود تا این کیف پول به عنوان یکی از بهترین کلد ولت ‌ها در سال ۲۰۲۲ به شمار برود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارا بودن تراشه‌های دوگانه
  • رمزنگاری کدها
  • دارا بودن ریزتراشه قدرتمند برای حفظ امنیت بیشتر

Steel Bitcoin یک نقطه ضعف جدی دارد و آن هم عدم امکان استفاده از آن برای رمز ارزهای‌ آنلاین است. اگر با این نقطه ضعف مشکلی ندارید، می‌توانید این کلد ولت را خریداری و استفاده کنید.

کیف پول سخت افزاری بیومتریک D’CENT

کیف پول بیومتریک D’CENT با قابلیت سنسور اثر انگشت باعث می‌شود تا امکان تایید تراکنش‌ها در سریع‌ترین زمان برای کاربران به وجود بیاید. این کیف پول سخت افزاری امنیت بالایی دارد و امکان انجام تراکنش‌ها را خیلی راحت و ساده فراهم می‌کند. از سری قابلیت‌های دیگر این کیف پول، پشتیبانی از فناوری بلوتوث است و با دارا بودن نمایشگر OLED بیشتر داده‌های ضروری که نیاز است از‌ آن‌ها مطلع باشید را نمایش می‌دهد.

کیف پول SecuX V20

اغلب کیف پول‌های سخت افزاری در بازار کریپتوکارنسی چهارگوش و مستطیلی شکل هستند اما کیف پول SecuX V20 دارای ظاهر متفاوتی است. ظاهر این کلد ولت گرد است و صفحه نمایشی با ابعاد ۲.۸ اینچ دارد. از این کیف پول می‌توانید در لپ تاپ یا کامپیوتر و گوشی موبایل استفاده کنید. این کیف پول سخت افزاری برای انجام تراکنش‌ها قابلیت اسکن QR کد را هم دارد.

این کیف پول از اغلب رمز ارزها مثل بیت کوین، اتریوم، ریپل یا لایت کوین نیز پشتیبانی می‌کند و با بهره‌مندی از نمایشگر ۲.۸ اینچی امکان تایید آدرس را هم به شما می‌دهد.

کیف پول کی‌استون (Keystone Pro)

Keystone Pro یکی دیگر از کیف پول‌های سخت افزاری مطرح و خوب در سال ۲۰۲۲ است. این کیف پول قابلیت اسکن QR کد را دارد و با این قابلیت دیگر نیازی به پورت USB یا فناوری بلوتوث ندارید. این کیف پول سخت افزاری از صفحه نمایش ۴ اینچی نیز بهره‌مند است و با امکان جدا کردن باتری از ‌آن، می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین کیف پول های سخت افزاری به شمار آورد.

بهره‌مندی این کیف پول از مکانیزم خود تخریبی و همچنین قابلیت حسگر اثر انگشت، آن را به یکی از محبوب‌ترین ولت‌ها تبدیل می‌کند. این کیف پول ضد آب نیز است و با بدنه آلومینیومی و محافظی که دارد، امنیت را ارتقا می‌بخشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کلد ولت قابلیت خود تخریبی است. این کیف پول فیزیکی به یک نمایشگر ۴ اینچی رنگی نیز مجهز است و با استفاده از‌ آن می‌توانید به اطلاعات مهم ولت‌تان دسترسی پیدا کنید. این کلد ولت قابلیت پشتیبانی از بیش از ۱۰ هزار رمز ارز را دارد و با امکان پشتیبانی از بیش از ۴۰ شبکه بلاکچین به یکی از بهترین کیف پول‌ها تبدیل می‌شود.

کیف پول اوپولو (Opolo)

کیف پول سرد Opolo هم جزو بهترین کیف پول های سخت افزاری سال ۲۰۲۲ است. این کیف پول از سیستم عامل‌های مختلفی نظیر مک، ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند. همچنین Opolo به یک صفحه نمایش ۳/۲ اینچی که دارای فناوری TFT است هم مجهز است. این کیف پول سخت افزاری امکان پشتیبانی از بیشتر از ۱۲ کوین را دارد و از بیش از ۲هزار توکن نیز هم پشتیبانی می‌کند.

کیف پول سخت افزاری کول کارد فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و ظاهری عجیب و غریب آن که شبیه به ماشین حساب است، نظر بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی را به خود جلب می‌کند. این کیف پول یک صفحه کلید عددی دارد و دارای یک صفحه نمایشOLED 128×۶۴ پیکسلی نیز است. این کلد ولت همچنین به اسلات کارت MicroSD نیز مجهز است تا امکان پشتیبان‌گیری را به کاربران خود بدهد.

بهترین کیف پول سخت افزاری در سال ۲۰۲۲

مدل‌های مختلفی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری را در این مطلب به شما معرفی کردیم. حالا بر اساس آگاهی و اطلاعاتی که دارید، می‌توانید یکی از انواع کیف پول‌های سرد را انتخاب و از آن برای ذخیره‌سازی دارایی هایتان استفاده کنید. به ویژگی‌هایی که در مورد هر کلد ولت ذکر کردیم دقت کنید و با نهایت دقت را انجام دهید چرا که کوچکترین اشتباه نه تنها خسارت زیادی روی دست‌تان می‌گذارد بلکه ممکن است دارایی‌های‌تان را هم به خطر بیندازد.

در جدول زیر می‌توانید لیستی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری در سال ۲۰۲۲ را مشاهده کنید و با مقایسه آن‌ها با یکدیگر انتخاب خود را انجام دهید.

کیف پول ویژگی‌ها مزایا معایب
لجر نانو ایکس بالاترین ضریب امنیتی
پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ رمزارز
قابلیت اتصال به صرافی داخلی قیمت بالا
ترزور امنیت بالا رابط کاربری ساده قابلیت افزایش حافظه داخلی قیمت بالاتر از لجر
کیپ کی عملکرد دقیق رابط کاربری ساده ارزان قیمت
قابلیت اتصال به صرافی داخلی
عدم پشتیبانی از بسیاری از رمزارزها
لجر نانو اس نسخه ارزانتر لجر نانو ایکس
نرم‌افزار هوشمند (لجر لایو)
پشتیبانی از ۵ هزار توکن
امنیت بسیار بالا
ظرفیت حافظه پایین
Cold Card قابلیت حمل و نقل بسیار آسان سبک وزن
امنیت بسیار بالا
فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند

سوالات متداول

معیارهای مهم انتخاب کیف پول سخت‌افزاری چیست؟

امنیت و قیمت دو فاکتور اصلی برای انتخاب کیف پول مناسب است. در کنار آن رابط کاربری ساده و قیمت نیز می‌تواند در انتخاب کیف پول مناسب تاثیر گذار باشد.

آیا کیف پول سخت افزاری امن است؟

کیف پول‌های سخت افزاری بیشترین ضرایب امنیتی را دارا هستند. ضمن آنکه بر خلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری، این کیف پول‌ها کلید خصوصی را فقط به کاربر آن اختصاص می‌دهند.

