عمومی

توسعه کهگیلویه و بویراحمد بر محور بومگردی/ ظرفیتی که مغفول ماند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: زیست بوم در هر جامعه یک ظرفیت محسوب شده که چندین شاکله از بافت اجتماع محور را در خود جای داده است.

تلفیق زیست بوم‌ها با فعالیت‌های روزمره در ساختارهای هر جامعه می‌تواند جذابیت‌های مختلفی از سبک زندگی‌ها، مدل‌های رفتاری، الگوهای فردی و اجتماعی را نمایش بگذارد. روزگاری زیست بوم‌ها با تکیه بر نگاه جزیره‌ای محفلی برای فرد و فردیت بوده که به مرور زمان ساختاری اجتماعی و فرا فردی به خود گرفته است.

در کشور ما نیز تنوع اقوام بیانگر وجود زیست بوم‌هایی است که هر کدام هزار داستان جذاب و مردم محور را در قلب خود جای داده است.

ظرفیتی که مغفول ماند

اما در این میان نگاه‌های توسعه اقتصاد محور تفکری هدفمند را بر روی زیست بوم‌ها داشته که در کشور ما این مهم با نگاهی کمرنگ‌تر و ریتمی کند تر در حال توسعه است.

توسعه کهگیلویه و بویراحمد بر محور بومگردی/ ظرفیتی که مغفول ماند

اقتصاد بوم محور مسئله دیگری است که می‌تواند یک جریان گیرای اجتماعی را با کارکردهای توریسم محور شکل بدهد.

بوم گردی این روزها در بسیاری از استان‌های کشور به ظرفیتی برای تولید ثروت، معرفی ساختارهای اجتماعی محل محور، کارکردهای جوامع و در نهایت ابزاری پول ساز تبدیل شده است.

در این میان کهگیلویه و بویراحمد که نام سرزمین چهار فصل را با خود به دوش می‌کشد، در هر اقلیم و هوایش در کنار اتحادی قابل وصف، ظرفیت‌هایی را در خود جای داده که می‌تواند دریچه‌ای رو به دنیایی باشد که کمی برنامه ریزی بر روی آن، اقتصادش را با تحولی محسوس رو به رو کند.

در حال حاضر سرمایه گذاری بر روی بوم گردی کهگیلویه و بویراحمد آنگونه که باید به شکل جدی دنبال نشده و علیرغم زنجیره‌های پیدا و پنهان بوم گردی، این پتانسیل‌ها اغلب مغفول مانده است.

استانی که جمعیت بالای روستایی و عشایری را در خود جای داده از بوم‌های عشایری و روستایی چه در معرفی، برند سازی و اقتصاد بوم گرد محور استفاده خروجی محوری نکرده است.

ضعف زیرساخت‌های بوم گردی

روزی قرار بود راه توسعه کهگیلویه و بویراحمد از گردشگری عبور کند، اما این روزها عملاً می‌بینیم که حتی زیرساخت‌ها به شکل مطلوبی رشد نکرده و این پتانسیل‌ها همچنان مغفول مانده است.

بررسی وضعیت بوم گردی استان حاکی از ضعف در شکل گیری یک انسجام برای بهبود کارکردهای بوم گردی استان است.

در این میان عشایر و روستاها نقش مؤثری در پایداری زیست بوم‌های فرهنگ محور داشته و کهگیلویه و بویراحمد کوچ به کوچ و روستا به روستا می‌تواند با تکیه بر آئین‌ها و فرهنگش حضور توریست‌ها را حتی در دور ترین نقاط به خود ببیند.

توسعه کهگیلویه و بویراحمد بر محور بومگردی/ ظرفیتی که مغفول ماند

در همین راستا یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار آنلاین، گفت: حمایت‌ها در ایجاد ظرفیت‌های بوم گردی استان باید هدفمند تر شود.

فاطمه امینی افزود: استان در محور ظرفیت‌های گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

امینی رشد گردشگری را مشروط به حمایت از سرمایه گذاری، کارآفرینی، ارائه تسهیلات و ارتقای زیرساخت‌ها دانست و ابراز کرد: این مهم در حالی است که بوم گردی استان می‌تواند حرف اول را در جذب توریسم زده و خروجی اشتغال و درآمدزایی را محقق کند.

امینی تصریح کرد: همچنین در محور عشایر نقطه به نقطه استان می‌تواند روستاها و مناطق عشایری را به عنوان پایلوت بوم گردی معرفی کند.

