آموزش برق کشی ساختمان از صفر تا صد

طریقه و انواع برق کشی ساختمان آموزش برق ساختمان

اولین قدم برای آموزش برق ساختمان و شروع برق کشی ساختمان تهیه نقشه فنی ساختمان است. به کمک این نقشه شما به راحتی محل نصب ابزارهای برق و سیم کشی را مشخص می کنید. اگر نقشه فنی ساختمان در دسترس نبود ناچارا باید بدون نقشه بر اساس استانداردهای برق کشی کار را انجام دهید. برق کشی ساختمان به صورت کلی در دو نوع روکار یا توکار انجام می گیرد. این دو روش کاربرد خاص خود را دارند و هر کدام در مواردی استفاده می شوند.

در نوع روکار تمام سیم ها و اتصالات از روی گچ ساختمان عبور می کنند. به همین دلیل مرتب بودن و تمیزی کار بسیار مهم است. تمام سیم ها و اتصالات روکار با داکت پوشیده می شوند. این روش بسیار سریع و آسان صورت می گیرد، اما به دلیل نمایان بودن سیم ها و اتصالات معمولا درمنازل و محل هایی که زیبایی و ظرافت مهم باشد صورت نمی گیرد.

شکل 1. آموزش برق کشی ساختمان به روش روکار

روش دیگر سیم کشی توکار است. به طور کلی در تمام ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و …. از روش توکار استفاده می شود. این روش با حفظ امنیت بسیار روش بهتری می باشد. به حفظ زیبایی و ظرافت ساختمان نیز بسیار کمک می کند.

ابزار اساسی جهت آموزش و برق کشی ساختمان

وسایل و ابزارهای مختلفی برای برق کشی ساختمان لازم است که در این جا به تعدادی از ضروری ترین آن‌ ها اشاره می کنیم:

1- دژبور یا دریل چکش دار: آموزش برق ساختمان

از این وسیله برای ایجاد شیارهایی روی دیوار برای قرار دادن لوله ها و وسایل نصب استفاده می شود. اگر خرید این وسیله در توان شما نیست می توانید از قلم و چکش استفاده کنید.

2- موکت بر:

برای بریدن لوله های مورد استفاده مانند خرطومی یا پی وی سی استفاده می شود.

3- تراز:

ابزار مهمی که برای تراز کردن وسیله های به کار برده شده مانند قوطی کلید و پریز به کار می رود.

4- شیلنگ تراز:

معمولا ساختمایی که آماده برق کاری هستند به طور کامل آماده و تکمیل نیستن و ممکن است سطح آن‌ها اصلا تراز نباشد. برای تراز کردن و درست قرار دادن وسایل برق کشی ساختمان حتما به شیلنگ برق کشی نیاز پیدا می کنید.

5- ریسمان رنگی: آموزش برق ساختمان

گاهی اوقات لازم است تعداد زیادی کلید و پریز را در یک محل قرار دهید، از ریسمان رنگی برای ادغام نشدن این کابل ها و ابزار ها استفاده می شود.
ابتدا مراحل لوله گذاری انجام می شود. متناسب با نقشه ساختمان و محل قرارگیری کلید و پریز و لامپ ها لوله گذاری انجام می‌شود. بعد از نصب لوله ها با فنر مخصوص سیم کشی، سیم ها را درون لوله ها قرار دهید.
نکته مهم هنگام انتخاب سیم در برق کشی ساختمان استفاده از رنگ های مختلف است. در ساختمان های کوچک در صورت وجود ارت از سه عدد سیم استفاده می شود که برای سیم ارت از رنگ زرد استفاده می شود. برای سیم نول از آبی و از رنگ دیگری برای فاز استفاده می شود.

شکل 2: ابزارهای برق کشی ساختمان

نکته مهم: برای وسایل پر مصرف حتما پریز های جداگانه در نظر بگیرید.
مرحله آخر در برق کشی ساختمان کار نصب کلید و پریز ها است. این مرحله نیز باید با دقت خاصی انجام شود زیرا ظاهر کار نیز بسیار مهم است. قبل از نصب از برقراری اتصال ها و محکم بودن سیم ها اطمینان حاصل کنید. آموزش برق ساختمان

موارد و نکات مهم در برق کشی ساختمان :

