حقایق ثبت شرکت در ایران

مقدمه

کسب‌وکارهای مختلف به منظور حفاظت از دارایی‌های فکری و نامشهود خود، سیاست‌های به نسبت متفاوتی اتخاذ می‌کنند. یک شرکت فعال در صنعت چاپ و نشر کتاب، را در اولویت خود قرار می‌دهد، این در حالی است که یک شرکت فروش اینترنتی، بر ثبت متمرکز شده و یک تولیدکننده محصولات فناورانه نیز، را به‌عنوان استراتژی اصلی خود هدف قرار می‌دهد. البته یک بنگاه اقتصادی ممکن است ترکیبی از این موارد را نیز بکار گیرد.

راز تجاری چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای اسرار تجاری ارائه نمود، اطلاعاتی است که شما نمی‌خواهید دیگر رقبا از آن اطلاع یابند. جالب است که قانون حفاظت از اسرار تجاری، نه فقط از فرمول‌ها، طرح‌ها و دانش مخفی کسب‌وکار، بلکه برخی حقایق ساده مانند ویژگی‌های مدل جدید آیفون که قرار است به زودی عرضه شود و یا این‌که یک کسب‌وکار در آینده می‌خواهد بر چه موضوعی دست گذاشته و به آن ورود نماید را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

در هزاران سال گذشته، رازداری یا «Secrecy»، از بخش‌های جدانشدنی کسب‌وکارها بوده است. به عنوان مثال، این مسئله به مناطقی از چین اجازه می‌داد تا برای قرن‌های متمادی، از پرورش و برداشت هوشمندانه کرم ابریشم سود ببرند یا خانواده‌ای در ارمنستان، با محرمانه نگه داشتن اسرار تجاری خود، به مدت ۴۰۰ سال تولیدکننده برتر سنج‌ها و سازهای بادی ارکسترال در این کشور بودند.

شاید از خود بپرسید که محرمانه نگه داشتن دانش و فناوری، چه رابطه‌ای با سیستم‌های مالکیت فکری دارد. یک راز تجاری، همانند رژیمی قانونی است که بین شرکای تجاری، از روابط مبتنی بر اعتماد حفاظت می‌کند. پیش از عصر صنعتی شدن، افراد سعی داشتند که «ترفندها و اسرار کسب‌وکار» خود را در کارگاه‌های کوچک و اغلب خانوادگی خود حفظ نمایند. با این حال، همان‌طور که مغازه‌ها و کارگاه‌های سنتی، به کارخانجات و صنایع بزرگ تبدیل شدند، به یک سیستم قانونی نیاز بود که بتواند تعهد و قول کارکنان در ارتباط با محرمانه ماندن یک فرایند خاص و یا یک قطعه از تجهیزات مورد استفاده را تضمین نموده و اجرایی سازد.

محرمانه نگه داشتن اسرار تجاری (اغلب در مورد اطلاعات مشتریان، نیازها و ترجیحات آن‌ها)، یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که شرکت‌های کوچک و متوسط «SMEs»، برای حفاظت از مزیت‌های رقابتی خود بکار می‌گیرند.  قوانین مرتبط با اسرار تجاری، با اطمینان بخشیدن به صاحبان آن‌ها برای ورود به همکاری‌های فناورانه و به صورت کلی‌تر، نوآوری باز، انتقال فناوری را تسریع نموده و روشی مناسب برای انتشار و تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها ارائه می‌نماید.

برای درک بهتر مزایای اقتصادی اسرار تجاری، چنین تصور کنید که برای اجرای تعهدات مرتبط با اعتماد در فضای کسب‌وکار، نتوان روی قانون خاصی تکیه نمود. در این صورت، افراد کمتری به استخدام صنایع و کسب‌وکارها در می‌آیند (ریسک افشای اطلاعات محرمانه)، هزینه‌های مرتبط با اجرای فیزیکی ایمنی اطلاعات بالا می‌رود (قفل‌ها و نرده‌ها، سیستم‌های کامپیوتری بدون فلش و …) و از همه مهم‌تر، بسیاری از معاملات صدور مجوز و همکاری‌های پژوهشی هرگز رخ نمی‌دهند. همه این‌ها بدین دلیل است که هیچ اطمینانی از افشای اسرار تجاری از سوی شرکا وجود نخواهد داشت.

چرا باید تاسیس شرکت انجام دهیم؟

شاید اطرافیان شما تصور کنند که مراحل ثبت شرکت فقط در حد انتخاب نام و تنظیم چند صورتجلسه خلاصه می‌شود که تازه، متن صورتجلسه‌ها را هم می‌توانید از سایت‌های مختلف کپی کنید! حتی متاسفانه این افراد معتقدند که نام شرکت را هم می‌توانید با چسباندن سه تا کلمه به یکدیگر درست کنید و مهم نیست این کلمه‌ها چه‌قدر معنا و مفهوم خاص و مرتبط با هم داشته باشند!

صادقانه به شما می‌گوییم که اگر اهداف بزرگ در سر ندارید و آینده تجارت و کسب و کارتان برایتان مهم نیست، می‌توانید با این شیوه ها به پیش بروید اما اگر جزو آن افرادی هستید که برای هر قدم‌تان ارزش و احترام قائلید و آینده برایتان معنا و مفهوم ارزشمندی دارد، حتما خودتان می‌دانید و واقف هستید که ثبت انواع شرکت، متخصص خودش را دارد و این متخصص می‌تواند در طول مسیر ثبت، کنارتان باشد.

موضوعات مهمی همچون انتخاب نام، نحوه تنظیم صورتجلسات، اطلاع و آگاهی از بار حقوقی کلمات استفاده شده در اساسنامه و صورتجلسه‌ها، مطلع شدن از موضوعات احتمالی مرتبط با اساسنامه که در آینده با آنها مواجه می‌شوید، کسب اطلاع از مسئولیت‌های قانونی شما و شرکای‌ کسب و کارتان در صورت بروز شرایط مختلف کاری، و بسیاری از مسائل دیگر از همین قبیل، ما و شما را به این نتیجه می‌رساند.

بدون مشورت با متخصص و کارشناس ثبت شرکتها قدم از قدم برندارید چرا که در غیر اینصورت احتمال دارد که دیر یا زود درگیر موضوعات قضایی و حقوقی شویم و به خاطر چند کلمه اشتباه یا کم و زیاد در صورتجلسه‌ها و اساسنامه، سرمایه و تجارتمان با خطر و تهدید مواجه شود.

ثبت انواع شرکت برخلاف آنچه که عده‌ای آن را ساده می‌پندارند، ظرافت‌های خاص خود را دارد. قوانین و اصول فراوانی برای ابتدای کار وجود دارد که اگر آنها را ندانید و رعایت نکنید، خیلی زود قدم به قدم دچار مانع و مشکل می‌شوید و هم انگیزه و اراده اولیه‌تان را از دست می‌دهید و هم کسب و کار و سرمایه‌تان را به باد!

هر یک از این شرکت‌ها مزایا و مختصات خاص خود را دارد اما با توجه به آمار و اطلاعاتی که از میزان ثبت شرکتها در ایران ارائه شده است می‌توان گفت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص طرفداران بیشتری دارند و به نوعی محبوب‌تر هستند.

ثبت شرکت و تاسیس شرکت در ایران در سال 1402 کار درستی است. با ثبت شرکت یا کارگاه، شما به عنوان یک شخص حقوقی شناخته می‌شوید و فعالیت کسب و کار خود را با قوانین و مقرراتی که برای شرکت‌ها تعیین شده است، ادامه خواهید داد. همچنین ثبت شرکت، به شما اجازه می‌دهد تا نام تجاری و برند خود را حفظ کنید و در صورت وجود هرگونه اختلاف با دیگران، حق دفاع از نام تجاری خود را داشته باشید. همچنین ثبت شرکت می‌تواند برای جذب سرمایه یا همکاری با شرکت‌های دیگر نیز مؤثر باشد. برای راهنمای ثبت شرکت در ایران به شما مشاوره رایگان میدهیم.

دکمه بازگشت به بالا