چه زمانی باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنیم؟

در صورتی که قصد دارید ارز خود را برای مدت زیادی نگهداری کنید و یا ارزش دارایی شما بسیار زیاد است و به دنبال امن‌ترین زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

اگر مقالات کیف‌ پول‌های وبسایت را دنبال کرده باشید، حتماً با اصطلاح کیف‌ پول سخت افزاری بیت کوین نیز آشنایی دارید. اما از آنجا که این کیف‌ پول‌ها اهمیت زیادی در حوزه رمزارز‌ها و سایر ارز‌های دیجیتال دارند، تصمیم گرفتیم که با نگارش این مطلب شما را با ویژگی‌های این کیف‌ پول‌ها بیشتر آشنا کنیم و از زاویه‌ای دیگر به بحث در مورد آنها بپردازیم.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس پلاس جدیدترین محصول ارائه شده توسط کمپانی لجر در سال 2022 می باشد. کیف پول سخت افزاری و خرید لجر نانو اس از 1300 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند

مهم‌ترین خصوصیت کیف پول سخت افزاری بیت کوین چیست؟

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که اصلاً با توجه به وجود کیف‌ پول‌ های مختلف نرم افزاری، چه لزومی به استفاده از این نوع والت‌‌ها وجود دارد؟ باید بدانید که از این نوع والت بیشتر افرادی استفاده می‌کنند که به خرید بیت کوین به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کنند و در کل، را با فواصل طولانی‌مدت انجام می‌دهند. البته این یک قاعده نسبی است و مدت آن می‌تواند متفاوت باشد.

ویژگی اصلی این والت‌ها، امنیت بالای آنها است. با توجه به اینکه این والت‌ها دارایی رمزارزی شما را به صورت سرد نگهداری می‌کنند و به صورت آفلاین کار می‌کنند، بنابراین دسترسی هکر‌ها به آن غیرممکن است. به همین دلیل تنها در صورتی دارایی شما در خطر می‌افتد که آن را گم کنید.

حال بیایید تا با هم به مرور ویژگی‌های چند نمونه از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری بپردازیم.

معرفی تعدادی از کیف‌ پول‌های سخت افزاری بیت کوین

ما در این مقاله به معرفی تعدادی از محصولات 3 شرکت ، ساتوشی لبز () و شیفت کریپتو سکیوریتی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم در مقام مقایسه به بیان ویژگی‌های مثبت و منفی آنها بپردازیم. بدیهی است استفاده از هر کدام از این کیف‌ پول‌های سخت افزاری صرفا بر اساس سلیقه کاربر خواهد بود و رمزارز نیوز هیچ تعهدی نسبت به مشکلات احتمالی آنها ندارد.

والت‌های لجر آنقدر مشهور و محبوب هستند که تقریبا اکثر کاربران با شنیدن نام کیف‌ پول سخت افزاری بیت کوین ، به یاد آن می‌افتند و تصویر یکی از محصولات آن را در ذهن خود مجسم می‌کنند. این والت‌ها با 2 نوع لجر نانو اس و لجر نانو ایکس شناخته می‌شوند.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این والت ظاهری شبیه یک فلش مموری ساده دارد. لجر نانو اس هم مقرون به صرفه‌ترین والت سخت افزاری است و هم محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین محصول لجر. هنوز هم لجر نانو اس انتخاب اول کاربران حرفه‌ای در این زمینه است.

مهم‌ترین ویژگی‌های لجر نانو اس

ظاهر کاربرپسند: اولین ویژگی لجر شباهت آن به فلش مموری‌های معمولیست. این طراحی هوشمندانه سبب می‌شود تا در نگاه اول کسی متوجه کاربرد آن نشود.

امنیت: برای استفاده از این کیف‌ پول حتما باید به آن دسترسی داشته باشید. تایید تراکنش‌ها تنها در صورتی ممکن است که هر 2 کلید تعبیه شده روی آن را با هم بفشارید. با این حساب امکان هک شدن دارایی شما از راه دور غیرممکن است.

علاوه بر این لایه‌های دیگر امنیتی نیز به امنیت والت کمک می‌کند. در مرحله اول شما یک رمز 4 رقمی دریافت می‌کنید. در صورتی که والت شما به هر دلیلی دست فرد دیگری بی‌افتد، در صورتی که این رمز 3 بار اشتباه وارد شود، اطلاعات آن به صورت کامل پاک می‌شود. البته با شرایط خاصی قابل بازیابی است.

در مرحله بعد شما یک سید (SEED) یا عبارت 24 کلمه‌ای منحصر به فرد دارید. فراموش نکنید در صورتی که برای لجر شما اتفاقی رخ دهد و شما این رمز بازگردانی را فراموش کرده باشید، دیگر به دارایی خود دسترسی پیدا نخواهید کرد.

نوع اتصال: برای اتصال لجر به رایانه شخصی می‌توانید از کابل یو اس بی استفاده کنید.

پشتیبانی از ارزهای مختلف: کیف‌ پول سخت افزاری لجر نانو اس از بیش از 1100 کوین و توکن متفاوت پشتیبانی می‌کند و این یعنی پشتیبانی از تمام ارز‌های معتبر به جز بیت کوین اس وی.

بازیابی کوینها در سایر کیف‌ پولها: اگر به هر دلیلی از جمله مفقود شدن یا صدمه فیزیکی، امکان دسترسی به لجر خود را نداشتید، نگران نشوید. چرا که با استفاده از کیف‌ پول موبایلی مای سلیوم می‌توانید دارایی خود را مدیریت کنید. همچنین در صورتی که قبلا آن را به وب سرور کیف‌ پول‌های واسابی و یا الکتروم متصل کرده باشید، امکان دسترسی به موجودی رمزارزی خود را خواهید داشت.

نقاط قوت

  • پشتیبانی از بیش از 1100 کوین و توکن متفاوت
  • قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های مشابه

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش کوچک
  • عدم پشتیبانی از سیتم عامل ios

لجر نانو ایکس آخرین محصول شرکت لجر است که در سال 2019 وارد بازار شد. مهمترین ویژگی این کیف‌ پول سخت افزاری بیت کوین و سایر رمزارزها امکان اتصال آن به رایانه از طریق بلوتوث است که یک ویژگی منحصر به فرد محسوب می‌شود. همچنین این مدل لجر از باتری داخلی برخوردار است که امکان استفاده از آن را در هر جایی فراهم می‌آورد.

امنیت: شاید در نگاه نخست به نظر برسد که استفاده این لجر از بلوتوث بتواند راه را برای هکر‌ها هموار کند. اما با توجه به اینکه دسترسی به اطلاعات فقط با فشردن کلید‌های روی لجر میسر است، این نگرانی برطرف می‌شود. این لجر با نمونه قبلی آن تفاوت‌هایی دارد که به بیان آنها خواهیم پرداخت. قیمت لجر نانو ایکس در بازار ایران مابین 3 میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان در زمان نگارش مقاله متغیر است.

نقاط قوت

  • حافظه بالا (قابلیت نصب 100 برنامه مختلف در خصوص ارز‌های متفاوت)
  • دریافت سود در ازای نگهداری ارز‌هایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند.
  • قیمت مناسب و حریم امن‌تر نسبت به بهترین مدل‌های ترزور

نقاط ضعف

  • قیمت بسیار بالاتر آن نسبت به لجر نانو اس

3.ترزور وان (Trezor one)

کیف پول سخت افزاری ترزور نیز 2 پرچمدار نام آشنا دارد.

ترزور وان اولین کیف‌ پول سخت افزاری بیت کوین است که در سال 2014 وارد بازار شد. با اینکه نزدیک به 6 سال از ورود آن به بازار می‌گذرد، همچنان محبوب است و کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

با استفاده از دکمه های روی کیف پول لجر می توان تراکنش های ارزهای دیجیتالی را تایید و یا رد کرد و امنیت فوق العاده ای بر روی کیف پول ایجاد کرد.

نوع اتصال: این لجر از کابل میکرو یو اس بی (micro usb) برای اتصال خود استفاده می‌کند.

امنیت: امنیت این لجر نیز از طریق 2 دکمه سخت افزاری و همچنین رمز بازیابی 24 کلمه‌ای تامین می‌شود.

پشتیبانی از کوینهای مختلف: در این مدل از تعدادی از بهترین ارز‌های بازار مانند و ایاس پشتیبانی نمی‌کند.

نقاط قوت

  • ابعاد کوچک
  • قیمت به صرفه نسبت به مدل‌های جدیدتر

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از برخی ارز‌های مشهور

4.کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی (Trezor Model T)

این مدل آخرین محصول این شرکت است که در سال 2018 تولید و روانه بازار شد. ظاهر این مدل نیز مانند اولین مدل آن شبیه یک دزدگیر ساده است. جنس بدنه آن پلاستیکی است و از استحکام کمی برخوردار است.

نوع اتصال: اتصال این کیف‌ پول سخت افزاری به رایانه و موبایل از طریق درگاه USB_C صورت می‌گیرد.

امنیت: امکان ایجاد رمز عبور و همچنین ارائه کد بازیابی 24 کلمه‌ای میزان امنیت آن را مانند گزینه‌های دیگر بالا برده است. همچنین در صورت کشف باگ امنیتی توسط برنامه نویسان و افراد صاحب نظر، این شرکت با اهدای جوایزی از آنها تقدیر می‌کند.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش رنگی و نسبتا بزرگ
  • رابط کاربری ساده

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • استفاده از صفحات اینترنتی به عنوان رابط کاربری

5.کیف‌ پول سخت افزاری کیپ کی (KeepKey)

کیپ کی در سال 2015 در امریکا تاسیس شد. 2 سال بعد با ادغام کیپ کی با صرافی شیپ شیفت، کیف‌ پول سخت افزاری بیت کوین کیپ کی متولد شد.

نوع اتصال: این کیف‌ پول برای اتصال به رایانه و تلفن همراه از درگاه USB استفاده می‌کند.

امنیت: ذخیره کلید خصوصی رمزارز شما در یک فضای آفلاین و جداگانه اتفاق می‌افتد. همچنین یک پین کد شخصی از دسترسی افراد دیگر به ارزهای ذخیره شده در کیف‌ پول شما جلوگیری می‌کند. این پین کد ارتباطی به عبارت امنیتی ندارد و کاملا شخصی‌سازی شده است. یکی از ویژگی‌های این کیف‌ پول، نمایش ارقام بصورت تصادفی در زمان وارد کردن پین کد است که این مساله امنیت آن را تضمین می‌کند.

نقاط قوت

  • امنیت بالا
  • ظاهری زیبا
  • قیمت پایین‌تر نسبت به رقبا
  • ایجاد و ذخیره‌سازی بی نهایت کلید خصوصی

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش لمسی و بزرگ که احتمال آسیب دیدگی را افزایش می‌دهد.
  • محدودیت در پشتیبانی از ارز‌های مختلف نسبت به سایر رقبا
  • عدم سازگاری با کیف‌ پول‌های واسابی

6.کیف‌ پول سخت افزاری بیت باکس (02 BitBox02)

این کیف‌ پول سخت افزاری تلفیق هنرمندانه از کیف‌ پول‌های لجر و ترزور است. بیشتر خصوصیات و ویژگی‌های این کیف‌ پول با کیف‌ پول‌های ذکر شده در مقاله تقریبا مشابه است. بنابر این از بیان آنها خودداری می‌کنیم.

نقاط قوت

  • رابط کاربری ساده
  • بکاپ‌گیری خودکار و آفلاین به دلیل وجود کارت حافظه خارجی

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • پشتیبانی از تعداد محدودی ارز دیجیتال

سخن پایانی

فارغ از اینکه از کدام کیف پول سخت افزاری بیت کوین یا ارزهای دیگر را استفاده می‌کنید، باید بدانید که تقریبا همه این والت‌ها عملکردی مشابه به یکدیگر دارند و این تفاوت‌های جزئی در نحوه عملکرد آنهاست که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. یادآوری این نکته ضروریست که امنیت این نوع والت‌ها بسیار بالاست و گزینه خوبی برای نگهداری دارایی رمزارزی شتنوع کیف پول‌های سخت‌افزاری روزبه‌روز بیشتر می‌شود و انتخاب از میان آنها روزبه‌روز مشکل‌تر. یا همان نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول فرایند ساده‌ای است؛ اما جست‌وجو در میان گزینه‌های موجود و مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری برای یافتن بهترین گزینه، کار خسته‌کننده‌ و وقت‌گیری به نظر می‌رسد.

واقعیت این است که تقریباً همه کیف پول‌های آنلاین خطر هک‌شدن دارند و نمی‌توان از ضعف این نوع کیف پول‌ها به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. گاهی کم‌اهمیت‌شمردن چنین ضعف‌هایی به ازدست‌دادن کلید خصوصی و به‌عبارت بهتر، ازدست‌رفتن تمام دارایی‌های دیجیتالی ما منجر می‌شود. پس بهتر است به فکر روش امن‌تری برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود باشیم. در واقع همین ریسک‌ها هستند که اهمیت مقایسه و بررسی کیف پول‌های سخت‌افزاری را دوچندان می‌کنند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری تنها گزینه قابل‌اعتماد ما برای ذخیره‌سازی امن دارایی‌های دیجیتالی هستند. از همین رو، در این مطلب جامع که با استفاده از از وب‌سایت کوین‌کُدکپ گردآوری شده است، ضمن بررسی کامل ۸ کیف پول سخت‌افزاری، آنها را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم.

کیف پول سخت‌افزاری چیست؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که برای ذخیره‌سازی کلید خصوصی ارزهای دیجیتال از آنها استفاده می‌کنیم. این دستگاه‌ها نه می‌توانند به اینترنت متصل شوند و نه می‌توانند اپلیکیشن‌های پیچیده را اجرا کنند؛ اما در عوض کلیدهای خصوصی را در حالت آفلاین ذخیره می‌کنند و از آنها به‌خوبی در برابر حملات محافظت می‌کنند.

اگر دوست دارید بیشتر درباره کیف پول‌های سخت‌افزاری بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «» را بخوانید.

برای سهولت کار شما و پوشش تمام موارد مهم در این مقاله، کیف پول‌های سخت‌افزاری را از نظر ظاهر فیزیکی، قابلیت اتصال، باتری، ویژگی‌های سخت‌افزاری، امنیت، پشتیبان‌گیری و بازیابی، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال و قیمت آنها مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر ظاهر

در این بخش ویژگی‌های ظاهری کیف پول‌های سخت‌افزاری مختلف را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

لجر

ترزور

در طراحی کیف پول ترزور وان (Trezor One)، دو دکمه روی دستگاه قرار گرفته است؛ اما روی کیف پول (Trezor T)، به جای دکمه‌ها یک صفحه‌نمایش لمسی طراحی شده است. این ساختار از رمزهای عبور شما در برابر حملات «کی‌لاگر» (Keylogger) محافظت می‌کند. این نوع حملات دکمه‌های دستگاه را هک می‌کنند و از این طریق، به رمز عبوری که وارد می‌کنید دسترسی پیدا می‌کنند.

سیف پل

سیف پل را می‌توان یک کیف پول زیبا به حساب آورد. ابعاد مناسب این کیف پول باعث می‌شود که به‌راحتی آن را در جیب خود قرار دهید.

در این کیف پول از یک صفحه ۱.۳ اینچی با فناوری IPS استفاده شده است. با توجه به این که کیف پول‌ها نیازی به صفحه‌نمایش با کیفیت عالی ندارند، وجود نمایشگری با این کیفیت و اندازه، بیشتر از آن که عیب محسوب شود، مزیت به حساب می‌آید.

روی کیف پول سخت‌افزاری سیف پل ۵ دکمه فیزیکی قرار گرفته است که کاربر از آن برای واردکردن اطلاعات کیف پول استفاده می‌کند. دوربین تعبیه‌شده در پشت دستگاه هم برای اسکن‌کردن کدهای کیوآر است.

