شیلنگ پزشکی چیست؟

شیلنگ های پزشکی دارویی و سیلیکونی

شیلنگ های سیلیکونی نوع خاصی از لوله‌های پر استفاده در صنایع پزشکی است. درحالی‌که تمامی این شیلنگ‌ها وظیفه انتقال مایعات را بر‌عهده دارند اما باید دارای ویژگی‌های خاصی متناسب با مایع انتقال‌دهنده باشند.

What is a medical hose

شیلنگ اکسیژن

دستگاه اکسیژن یکی از پر‌کاربرد‌ترین دستگاه‌های پزشکی است. این وسیله در خانه و بیمارستان قابل‌استفاده است. شیلنگ اکسیژن از قطعات اصلی به‌کار رفته در این دستگاه بوده که وظیفه اکسیژن‌رسانی را بر‌عهده دارد. شیلنگ های پزشکی اکسیژن دارای طول نسبتا طولانی هستند. در این صورت باعث آسایش بیمار و استفاده راحت از این دستگاه می‌شود. زیرا شیلنگ به‌عنوان رابط عمل می‌کند و با دور قرار‌ دادن دستگاه از بیمار می‌توان از رسیدن صدای دستگاه به گوش بیمار جلوگیری کرد.

شیلنگ نیتروژن

کاربرد شیلنگ های پزشکی نیتروژن برای تنظیم فشار است. دستگاه‌هایی که برای تنظیم فشار استفاده می‌شوند توسط این نوع لوله‌ها کار می‌کنند. این لوله‌ها از یک سمت به رگلاتور و از سمت دیگر به دستگاه فشار متصل هستند. درصورتی‌که فشار گاز نیتروژن ناگهانی کم یا زیاد شود شلنگ به رگلاتور کمک می‌کند که میزان این گاز مجددا به حد تعادل برگردد.

شیلنگ وکیوم

مکش مایع یا گاز از کاربرد‌های شیلنگ‌های وکیوم است. به عبارتی این شیلنگ‌ها وظیفه دارند مایع یا گاز را به حدی بکشند که فشار محیط از فشار آن بیشتر شود. یک سر این لوله‌ها به دستگاه و سر دیگر آن به پمپ متصل است. اصلی‌ترین کاربرد لوله وکیوم مربوط به بیمارستان‌ها و دستگاه‌های پزشکی است. شما باید با‌توجه‌به قدرت و مدل پمپ و همچنین محصولی که می‌خواهید آن را وکیوم کنید به انتخاب شیلنگ وکیوم بپردازید؛ زیرا قطر، طول و جنس شیلنگ‌های وکیوم با یکدیگر متفاوت است. انتخاب شیلنگ غیر‌استاندارد موجب عدم کارایی لازم و از کار‌افتادگی دستگاه می‌شود.

شیلنگ سیلیکونی گرید

برای تولید دارو در صنعت دارو‌سازی از تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. از‌جمله شیلنگ های پزشکی که در صنعت دارو‌سازی مورد ‌استفاده قرار می‌گیرند می‌توان شیلنگ‌های سیلیکونی شفاف گرید را نام برد. شفاف ‌بودن این شیلنگ‌ها باعث می‌شود روند تولید سریع‌تر و بادقت بیشتری انجام شود. وقتی که برای تزریق سرم به بیماری‌تان یا درمانگاه مراجعه می‌کنید شیلنگ‌های شفاف که از طریق آن مایع سرم وارد بدن شما می‌شود را دیده‌اید. این لوله‌های باریک از دسته شیلنگ‌های سیلیکونی با سایز کوچک هستند. شفافیت این لوله‌ها باعث می‌شود هنگام جریان مایع معالج بتواند به نحوه عبور آن دید داشته باشد.

