بهترین های کسب و کارعمومی

انواع کلاه کاسکت موتورسیکلت کدام است؟

کلاه ایمنی یکی از مهم‌ترین تجهیزات موتورسواری است. سالانه تعداد زیادی از موتورسواران در اثر نداشتن کلاه کاسکت فک متحرک دچار سانحه می‌شوند. متاسفانه خیلی از این سوانح به مرگ موتورسواران یا همراهانشان ختم می‌گردد. به همین دلیل قانون، استفاده از این کلاه را در هنگام رانندگی با موتور اجباری کرده‌است. این وسیله در بازار تنوع بسیاری دارد. اگر با انواع کلاه ایمنی آشنایی داشته باشید در هنگام خرید می‌توانید، تصمیم بهتری بگیرید. پس برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

کاربرد کلاه ایمنی موتور سواری چیست؟

کلاه موتور سواری قطعاً لذت سواری را کاهش داده و میدان دید را به شدت کاهش می‌دهد، پس چرا انقدر تأکید به استفاده از این وسیله زیاد است؟ کاربرد اصلی کلاه ایمنی همان‌طور که از اسمش پیدا است، محافظت از جان موتور سوار است. این وسیله کاربردهای دیگری مانند جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل چشم، اذیت نشدن چشم‌ها در اثر باد شدید و گرم نگه داشتن سر هنگام سواری در هوای سرد دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

با توجه به اینکه امنیت موتور در تصادفات به شدت پایین است، بهتر است از لوازم ایمنی دیگر هم هنگام موتور سواری استفاده کرد. یکی از این لوازم، شیلد موتور سواری است. این لباس قفسه سینه را کامل پوشش می‌دهد. استفاده همزمان از این دو وسیله به شدت سطح ایمنی را افزایش می‌دهد. اگر خدایی نکرده تصادفی رخ دهد، این لوازم تا حد زیادی از آسیب دیدگی جلوگیری می‌کنند.

انواع کلاه ایمنی موجود در بازار

کلاه‌های ایمنی موجود در بازار بر اساس نوع ایمنی که برای فرد ایجاد می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

کلاه نیمه ایمنی: این کلاه مخصوص مهندسان و کارگران ساختمانی است. آنها برای محافظت سر از آسیب‌های ناشی از پرت شدن آجر، ابزار ساختمانی و… از این کلاه استفاده می‌کنند.

کلاه ایمنی سه چهارم: این کلاه علاوه بر کاسه سر، گوش‌ها و قسمت‌های کناری سر را در مقابل ضربه حفظ می‌کنند.

کلاه ایمنی با حفاظت کامل: این کلاه مقاوم‌ترین مانع را در برابر ضربه به سر و صورت برای فرد ایجاد می‌کند. زیرا علاوه بر کاسه سر، گوش‌ها و قسمت‌های کناری سر، فک و صورت را نیز می‌پوشاند.

از بین موارد گفته شده، «کلاه ایمنی با حفاظت کامل» به عنوان بهترین انتخاب برای موتوسواران شناخته می‌شود.

انواع مختلف کلاه کاسکت با حفاظت کامل

در این بخش قصد داریم شکل‌های مختلف كلاه كاسكت با حفاظت کامل را برایتان شرح دهیم:

فک جدا شونده: در این مدل قسمت فک قابلیت جداسازی دارد. اگر فرد تمایل داشته باشد می‌تواند، قسمت فک را پشت کلاه قرار دهد.

کلاه ایمنی فک متحرک: فک و طلق این مدل به هم وصل هستند. در صورت بالا بردن طلق، فک نیز به بالای سر منتقل می‌شود.

فک ثابت: کلاه با فک ثابت بالاترین ضریب ایمنی را دارد. ثابت بودن فک، باعث فیکس شدن آن به بدنه می‌شود و از جابه‌جایی مداوم آن در حین حرکت جلوگیری می‌‌کند.

کلاه کراس: این نوع از کلاه موتور طلق ندارد. فقط سایه‌بانی در بخش بالایی پیشانی تعبیه شده است که حکم آفتاب‌گیر را دارد.

انواع سبک‌های کلاه ایمنی

تصویری از انواع کلاه کاسکت موجود در بازار

اگر مایلید با فاکتورهای مهم خرید کلاه ایمنی آشنا شوید؛ مقاله بیمه دات کام با عنوان را مطالعه نمایید.