اِن‌گرِیو

مزیت اول در خصوص ظاهر این کیف پول، وضوح تصویر یا همان رزولوشن صفحه آن است؛ که ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است. این کیف پول دارای یک صفحه‌نمایش LCD لمسی خازنی Cd/m2 ۶۰۰ با روشنایی بالاست.

از ویژگی‌های جالب این دستگاه می‌توان به دوربین ۶۴۰ در ۴۸۰، حسگر اثر انگشت ۱۲ در ۱۲ میلی‌متری و سنسور نوری که در آن تعبیه شده است اشاره کرد. یک دکمه «ON» هم بر روی ان‌گریو قرار گرفته که از آن برای روشن‌کردن دستگاه استفاده می‌شود.

اِلی‌پال

کیف پول‌‌های الی‌پال یک دکمه دارند که از آن برای روشن‌کردن دستگاه استفاده می‌شود. علاوه بر این، وجود یک دوربین داخلی ۵ مگاپیکسلی نیز در این کیف پول جالب‌توجه است.

بیت‌باکس

کیف پول‌های بیت‌باکس (BitBox02) هیچ دکمه‌ای ندارند. طراحی کیف پول براق و مینیمالیستی است و سنسورهای داخلی در لبه‌های دستگاه قرار گرفته است.

یک جایگاه هم برای قراردادن کارت حافظه Micro SD به‌منظور پشتیبان‌گیری تعبیه شده است.

سه مدل حرکت دست شما، سه عملکرد متفاوت را در کیف پول اجرا می‌کنند:

  • ضربه‌زدن: بین گزینه‌ها حرکت کرده و یکی را انتخاب می‌کنید؛
  • کشیدن دست: آدرس را تأیید می‌کنید؛
  • نگه‌داشتن دست: از هرگونه تراکنش تصادفی جلوگیری می‌کنید.

پروکی

سکیو ایکس

کیف پول‌های سکیو ایکس دارای طراحی زیبایی هستند و استفاده از آنها هم آسان است. یک صفحه نمایش لمسی ۲.۸ اینچی در این کیف پول‌ها تعبیه شده و بدنه‌ای پلاستیکی دارند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که سکیو ایکس یک کیف پول جمع‌وجور باشد، ولی صفحه لمسی این دستگاه به‌نسبت بسیار بزرگتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

کلدکارد

روی کیف پول‌های کلدکارد را یک صفحه کلید عددی پوشانده است تا سریعاً بتوانید پین را وارد کنید. وزن این کیف پول‌ها تقریباً معادل ۳۰ گرم است. درباره زیبایی این کیف پول نمی‌توان چیز خاصی گفت و همان طور که در تصویر مشخص است، با یک کیف پول سخت‌افزاری ساده طرفیم!

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر اتصالات

در مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری، نوع اتصال کیف پول به دیگر سخت‌افزارها از جمله مشخصه‌های بسیار حیاتی به شما می‌رود که در این بخش آنها را بررسی خواهیم کرد.

در این بخش انواع روش‌های اتصال کیف پول‌ها به کامپیوتر، لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند را بررسی می‌کنیم. برخی از این کیف پول‌ها قابلیت اتصال به اینترنت و دستگاه‌های دیگر از طریق کابل‌ها را فراهم می‌کنند و برخی دیگر به‌دلیل نداشتن امکان اتصال به اینترنت، هیچ پورتی هم برای اتصالات ندارند.

لجر

کیف پول لجر می‌تواند از طریق نرم‌افزار لجر لایو (Ledger Live) به لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند کاربران متصل شود. برای اتصال کیف پول لجر نانو اس از کابل USB تایپ Micro-B استفاده می‌شود؛ اما در لجر نانو ایکس، اتصال از طریق USB تایپ C و بلوتوث انجام می‌شود.

نکته مهم در این رابطه این است که حتی اگر بلوتوث دستگاه موردحمله قرار بگیرد، مهاجم نمی‌تواند کلیدهای خصوصی کاربر را به دست آورد.

ترزور

کیف پول ترزور از کابل USB برای اتصال به دستگاه‌های مجهز به اینترنت استفاده می‌کند. ترزور وان از کابل تایپ Micro-B و ترزور تی از کابل تایپ C استفاده می کند.

سیف پل

سیف پل یک پورت میکرو یو‌اس‌بی دارد که برای شارژ و به‌روزرسانی فریم‌ور دستگاه از آن استفاده می‌شود. به جز این پورت، هیچ روش اتصال دیگری برای این کیف پول وجود ندارد.

ان‌گریو

امکان اتصال به اینترنت در کیف پول ان‌گریو وجود ندارد. به‌علاوه، به هیچ دستگاهی هم وصل نمی‌شود؛ در نتیجه، نیازی به وجود اتصالاتی مانند USB، بلوتوث، NFC یا Wi-Fi هم نیست. این ویژگی ان‌گریو به‌نوبه خود، سطح حملات دیجیتال را به حداقل می‌رساند.

ناگفته نماند که یک پورت USB تایپ C در این کیف پول تعبیه شده که برای شارژ دستگاه استفاده می‌شود و برای انتقال ایمن به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل به دستگاه نیز به‌ کار می‌رود.

الی‌پال

کیف پول الی‌پال هم امکان اتصال به اینترنت را ندارد. تمام ارتباطات بین برنامه و کیف پول از طریق کدهای QR تأیید می‌شود. به همین منظور، هم برنامه و هم کیف پول قابلیت تولید کد QR را دارند.

بیت‌باکس

پروکی

کیف پول پروکی از یک USB نوع Micro-B برای اتصال کیف پول به هر دستگاه متصل به اینترنت مانند رایانه، لپ‌تاپ یا تلفن‌همراه استفاده می‌کند.

سکیو ایکس

سکیو ایکس برای برقراری اتصالات خود، از بلوتوث ۵.۰ استفاده می‌کند. علاوه بر اتصال از طریق بلوتوث، در سکیو ایکس مدل V۲۰ می‌توانید از USB تایپ C و در مدل‌های W۲۰ و W۱۰ می‌توانید از USB تایپ Micro-B نیز استفاده کنید.

کلد کارد

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر باتری

لجر

لجر نانو اس از باتری استفاده نمی‌کند؛ اما لجر نانو ایکس از یک باتری ۱۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند که می‌توانید با اتصال کابل USB به رایانه یا لپ‌تاپ آن را شارژ کنید. در صورت استفاده مداوم، باتری در حدود ۸ ساعت شار‌ژ نگه می‌دارد؛ اما اگر از آن استفاده نکنید، مدت نگهداری شارژ تا سه ماه هم افزایش می‌یابد.

ترزور

کیف پول ترزور باتری ندارد و از طریق اتصال USB برق موردنیاز خود را تأمین می‌کند.

سیف پل

باتری سیف پل یک باتری ۴۰۰ میلی آمپری است. طبق برآوردها، اگر شما روزی ۱۰ دقیقه با این کیف پول کار کنید، باتری دستگاه تا ۲۰ روز جواب کارهایتان را خواهد داد.

ان‌گریو

ان‌گریو از یک باتری ۱,۲۰۰ میلی‌آمپری (فوق‌العاده کم‌مصرف) استفاده می‌کند. برای شارژ این باتری، از شارژر USB استفاده می‌شود.

الی‌پال

الی‌پال یک باتری ۱,۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که با یک‌بار شارژکردن، تا ۲۵۹ ساعت شارژ نگه می‌دارد. باتری را می‌توان با استفاده از کابل USB شارژ کرد.

بیت‌باکس

کیف پول‌های بیت‌باکس از باتری استفاده نمی‌کنند.

پروکی

کیف پول‌های پروکی هم باتری ندارند و برای روشن‌کردن کیف پول، باید آن را به دستگاهی مانند لپ‌تاپ وصل کنید.