هارمونی بوم گردی باید تلفیقی از ابزارها و ظرفیت‌های یک فرهنگ باشد که گاهاً سنخیتی در ساختار ایجادی بوم گردی‌های استان وجود ندارد

امینی به نقش شرکت‌های گردشگری در چرخه بوم گردی اشاره کرد و اظهار داشت: با تکیه بر این ساختار نیز می‌توان در صورت شناسنامه دار کردن بوم‌های استان جذب گسترده توریسم را محقق ساخت.

بوم گردی‌ها حمایت نمی‌شوند

امینی با تاکید بر لزوم آموزش متولیان بوم گردی‌ها، اظهار داشت: هارمونی بوم گردی نیز باید تلفیقی از ابزارها و ظرفیت‌های یک فرهنگ باشد که گاهاً سنخیتی در ساختار ایجادی بوم گردی‌های استان نیست.

وی همچنین عدم حمایت مطلوب را یک آسیب دانست و اظهار کرد: حمایت از بوم گردی‌ها تقویت زیست بوم‌ها را محقق می‌سازد.

امینی تصریح کرد: متأسفانه آنگونه که باید حمایت از بوم گردی‌ها شکل نگرفته و توسعه این مهم در استان جای کار دارد.

توسعه کهگیلویه و بویراحمد بر محور بومگردی/ ظرفیتی که مغفول ماند

این فعال گردشگری گفت: نگاه به توسعه گردشگری باید زنجیره وار و نه جزیره‌ای بوده تا بتوان با تکمیل این چرخه بوم گردی را در استان توسعه داد.

امینی گفت: همچنین حمایت‌های تسهیلاتی می‌تواند نقطه عطفی در انگیزه بخشی به محدود اقامتگاه‌های بوم گردی در بستر همان مناطق شود.

۹ اقامتگاه بوم گردی فعال داریم

همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت ۹ اقامتگاه بوم گردی در استان خبر داد.

فرشید کرمی در گفتگو با خبرنگار آنلاین، افزود: در حال حاضر ۹ اقامتگاه گردشگری در استان فعال بوده که ۲ مورد در سال جدید به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه ایجاد ۱۵ اقامتگاه جدید گردشگری در استان مجوز ایجادی گرفته‌اند، تصریح کرد: شعار گردشگری امسال ما توسعه گردشگری عشایری و روستایی است.

کرمی با تاکید بر اینکه عدالت در توزیع گردشگر محور فعالیت‌های توسعه‌ای ماست، ابراز داشت: اشتغال جوامع محلی موضوع مهمی است که در هدفگذاری ها دیده شده است.

صدور مجوز کمپ‌های عشایری

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان از صدور دو مجوز کمپ عشایری در استان خبر داد و تصریح کرد: ایجاد ظرفیت‌های زیست بوم عشایری در قالب این کمپ‌ها دیده شده است.

کرمی با اشاره به اینکه کمک تسهیلاتی نیز در دستور کاری قرار گرفته است، ابراز داشت: برنامه‌های بلند مدت توسعه بوم گردی نیز هدفگذاری شد.

استان با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های بکر طبیعی، بافت غنی عشایری و روستایی و جاذبه‌های متعدد گردشگری می‌تواند خروجی مناسبی در بحث درآمد زایی، اشتغال و پیشرفت بر این محور داشته باشد

کرمی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات سال جدید، گفت: استان آمادگی کامل را برای پوشش اقامتی_ گردشگری خواهد داشت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری اشتغال زایی مطلوبی را در استان رقم می‌زند.

سید احسان عسکری در گفتگو با خبرنگار آنلاین، افزود: استان با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های بکر طبیعی، بافت غنی عشایری و روستایی و جاذبه‌های متعدد گردشگری می‌تواند خروجی مناسبی در بحث درآمد زایی، اشتغال و پیشرفت بر این محور داشته باشد.

لزوم رشد متناسب با ظرفیت زیرساخت‌ها

عسکری بر حمایت از فعالان گردشگری تاکید کرد و ابراز داشت: ارائه تسهیلات خروجی محور توسط بخش‌های متولی می‌تواند انگیزه‌ها در محور گردشگری را افزایش دهد.

عسکری خاطرنشان کرد: همچنین زیرساخت‌های گردشگری باید متناسب با ظرفیت‌های بالای استان پیشرفت و رشد کند.

با احتساب شرایط و پتانسیل‌های کهگیلویه و بویراحمد، انتظار می‌رود در روزهایی که ایجاد یک شغل در بخش‌های صنعتی هزینه‌های بالایی را بر سیستم‌های دولتی و خصوصی تحمیل می‌کند، استان با تکیه بر ظرفیت گردشگری و بوم گردی با تفکری بلند مدت اشتغال و توسعه را بر کالبد خود احساس کند.

دکمه بازگشت به بالا