این کلاه بیشترین پوشش حفاظتی را برای سر و گردن شما ایجاد می‌کند. همچنین به عنوان ایمن‌ترین نوع کلاه شناخته می‌شود. محافظت از چانه، وجه تمایز اصلی این کلاه با سایر سبک‌ها است. ویژگی‌های کلاه تمام رخ به شرح زیر است:

  • ایمنی همه‌جانبه و کامل
  • تهویه مناسب برای محافظت کامل در مقابل هر نوع آب و هوا
  • پارچه محافظ شفاف
  • رعایت اصول ایرودینامیک
  • مناسب برای رفت و آمد روزمره
  • وزن نسبتا سنگین
  • قیمت تقریبا بالا

این مدل قسمت پشت و کنار سر را می‌پوشاند اما از صورت محافظت نمی‌کند. نوار چانه نیز ندارد، به همین دلیل ایمنی را کاهش می‌دهد. ویژگی‌های کلاه بدون فک به شرح زیر است:

  • مقرون به صرفه
  • دید بهتر
  • ساخت سنتی و شیک
  • بدون محافظت از چشم

این مدل فقط سر، پیشانی و ابروها را پوشش می‌دهد. به لحاظ ایمنی، در پایین‌ترین درجه قرار دارد. در طراحی برخی بِرندها پشت گردن و گوش‌ها نیز پوشانده می‌شود. روکش صورت و محافظ چشم ندارد. بهتر است برای استفاده از این سبک حتما عینک مخصوص موتورسواری تهیه کنید. ویژگی‌های کلاه نیمه به شرح زیر است:

  • سبک وزن
  • دید عالی
  • حداقل ایمنی
  • مقاوم در برابر باد
  • دارای قابلیت‌هایی چون بلوتوث و بلندگو

در بین انواع کلاه ایمنی، این سبک فقط برای موتورسواری در جاده‌های کوهستانی و جنگلی طراحی شده است. قسمت چانه‌ی متفاوت از سایر سبک‌ها دارد. برجستگی این قسمت به بهتر جریان پیدا کردن هوا در آن کمک می‌کند. ویژگی‌های کلاه آفرود به شرح زیر است:

  • وزن نسبتا سبک
  • ایمنی بالا
  • محافظت از چانه
  • مقرون به صرفه
  • تهویه مناسب

در طراحی این سبک، ترکیبی از مدل آفرود و تمام رخ را به کار برده‌اند. سطح بیرون این کلاه شبیه مدل آفرود و سطح درونی آن به مدل تمام رخ شباهت دارد. در جاده‌های کوهستانی و شهری می‌توانید از آن استفاده کنید. ویژگی‌های کلاه دوال اسپرت به شرح زیر است:

  • ایمنی بالا
  • وزن نسبتا سنگین
  • روکش‌های قابل تنظیم
  • تهویه عالی

در طراحی این سبک، ترکیبی از مدل کلاه ایمنی فک دار و بدون فک، بکار برده‌اند. به‌طوری که محافظ چانه و شیلد –طلق- آن به سمت بالا حرکت می‌کند.

کلاه کاسکت فک متحرک

این کلاه مناسب موتورسواران ورزشی است. ویژگی‌های کلاه فک متحرک به شرح زیر است:

  • کارایی دوگانه مدل فک ثابت و متحرک
  • دارای نوار چانه موبایل
  • دارای قابلیت‌هایی چون بلوتوث، بلندگو و…
  • استفاده آسان
  • ایمنی بالا
  • سیستم محافظ دوگانه
  • سیستم تهویه ضد بخار
  • وزن نسبتا سنگین
  • قیمت نسبتا بالا

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

تا اینجا با انواع کلاه ایمنی آشنا شدید. اگر قصد خرید موتورسیکلت دارید احتمالا اسم بیمه موتورسیکلت را شنیده‌اید. این بیمه‌نامه پوشش‌هایی دارد که در صورت تصادف می‌توانید به کمک آن بخش زیادی از هزینه‌های خود را جبران کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، مقاله را مطالعه کنید.

خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

امروزه با ظهور اینشورتک‌ها می‌توانید به صورت آنلاین بیمه‌نامه مدنظر خود را آسان و بی‌دردسر فقط با چند کلیک بخرید. بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین خرید انواع بیمه است. اگر قصد را دارید به صفحه محصولات سایت بروید.

موتورسواری بدون داشتن کلاه ایمنی کار خطرناکی است. داشتن اطلاعات اولیه قبل از خرید این وسیله‌ی ضروری به ما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشیم. در این مقاله انواع کلاه ایمنی به همراه ویژگی‌هایمی توان گفت که مهمترین پوشش هنگام موتور سواری کلاه ایمنی است.

طبق آمار فقط در سال 2015 ، کلاه ایمنی موتورسیکلت جان 1777 موتورسوار در آمریکا را نجات داده است.

که به این آمار میتوانست 740 نفر دیگر اضافه شود اگر موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کردند!

در این مقاله قصد داریم  برای شما باشیم.

کلاه ایمنی تمام رخ بیشترین پوشش را در اطراف سر و گردن شما دارد و ایمن ترین نوع کلاه ایمنی موتورسیکلت برای محافظت از شما در برابر ضربه احتمالی به حساب می آید.