سکیو ایکس

سکیو ایکس یک باتری لیتیوم پلیمری ۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با حداکثر هفت ساعت قابلیت نگهداری شارژ در زمان استفاده مداوم و سه ماه نگهداری شارژ در صورت استفاده‌نکردن از دستگاه دارد. دو ساعت طول می‌کشد تا این باتری به‌طور کامل شارژ شود.

کلدکارد

کیف پول‌های کلدکارد هم باتری ندارند.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر سخت‌افزار

حالا نوبت آن رسیده که در مقاله مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری به سراغ سخت‌افزار استفاده‌شده در آنها برویم.

لجر

این تراشه‌های امن حاوی میکروکنترلر microcontroller STM۳۲ هستند که به‌عنوان روتر بین آنها و لوازم جانبی عمل می‌کند.

ترزور

سیف پل

این کیف پول سخت‌افزاری از یک چیپ امن بهره می‌برد؛ این یعنی امنیت دستگاه بالاست. برقراری ارتباط دستگاه با محیط خارجی از طریق کیوآرکدها انجام می‌گیرد و همین موضوع امنیت آن را دوچندان می‌کند.

ان‌گریو

ان‌گریو یک سخت‌افزار چندلایه مقاوم در برابر حملات فرکانسی ارائه می‌دهد. این کیف پول از مواد درجه یک تشکیل شده و بدنه فلزی آن می‌تواند امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربر را تا حد زیادی کاهش دهد.

این ویژگی به‌خصوص در زمانی که مهاجم اقدام به حمله (brute force) می‌کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ چراکه از فرکانس‌های رادیویی که مهاجم می‌تواند شنود کند محافظت می‌کند.

ان‌گریو از یک سیستم‌عامل سفارشی و مخصوص به خود استفاده می‌کند که کارشناسان امنیتی هم آن را تأیید کرده‌اند. علاوه بر این، به‌گفته شرکت، آنها در حال برنامه‌ریزی برای منبع‌بازکردن سیستم‌عامل در جهت بررسی نظرات کاربران و ارتقای کیف پول هستند.

الی‌پال

در مقایسه با سایر کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول الی‌پال نیز سخت‌افزاری امن دارد. گفتنی است به‌روزرسانی سیستم‌عامل کیف پول، هم باعث افزایش تعداد ارزهای دیجیتالی که کیف پول پشتیبانی می‌کند می‌شود و هم کارایی آن را افزایش می‌دهد.

در کیف پول‌های الی‌پال، باید سیستم عامل به‌روزرسانی‌شده را مستقیماً از صفحه رسمی شرکت الی‌پال بارگیری کنید و در یک کارت SD کپی کنید؛ سپس کارت SD را در کیف پول قرار دهید و از این طریق، کیف پول را به‌روزرسانی کنید.

بیت‌باکس

پروکی

خوشبختانه کیف پول پروکی هم سخت‌افزار ایمنی را فراهم کرده است. این کیف پول‌ها از تراشه‌های STM32F205VG با مولد اعداد تصادفی واقعی بهره می‌برند.

سکیو ایکس

کلدکارد

تراشه امن و قسمت‌های مهم پردازنده این کیف پول، با اپوکسی (یک ترکیب شیمیایی بسیار مقاوم) در کارخانه پوشانده شده است. این مسئله، حذف هرگونه تراشه از کیف پول یا تغییر سیم‌کشی آنها را سخت‌تر می‌کند.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر امنیت

لجر

لجر نانو اس از تراشه امن STM32F042 + ST31H320 استفاده می‌کند و لجر نانو ایکس از تراشه امن ST33J2M0 + STM32WB55 بهره می‌برد.

شرکت لجر از برچسب‌هایی در کیف پول‌های خود استفاده می‌کند تا به کاربران اطمینان دهد که هیچ‌کس پس از خروج کیف پول از کارخانه، آن را دست‌کاری نکرده است. لجر در حقیقت از یک پایگاه محاسباتی مورداعتماد برای این کار بهره می‌برد که اعتبار آن از طریق روش‌های رمزنگارانه اثبات می‌شود. درستی و سلامت دستگاه را می‌توان با کنترل این گواهی بررسی کرد.

برای امنیت بیشتر می‌توانید با استفاده از دکمه‌های کیف پول، یک پین‌کد هم برای آن تنظیم کنید. برای تأیید کد، باید هر دو دکمه را هم‌زمان فشار دهید.

ترزور

کیف پول‌های ترزور دارای گواهی‌نامه‌های CE و RoHS هستند. علاوه بر این، شرکت هنگام تولید کیف پول‌ها، با استفاده از چسب‌های مخصوص صنعتی آنها را پلمپ می‌کند. این کار برای جلوگیری از خطرات و حملات احتمالی در زنجیره تأمین انجام می‌شود.

بنابراین اگر کسی سعی کند دستگاه را دست‌کاری کرده و دوباره آن را پلمپ کند، به‌راحتی متوجه مخدوش‌بودن آن خواهید شد.

سیف پل

همان طور که پیش‌تر گفتیم، سیف پل نه بلوتوث دارد، نه از NFC بهره می‌برد و نه به وای‌فای متصل می‌شود؛ در نتیجه می‌توان امنیت آن را بالا دانست.

طبق ادعای سازنده، سیف پل از سیستم ضد سرقت بهره می‌برد و این موضوع نگرانی‌های امنیت کیف پول سخت‌افزاری سیف پل را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

ان‌گریو

ان‌گریو هم یک کد QR در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با اسکن آن، می‌توانند امنیت دستگاه خود را ارزیابی کنند و از دست‌کاری نشدن آن اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر این، شرکت سازنده دو راه دیگر هم برای ایمن‌سازی کیف پول شما ارائه می‌دهد. اولین گزینه این است که یک عبارت بازیابی ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه‌ای را برای آن انتخاب کنید.

کیف پول در الگوریتم تولید عدد تصادفی، از داده‌های بیومتریک و سنسورهای نور برای افزایش احتمال تصادفی‌شدن کلید تولیدشده استفاده می‌کند. پس از پردازش همه این اطلاعات، کلید تصادفی تغییر می‌کند.

هیچ راه پنهانی برای دسترسی به کلیدهای تصادفی و دست‌کاری آنها وجود ندارد؛ نه برای سازنده تراشه و نه برای ان‌گریو. کیف پول به شما امکان می‌دهد که قسمت‌های مشخصی از کلید را به دل‌خواه خود ثابت و غیرقابل‌تغییر کنید؛ که این ویژگی به تجربه کاربری راحت‌تر و سریع‌تر کمک می‌‌کند.

الی‌پال

همان طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، الی‌پال یک طراحی کاملاً مستقل از اینترنت دارد. شرکت برای محافظت بیشتر از کیف پول‌ها در زنجیره تأمین، آنها را پلمپ می‌کند. اگر متوجه شدید پلمپ کیف پول شما مخدوش شده یا هر مشکل دیگری دارد، باید با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

داده‌ها با استفاده از کارت Micro SD به کیف پول منتقل می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید تمام تراکنش‌های انجام‌شده در کیف پول خود را بازبینی و بررسی کنید. همچنین الی‌پال امکان تنظیم چندین نوع رمز عبور را برای کاربران فراهم کرده است.