نکات مهمی وجود دارد که در آموزش برق کشی ساختمان حتما باید به آن‌ها توجه کنید: آموزش برق ساختمان
• سعی کنید فقط در محل های ضروری کلید و پریز و قوطی قرار دهید و از نصب ابزارهای اضافی و شلوغ کاری خودداری کنید.
• در هنگام لوله گذاری به سالم بودن لوله بسیار توجه کنید. لوله های شکسته ممکن است به وسیله گچ مسدود شوند و امکان عبور سیم از میان ان ها از بین برود.
• هنگام سیم کشی از سیم های کاملا استاندارد و سالم استفاده کنید.
• به تعداد لامپ ها و میزان روشنایی اتاق ها، آشپزخانه و محل های مختلف توجه داشته باشید.
• حتما به محل قرار گیری لامپ ها و کلید و پریز ها مخصوصا در اتاق های پذیرایی و حال توجه داشته باشید. بهتر است به صورت مرتب و در امتداد یکدیگر قرار بگیرند.
• اندازه سیم هایی که برای آویزان شدن لامپ ها استفاده می کنید یکسان باشد تا ظاهر مناسبی داشته باشند.
• در محل هایی مانند حمام یا درون حیاط که در معرض آب باران قرار دارد از حباب های شیشه ای برای لامپ ها استفاده کنید. همچنین کلید و پریز های ضد آب به کار ببرید.
• بهتر است در کنار پریز تلفن از پریز برق استفاده نکنید.
• در هنگام برق کشی ساختمان باید تمام موارد امنیتی را رعایت کنید، لباس ایمن بپوشید و از قطع بودن برق قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید.

آموزش برق ساختمان

هنگامی که جهت جریان الکتریکی از قطب مثبت به طرف قطب منفی است ، این نوع جریان را جریان مستقیم می گویند و با علامت  DC نمایش می دهند . ولتاژی که برای تغذیه قطعات الکترونیکی و باتری از آن استفاده می شود ، ولتاژ مستقیم است.

جریان متناوب در هر لحظه مقدار و جهت آن تغییر می کند اما جریان مستقیم بدین شکل نیست ، لذا برای انتقال صوت و تصویر باید از جریان مستقیم استفاده نمود.

اصطلاحات و تجهیزات رایج مورد استفاده در سیم کشی برق ساختمان :  آموزش برق ساختمان

یکی از پیشرفت های تکنولوژی و زندگی روزمره اختراع برق است . به همین دلیل دانستن اصطلاحات اولیه برق برای همه افراد ضرورن دارد. اصطلاحاتی مانند :

برق تکفاز و سه فاز – فاز و نول – مثبت و منفی – جریان متناوب ، جریان مستقیم – جریان – ولتاژ – توان – فرکانس – باتری و …

تجهیزاتی مانند :

فیوز – سیم برق – جعبه فیوز – کنتور – سرپیچ –کلید تک پل –کلید دو پل – پریز ساده – پریز ارت دار- انواع لامپ ها – لوستر و …

تعمیر و نگهداری در آموزش برق ساختمان چیست ؟

تعمیر و نگهداری تأسیسات ، قلب ساختمان است . مثل آب گاز ، برق ، گرمایش و سرمایش و … در برق ، هدف نگهداری ، جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی ناشی از تأسیسات الکتریکی است . تعمیر و نگهداری معمولا بعد از اتمام کار صورت می گیرد. تعمیر و تعویض پریز ، کلید ، فیوز ، سرپیچ یا حذف کلید یا پریزی که بصورت استاندارد نصب نشده باشد و …

اهمیت سیم کشی برق مناسب : آموزش برق ساختمان

امروزه عملا بدون انرژی برق ، زندگی سخت و مشکل می باشد . تمام تجهیزات ساخته شده توسط انسان ، با انرژی برق در ارتباط است . تجهیزاتی که برای روشنایی استفاده می شوند تا تلویزیون و یخچال و گوشی های همراه و لوازم خانگی ، همه باعث می شود که اهمیت کلی برق و آموزش برق ساختمان برای همگان نمایان شود.

در نتیجه جهت انجام برق کشی ساختمان به نیروهای متخصص و کاربلد نیاز داریم تا با تمامی استاندارد های برق ساختمان آشنا و بر انجام برق کشی ساختمان کاملا مسلط باشند.

در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به وجود می آیند که هزینه های بالایی بر مشتری متحمل می شوند.

دوره های آموزشی دیگر در حال برگزاری در فنی سازان :

سیم کشی ساختمان، یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و ساز و نصب تجهیزات الکتریکی در منازل، دفاتر و ادارات است. در این مرحله، سیم‌های برق و اتصالات آن‌ها بین دستگاه‌های الکتریکی، برق شهری و پریز‌ها، به صورت صحیح و مطابق با استانداردهای ایمنی و الکتریکی نصب می‌شوند.

برای سیم کشی ساختمان، ابتدا با استفاده از دستگاه‌های لازم، محل نصب و جایگاه تجهیزات الکتریکی را تعیین می‌کنیم. سپس، سیم‌های الکتریکی را از نقاط مناسبی به همراه پروانه‌های کابل و محافظ کابل عبور می‌دهیم. در نهایت، اتصالات بین سیم‌ها را با استفاده از کانکتورهای مناسب و با رعایت اصول ایمنی و الکتریکی صورت می‌دهیم.

انجام درست این مراحل، شما را مطمئن خواهد کرد؛ که تجهیزات الکتریکی، در منزل شما، به صورت ایمن و مطابق با استانداردهای الکتریکی، نصب شده‌اند.