ویژگی متمایز و کلید ایمنی این کلاه، محافظ چانه است که بسیاری از کلاه های ایمنی از آن بی بهره اند.

طبق مطالعه ای در مورد آسیب کلاه ایمنی و آسیب دیدگی سر موتورسیکلت ، چانه در هنگام تصادف با پنجاه درصد ضربه شدیدتر روبرو می شود و فقط یک کلاه ایمنی تمام رخ می تواند از چانه و فک شما محافظت کند.

بدون در نظر گرفتن نوع یا محل سوار شدن(جاده یا مسابقات و یا غیره) ، این نوع کلاه انتخاب مناسبی برای همه موتورسواران است.

موتورسواران ورزشی معمولا از کلاه های ایمنی  با حالت خمیده استفاده میکنند و به کلاهی احتیاج دارند که از بلند شدن و افتادن آن در سرعت های بالا جلوگیری کند.

بنابراین معمولاً کلاه ایمنی با محافظ چانه بالاتر و باز شدن به سمت روبرو را که کمی به سمت بالای کلاه باشد ، انتخاب می کنند.

کروزرها و مسافران ماجرجویی که تمایل به موتورسواری در مسیرهای طولانی دارند بهتر است از کلاهای فول فیسی که محافظ چانه پایین تر و طلق محافظ (شیلد) مستقیم تر و ساده تر دارند استفاده کنند.

اکثر کلاه های ایمنی تمام رخ، دارای تهویه برای تبخیر عرق ، کاهش بخار روی شیلد جلوی صورت و خنک نگه داشتن هنگام سوار شدن هستند.

در سال های اخیر ویژگی های جدیدی به کلاه ایمنی های تمام رخ اضافه شده است ، از جمله بلندگوهای دارای بلوتوث ، طرح ها و رنگی های متنوع با دید بالا و روکش هایی که متناسب با شرایط نور خورشید هستند.

کلاه ایمنی مدولار (فک متحرک)

کلاه ایمنی مدولار ، که به آن کلاه ایمنی فک متحرک نیز گفته می شود ، ترکیبی است از یک کلاه ایمنی بدون فک (4/3) و کلاه ایمنی فک دار .

دلیل این امر این است که محافظ چانه و طلق محافظ (شیلد) می توانند به سمت بالا حرکت کنند تا جلوی کلاه ایمنی را باز کنند.

مواد اولیه و اتصالات این نوع، مشابه کلاه ایمنی فک دار است.

آنها دارای شیلد برای محافظت از چشم هستند و گاهی اوقات دارای یک  عینک محافظ داخلی ثانویه برای محافظت بیشتر از چشم در برابر نور خورشید هستند.

وزن کلاه ایمنی فک متحرک به دلیل اضافه شدن مفصل که در قسمت جلویی صورت قرار گرفته اند ، کمی بیشتر از کلاه ایمنی فک دار سنتی است.

ایمنی موتورسوار بدلیل ساختار جدید  کمی کاهش می یابد ، زیرا درز و شکاف جزئی نسبت به کلاه ایمنی فک دار در آن بوجود آمده است.

اما در مقایسه با کلاه ایمنی بدون فک ¾ و یا ½ به دلیل در برگرفتن چانه ، محافظت بیشتری ایجاد می کند.

به دلیل نوع طراحی کلاه ایمنی مدولار اغلب توسط  کروزرها و موتورسواران ماجراجو مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا با در نظر گرفتن موقعیت سواری برای مسافت های طولانی طراحی شده است.

اطراف چشم ساده تر هستند و نوار چانه به گونه ای طراحی شده است که در قسمت پایین صورت قرار بگیرد.

بلندگو بلوتوث در این مدل کلاه بشدت مورد استقبال قرار گرفته ، همچین لبه برامده کلاه و پوشش ضد مه ویژگی های جالب دیگر این نوع کلاه هستند.

کلاه ایمنی بدون فک  (¾)

در این مدل کلاه ایمنی قسمت پشتی و کناری سر شما را می پوشاند اما صورت شما را در معرض دید قرار می دهد.

این نوع کلاه ها بیشتر برای اسکوتر و کافه ریسرسواران محبوب هستند.

زیرا ناحیه صورت برای برخورد باد به صورت موتورسواران باز نگه داشته می شود.

وجه تمایز این کلاه ایمنی نبود نوار چانه است که باعث می شود ایمنی آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد .

زیرا صورت شما را در معرض دید وآسیب قرار می دهد.

کلاه ایمنی بدون فک از نظر ساختاری مشابه فک دار هست بنابراین نواحی که با این کلاه پوشیده میشوند امنیت بالایی دارند.

وزن این نوع به دلیل حذف ساختار چانه تا حدی کاهش داشته.