در واقع در این کیف پول، رمز عبور شماست که از کیف پول و دارایی‌های دیجیتالتان محافظت می‌کند. اگر شخصی چندین تلاش ناموفق برای بازکردن کیف پول با رمز عبور اشتباه داشته باشد، تمام داده‌ها ‌به‌طور خودکار از کیف پول حذف می‌شوند. پس از آن، می‌توانید حسابتان را با استفاده از عبارت بازیابی خود مجدداً بازیابی کنید و دوباره به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

بیت‌باکس

بیت‌باکس در هنگام راه‌اندازی کیف پول‌ها در کارخانه، تمام کیف‌های خود را اعتباردهی می‌کند تا اصل‌بودن آن برای کاربران مشخص و واضح باشد. نرم‌افزار کیف پول، فقط سفت‌افزاری را که از سوی شیفت کریپتو (Shift Crypto) امضا شده باشد می‌پذیرد. این سفت‌افزار منبع‌باز است و دارای یک برنامه (Bug Bounty) است که برای گزارش هرگونه نقص امنیتی در کیف پول استفاده می‌شود؛ با استفاده از این برنامه، هر کسی که باگی را گزارش کند، مبلغی را به‌عنوان جایزه دریافت می‌کند.

علاوه بر این، تراشه امن دارای یک شمارنده یکنواخت است که برای جلوگیری از حملات جست‌وجوی فراگیر، تعداد تلاش‌ها برای واردکردن رمز عبور را محدود می‌کند. تمام ارتباطات بین دستگاه و اپلیکیشن کیف پول، رمزگذاری شده است.

به این ترتیب شما اجازه ورود به حساب خود بدون احراز هویت از طریق دستگاه را نخواهید داشت و تنها با اتصال دستگاه و لمس آن می‌توانید فرایند احراز هویت را تکمیل کنید.

پروکی

کیف پول پروکی هم از سفت‌افزار ایمن استفاده می‌کند؛ بنابراین نیازی به ثبت اعتبار فروشنده یا مهر هولوگرامی برای محافظت از آن در برابر حملات زنجیره تأمین نیست. هنگامی که کیف پول را دریافت می‌کنید، هیچ سفت‌افزاری روی دستگاه نصب نیست و خودتان باید فرایند نصب و راه‌اندازی را انجام دهید.

برای مثال فرض کنید دستگاه قبل از دریافت آن دست‌کاری شده باشد. در این صورت، آخرین به‌روزرسانی سفت‌افزار بر روی آن نصب نمی‌شود و کیف پول راه‌اندازی نخواهد شد.

اگر سفت‌افزار قبلاً روی کیف پول نصب شده باشد، یک فرایند احراز هویت متقابل بین سرورهای پروکی و دستگاه شما شروع می‌شود. بنابراین اگر دستگاه شما دست‌کاری شده باشد، به‌دلیل لزوم احراز هویت از سوی سرورها، دسترسی به حساب ممکن نخواهد بود.

این شرکت از هیچ کیف پول واسطه‌ای برای محافظت از کوین‌ها یا های شما در برابر حملات استفاده نمی‌کند؛ بلکه از بالاترین سطح امنیت در پروتکل Omni و بلاک چین برای مدیریت در کیف پول پروکی استفاده شده است.

سکیو ایکس

سکیو ایکس از زنجیره تأمین و تولید داخلی استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی سعی کند بسته‌بندی دستگاه را دست‌کاری کند، کاملاً مشخص می‌شود.

می‌توانید یک پین کد چهار تا هشت رقمی برای دستگاه تنظیم کنید؛ ضمن اینکه دستگاه به‌گونه‌ای تنظیم شده که به‌طور خودکار پس از پنج بار ورود رمز اشتباه، مجدداً راه‌اندازی می‌شود.

علاوه بر این، در طراحی دستگاه، یک صفحه‌کلید پویا قرار داده شده است که در صورت به‌سرقت‌رفتن دستگاه شما، اثر انگشت‌ها را بررسی می‌کند.

کلدکارد

پین‌کد کیف پول کلدکارد به دو قسمت تقسیم می‌شود. پس از اینکه قسمت اول را وارد می‌کنید، دو کلمه روی صفحه برای شما نمایش داده می‌شود. این دو کلمه، برای هر پین‌کد منحصربه‌فرد هستند. بنابراین، قبل از واردکردن قسمت دوم پین خود، آنها را با دقت بخوانید و حفظ کنید.

کلدکارد یک نوع پین‌کد دیگر به نام Duress PIN هم ارائه می‌دهد که شبیه به پین‌کد اصلی است؛ اما در حقیقت پین‌کد اصلی نیست. این نوع پین‌ها وقتی به درد می‌خورند که به هر دلیلی در موقعیت بدی قرار داشته باشید و شخصی شما را مجبور به بازکردن قفل کیف پولتان کند.

در چنین شرایطی می‌توانید پین Duress را وارد کنید و کیف پولتان باز خواهد شد؛ اما مهاجم به کلید خصوصی و رمز عبور اصلی شما دسترسی پیدا نمی‌کند. برای واقعی‌تر شدن این تکنیک و فریب مهاجم، می‌توانید مقدار کمی بیت کوین را در کیف پولی که با کد Duress باز می‌شود ذخیره کنید.

علاوه بر این، کلدکارد از پین دیگری به نام «BRICK ME» هم استفاده می‌کند که واردکردن آن، تراشه امن را از بین می‌برد و کیف پول شما را کاملاً به‌دردنخور می‌کند. این کیف پول همچنین از عبارات عبوری که با استاندارد BIP39 سازگار هستند، برای ایجاد تعداد نامحدودی از کیف‌ پول‌های گمراه‌کننده پشتیبانی می‌کند.

کلدکارد برای بسته‌بندی محصول از یک بسته پلاستیکی استفاده کرده است که در صورت دست‌کاری شدن کاملاً مشخص می‌شود. همچنین یک عدد منحصربه‌فرد در بسته‌بندی وجود دارد که با تراشه امن کلدکارد مطابقت دارد.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر روش‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی

روش‌های پشتیبانی‌گیری یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در مقایسه و بررسی کیف پول‌های سخت‌افزاری باید مد نظر قرار داد.

لجر

زمانی که در حال راه‌اندازی اولیه دستگاه خود هستید، باید یک عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای برای بازیابی کیف پول خود دریافت کنید. با استفاده از این عبارت، می‌توانید همه وجوه خود را در هر زمان که بخواهید بازیابی کنید.

توجه داشته باشید که عبارت بازیابی باید به‌صورت آفلاین و در مکانی امن ذخیره شود. لجر در بسته‌بندی خود یک برگه برای نوشتن عبارات بازیابی آماده کرده است. هرگز نباید از این برگه عکس بگیرید یا به هر روش دیگری، یک نسخه دیجیتالی از آن تهیه کنید.

توجه کنید که این برگه، کلید دسترسی شما به دارایی‌‌هایتان است. بنابراین آن را ‌از هر خطری مانند آتش‌سوزی و سرقت دور نگه دارید. علاوه بر این، یک کپسول مخصوص (مانند آنچه در شکل زیر می‌بینید) هم همراه آن ارائه می‌دهند که برای نگهداری مطمئن برگه‌ای که عبارت بازیابی بر روی آن نوشته شده است به کار می‌رود.

کپسول رمزنگاری‌شده لجر

ترزور

برای بازیابی کیف پول، باید از تعداد مشخصی از این بخش‌ها استفاده کنید. می‌توانید هنگام تنظیم اولیه دستگاه، خودتان این تعداد را تنظیم کنید. به‌عنوان مثال، اگر از عبارات بازیابی شش بخشی استفاده می‌کنید، تعدادی که تنظیم می‌کنید می‌تواند بیش از سه و کمتر از شش باشد. حداقل تعداد بخش لازم برای بازیابی، بیش از ۱ است.

سیف پل

در داخل بسته‌بندی کیف پول سخت‌افزاری سیف پل، چند کارت برای نوشتن کلیدهای پشتیبان وجود دارد. هر زمان که کیف پول شما آسیب دید یا احیاناً آن را گم کردید، می‌توانید از طریق آنها کیف پول خود را بازیابی کنید.

بدیهی است که کلیدهای پشتیبانی خود را باید در جای بسیار امنی نگه‌داری کنید؛ چراکه داشتن آنها به‌منزله دسترسی به کیف پول و سرمایه‌های شماست.