ویژگی شیلنگ های پزشکی

شیلنگ مورداستفاده در صنایع پزشکی به دلیل حساسیت مواد و دستگاه‌های تولید‌شده برای این حوزه باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. برجسته‌ترین ویژگی‌های شیلنگ‌های مورد استفاده در صنعت پزشکی  که باعث کاربرد گسترده آن‌ها شده است عبارت است از:

  • این شیلنگ‌ها فاقد هرگونه ماده شیمیایی مضر در ساختار خود هستند. این ویژگی باعث می‌شود کوچک‌ترین تغییری در بو و ساختار ماده‌ای که از این لوله عبور می‌کند ایجاد نشود. به همین دلیل به‌راحتی می‌توان برای انتقال گاز‌ها و مایعات از آن‌ها استفاده کرد.
  • شیلنگ های پزشکی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر حرارت و نور بسیار مقاوم باشند. نور خورشید، فرا‌بنفش و حتی اشعه‌هایی که از ازن به سطح زمین می‌رسند هم نمی‌توانند منجر به تغییر در شیلنگ‌ها شوند.
  • تغییرات محیطی مانند تغییرات آب‌و‌هوا باعث خوردگی و فرسایش این شیلنگ‌ها نخواهد شد. اما برای احتیاط بهتر است آن‌ها در محیطی مناسب و دور از دسترس این عوامل نگه‌داری کنید.
  • این شیلنگ‌ها هیچ‌گونه موادی را از مایع و گازی که از آن‌ها عبور می‌کند به خود جذب نمی‌کنند و آن‌ها را به طور کامل از خود عبور می‌دهند. این ویژگی در صنعت پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • شیلنگ های پزشکی را می‌توان در رنگ، جنس، قیمت، سایز و ویژگی‌های مختلف خریداری کرد.
  • توسط مواد اولیه با‌کیفیت تولید می‌شوند.
  • مقاومت بالایی در برابر پارگی و آسیب‌دیدگی دارند.

تمامی این ویژگی‌ها در تولید انواع شیلنگ پزشکی به طور کامل رعایت شده است. نتیجه آن تولید محصولی با‌کیفیت و مفید است که در این صنعت به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد.

جنس شیلنگ های پزشکی

مواد اولیه، جنس ماده تولیدی و متریال به‌کاررفته در تولید شیلنگ پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این محصول برای به‌دست ‌آوردن سلامت مجدد بیماران استفاده می‌شود. وجود هر‌گونه مواد زائد و بی‌کیفیت می‌تواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد. اکثر شیلنگ های پزشکی از دو ماده تولید می‌شوند.

  • شیلنگ پزشکی پلیمری: پلیمر به ماده اولیه و خام پلاستیک گفته می‌شود. این ماده دارای ویژگی‌های زیادی است و در انواع مختلفی می‌توان آن را تهیه کرد. انعطاف‌پذیری و مقاومت بالای این ماده باعث شده است که از آن در تولید شیلنگ‌های پلیمری استفاده شود.
  • شیلنگ پزشکی سیلیکونی: سیلیکون همان پلاستیک مایع است. شیلنگ‌های تولید ‌شده توسط این ماده نیز از دارای مقاومت و میزان انعطاف‌پذیری بالایی هستند.

شیلنگ‌های تولید‌ شده توسط سیلیکون و پلیمر هر ۲ از ویژگی‌های خوبی برخوردار هستند و میزان کیفیت آن‌ها بالا است. تنها در برخی موارد جزئی، کاربرد و قیمت آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. تنوع در جنس به شما امکان انتخاب بیشتری می‌دهد.

کاربرد شیلنگ های پزشکی

استفاده از لوله‌های پزشکی علاوه‌بر دستگاه‌ها و قطعات پزشکی در تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی نیز صورت می‌گیرد. شیلنگ های پزشکی کاربرد‌های گوناگونی در این صنعت دارند.

  • انجام عمل مغز
  • انجام عمل قلب
  • درمان بیماری‌های سینه
  • تشخیص اورولوژی
  • تشخیص و درمان بیماری‌های اطفال
  • تشخیص و درمان بیماری‌های زنان
  • تزریق مواد مغذی به بدن بیماران
  • سوند داخل وریدی

از دیگر کاربرد‌های لوله‌های پزشکی می‌توان به کاربرد آن‌ها در صنایع دیگر نیز اشاره کرد. در صنایعی نظیر: دامداری، کشاورزی، آزمایشگاهی، خودرو‌سازی و صنعت غذایی از لوله‌های پزشکی استفاده می‌شود.

قیمت شیلنگ های پزشکی

ازآنجاکه شیلنگ پزشکی در انواع مختلفی تولید می‌شود و هر کدام از آن‌ها دارای کاربرد متفاوتی هستند نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای آن‌ها در نظر گرفت. برخی عوامل وجود دارند که در تعیین قیمت لوله‌های پزشکی نقش اساسی دارند.

  • سایز شیلنگ: با تغییر سایز شیلنگ قیمت آن نیز تغییر می‌کند. به این صورت که شما بابت سایز بزرگ‌تر این محصول باید هزینه بیشتری بپردازید.
  • وزن شیلنگ: این مورد رابطه عکس با قیمت شیلنگ دارد. به این صورت که هرچه وزن لوله پزشکی کمتر باشد شما باید هزینه بیشتری برای دریافت آن بپردازید. وزن کمتر این لوله‌ها نشان از کیفیت بالا‌تر آن‌ها دارد.
  • متراژ شیلنگ: انتخاب متراژ شیلنگ های پزشکی توسط شما صورت می‌گیرد. با خرید متراژ بیشتر قیمت بیشتری نیز باید پرداخت کنید. اما در خرید عمده به دلیل تخفیفی که فروشنده در نظر می‌گیرد مبلغ پرداختی به‌ازای هر واحد لوله پزشکی کمتر از خرید جزئی است.
  • جنس شیلنگ: به هر میزان که جنس و متریال به‌کاررفته در تولید شیلنگ با‌کیفیت‌تر باشد ویژگی‌های بهتری خواهد داشت. به همین دلیل قیمت آن نیز با توجه ‌به جنس محصول تغییر می‌کند.

عوامل دیگری مانند هزینه جا‌به‌جایی و حمل‌ونقل، خرید آنلاین یا حضوری نیز بر قیمت نهایی شیلنگ های پزشکی اثر‌گذار هستند. توجه به هر یک از این موارد می‌تواند مقدار هزینه پرداختی بابت لوله‌های پزشکی را تغییر دهد.

خرید شلنگ های پزشکی

ازآنجاکه محل استفاده از شلنگ پزشکی، مکانی کاملا بهداشتی و برای درمان بیماری‌ها است به‌راحتی نمی‌توان خرید این محصول را از هر فروشگاهی انجام داد. امکان عدم استفاده از لوله‌های پزشکی با جنس نامرغوب بسیار زیاد است. باید از فروشگاهی خریدتان را انجام دهید که از اصل بودن قطعات و کالا‌های موجود در آن اطمینان داشته باشید.

شما پیش از خرید باید جنس، متراژ و سایر عوامل مربوط به کیفیت لوله پزشکی مورد نیازتان را مشخص کنید تا هنگام خرید با مشکل مواجه نشوید. پس از آن نوبت به انتخاب مرکز خرید می‌رسد. شما باید با مشاهده تنوع محصولات، مقایسه قیمت و کیفیت و سابقه فروشگاه دریابید که آیا این مرکز برای تهیه شیلنگ های پزشکی مناسب است یا خیر.

با رعایت برخی نکات و توجه به آن‌ها خواهید توانست شیلنگ پزشکی مدنظرتان را با قیمت مناسب و کیفیت قابل ‌توجهی خریداری کنید. رعایت این نکات برای دریافت کالای با‌کیفیت و جلوگیری از کلاهبرداری لازم هستند.

سخن پایانی

انتخاب شیلنگ های پزشکی به دلیل رابطه مستقیم با سلامت بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. برای هر کاربرد این شیلنگ، محصولی مخصوص برای آن در نظر گرفته شده است. این محصول پر‌کاربرد پزشکی را می‌توان در صنایع دیگری نیز به کار برد. راد صنعت در آشنایی با انواع این لوله‌ها، کاربرد، ویژگی‌ها، قیمت و نحوه خرید به شما کمک خواهد کرد این قطعه پر‌کاربرد در پزشکی را به بهترین نحو خریداری کنید.

میتوان برای جلوگیری از افزایش دمای شیلنگ از لایه های عایق حرارتی مانند پوشش های حرارتی، لایه های فومی عایق حرارتی و غیره استفاده کرد. جداسازی شیلنگ از منبع حرارتی: در صورتی که شیلنگ در نزدیکی منبع حرارتی قرار دارد، میتوان با جداسازی شیلنگ از منبع حرارتی از افزایش دمای آن جلوگیری کرد. تعویض شیلنگ: در صورتی که شیلنگ دچار خرابی شده و دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد، باید شیلنگ را تعویض کرد و شیلنگ جدید با دمای مناسب را به کار برد.

دکمه بازگشت به بالا