بعضی از آنها مجهز به شیلدهای جزئی یا تمام رخ هستند که برای محافظت از چشم و صورت در برابر نور آفتاب استفاده می شوند.

کلاه نیمه ایمنی

این نوع فقط قسمت بالای سر و ناحیه پیشانی تا ابرو را می پوشاند و حداقل محافظت از شما را ایجاد می کند.

بعضی از آنها ممکن است پشت گردن و گوش های موتورسوار را هم پوشش دهند اما ناحیه بیشتری از صورت شما را در معرض دید قرار می دهند.

با اینکه حداقل ویژگی های فن آوری، مانند بلندگوهای بلوتوث در کلاه ایمنی وجود دارد فضای کم این کلاه ها باعث میشود گزینه ها ی کمی برای بروز رسانی وجود داشته باشد.

کلاه ایمنی آفرود

کلاه ایمنی های آفرود دقیقاً همانطور که از اسمشان مشخص است ، برای دور شدن از خیابان ها و سواری در جاده های خاکی طراحی شده اند.

آنها بهترین گزینه برای استفاده در شهر و بزرگراه نیستند .

طراحی این کلاه متفاوت از کلاه ایمنی فک دار و  مجهز به روکش بزرگتر و نوار چانه برجسته تر برای جریان بهتر هوا است.

آنها معمولاً برای حداکثر محافظت ، حداقل وزن و تهویه مناسب برای سواری در ماه های گرمتر طراحی می شوند ،

بنابراین انتظار فناوری پیشرفته مانند بلوتوث را نداشته باشید.

کلاه های آفرود معمولاً از چشم ها محافظت نمی کنند ، بنابراین موتورسواران بهتر است از عینک استفاده کنند.

اگر در جاده های خاکی و گل آلود موتورسواری میکنید ، عینک برای شما اولویت است زیرا می تواند از ورود گل و لای و خاک به چشم  و صورت شما هنگام سواری جلوگیری کند.

مواد سازنده این نوع کلاه ایمنی کامپوزیت هایی از جمله فایبرگلاس ، کولار و الیاف کربن است.

این مواد از استحکام بالایی برخوردار هستند و برای جلوگیری از خستگی سر و گردن پس از یک روز طولانی سواری ، سبک وزن هستند.

همچنین ، حتماً عینک های ایمنی خود را با کلاه ایمنی تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که عینک به خوبی روی صورت شما بسته می شود.

شکل برخی از کلاه ایمنی در اطراف چشم متفاوت است و برای همه سبک های عینک کاملا مناسب نیستند.

اگر یک تولید کننده عینک و کلاه ایمنی ارائه می دهد ، در صورت موجود بودن ، از یک برند استفاده کنید.

ترکیبی از  کلاه ایمنی آفرود و کلاه ایمنی فک دار است.

این مدل از نظر ظاهر شبیه به کلاه ایمنی آفرود با طلق بزرگ و میله چانه پایین است ، اما از لحاظ روکش داخلی و راحتی،  بیشتر شبیه کلاه ایمنی فک دار میباشد.

این نوع قرار است یک تلفیق بین هر سبک باشد ، زیرا آنها برای استفاده در جاده و خارج از جاده طراحی شده اند.

کلاه ایمنی دوال اسپرت دارای یک  طلق محافظ بزرگ چشم  است که صورت را کامل میپوشاند و در صورتی که موتورسوار بخواهد از استفاده کند طلق آن  میتواند در حالت بالا قرار گیرد.

بر خلاف کلاه های آفرود نوار چانه این نوع برجسته نیستند ، بنابراین عایق صدا بهتری است و جریان هوای کمتری را حس میکنند.

دوال اسپرت ها گزینه های مناسبی برای انواع مسیرهای موتورسواری هستند.

از طلق محافظ کلاه در مسیرهای شیب داراستفاده کنید و برای مسیرهای معمولی و استفاده ازعینک و حداکثر جریان هوا طلق محافظ را بالا قرار دهید.

بهترین دوال اسپرت و سایر کلاه هایی که تمام قسمت های سر و فک را میپوشانند
متوسط آفرود
ضعیف نیم کلاه

کلاه کاسکت بدون فک به عنوان شهری ترین نوع کلاههای موتورسواری تلقی می شود و ما در اینجا دلایل این نوع استفاده یا نامگذاری را برای شما بازگو کردیم

منبع:

آن را معرفی کردیم. اگر درباره آن ابهامی دارید برای ما کامنت بگذارید. کارشناس‌های بیمه دات کام در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند.

خرید کلاه کاسکت موتورسیکلتکلاه ایمنی موتور سیکلت وسیله‌ای است که مستقیم با جان شما ارتباط دارد و بصورت میانگین هر 5 سال احتمالاً آن را عوض می‌کنید پس منطقی است حتما از کلاه استفاده کنید

دکمه بازگشت به بالا