ان‌گریو

ان‌گریو گرافین یک راه‌حل غیرالکترونیکی برای رمزنگاری است. این پازل شامل دو صفحه فلزی است که می‌توانید آنها را در مکان‌های جداگانه نگهداری کنید. فقط در صورتی قادر به دسترسی به کلید هستید که هر دوی آنها در کنار هم باشند. در غیر این صورت، نه شما و نه هیچ‌کس دیگری به کلید کیف پول دسترسی پیدا نمی‌کند.

ان‌گریو گرافین

صفحه پایینی ان‌گریو گرافین خالی است و صفحه بالایی ۶۴ ستون دارد که هر کدام دارای ۱۶ کاراکتر هستند. بنابراین هر ستون در صفحه بالایی برابر با یک کلید خصوصی است. مقادیر روی صفحه نیز برای هر مشتری به‌شکلی متفاوت تنظیم شده‌اند. مالک کیف پول صفحات را روی هم قرار می‌دهد و با استفاده از یک قلم حکاکی مخصوص، حفره‌هایی را از صفحه بالایی به داخل صفحه زیرین ایجاد می‌کند.

در واقع باید به‌ازای هر کاراکتر، در گرافین یک حفره ایجاد کنید. این برجسته‌سازی باعث ایجاد حفره در صفحه پایینی، بدون آسیب‌رساندن به صفحه دوم می‌شود. ۱۰۲۴ حفره در صفحه فوقانی و ۱۰۷۸ مدل صفحه با جای‌گذاری مختلف حفره‌ها وجود دارد. بنابراین فقط در صورتی که این دو صفحه با هم باشند، می‌توانید به کلید دسترسی پیدا کنید. این خلاقیت شرکت در رمزنگاری، امکان دست‌یابی به کیف پول از طریق دسترسی به بخشی از کلمات خصوصی را از بین می‌برد.

از آنجا که قیمت صفحه پایینی ارزان‌تر از صفحه فوقانی است، پیشنهاد می‌شود بیش از یک صفحه خریداری کنید.

حالا فرض کنید صفحه بالایی را از دست داده‌اید. ان‌گریو یک شماره سفارش به هر بسته پیوست می‌کند؛ شماره سفارشی که در سرور اختصاصی ان‌گریو یا رابط بلاک چین وارد شده است و از طریق آن، پیکربندی صفحه بالایی تشخیص‌دادنی می‌شود.

با این حال برای این کار، باید احراز هویت کنید و با گذراندن مراحل شناخت مشتری (KYC)، هویت خود را برای تیم ان‌گریو مشخص کنید. همچنین می‌توانید با پشتیبانی مشتری که همه سفارش‌ها را به‌صورت آفلاین نگهداری و اطلاعات مربوط به پیکربندی را دریافت می‌کند تماس بگیرید.

البته می‌توانید از تیم ان‌گریو درخواست کنید که اطلاعات سفارش شما را ذخیره نکند؛ اما در نظر داشته باشید که با انتخاب این گزینه‌، هرگز نمی‌توانید تنظیمات صفحه بالایی را بازیابی کنید.

حتما بخوانید: ledger

الی‌پال

دستگاه یادآور آهنی الی‌پال

این دستگاه‌ها از استاندارد BIP39 پیروی می‌کنند و می‌توان از آنها برای ذخیره عبارات بازیابی ۱۲ و ۲۴ کلمه‌ای استفاده کرد. شما باید چهار حرف اول هر کلمه را ذخیره کنید. هیچ دو کلمه‌ای وجود ندارند که چهار حرف اول یکسانی داشته باشند؛ بنابراین می‌توانید کاراکترهای باقی‌مانده کلمه را از فهرست BIP39 پیدا کنید و به عبارت بازیابی برسید. برای ذخیره کلید خود، باید حروف را در ردیف‌ها بکشید.

بیت‌باکس

کیف پول بیت‌باکس برای بازیابی و پشتیبان‌گیری، دو ورق فولادی مقاوم در برابر هرگونه آسیبی را ارائه می‌دهد. این ورق‌ها از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند و می‌توانند از اشعه، آتش‌سوزی، ضربه، تشعشع یا هرگونه آسیب شدید دیگری جان سالم به در ببرند؛ عاملی که در بررسی کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار مهم است.

استفاده از این ورق‌ها آسان است و یک نسخه پشتیبان مقاوم در برابر فرسودگی را برای بازیابی اطلاعات شما فراهم می‌کند. مهم‌تر از همه، آنها با BIP-39 هم سازگار هستند.

ورق‌های بازیابی بیت باکس

روی این دو ورق فلزی، جایگاه شش کلمه در هر طرف طراحی شده است. کلمات بازیابی با استفاده از پانچر که باعث ایجاد فرورفتگی می‌شود، روی آنها ثبت می‌شود.

چهار کاراکتر اول عبارات بازیابی منحصربه‌فرد هستند؛ بنابراین شما فقط باید آنها را پانچ کنید. برای جلوگیری از اشتباه، ابتدا می‌توانید حفره‌ها را با استفاده از قلم‌مو علامت‌گذاری کنید و سپس از پانچر برای حک‌کردن آنها استفاده کنید. برای شناسایی ورق اول و دوم نیز، می‌توانید به ترتیب یک و دو حفره در کنار این ورق‌ها ایجاد کنید.

پروکی

برای بازیابی دستگاه کیف پول پروکی خود، می‌توانید پین را با بازنشانی دستگاه به تنظیمات کارخانه غیرفعال کنید. برای انجام این کار، باید هم‌زمان دکمه C را نگه دارید و کابل را به پروکی وصل کنید. در مرحله بعد، باید روی تنظیم مجدد دستگاه کلیک کنید. در نهایت باید دستگاه خود را از ابتدا تنظیم کنید.

سکیو ایکس

کیف پول‌های سکیو ایکس از طراحی (HD) بهره می‌برند و طبق استانداردهای BIP32 ،BIP۳۹ و BIP44 طراحی شده‌اند. بعد از راه‌اندازی دستگاه، کیف پول ۲۴ کلمه بازیابی تولید می‌کند. شما باید این کلمات را روی برگه بازیابی بنویسید و آن را در جایی مطمئن نگه دارید.

معماری کیف پول مبتنی بر پروتکل‌های BIP32 ، BIP39 و BIP44 است تا بتوانید از تمام کیف پول‌هایی که دارای استانداردهای مشابه هستند نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای خود، کلید خصوصی و تمام داده‌های خود را بازیابی کرده و در کیف پول سخت‌افزاری جدیدتان بارگذاری کنید.

کلدکارد

کلدکارد دو گزینه برای پشتیبان‌گیری و بازیابی ارائه می‌دهد:

  • کیف پول یک جایگاه برای قراردادن کارت Micro SD دارد که می‌توانید از آن برای پشتیبان‌گیری از معاملات امضاشده و امضانشده به‌صورت آفلاین استفاده کنید؛
  • می‌توانید از یک صفحه فلزی برای ثبت عبارت بازیابی بیت کوین‌های خود استفاده کنید. این صفحه در هر طرف، ۱۲ کلمه را در خود جای می‌دهد و اندازه آن ۱۲.۷ در ۷.۶۲ سانتی‌متر با فولاد ضخیم ۲ میلی‌متری است. وقتی کلمه‌ای را روی صفحه حک می‌کنید، برای بهتر دیده‌شدن روی صفحه به رنگ مشکی دیده می‌شود.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف و ارزها

در این بخش از مقاله مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌سراغ سازگاری آنها با سیستم‌عامل‌های مختلف می‌رویم.