انواع سیستم سیم کشی برق ساختمان

سیستم سیم کشی برق ساختمان، به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌شود. در سیستم سیم کشی روکار، سیم‌ها به صورت آشکار و به شکل لوله یا لوله خمیده در سطح دیوار نصب می‌شوند.

در سیستم سیم کشی توکار، سیم‌ها در کانال‌هایی که در دیوار نصب می‌شوند، قرار می‌گیرند. این روش سیم کشی نسبت به سیم کشی روکار، ساده‌تر و با هزینهٔ کمتری اجرا می‌شود.

در ادامه به معرفی 3 روش انجام سیم کشی توکار می پردازیم:

الف) سیم کشی توسط قوطی کلید و پریز به جای قوطی تقسیم

یکی از روش‌های سیم کشی توکار، استفاده از قوطی کلید و پریز به جای قوطی تقسیم است. در این روش، قوطی کلید و پریز در نقاط مختلف ساختمان نصب می‌شود. و سیم‌ها از طریق آن به هم متصل می‌شوند.

ب) سیم کشی با استفاده از تابلوی توزیع یا جعبه فیوز

در روش دیگری از سیم کشی توکار، از تابلوی توزیع یا جعبه فیوز برای سیم کشی استفاده می‌شود. در این روش، تمام سیم‌ها به تابلوی توزیع یا جعبه فیوز متصل می‌شوند. و از آن‌جا، به تمام نقاط ساختمان، سیم‌کشی انجام می‌شود.

ج) سیم کشی با جعبه تقسیم

روش سوم سیم کشی توکار، استفاده از جعبه تقسیم است. در این روش، سیم‌ها از تابلوی توزیع یا جعبه فیوز، به جعبه تقسیم متصل می‌شوند. و از آنجا سیم کشی به نقاط مختلف ساختمان انجام می‌شود.

همچنین بخوانید:

 معرفی مراحل سیم کشی

در ادامه به معرفی مراحل سیم کشی می پردازیم:

  1. مرحله انتخاب نوع سیستم برق کشی

یکی از اولین مراحل سیم کشی ساختمان، انتخاب نوع سیستم برق کشی است. در این مرحله باید تصمیم بگیرید؛ که سیم کشی ساختمان به صورت روکار انجام شود یا توکار. و نوع سیستم برق کشی مورد استفاده را تعیین کنید.

  1. تهیه و طراحی نقشه یا پلان برق کشی ساختمان

بعد از انتخاب نوع سیستم برق کشی، مرحلهٔ بعدی، طراحی نقشه یا پلان برق کشی ساختمان است. در این مرحله باید نقاط مورد نیاز برق، قوطی‌ها، پریزها و روشنایی روی دیوارها و سقف را علامت گذاری کنید.

  1. علامت گذاری محل قوطی های برق، پریزها و روشنایی بر روی دیوارها و سقف

بعد از طراحی نقشه یا پلان برق کشی، مرحلهٔ بعدی، علامت گذاری محل قوطی‌های برق، پریزها و روشنایی، روی دیوارها و سقف است. این علامت گذاری به کارگران کمک می‌کند؛ تا در مراحل بعدی، به راحتی سیم کشی را انجام دهند.

  1. نصب قوطی های برق بر روی دیوار

مرحلهٔ بعدی سیم کشی ساختمان، نصب قوطی های برق روی دیوار است. باید قوطی‌های برق را در نقاط مورد نیاز، به صورت منظم، و متناسب با نقشه یا پلان برق کشی، نصب کنید.

  1. شیارزنی دیوار برای عبور دادن لوله ها

در مرحلهٔ شیارزنی دیوار برای عبور دادن لوله‌ها، باید دقت کنید که شیارها به اندازهٔ کافی عمیق و منظم باشند؛ تا لوله‌ها به خوبی در آنها قرار بگیرند.

  1. لوله گذاری

مرحلهٔ بعد، لوله گذاری است. در این مرحله، باید لوله‌های برق کشی  را به شکلی صحیح و منظم، در دیوارها و سقف ساختمان قرار دهید.

  1. سیم کشی ساده برق

بعد از لوله گذاری، مرحلهٔ سیم کشی ساده برق آغاز می‌شود. در این مرحله، سیم‌های برق به صورت صحیح در لوله‌ها قرار می‌گیرند. و به نقاط مورد نیاز متصل می‌شوند.

  1. نصب تجهیزات روشنایی

مرحلهٔ آخر سیم کشی ساختمان، نصب تجهیزات روشنایی است. در این مرحله باید تجهیزات روشنایی مورد نیاز، مانند چراغ‌ها و لامپ‌ها، را نصب کنید.

نحوه انتخاب سیم مناسب برای برق کشی ساختمان

انتخاب سیم مناسب برای برق کشی ساختمان، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید در فرآیند سیم کشی برق ساختمان بگیرید. آشنایی با فاکتورهای انتخاب سیم مناسب، در این مسیر به شما کمک می‌کند. ابتدا باید جریان الکتریکی مورد نیاز را با توجه به ولتاژ، قدرت و عملکرد تجهیزات، شناسایی کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا