اقتصادیبهترین های کسب و کار

صندوق سرمایه گذاری فارکس به صورت آنلاین در دسترس است؟

آموزش گام به گام سرمایه گذاری فارکس | نحوه کسب سود در فارکس

اگر اهل سرمایه‌ گذاری هستید، حتما نام بازار فارکس و صندوق سرمایه گذاری فارکس اسپازیو را بارها شنیده‌اید. افراد زیادی ادعا می‌کنند که با سرمایه‌گذاری در فارکس سود بسیار خوبی کسب کرده‌اند که این امر باعث می‌شود تا سرمایه گذاران بسیاری نسبت به آموزش و سرمایه گذاری در فارکس اقدام کنند. فارکس با توجه به مزایایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش سرمایه گذاری در فارکس یا به عبارتی چگونه در فارکس سرمایه گذاری کنیم را یاد بگیریم.

فارکس (Forex) چیست؟

فارکس بازار ارزهای خارجی است که هیچ بازار فیزیکی ندارد. فارکس یکی از مهمترین و مشهورترین بازارهای مالی در کل جهان است که حجم معاملات روزانه آن به چندین تریلیون دلار می‌رسد. تمام ارزهای رایج دنیا به صورت 24 ساعته در فارکس قابل معامله است. بازار فارکس جایی برای خرید و فروش ارزهای مختلف با این تفاوت است که هیچ ارزی به صورت فیزیکی در دسترس شما نیست. در فارکس به صورت اینترنتی هر فرد در قبال خرید یک ارز، ارز دیگری را می‌فروشد.

آموزش نحوه ورود به بازار فارکس

تمام افراد به راحتی می‌توانند وارد این بازار شوند. برای شروع سرمایه‌گذاری در فارکس باید گام‌های زیر را طی کنید:

شناخت فارکس: فارکس یک بازار بین المللی با ریسک انجام معامله بیشتر از سایر بازارهای مالی است. قبل از سرمایه گذاری در بازار فارکس باید به طور کامل با مفاهیم و اصطلاحات این بازار آشنا شوید تا با آگاهی کامل وارد این بازار مالی شوید.

انتخاب بروکر فارکس: برای شروع فعالیت در این بازار و انجام معامله باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و برای این کار نیاز به بروکر فارکس یا کارگزار به عنوان واسطه دارید. یکی از مهمترین تصمیماتی که هر سرمایه گذار باید اتخاذ کند انتخاب بروکر مناسب است. بروکرها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی متفاوت و خدمات ویژه‌ای دارند. برای انتخاب بروکر خوب می‌توانید مقاله بهترین بروکر نظارت را مطالعه کنید.

انتخاب نوع حساب: سرمایه گذاران پس از انتخاب بروکر، با توجه به نوع فعالیت و هدف سرمایه گذاری خود می‌توانند اقدام به انتخاب حساب استاندارد، حساب سهام، حساب ارزهای دیجیتال و یا حساب PRO کنند.

شارژ حساب کاربری: سرمایه گذار باید مبلغ مورد نظر خود را برای سرمایه گذاری در حساب سپرده سرمایه گذاری موجود در کارگزاری انتخابی خود واریز کرده تا بتواند معاملات را شروع کند.

انواع روش خرید و فروش در فارکس

سرمایه گذار پس از انجام مراحل عضویت و ایجاد حساب کاربری مجاز به معاملات می‌شود. معاملات در بازار به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود و سرمایه گذاران برای کسب سود باید آگاهی کامل از هر روش معامله را داشته باشند. در زیر به انواع روش خرید و فروش (order) اشاره می‌کنیم.

ورود در لحظه (Market order): سرمایه گذار با ورود به حساب کاربری خود اقدام به خرید و فروش یک جفت ارز با قیمت روز می‌کند. هر فرد در حساب خود با کلیک بر روی گزینه Buy یا Sell به صورت آنی معاملات خود را انجام می‌دهد.

معاملات شرطی (Pending order): این حالت از معامله مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است که توانایی پیش بینی بازار را دارند. این افراد به دنبال سودهای بزرگ و بلند مدت هستند. معاملات شرطی  دارای ریسک بالایی هستند و به دو نوع Limit order  و Stop-Loss order  تقسیم می‌شوند.