لجر

اپلیکیشن لجر لایو از بیش از ۲۷ دارایی دیجیتال و توکن هم در رایانه و هم در تلفن همراه شما پشتیبانی می‌کند؛ ویژگی‌ای که باعث می‌شود در مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری، لجر یکی از بهترین‌ها باشد.

لجر نانو اس فقط از دستگاه‌های با سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که لجر نانو ایکس علاوه‌ بر اندروید، از iOS نیز پشتیبانی می‌کند.

این کیف پول‌ها با بیش از ۱,۱۰۰ برنامه سازگار هستند. علاوه بر این، لجر نانو اس فضای ذخیره‌سازی را برای ذخیره داده‌های ۳ تا ۲۰ برنامه فراهم کرده است؛ در حالی که نانو ایکس به‌نحوی طراحی شده است که می‌توان داده‌های ۱۰۰ برنامه را هم روی آن ذخیره کرد.

ترزور

سیف پل

سیف پل با سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS سازگار است. همچین به‌راحتی می‌توانید آن را به کیف پول نرم‌افزاری سیف پل هم متصل کنید.

ان‌گریو

تمام ارتباطات بین کیف پول و برنامه با استفاده از کدهای QR انجام می‌شود. در واقع کیف پول با اپلیکیشن ارتباط برقرار می‌کند و اپلیکیشن هم خود با بلاک چین در ارتباط است. این ارتباط باعث می‌شود داده‌های آنی تمام معاملات در اپلیکیشن وجود داشته باشند و یک تجربه قوی از اپلیکیشن‌های تلفن همراه به ما می‌دهد. با این حال، این اپلیکیشن نمی‌تواند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی داشته باشد.

الی‌پال

اپلیکیشن کیف پول الی‌پال هم امکان ذخیره و مدیریت چندین کوین مختلف در یک کیف پول را فراهم کرده است. علاوه بر این، می‌توانید بسته به اندازه حساب‌های کاربری‌تان، در یک کیف پول تا ۱۰ حساب کاربری ایجاد کنید.

این اپلیکیشن از هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید اخبار ارزهای دیجیتال و نمودارهای قیمت را نیز از طریق آن دنبال کنید. نرم‌افزار الی‌پال امکان مشاهده و بررسی ارزش دارایی‌های دیجیتال شما و موجودی حسابتان را در هر زمان دل‌خواه فراهم می‌کند. برای اتصال به این برنامه، باید کد QR را اسکن کنید.

بیت‌باکس

بیت‌باکس اپلیکیشنی با رابط کاربری مناسب و امن برای مدیریت و به‌روزرسانی دستگاه‌های بیت‌باکس به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این کیف پول از آخرین فرمت آدرس Segwit Bech۳۲ استفاده می‌کند تا بتوانید در کارمزد تراکنش‌ها صرفه‌جویی کنید.

بیت‌باکس از لینوکس، ویندوز، مک و اندروید پشتیبانی می‌کند. برای همگام‌سازی دستگاه بیت‌باکس ۲.۰ با نرم‌افزار، می‌توانید از BitBox Bridge استفاده کنید. این اپلیکیشن همچنین پشتیبانی از چند زبان مختلف را ارائه می‌دهد.

پروکی

کیف پول پروکی دارای نرم‌افزار تحت‌وب اختصاصی خود است که به شما امکان می‌دهد تمام تراکنش‌ها را از این طریق مدیریت کنید. این قابلیت در مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر، یک مزیت به حساب می‌آید.

سکیو ایکس

کیف پول‌های سکیو ایکس از لینوکس، ویندوز، مک و Chrome OS پشتیبانی می‌کنند. درباره مرورگرها نیز، مرورگر گوکل کروم نسخه V.۷۱ یا بالاتر و مرورگر اپرا نسخه V.۵۷ در این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. علاوه بر این، یک کیف پول سکیو ایکس می‌تواند به‌تنهایی تا ۲۰۰ حساب را پشتیبانی کند.

کلدکارد

کلدکارد نرم‌افزار اختصاصی خود را ندارد؛ اما از چندین اپلیکیشن مستقل دیگر مانند پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مختلف

کمتر ارز دیجیتالی را می‌توان پیدا کرد که در این کیف پول‌های سخت‌افزاری پشتیبانی نشوند. با این حال، کیف پول سخت‌افزاری کلدکارد فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. همین مسئله سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران بازار آلت کوین‌ها نتوانند به سراغ این کیف پول بروند.

مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر قیمت

خوشبختانه از نظر قیمت کیف پول‌های سخت‌افزاری، دست شما کاملاً باز است و هر بودجه‌ای که داشته باشید، بالاخره یک کیف پول برای شما پیدا می‌شود؛ به همین دلیل، مقایسه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر قیمت، کار چندان سختی نیست و به‌راحتی و در یک نگاه می‌توانید قیمت تمام مدل‌ها را ببینید.

در میان کیف پول‌های سخت‌افزاری بازار، مدل‌های مختلف ان‌گریو بیشترین قیمت را دارند و اگر بخواهید یک کیف پول زیبا و در عین حال گران‌قیمت داشته باشید، ان‌گریو قطعاً انتخاب اول شما خواهد بود.

لجر نانو ایکس، کلدکارت، الی‌پال و سکیوایکس دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری گران‌قیمت بازار به حساب می‌آیند.

اگر هم دلتان نمی‌خواهد بودجه زیادی را به خرید یک کیف پول سخت‌افزاری اختصاص دهید، کیف پول‌های ارزان‌قیمت‌تری مثل پروکی و لجر نانو اس انتخاب معقولی به نظر می‌رسند.

البته نباید فراموش کرد که بیشتر این برندها، مدل‌های مختلفی را راهی بازار کرده‌اند که هم مدل‌های گران‌قیمت و هم مدل‌های ارزان‌تر را شامل می‌شوند.

نتیجه‌گیری

گفتیم برای ذخیره‌سازی امن ارزهای دیجیتال در حالت آفلاین، احتمالاً به یک کیف پول سخت‌افزاری نیاز داریم و در همین راستا در این مقاله، کیف پول‌های سخت‌افزاری را با هم مقایسه کردیم.

حالا باید گفت بهترین کیف پول سخت‌افزاری برای شما، کاملاً به ویژگی‌های موردنیاز شما و همچنین بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. ان‌گریو یکی از گران‌ترین کیف پول‌های بازار است؛ در حالی که الی‌پال را با ویژگی‌های تقریباً مشابه، می‌توان در حدود نصف قیمت ان‌گریو خریداری کرد.

با استفاده از الی‌پال می‌توان (استیکینگ) انجام داد، سود کسب کرد و همچنین ارزهای دیجیتال را نیز مبادله کرد.

اگر فقط قصد خریدوفروش و معامله بیت کوین را دارید، باید گفت کلدکارد یکی از بهترین کیف‌ پول‌های مخصوص بیت کوین را ارائه داده است. در واقع کلدکارد و بیت‌باکس ویژگی‌های مشابهی را در مقایسه با الی‌پال ارائه داده‌اند؛ اما این دو برخلاف الی‌پال به اینترنت متصل می‌شوند.

حالا نوبت به لجر و ترزور می‌رسد که حداکثر تعداد مشتری را در بازار دارند و مدت زیادی است که در این بازار به‌نوعی پیشرو هستند. با استفاده از نرم‌افزار لجر لایو کیف پول لجر می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را سهام‌گذاری کنید، وام بگیرید، خریدوفروش کنید یا انتقال دهید.

اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، می‌توانید پروکی را انتخاب کنید؛ چراکه در مقایسه با سایر کیف پول‌های موجود در بازار کاملاً امن و ارزان است.

ما در درازمدت به شمار می‌روند.

تجربه خود را در مورد این والت‌ها با ما در میان بگذارید.

روش نگهداری آن می‌گردید.

دکمه بازگشت به بالا