استان ها

سؤال از «جنایت‌های جنگی» در غزه بورل را در تنگنا قرار داد!

سؤال از «جنایت‌های جنگی» در غزه بورل را در تنگنا قرار داد!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره به دلیل پاسخ‌های ضدونقیض خود در مورد آنچه می‌تواند جنایات جنگی در غزه تلقی شود، در مخمصه قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرنگار شبکه خبری الجزیره در این گفت‌وگوی ویژه از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره موضع این اتحادیه پیرامون جنبش حماس و اینکه آیا عملیات «طوفان الاقصی» جنایت جنگی تلقی می‌شود جوابهای متناقضی داد . 

وی در این باره گفت: «بله، ما آنچه رخ داده را جنایت‌های جنگی می‌دانیم» اما در ادامه وقتی از او درباره موضع اتحادیه پیرامون رژیم صهیونیستی سؤال شد و اینکه آیا کشتار کودکان و غیرنظامیان توسط این رژیم جنایت جنگی محسوب می‌شود یا خیر، در تنگنا قرار گرفت و گفت: «من وکیل مدافع نیستم و این در حیطه دادگاه کیفری بین‌المللی است که تحقیق خواهد کرد. چندین کشور از این دادگاه درخواست کرده‌اند پرونده را باز کند.»

بورل در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر دوگانگی وی در پاسخ به موضوع گیری های دو طرف مدعی شد:  در برخورد با فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی استانداردهای دوگانه نداریم  اما رژیم صهیونیستی «حق دارد از خود دفاع کند» که البته باید قوانین بین‌المللی انسانی را رعایت کند.

وی از پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فلسطینی‌ها حق‌دارند از خود دفاع کنند یا خیر، امتناع کرد و تنها به این موضع‌گیری بسنده کرد که «آنچه در حمله جنبش مقاومت اسلامی (حماس) حاصل شد وحشتناک بود و آنچه در غزه رخ می‌دهد وحشتناک است. هر دو وحشتناک هستند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش از موضع خود تا حدودی عقب‌نشینی کرد و گفت، انزوای ساکنان غزه و قطع آب و برق با قوانین بین‌المللی همخوانی ندارد. غیرنظامیان و نیز بیمارستان‌ها و مدارس باید حفظ شوند.

بورل همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا از فلسطینی‌های غزه حمایت انسانی می‌کند و به دنبال متوقف کردن این جنگ است. اروپا یک کریدور هوایی برای انتقال کمک‌ها به مردم غزه ایجاد کرده و تلاش دارد فشارهای سیاسی اعمال کند تا جنگ طبق قوانین بین‌المللی انجام شود.

وی گفت: «تلاش می‌کنیم این جنگ را متوقف کنیم زیرا قربانیان غیرنظامی زیادی برجای گذاشته است.»

وی ایده استفاده از قایقی که اروپایی‌ها درباره آن برای انتقال کمک‌ها به غزه صحبت می‌کنند، خوب خواند و گفت این ایده راحت‌تر از گذرگاه‌های زمینی است، اما تاکنون چنین کاری نکرده‌اند.

بورل درباره مطلب روزنامه هاآرتص مبنی بر اینکه تحقیقات اولیه پلیس رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد یک بالگرد نظامی صهیونیستی به سمت صهیونیست‌ها در مراسم موسیقی که هم‌زمان با عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر در غلاف غزه برگزار شد، شلیک کرده است، گفت، سؤالات زیادی در جنگ‌ها مطرح می‌شود و بسیاری کشته می‌شوند.
بورل گفت، او هم این مطالب را خوانده است، اما اطلاعی دراین‌باره ندارد.

دکمه بازگشت به بالا