نمادهای ارز در بازار فارکس

در فارکس هر ارز با سه حروف انگلیسی نمایش داده می‌شود. نمونه‌های زیر برخی از انواع نمادهای ارزی در فارکس هستند:

USD نماد دلار ایالات متحده آمریکا

AUD نماد دلار استرالیا

CAD نماد دلار کانادا

CNY نماد یوان چین

EUR نماد یورو

GBP نماد پوند انگلیس

JPY نماد ین ژاپن

CHF نماد فرانک سوئیس

NZD دلار نیوزیلند

جفت ارز چیست؟

جفت‌ارز یا Currency Pair دو ارز متفاوتی هستند که در بازار فارکس در برابر هم معامله می‌شوند. در این بازار چون یک ارز خریداری می‌شود و در مقابل یک ارز فروخته می‌شود پس ارزها اغلب به صورت جفت ارز نشان داده می‌شوند. قیمت هر ارز نیز در برابر ارز دیگر مشخص می‌شود. جفت ارزها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند:

جفت ارزهای اصلی: معمولا یک طرف تمام جفت‌ارزهای اصلی دلار آمریکا است. بیشتر از 80 درصد معاملات در این جفت ارزها است.

جفت ارزهای فرعی: علاوه بر دلار آمریکا، ارزهای دیگری وجود دارد که در اقتصاد جهان تاثیرگذار هستند. به این ارزها کراس  یا فرعی می‌گویند. یک طرف جفت ارز کراس می‌تواند یورو، پوند و… باشد.

جفت ارز غیرمعمول: حجم معاملات جفت ارز اگزوتیک یا غیر معمول در فارکس بسیار پایین است و تاثیر چندانی در اقتصاد جهان ندارند. یک طرف جفت ارز اگزوتیک می‌تواند روپیه، ریال و… باشد.

مهمترین ارزهای فارکس

جفت ارزهای زیادی در بازار فارکس در برابر یکدیگر قیمت گذاری و معامله می‌شوند. در لیست زیر مهمترین ارزهای که در فارکس خرید و فروش می‌شوند ارائه شده است.

EUR/USD

USD/JPY

GBP/USD

USD/CHF

AUD/USD

USD/CAD

NZD/USD

حساب دمو در فارکس چیست؟

حساب دمو در فارکس یک حساب تمرینی برای افراد مبتدی است که می‌توانند با مفاهیم پایه آموزش فارکس آشنا شوند و برای ورود به بازار اصلی آمادگی کافی را کسب کنند. حساب دمو رایگان است و افراد می‌توانند با اعتباری که بروکر به آن‌ها می‌دهد، طبق نوسانات بازار اصلی معاملات خود را آغاز کنند. تفاوت بین حساب دمو با حساب واقعی این است که سرمایه معامله شده در حساب دمو غیر واقعی است. برای افتتاح حساب دمو فارکس، فقط کافی است به سایت یکی از بروکرهای فارکس مراجعه کرده و با توجه به راهنمای هر کدام، حساب دمو را فعال کنید.

بهترین بروکرهای فارکس برای کاربران ایرانی

پلتفرم های معاملاتی توسط بروکرها که واسط معاملات بازار فارکس محسوب می‌شوند، ارائه می‌شود. تعداد بروکرهای فارکس بسیار زیاد است. با این وجود انتخاب بهترین بروکر فارکس نیاز به بررسی برخی از ویژگی‌ها دارد. به خصوص که به دلیل تحریم‌های موجود برخی از محدودیت‌ها برای دسترسی کاربران ایرانی به بروکرهای خارجی ایجاد شده است. ما در ادامه‌ متن آموزش فارکس قصد داریم شما را با مهمترین ویژگی‌های انتخاب بهترین بروکرهای فارکس برای کاربران ایرانی آشنا کنیم.

امنیت بالا: مهم‌ترین ویژگی که یک پلتفرم معاملاتی فارکس نیاز دارد، اقدامات امنیتی برای حفظ دارایی کاربران است. بنابراین بروکر باید امنیت اطلاعات و توانایی پشتیبان‌گیری از تمام اطلاعات را فراهم ساخته باشد.

پشتیبانی قوی از کاربران: بروکر باید از کاربران خود پشتیبانی کند. گاهی مشکلاتی کوچک در روند معاملات اختلالات بزرگی ایجاد می‌کنند. پشتیبانی آنلاین و سریع می‌تواند مشکل کار معامله‌گر را به سرعت حل کند.

سرعت بالا: به هر میزان که سرعت آپدیت اطلاعات و سرعت انتقال داده‌ها بالاتر باشد، اجرای سفارش‌ها نیز سریعتر خواهد بود. در یک پلتفرم قابل اعتماد بروکر، اطلاعات باید به صورت سریع در دسترس باشند تا امکان شکار فرصت‌های معاملاتی وجود داشته باشد.

ارائه ابزار تجزیه و تحلیل: اگر پلتفرم مورد نظر ابزارهایی را برای انجام تجزیه و تحلیل جفت ارزها در اختیارتان قرار دهد، به میزان زیادی کار شما را راحتتر می‌سازد.

انواع تحلیل فارکس

انجام معامله و پیش بینی قیمت‌ها در بازار فارکس توسط تحلیل انجام می‌گیرد. برای انجام معامله در فارکس حتما باید توان تحلیل بازار را داشته باشیم. تحلیل‌های رایج در فارکس به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال: تحلیل گران بنیادی معتقدند که برای پیش بینی آینده یک ارز باید تمام اطلاعات مربوط به آن ارز را از ریشه بررسی کرد. پس در تحلیل فاندامنتال، تمام اطلاعات اقتصادی یک کشور برای تحلیل ارز آن کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تحلیل فنی یا تکنیکال: این تحلیل در تمام بازارهای سرمایه بر اساس اتفاقات گذشته یک سهم انجام می‌گیرد. در بازار فارکس هم تحلیل تکنیکال بر اساس نوسانات قیمت ارزها صورت می‌پذیرد. در تکنیکال نحوه حرکت نرخ ارز در گذشته می‌تواند برای خرید و فروش آن ارز در آینده کمک‌کننده باشد.

اصطلاحات کاربردی فارکس

برای معامله در بازار فارکس باید با اصطلاحات این بازار آشنایی کامل داشته باشید. برخی از اصطلاحات مهم فارکس عبارتند از:

کلمه  Account: حسابی که فرد در یک کارگزاری ایجاد کرده است.

کلمه Broker: بروکر همان کارگزاری است که واسطه بین شما و بازار است.

کلمه Time frame: بازه زمانی که نشان دهنده میزان قیمت تقاضا و عرضه در یک واحد زمانی مثل یک ساعت یا روزانه و…است.

کلمه information: بخشی در پلتفرم شما که مقدار سود یا زیان شما در یک پوزیشن باز را نشان می‌دهد.

کلمه bearish: اصطلاحی برای بازاری که سیر نزولی دارد.

کلمه bullish: اصطلاحی برای بازاری که سیر صعودی دارد.

کلمه pip: کوچکترین واحد نوسان در فارکس است. کوچکترین مقدار تغییر یک ارز را پیپ می‌گویند. مقدار سود و زیان ها در فارکس به کمک پیپ محاسبه می‌شود.

کلمه lot: به واحد سرمایه گذاری در بورس می‌گویند. یک لات معادل 100 هزار واحد از ارزهای است که سرمایه گذار باید آن را معامله کند.

کلمه Leverage: اعتبار اولیه که توسط بروکر به معامله گر داده می‌شود لوریج می‌گویند. وقتی شما اقدام به ایجاد حساب در بروکر می‌کنید در برابر هر مقدار ارزی که وارد می‌کنید، بروکر به شما لوریج می‌دهد.

کلمه Margin: به حاشیه سود معاملات فارکس گفته می‌شود. در فارکس شما نمی‌توانید با تمام موجودی حساب خود معامله کنید. بلکه باید مقداری از آن را به عنوان مارجین نگه دارید تا در صورت ضرر از آن حساب کسر شود.

دکمه بازگشت به بالا