فلومتر اکسیژن چیست?

آیا می دانید فلومتر اکسیژن چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟!؟ این نوع فلومتر یکی از ابزارهای کاربردی در صنعت پزشکی است که سلامت بیمار را به ارمغان می آورد. این فلومترها به دستگاهی متصل می شوند که اکسیژن را به بیمار می رساند. عملکرد مهم آنها تمیز کردن، تنظیم جریان اکسیژن و مرطوب کردن اکسیژن در بیماران خاص است. این ابزارها ارتباط مستقیمی با سلامت بیماران خواهند داشت. استفاده از این نوع دبی سنج ها در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی رایج خواهد شد.

دستگاه اکسیژن سنج چیست؟

اکسیژن سنج انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها اکسیژن سنج است. این فلومتر وظیفه تنظیم سطح اکسیژن بیمار را بر عهده دارد. بر اساس شرایط بیمار، پزشک اکسیژن لازم در هر لیتر را تعیین می کند. این مقدار اکسیژن در این جریان عملکردی (به لیتر در دقیقه) به بیمار داده می شود. اکثر این فلومترها نیز انواع مختلفی دارند. انواع مختلف آنها با توجه به سطح دقت طبقه بندی می شوند. به طور کلی طبقه بندی آنها بر اساس: بیماران پرتوهای حاد، بزرگسالان، کودکان و غیره خواهد بود.

اهمیت استفاده از جریان اکسیژن برای اکسیژن رسانی به بیماران بسیار مهم است. ماسک اکسیژن اکسیژن لازم را برای بیمار فراهم می کند. اما اگر این اکسیژن با رطوبت همراه نباشد، می تواند مجاری تنفسی بیمار را خشک کند. بنابراین استفاده از فلومترها بسیار هوشمندانه است. این دستگاه شبیه عینکی است که اکسیژن مورد نیاز بیمار را مشتعل می کند. در داخل این دستگاه از آب تصفیه شده برای ترکیب با اکسیژن و هیدراته کردن آن استفاده می شود. اکسیژن مورد نیاز پس از انجام فرآیند مرطوب سازی از فلومتر خارج شده و سپس وارد راه هوایی بیمار می شود. این عملکرد زمانی استفاده می شود که سطح اکسیژن مورد نیاز بدن بالا باشد. این دستگاه نباید در سطوح کم اکسیژن استفاده شود.

ظرفیت فلومتر اکسیژن:

همانطور که گفته شد مهمترین و مهم ترین وظیفه فلومتر اکسیژن تامین اکسیژن لازم برای بیماران است. معمولاً افراد بسته به وضعیت سلامتی خود از مقادیر مختلفی از اکسیژن استفاده می کنند. برخی نیاز به قرار گرفتن در معرض اکسیژن کمتری دارند. در این زمینه استفاده از دبی سنج تکی بسیار مفید خواهد بود. عملکرد آنها کاهش فشار اکسیژن تامین شده توسط کاترهای فشار و تامین اکسیژن لازم برای بیمار است. اغلب این اکسیژن توسط بیمارستان های اصلی تامین می شود. فشار ورودی در این دستگاه های اکسیژن 5 تا 8 بار است. با این حال، زمانی که منبع تامین اکسیژن کپسول های اکسیژن باشد، شاهد فشار بالای اکسیژن (حدود 120 بار) هستیم. در این روش اغلب از فشارسنج استفاده می شود.

به این ترتیب ابتدا فشار به فشاری معادل فشار شکن کاهش می یابد و سپس طبق دستور پزشک وارد برق گرفتگی می شوند. در این موارد می توانید استفاده از گیج را در کنار فلاکس متر مشاهده کنید. گیج ساخته شده در این قسمت وظیفه نمایش فشار تولید شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد.

به طور کلی می توان گفت که وظیفه و کارایی فلومتر اکسیژن: (تنظیم دقیق میزان اکسیژن در یک زمان معین به عهده خود بیمار است.) میزان خاص اکسیژن مورد نیاز بیمار توسط دکتر لیتر در دقیقه این دبی سنج نیز وظیفه تنظیم این سرعت را بر عهده دارد. این تجهیزات (مانومتر و دبی سنج) دارای شیشه رطوبت گیر است که اکسیژن مورد نیاز بیماران را مرطوب می کند. در این صورت از بروز خشکی مجاری تنفسی بیمار نیز جلوگیری خواهند کرد.

ساختار فلومتر اکسیژن:

همانطور که گفته شد فلومترهای اکسیژن در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام به گونه ای متفاوت به نیازهای پزشکی بیماران پاسخ خواهند داد. برخی از آنها برای اتصال به خط اصلی بیمارستان برای رساندن اکسیژن به بیمار طراحی شده اند. اما برخی به طور مستقیم به کپسول متصل می شوند. این فلومترها به دبی سنج کپسولی معروف هستند.

در ساخت فلومترهای تولید شده به صورت کپسولی از مواد و تجهیزات ویژه ای استفاده شده است. این فلومترها دارای رگولاتور هستند. این دستگاه می تواند فشار 120 بار را بشکند و به فشار کمتری برساند. در ساخت آنها از شیرهای کنترل نیز استفاده می شود. این شیر باکیفیت و بادوام است که با مواد با کیفیت بالا ارتقا یافته است.

مزایای دستگاه اکسیژن سنج:

این فلومتر به دلیل مزایای فوق العاده ای که دارد کاربردهای زیادی در صنعت پزشکی دارد. هنگامی که مزایای این فلومتر مشخص شد، مصرف کنندگان به راحتی می توانند از مزایای آن استفاده کنند. از مزایای این دبی سنج ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان کنترل دقیق و ایده آل جریان هوا را برای بیمار فراهم می کند

راندمان بسیار بالا

حداکثر ظرفیت رطوبت رسانی اکسیژن برای بیماران

عملیات ساده و آسان

انواع مختلفی برای رفع نیازهای مختلف بیماران وجود دارد

دارای هزینه های مقرون به صرفه و مناسب

استفاده از مواد مقاوم که به خوبی با طول عمر و طول عمر کار می کنند

تفاوت بین کنتورهای جریان اکسیژن و سایر فلومترها:

همانطور که اشاره کردیم این نوع دبی سنج دارای طراحی و کاربردی منحصر به فرد می باشد. اگر این دبی سنج ها مجهز به ابزارهایی مانند گیج، فشارسنج و … باشند به آنها مانومتر می گویند. اما اگر به صورت تکی و با شیشه مرطوب استفاده شوند به آنها دبی متر می گویند. در مواقعی که فشار اکسیژن کم باشد از فلومتر اکسیژن استفاده می شود. در غیر این صورت، استفاده از مانومتر معقول تر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا